Jump to content

Blyhaggel


stardust

Recommended Posts

Dæsken Lipitor, nå drar du virkelig til. Helg og alt ....

Jeg ser ikke bort fra at du har rett i mye her, og du vet nok hva du skriver om.

Jeg tror at Ballistic P har helt rett i sitt utsagn : Speed kills.

Her ligger endel av problemet med stålhagl. Altfor lav hastighet. Da stålhagl ble introdusert, kom det mye virkelig dårlig vare ut fra produsentene og det gjør det fremdeles. Kanskje de ikke visste bedre og bare, mer eller mindre, skiftet bly med stål.

Les på patronesken hva fart patronen skal gi og test den i en chronograf så ser en fort om det kan brukes til noe mer en spurv. Uansett så ga det mange jegere dårlige erfaringer, og derav masse dårlig reklame.

Når en da i tillegg tar med den faktoren at mange jegere ikke er enige i blyforbudet og måten denne saken ble håndtert fra myndigheter og jegerorganisasjoner, så gjør det ikke forholdet til stål bedre. Sakligt eller ikke.

SÅ, en må enten lade selv, eller finne den produsenten som virkelig leverer.

Og ikke minst, diskutere videre. Det er halve moroa.

Link to comment
Share on other sites

Black Cloud, hvilken blypatron gjør mer enn den? Nevnt en.

 

Introduksjonen av stålhagl i Norge var ytterst uheldig timet, Forbudet vårt kom i skillet da Amerikanske stålpatroner var på vei til å bli bedre samtidig som Europeiske produsenter lanserte sine første famlende forsøk med alt for lave hastigheter. Europeiske produsenter utkonkurerte i stor grad de Amerikanske.

Mine første erfaringer kom da, Nittedal stål...tipper den rusla ut med 380m/s og atpåtil 4ere i tuben. Fikk ikke trua av det.

 

@Jake

Jeg lader 28 gram stål i 480m/s, fyllt med BB er det ingenting med fjær som overlever den ut til 45 meter.

 

Felttestet:

IMG_0237.jpg

 

(OT:Bruker man stor bokstav på Europeiske som på Europa, Amerikanske som Amerika?)

 

 

-Stål-L-(Stalin?)

Link to comment
Share on other sites

savner blyhaggel selv. største spørsmålet ang miljøvennlige alternativ er om dei faktisk er spesielt giftfri og miljøvennlige.... og hva er vitsen med å erstatte bly med div andre tungmetaller hvis dei kansje er mer giftige? det eneste man vet helt sikkert med blyfri patroner er at dei er blyfri... veldig betryggende :lol:

Link to comment
Share on other sites

savner blyhaggel selv. største spørsmålet ang miljøvennlige alternativ er om dei faktisk er spesielt giftfri og miljøvennlige.... og hva er vitsen med å erstatte bly med div andre tungmetaller hvis dei kansje er mer giftige? det eneste man vet helt sikkert med blyfri patroner er at dei er blyfri... veldig betryggende :lol:

 

Om noen lanserer hagl med SST vekt og bly konsistens som kan konkurrere på pris vil den bli en markedsleder om den så er radioaktiv.

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Det var en artikkel for en stund siden som oppga opprinnelsen til kulene i de nye "flotte" haglepatronene. Ut fra det så er bly det mest miljøvennlige alternativet. Men i dette klovnelandet så kan dere banne på at bly ikke kommer tilbake, ihvertfall ikke til den prisen det en gang var. Til det så vil staten tape for mye penger.

 

Forundret over at folk fortsatt syns det er greit at det kommer en avgift eller forbud mot en ting så lenge det blir sagt at jorda kan reddes. Jorda klarer fint å ta vare på seg selv.

 

Heia bly til 4,5 svenske kroner patronen

Link to comment
Share on other sites

Tja, mye enig med Liptor, speed kills, treffer jeg med stål fungere de for min del meget bra.

