Jump to content

Gamle sikter og børser..kan dette bli bra?


Raudnakke

Recommended Posts

Prosjekttråd ja..

 

Godt fornøyd med resultatet så langt hadde jeg tenkt å følge opp her med å Duracoate opp en egnet gammel Mauser til dette siktet..den på de første bildene i tråden. Denne børsa har jeg hatt lenge, og siden jeg ikke hadde tenkt å bruke penger jeg ikke har på den bestemte jeg meg egentlig for å la Weaverbasene i alu sitte på til jeg fant meg noen tilsvarende i stål.

 

Denne Mausern var i tillegg nedpussa tidligere, men for å gjøre det skikkelig ville jeg ha av de limte og skrudde basene. Ut med skruene og et lett kakk med en meisel fiksa den jobben, og noen strøk til med sandpapir så så jeg stålet..

 

Da jeg la kassa fra meg, fanget en liten detalj blikket mitt, og litt måling senere var konklusjonen klar; han som en gang i tiden hadde borra kassa hadde klart å borre hullene til venstre for senterlinja..:

 

normal_m59hals1.jpg

 

Børsa er nå plutselig blitt litt mer arbeid før jeg kan bruke den, siden de gamle hullene nå må sveises igjen før nye hull kan borres og gjenges. Når dette nå blir aktuellt, kan jeg likesågodt gå over på et annet basesystem...

 

Et av problemene med todelte baser på M98 er at kassa er svært lang i forhold til moderne sikter. Dette medfører at en må bruke såkalte "Extended"montasjer, dvs. ringer med kne for å montere sikte med kortere mellomrør.

 

Med en skinnemontasje unngår en dette problemet, og får en mer fleksibel montasjeplattform hva f.eks. øyeavstand angår.

 

Jeg har tidligere brukt Leupolds Std. skinnemontasjer på M98, og liker egentlig systemet. Når en skal montere 50mm sikter og større, syns jeg dog at biten mellom siktene og basene blir en smule pinglete pga. høyden.

 

Et annet system er desåkalte Picatinnyskinnene, som gir større fleksibilitet i lengderetning. Her kan jeg også bruke en del ringer jeg har liggende, så det blir nok dette systemet jeg går for.

 

Skulle noen ha en slik i stål de ønsker å kvitte seg med eller vet om hvor i kongeriket noe sånt er på lager til en vettug pris, vil jeg gjerne høre om det. Alternativet mitt er ellers å bestille fra Farell med tilhørende ventetid i tillegg til ventetiden som kommer ved at jeg må sette bort sveise/monteringsjobben pga. helseplagene...

Link to comment
Share on other sites

Stålskinne på eBay:

http://cgi.ebay.com/Nightforce-Steel-Gunsmith-Picatinny-Rail-Blank-/120619298092?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item1c15786d2c

 

Mht til merking; hva med å få en gullsmed til å gravere det inn, for deretter å fylle med hvit eller klar lakk. Her i Horten er det en forretning som selger premier, og de har en maskin som graverer. Må selvsagt ikke gravere seg gjennom kikkertrører, men det virker som om det er nok gods i den redskapen?

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Takker for tipset OIH, men den der er en "Blank" som krever omfattende maskinering for å takle høydeforskjellene mellom fremre og bakre bro på en mauser..

Kostnadsmessig havner den også på samme nivå som ei fix ferdig fra Farrel...før maskinering og tilpasning.

 

Dette mauserprosjektet er ikke et "om å gjøre" prosjekt for meg som jeg er villig til å legge masse tid og kostnader i, men egentlig mer ment som litt vinterunderholdning for forumets lesere fra min hånd.. i en periode hvor jeg ikke er helt på høyden hva håndlag til mer interessante arbeider angår. Og som litt inspirasjon til folk med litt mindre innhold i våpenskapet som ønsker å gjøre noe ut av det de har..

 

Vi får se om noe dukker opp, ellers så setter jeg børsa i skapet til formen er bedre og jeg igjen får inspirasjon..

 

Gravering ser jeg lite vits i..det blir for lite gjør-det-selv til at det hører med i en av mine tråder. Jeg pusler dog med en ide om å lage logoen på pc, skalere dette til riktig størrelse og laserprinte det på noe selvklebende folie. Litt møysommelig arbeid med spiss skalpell og lupe, så får jeg kanskje en brukbar sjablong .. :wink:

 

 

Vi får se..

