Jump to content

Zeiss conquest 3-9x40


Sir

Recommended Posts

Den store forskjellen er at Z-plex har fire grove stolper, mens tysk 4 har tre, de to vannrette og den nederste loddrette. I utgangspunktet er stolpene grovere enn på z-plex. Har ikke sett i en med z-plex, men har hatt en med tysk 4. Ble overrasket, og veldig fornøyd, over at det var såpass tynt kors i senter. Ingen problemer med at korset dekket over for mye på lengre avstander. Mange ønsker ikke tysk 4 nettopp pga at det er for grovt.

 

Hadde for øvrig en Leupold European med tysk 4. Dette var grovere enn hos Conquesten.

 

Tysk 4 er for øvrig bedre i skumring da man ser retikkelet lenger enn andre, tynnere retikler.

 

Uansett, jeg solgte akkurat min Conquest 3-9x40 da jeg skulle finansiere et sikte til salongrifla. Kunne selvsagt brukt denne, men ville ha en med fokusjustering. Det dumme med Conquesten er at den er fast innstilt på 100 yds (drøyt 91 meter - greit nok på normale avstander, men en salongrifle blir gjerne skutt med på alt fra 10 - 70 meter). Dvs at kors og mål står i forhold til hverandre (dette skjønner jeg ikke noe av UANSETT hvor mye jeg leser på det, og om jeg glimter til og forstår det, er det glemt en halvtime etterpå...). På kortere hold er det ingen fordel sies det. Om en merker så voldsom forskjell vet jeg ikke, men jeg merker forskjell på 25 og 200 meter med det store siktet jeg har på en annen rifle. Enten blir korset for uklart, eller så blir målet for uklart om det er feil. Slik opplever nå jeg det.

 

Ville heller råde deg til å kjøpe et sikte med fokusjustering fra 10 - x yards/meter. Selv har jeg bestilt dette, som pr nå ligger i posten et eller annet sted i vårt imperie: http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90&case=4&id=1550&idkategori=699&kat_name=&prod_name=Sightron%20SII%204-16x42%20MD%20AO&startrow=

 

Conquesten har sikkert hakket bedre optikk (var storfornøyd med det på Conquesten - mye titterør for penga), men Sightronen egner seg nok bedre på salongrifla i og med at den har fokusjustering. Prisnivået ligger jo ganske likt på disse to.

Link to comment
Share on other sites

Har nå fåt testskutt med min zeiss conquest 3-9*40 som jeg kjøpte fra sportsbutikken før jul, det ble

en negativ opplevelse gitt. Høydejusteringa viste seg og være deffekt på den, ringte sportsbutikken og

bytter nå til zeiss classik 2,5-10*50, mot at jeg betaler mellomlegg, honnør til sportsbutikken for god service.

Link to comment
Share on other sites

Det er det fine med og handle fra norske forhandlere. litt kjedelig og måtte sendt alt tilbake til cowboyland, og kanskje aldri hørt noe mer... Med en norsk oppegående butikk og henvende seg til så er reklamasjon enklere. Jeg venter spent på conquesten enda. kommer vel i morgen, så da får vi kjørt test på lørdag. Jeg kommer til og bli skuffa om ikke kråka velter på første forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Bor ikke så langt unna Sportsbutikken.no, å jeg handler så og si alt hos han. På optikk er han lavere enn alle i Norge, og er det noe tull med varen, så er det ny vare på røde rappen. Han eieren har sikkert skjønnt det, at skal han leve av dette må han yte service. Fornøyde kunder gir mange kunder, og mye i omsetning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...