Har testet dekning på en del stålammo, og fordelen mot bly er ofte lite randhaggel, som igjen gir midre skateskytinger ved dårlig treff.

Ved lengre hold har jeg benyttet Wingmaster HD som er helt overlegen

 

Dette har jeg benyttet i år, og jeg kan ikke klage på ammunisjonen :

Duer - Nordic T-1 12-70 nr 5. 2 kr skuddet ved volum.

Ender - Federal speed shok eller Black-Cloud 12-76 us3 og 12-89 us 2 8-14 kr skuddet

Gjess - BlackCloud 12-89 BB og wingmaster hd 12-76 eller 89 us 2 12-25 kr skuddet (wingmasteren kjøpt til reduser pris)

 

Finnes ett utall andre raske stålpatroner som og har høyt nivå

 

For jakt i skogen eller rype vil jeg benytte Tungsten Matrix patroner av god kvalitet, eks Saga eller Kent.

 

Husk det fantes mye søppel av blypatroner før også, likesom det gjør nå av dårlig tinn, bismuth og enkelte stålpatroner.

Link to comment
Share on other sites

Snittet mitt er ca 22+, og stål er ikke brukbart til annet en lerduer.

 

Hvilke patroner med hvilken størrelse brukte du til hvilket villt? Skyter du etter drøy skarv eller gås med 4ere er ikke det stålet sin skyld. 28 eller 32 gram BB plukker den ned på 45 meter hvis du treffer, graveyard dead.

For det første, så skrøyt jeg litt av mine skyteferdigheter(beklager for det), fordi du la opp til det, med å antyde at det er kun dårlige skyttere som snakker negativt om stål.

 

For å svare på spørsmålet ditt, så skal jeg inrømme at jeg aldri har skutt etter vilt med stål, men jeg har jaktet en del med vismut.

 

Jeg er enig i at de som skyter fugl på bakken på 10m hold, og opplever at fuglen flyr, trenger å lære sin hagle å kjenne bedre, bare så det er sagt.

 

Videre har jeg skutt en del ryper med vismut, og erfarer at man enten skyter fuggeln full av hagl(om holdet er dødelig), eller skadeskyter(om holdet er gir passe spedning).

Du har rett i at hastigheten som enkelte stålpatroner har, taler til deres fordel, men fysikken gjelder for stål også. Jeg bruker å sammenligne bly og stål med popcorn og peanøtter. Jeg skal klare å kaste peanøtter kanskje 15m, men tror ikke det finnes et menneske i verden som er i stand til å kaste popcorn over 6-7m uansett hvor hardt de kaster.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder trådstarters påstand om radioaktiviteten til Tungsten så er ikke den noe å skrive om.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Tungsten#Isotopes

Naturally occurring tungsten consists of five isotopes whose half-lives are so long that they can be considered stable. Theoretically, all five can decay into isotopes of element 72 (hafnium) by alpha emission, but only 180W has been observed[15] to do so with a half-life of (1.8 ± 0.2)×1018 years; on average, this yields about two alpha decays of 180W in one gram of natural tungsten per year.

 

Og hvis dette er et problem så er det også sånn at bly har radioaktive isotoper:

http://en.wikipedia.org/wiki/lead#isotopes

Lead can be found or produced in many isotopes, with three of them being stable. The four natural isotopes of lead are 204Pb, 206Pb, 207Pb, and 208Pb with the slightly radioactive 204Pb regarded as completely primordial lead, and the stable isotopes 206, 207, 208 being formed probably from the radioactive decay of two isotopes of uranium (U-235 and U-238) and one isotope of thorium (Th 232).

The one common radiogenic isotope of lead, 202Pb, has a half-life of about 53,000 years.

Link to comment
Share on other sites

fordi du la opp til det

Jeg la opp til det? Du får ta ansvar for det du skriver her inne selv.

 

med å antyde at det er kun dårlige skyttere som snakker negativt om stål.