Link to comment
Share on other sites

 

Da jeg la kassa fra meg, fanget en liten detalj blikket mitt, og litt måling senere var konklusjonen klar; han som en gang i tiden hadde borra kassa hadde klart å borre hullene til venstre for senterlinja..:

 

Børsa er nå plutselig blitt litt mer arbeid før jeg kan bruke den, siden de gamle hullene nå må sveises igjen før nye hull kan borres og gjenges. Når dette nå blir aktuellt, kan jeg likesågodt gå over på et annet basesystem...

 

Jeg kan sveise. tig-sveise blir bRA.

Link to comment
Share on other sites

Takker..Det er notert, men jeg har ennå god tid før det siktet er ferdig herda.. :wink:

 

Av hensyn til linsetettinger og lignende innmat, ønsker jeg ikke å ta siktet opp til 50 grader for å hurtigherde, så jeg får ta de 5-6 ukene med tålmodighet. Samtidig får jeg jo god tid til å tenke på hvordan jeg ønsker å løse montasjeoppgaven.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. i en post over nevnte jeg bruk av stensiler til å få inn skriften. Kom til å tenke på noe.. hva om du bruker dem til det de er tiltenkt, altså med syre i stedet for Duracoat. Da kunne man etterpå påført hvit maling i en skrift som er nedfelt i kikkerten. Aner ikke om det vil fungere eller hvor vanskelig det vil være.. må vel i såfall testes på noe av tilsvarende metall først.

 

Tenker på skrift alà dette;

http://www.etchworld.com/ecom-prodshow/20-0551.html

Link to comment
Share on other sites

Akkurat det med skrifta er for øyeblikket ikke pri.1 men en løsning dukker vel opp etterhvert, akkurat som på montasjefronten.. :wink:

 

Her på lørdag kom det et inspirerende "Dunk" i postkassa mi, og en kikk frembrakte denne:

 

normal_cwm001.JPG

 

Prioriteten i øyeblikket ligger foran låskassa.. 8)

 

Denne patronen er ikke av de vanligste her hjemme, og har en 60-70 år gammel forhistorie som resirkuleringstiltak. Arbeid pågår i øyeblikket for å frembringe en egnet pipe til den men diesettet er allerede i hus.. Litt artig at det kan se ut som om kaliberet får samme resirkprofil som børse og optikk da.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Hadde egentlig tenkt å ruge på den infoen til alt var avklart, men la gå.. Patronen er en 8mm-06.. :wink:

 

Dette er en villkatt som oppsto i USA på slutten av 40/begynnelsen av 50tallet da amerikanske soldater dro med seg M98 hjem fra europa. 8x57ammo, eller hylser var heller vanskelig å oppdrive i usa den gangen men en tenkende børsemaker kjørte simpelthen en 30-06brotsj opp i kammeret og dermed var hylseproblemet løst. Etterhvert som tiden gikk og amerikanerne fikk tilgang til 8x57 hylser og ammo avtok populariteten til denne patronen og den gikk nesten i glemmeboka. I dag kamres nesten bare AI-versjonen i USA, siden amerikanerne er av den oppfatning at den ikke gir noe mer enn 8x57.

 

Amerikanerne opererer med 175grs og 196grs kuler og da kan man forstå dem.. De synes dog lykkelig uvitende om at det i Europa eksisterer en nesten identisk fabrikkpatron: 8x64S Brenneke, som gir en 196grainer rundt 850m/s og en 220grainer snaue 800 m/s.. Foreløpige beregninger på denne vilkatten..8x63,5 hvis en vil være metrisk, indikerer at en kan klare oppimot 750m/s med 250grs Woodleigh.. 8) Vi får se...

 

Hvorfor da denne villkatta i stedet for å gå rett på salige Meister Brennekes konstruksjon?

 

Det har seg sånn at jeg har innsett at jeg er blitt samler..på diesett... Kommer jeg over noe uvanlig, så kjøper jeg det.. Her om dagen kjøpte jeg noen diesett, og blant dem var det nettopp et i dette kaliberet. Trenger jeg egentlig noen annen grunn? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Akkurat det med skrifta er for øyeblikket ikke pri.1 men en løsning dukker vel opp etterhvert, akkurat som på montasjefronten.. :wink:

 

Her på lørdag kom det et inspirerende "Dunk" i postkassa mi, og en kikk frembrakte denne:

 

normal_cwm001.JPG

 

Prioriteten i øyeblikket ligger foran låskassa.. 8)

 

Denne patronen er ikke av de vanligste her hjemme, og har en 60-70 år gammel forhistorie som resirkuleringstiltak. Arbeid pågår i øyeblikket for å frembringe en egnet pipe til den men diesettet er allerede i hus.. Litt artig at det kan se ut som om kaliberet får samme resirkprofil som børse og optikk da.. 8)

 

 

 

Er det en m67 kasse du har der ? Syns jeg ser hull og nedfresing til diopter. Isåfall er det en Ken Farell skinne som passer rett på ???