Dårlige skyttere samt de som skyter #4 med stål der de brukte #4 med bly. De har ikke tatt seg bryet med å finne riktig patron til rett choke, aldri testskutt og gjort seg opp sin egen mening.

 

bly og stål med popcorn og peanøtter

Da har du missforstått hvordan du skal forholde deg til stål. Popcorn og peanøtter er en dårlig sammenligning da stål ikke gir mer enn 30% reduksjon i vekt. Popcorn vs peanøtter har 500%(?)

Opp i haglstørrelsese og hastighet så får du anslag nok. Større hagl gir færre hagl men stålets evne til å samle gjør opp for akkurat det. Dessuten er stålwaden designet for å håndtere større volum.

 

Videre har jeg skutt en del ryper med vismut, og erfarer at man enten skyter fuggeln full av hagl(om holdet er dødelig), eller skadeskyter(om holdet er gir passe spedning).

 

Du dauskyter om holdet er passe men finner mye hagl i fuglen om holdet er dødelig. Og så skadeskyter du om holdet er passe?

Denne skjønner jeg ikke.

 

Uansett vil vismuth etter mitt syn være ett halvgodt alternativ, det ligger mellom stål og bly i egenvekt og skjørheten i materialet tilater ikke høy hastighet. Eneste plusset er fravær av rikosjetter.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

la oss få blyet tilbake mener nå jeg. grunnen etter mitt syn er at ingen kan bevise helt sikkert at alternativene er no sunnere for miljø og vilt. når blyet er å få kjøpt i norge i gjen... så kan jo dei som liker stål etc bare fortsette å skyte med stål og tungmetaller og tro at dei berger værden :lol:

Link to comment
Share on other sites

 

Videre har jeg skutt en del ryper med vismut, og erfarer at man enten skyter fuggeln full av hagl(om holdet er dødelig), eller skadeskyter(om holdet er gir passe spedning).

 

Du dauskyter om holdet er passe men finner mye hagl i fuglen om holdet er dødelig. Og så skadeskyter du om holdet er passe?

Denne skjønner jeg ikke.

Når har klarer å få til dette av det jeg skrev, så er det ikke rart han tror du skriver at han er trådstarter. :wink:

Jeg gidder ikke mer. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke begi meg inn på å diskutere effekten av stål. Jeg skyter med gode treff på rype- og skogsfugljakt, og prøvde nikkel en gang, aldri mer! Men til dere som kan dette: Hvilket billig alternativ anbefales til rype- og skogsfugljakt? Trangboringa er 1/2 og forbedra syl. Her i gården skytes det kun i flukt, ikke på bakken. Hittil har jeg brukt eley bismuth, men det koster i meste laget. Tips mottas m takk.

Link to comment
Share on other sites

Stål patronene har blit bedre ingen tvil om det men som vømmøl er inne på så veier

ikke høy hastighet opp for den lave egenvekta som stål har. Det er bare å se på forskjellen

i inntregning det.

 

Ut fra hva jeg har sett har det aldri eksistert noen blypatron i eks. US#2 som har gitt større inntrengning en BlackCloud 12-89 US#2 på 25 meter. På lange hold vil følgekig blyet opprettholde hastiheten og inntrengningen bedre

 

Skal ikke begi meg inn på å diskutere effekten av stål. Jeg skyter med gode treff på rype- og skogsfugljakt, og prøvde nikkel en gang, aldri mer! Men til dere som kan dette: Hvilket billig alternativ anbefales til rype- og skogsfugljakt? Trangboringa er 1/2 og forbedra syl. Her i gården skytes det kun i flukt, ikke på bakken. Hittil har jeg brukt eley bismuth, men det koster i meste laget. Tips mottas m takk.

 

Ikke så lett her, er det ikke sjangs for rikosjetter kan du benytte raske stålpatroner i us # 4 eller 5 på rype.

I skogen er det ugunstig å sette igjen harde materialer i trærne, er vel raske Tungsten Matrix patroner det beste du kan velge, eks us 4 eller 3, Disse har jeg ikke inngående kjennskaå til selv, basert på tester og hva jeg har hørt. Har ikke noe "billig" å anbefale i Norge her

Link to comment
Share on other sites

Demokratiet i Norge fungerer dessverre sånn at når politikerne har bestemt seg, så blir det sånn, uansett hva flertallet i landet sier, hva forskerne sier, det bryr de seg ikke om dessverre, for det er jo miljø som gjelder.......og en utmerket anledning for å legge på extra miljøavgifter etc.....

Link to comment
Share on other sites

Black cloud er ok den, men den gruses av patroner som wingmaster hd, federal hd, federal hw og winchester

xtended eneste ulempen med de er pris men skal man ha det beste så er disse patronene best. Vil nå tro

det har vært en utvikling av bly patroner også siden vi fikk forbudet så vil tro de fleste bly patroner er bedre

en bc stål, stål egenvekt 7,8g bly 10,8 da blir det som vømmøl sier det med popcorn vs peanøtt.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder trådstarters påstand om radioaktiviteten til Tungsten så er ikke den noe å skrive om.

I den grad det ER noe å skrive om (noe det ikke er :wink:) så må det vel være det faktum at det er mye mindre radioaktivt enn bly. Det samme gjelder vismut som enkelte også hevder er radioaktiv (halvverdi på en milliard ganger universets levetid er ikke radioaktivt annet enn i nerde-verden).

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke de vil gjenniføre blyhagl :( sån går det når politiker begir seg inn på saker de ikke kan noe om , og politikerne i dette landet har jo ikke for vane og rydde opp vist de har begått feil.

de vil tviholde på gamle brølere til de er godt spadd ned under torva.

desverre :(

Men tenk at de i det hele tatt iverksatte blyforbudet, det er ufattelig, en eller anne ville følge Danmarks blyforbud uten å ha satt seg inn i saken.

jeg kan godt forstå blyforbudet i sumpterreng, men på fjellet er det uforståelig. man skulle ha sendt hele stortinget opp i fjellheimen med stålpatroner ,så kunne de fått følt rikosjetten til stålhagla på kroppen.da hadde de nåkk snudd på flisa.

Sveriges politikere har derimot skjønt det og ryddet opp i gamle synder.

jeg bruker aldrig stålhagl på fjellet, av hensyn til meg selv og jaktkammerater på både to og fire bein

 

nå er det jo lov og bruke tinn/zinck patroner ?mer miljøvennelig en bly ? tror ikke det nei

Link to comment
Share on other sites

jeg kan godt forstå blyforbudet i sumpterreng, men på fjellet er det uforståelig.

Vel, vi har oss selv å takke. Det startet med et forbud for våtmark, resultatet var at folk kjøpte 1 pakke med stål for å ha i beltet mens de jaktet med bly. Samme skjedde på banen, hvis de bare solgte stål der begynte folk bare å kjøpe bly hos forhandler. Så vi beviste vel ganske tydelig at vi ikke var til å stole på :?

 

Nå skal det vel sies at det som fantes av stål på den tiden sugde møkk. I dag har vi langt bedre alternativer og mer erfaring med de, men når jeg ser hvor mange som ukritisk priser bly opp i skyene i dag blir jeg skeptisk.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder trådstarters påstand om radioaktiviteten til Tungsten så er ikke den noe å skrive om.

I den grad det ER noe å skrive om (noe det ikke er :wink:) så må det vel være det faktum at det er mye mindre radioaktivt enn bly. Det samme gjelder vismut som enkelte også hevder er radioaktiv (halvverdi på en milliard ganger universets levetid er ikke radioaktivt annet enn i nerde-verden).