Trodde han kun lagde til m98.. eller tar jeg feil??

Link to comment
Share on other sites

Okei. er på leiting etter hel pic skinne til min M67. Har lest her at Ken F har laaaaang leverings tid på sine. Badger har jeg brukt tidligere på en av mine Rem 700, Dette er den beste og mest skuddsikre montasjen jeg har hatt, men de lager ikke pic skinne til mauser. Hvem selger EGW her til lands ? Hva er forskjellen på M59 og M67 ??

Link to comment
Share on other sites

Artig tråd! Jeg røska den "billige kinakikkerten" av en KV-59 jeg kjøpte for noen år siden, og for så vidt har prøvd å selge flere ganger. Jeg var likevel litt imponert over hvor klar kikkerten var. Joda, under bakre ring dukket det opp:

Kahles Helia 8 L2. Litt slitt, men dog. Kanskje jeg lar den få samme behandling?

 

sofakriger

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Da var børsa omsider tilbake..utstyrt med ei flott resirkulert Sauerpipe som er blitt borra og rifla til 8mm og kamra til

8mm-06.

 

Jeg kan bare gi snapphane toppkarakterer for det utførte arbeidet, og gleder meg som en unge til å komme videre med dette prosjektet :D

 

Et par bilder må vi vel ha, sjøl om jeg skjelver som sjøleste Mr.Parkinson på hendene..

 

The Business end:

 

normal_cwm005.JPG

 

Børsa prøvemontert med Swaroen i en stokk som etter sigende skal til Morgedal etterhvert:

 

normal_cwm006.JPG

 

Det som nå gjenstår er montering av ny montasje, litt mer filing, en annen stokk og finish..

 

Stay tuned..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da er det en liten pause i reinsjakta, og jeg har fått litt tid til å pusle litt i verkstedet..

 

Siktet står montert på Kongsbergen min så langt, og det ble både innskutt og oppskutt med i går..med toppkarakterer.

 

Jeg var innom ei våpensjappe på vei gjennom østlandet, og sandelig kom jeg over egnede prosjektiler til uttesting av Snapphanes håndtverk:

 

normal_cwm009.JPG

 

I dag hadde jeg tenkt å slippe børsa oppi en eller annen stokk og skyte inn/opp med den før banen stenger i slutten av måneden da jeg oppdaga at jeg ikke lengre har en eneste mauserstokk igjen her i verkstedet :shock: Har riktignok noen halvfabrikat liggende, men der er det såpass mye arbeid igjen at jeg aldri i verden rekker det..

 

Skulle noen ha en jaktstokk liggende rundt som de er villige til å avhende for en rimelig penge hører jeg gjerne fa vedkommende..da kan det hende denne resirkulerte greia kommer seg på jakt i høst og..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da ankom stokken fra Tailgunner, og jeg kommer littegranne videre med dette resirkuleringsprosjektet mitt...

 

Stokken er ikke helt min stil, montecarlo og beavertail, men den passer kroppen min greit og er hel og fin..

 

Grepet var faktisk ganske ok. og gir stokken et litt Germansk preg..med bratt Kaizergriff og det hele, så det er mulig denne stokken blir en permanent løsning en stund fremover..

 

Etter ei lita halvtimes arbeid med å justere løpskanal og fremre del av låskasseområdet ser det slik ut:

 

normal_cwm011.JPG

 

normal_cwm012.JPG

 

Ved bakre tange trengs det litt mer stokkmakerarbeid, da denne stokken kommer fra en ParkerHale.. Disse har et snodig avtrekk der bakre del av avtrekket festes mellom tange og stokk vha. bakre skjefteskrue. Dessuten kan det se ut som PH slipte vekk litt på undersiden av låskassene sine, så jeg må nok ta ut litt tre der for å få alt til å stemme.

 

 

I samme ånd fant jeg frem et underbeslag jeg nesten var ferdig med å slipe om fra militær til sivil fasong og dette passa fint:

 

normal_cwm013.JPG

 

normal_cwm014.JPG

 

Planen nå fremover blir å få tilpassa dette ferdig, lade opp noen patroner og få skutt inn&opp med den...må først se å finne meg et annet sikte, siden det gamle siktet som skulle være på den midlertidig har litt for stort okular.

 

Stay tuned..

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg omsider litt tid til å småpusle litt i verkstedet igjen...

 

Jeg har nå fått lagt stålet 98% inn i stokken, finjustert litt på underbeslaget og fått gitt stokken littegranne lurium..

 

Egentlig skulle jeg montere en lavtforstørrende rettrørskikkert på børsa, men siden kikkertmontasjen skal gjøres om likevel og jeg ikke hadde pasende ringer satte jeg på en gammel 4x40 i et par PRW-ringer inntil videre. Når jeg får litt mer tid skal jeg tilpasse og montere en Leupold Std. helskinne.

 

Swarovskien ser ut til å trives utmerket på Lakelanderen min, så der får den heller bli. Vi får se om jeg ikke skaffer et eldre sikte av nobel herkomst og noget mindre størrelse/forstørrelse til denne udover vinteren..

 

Som en ser av dette bildet kunne den tilårskomne Japaneser profitert på et sett lavere ringer:

 

normal_cwm015.JPG

 

Siktet skal dog kun benyttes midlertidig, så inntil videre får det være sånn..

 

Pipeprofilen er jeg svært godt fornøyd med:

 

normal_cwm016.JPG

 

..og generelt ble innpassinga i stokken bra:

 

normal_cwm017.JPG

 

Proporsjoner og balanse i fremenden stemmer også brukbart:

 

normal_cwm018.JPG

 

..men profilering av tangen slik at den flukter med grepet gjenstår ennå:

 

normal_cwm019.JPG

 

Grunnen til at jeg har hesja dette i hop sånn midlertidig er at jeg har et realistisk håp om å få skutt opp og inn denne uka..

 

Stay tuned...

Link to comment
Share on other sites

..og jaggu rakk jeg mye i dag gitt.. :wink:

 

normal_cwm020.JPG

 

Jeg hadde presset om en liten ladning 30-06hylser tidligere og primet dem, så i dag ble disse ladd opp med noe jeg regnet med var en middels ladning. På skytebanen ble det fort klart at ladninga nok var i den heite enden, siden jeg ikke hadde tatt hensyn til at kammerveggene kom til å rette seg ut til en litt mindre kon fasong.. Ladninga var dog innafor akseptable rammer, så etter å ha vent meg litt til børsa satte jeg meg likesågodt ned på ei kasse og skaut prøva med den. Fint å ta fireforming og oppskyting i samme smellen da.. :mrgreen:

 

Testa egentlig ikke presisjon siden det bare var fireforming som var planen. Dessute lå pipa i stokken helt fremme på høyre side og kassa var bare grovt lagt i stokken. Siktet på 4x var heller ikke det artigste jeg har skutt med på lenge..

 

Likevel klarte jeg dog ei samling på ei knyttneve fra sittende frihånd, så alt i alt er jeg rimelig fornøyd med kvelden. Børsa har definitivt potensiale..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I går kveld etter turen på banen rakk jeg i grunnen bare å pusse gjennom pipa og låse vekk børse og ammo, men idag er det tid for litt mer analytiske aktiviteter..

 

Jeg nevnte kort i går at det ble klart at jeg ikke hadde tatt hensyn til at veggene på hylsa ville rette seg ut til en litt mindre kon fasong og i dag pussa jeg av en av de formskutte hylsene og fant frem skyvelære og micrometer.

 

La oss starte med et sammenligningsbilde:

 

normal_cwm021.JPG

 

På dette bildet ser vi den formskutte hylsa til venstre, mens hylsa til høyre er en av de foreløpig forkasta hylsene fra ompressinga.Den ble forkasta fordi dien bulka hylsa litt pga. oppsamla hylsefett, så jeg ville vente med å formskyte de bulka hylsene til jeg fikk en ide om passe formskytingsladninger.

 

Ved hjelp av micrometeret fastslo jeg at diameteren ved overgangen til skuldra hadde økt fra 11,07 til 11,24mm.

 

Halslengden har også økt på bekostning av brystets lengde, fra ca. 9 til 10,3mm. Ut i fra dette burde jeg egentlig kunne beregne økninga i hylsevolum, men jeg tror jeg drøyer det til hylsene skal vaskes og tar det i form av hvor mye mer vann ei formskutt hylse rommer..

 

Ihht. QL skal dog denne katta ha et marginalt større volum enn 8x64S Brenneke, så mine refleksjoner om å kunne bruke ladedata fra denne som et utgangspunkt ser ut til å holde stikk. Skulle noen ha ei pressa hylse eller to fra 8x64S å donere så jeg kunne målt volum hører jeg gjerne fra vedkommende.

 

Freebore på denne børsa ser ut til å være generøs, og det er ikke meg imot.. jeg sikter tross alt mot å bruke 250grainere...

 

Halsen ser dog ut til å være på den romme siden, da differansen mellom en patron med isatt kule og ei formskutt hylse er på 0,22mm. Hvor stor betydning dette vil ha får vi se når jeg begynner presisjonstestinga men jeg er ikke ute etter å lage ei BR-børse her. Sistnevnte kan tydelig ses på dette bildet, der den formskutte hylsa også er den til vensre:

 

normal_cwm022.JPG

 

Rekylen var frisk..det skal ikke stikkes under en stol, men betydelig mindre enn med 9,3x62. Stokken fungerte faktisk forbausende godt i rekyloptak med ingen merkbar munningsvipp. Vi får se hvordan ting blir når vi nærmer oss fulle jaktladninger med 250grainere.

 

Planen nå fremover blir å få lagt stålet ferdig inn i stokken, frilegge pipa og få bedda det hele. Montasjen skal byttes til ei Leupold helskinne og et sikte med litt mer forstørrelse må anskaffes til presisjonstestinga. Forhåpentligvis vil jeg også få formskutt og kronografert resten av de patronene jeg ikke rakk i går i løpet av uka.

 

stay tuned...

Link to comment
Share on other sites

Som warthog2 er inne på er styrken med denne katta at den bruker 30-06hylser.. Det som kan virke skremmende med 8mm-06 er å gå inn på Midway og søke etter diesett.. da kommer det opp et Redding-sett til 2k. En kjapp kikk hos CH4D viser imidlertid at en får diesett hos dem til drøye $ 80,-

 

warthog2 lurer på hvor mye denne katta gir ift. 8x57JS, og der gjenstår ennå dette å se..

 

Jeg har vel tidligere nevnt at salige Wilhelm Brenneke konstruerte sin 8x64S allerede i 1912 og at denne katta minimum dupliserer den..faktisk er det mulig at den også passerer den med det berømte k...håret.

Fra 8x64S vet vi at denne gir fra 50-70m/s mer enn 8x57 JS med like kulevekter..

Det mest spennende med denne katta er dog at den ser ut til å kunne sende en 250grainer avgårde med oppimot 750 m/s og siden Woodleigh har en fin rundneset kule i denne vekta er det nettopp det jeg skal forsøke på.

 

Sistnevnte teori underbygges også av at et lignende Britisk kaliber, .318 Westley Richards allerede før krigen klarte å sende en 250grainskule avgårde i 2400 fps. Dette kaliberet bruker .330 kulediameter i motsetning til mine .323, men dette er minimale forskjeller, forsåvidt i min favør.

Hylsene er også så like at det faktisk går an å bruke 30-06hylser til å lage .318W.R.hylser.. dessuten har også mye hendt på kruttfronten siden dette kaliberet var populært på det mørke kontinent.

 

Jeg tror jeg kommer til å få en spennende og lærerik høst mellom jaktøktene jeg.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

I dag fikk jeg blåst ut resten av hylsene, og gjorde en liten oppdagelse..

 

På tirsdag mente jeg ladninga var en smule frisk,basert på utflytinga av hettene. Jeg ladde derfor opp de siste hylsene med en noe mer redusert ladning men det samme gjentok seg. Når jeg studerte hylser over en kopp kaffe så jeg endelig årsaken.

Litt avhengig av kammeret de engangskutte 30-06hylsene jeg brukte var skutt i kamret de ulikt i 8-06'en og headspace varierte derfor.

 

Egentlig burde jeg hatt med kronografen på banen i dag, men i farta presterte jeg å reise fra både den og skivene mine... :roll:

 

Nå har jeg derimot 50 perfekt formskutte hylser å begynne med, så nå burde jeg få entydige resultater å tolke fremover.

Som tidligere nevnt gjenstår litt arbeid og bedding før børsa ligger perfekt i stokken, deretter blir det seriøs ladningsutvikling og presisjonstesting..så snart jeg får tatt meg råd til et sikte jeg ser noe i :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...