 

Bra du presiserte, slik at poenget mitt ikke druknet. Med andre ord er det et ikke bare ugyldig argument, men også helt tåpelig å nevne frykt for radioaktivitet i denne sammenhengen :)

Link to comment
Share on other sites

@ GM250

Beklager, det var jeg som burde lest igjen

 

@ vømmøl

Han skjønner fortsatt ikke hva du mener med de setningen, kan du oppklare den,

 

Sverige nevnes her. Her har forskningsrapporter påvist blyhagl som dødsårsak for ørn, hvis noen tar etter andre er det nok Sverige som følger Norge og Danmark enn omvendt. Finnene har samme system vi hadde en periode med forbud i våtmark.

 

@ Gåsejegern, har du lest om sammenligningen, hørt på gamlekara på banen som preiker piss eller prøvd å finne det ut selv? Inntrengning avgjøres av kraft ved anslag som igjen dikteres av fart i kombinasjon med vekt. Dvs går du opp i størrelse på stål eller hastighet tilnærmer du deg effekten av bly. Stål # 1 i 450m/ eller høyere har dypere inntrengning enn bly #4 i 400 m/s.

Dessuten vil bly deformeres og avgi energi mens stålet beholder formen noe som gir ytterliger inntrenging.

 

Det hele dreier seg om å bruke stål på rett måte og tilpasse patronene til ditt behov. Ja stål har begrensninger men det har bly og andre alternativer og.

 

Til dere som hevder at tungsten er det eneste alternativet til tungskutt villt; gåsa kan bare daue en gang, det at hagla kommer ut igjen med nok fart til å drepe to gjess til har sjeldent reel verdi.

 

PS: jeg er klar over at jeg har kjørt en agressiv linje i denne tråden, det har bakgrunn i engasjement, jeg beklager.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Ja men ved å gå opp hagl str for å kompansere for lav egenvekt på stålet får du mye mindre hagl i

patronen, noe som gjir dårligere dekning, iser gjør dette seg gjeldene på lit lengre hold. Men problemet

er ikke støre en at ver enkelt får bruke det som man selv syns er best, jeg kjører kun hd patroner på

hardskutt vilt, stål er for meg kun til å skyte lerduer med.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig ikke så mye, og i tillegg treffer flere da halsvermen normal er kortere pga materialegenskapene;

En 32 grams ladning med bly i US4 har ca 150 haggel

En 32 grams ladning med stål u us2 har ca 140 haggel.

Må ta med lettere egenvekt her og.

 

For å sammenligne to andre patroner i bly og stål;

En 34 grams ladning med bly i us5 har ca 200 haggel

en 42 grams ladning med stål i us2 har ca 185 haggel

 

Men er enig, folk får bruke akkurat det de vil så lenge de ikke skadeskyter pga. feil valg.

Og jeg bruker også wingmaster HD eller Federal HW når jeg vet det kan bli litt drøye hold for å ha den ekstra sikkerheten disse gir.

Link to comment
Share on other sites

jeg kan godt forstå blyforbudet i sumpterreng, men på fjellet er det uforståelig.

Vel, vi har oss selv å takke. Det startet med et forbud for våtmark, resultatet var at folk kjøpte 1 pakke med stål for å ha i beltet mens de jaktet med bly. Samme skjedde på banen, hvis de bare solgte stål der begynte folk bare å kjøpe bly hos forhandler. Så vi beviste vel ganske tydelig at vi ikke var til å stole på

 

Visst det er tilfellet at ingen brukte alternative hagl i våtmarksområde og bly er så fordømt farlig så skulle det vel ikkje vært et levendes vesen i en omkrets av 1 km fra nermeste våtmarksområde.

husker det ble funnet noen døde svaner i et våtmarksområde med et par blyhagl i kråsen,dødsårsak ble slått stort opp at det var blyforgiftning utifra funnene av blyhagl,mulig det men regner ikkje med at det blei tatt prøver i forhold til fugleinfluensa.Forresten var dette før den influensa blei populær.Hvor mange våtmarksfugler er funnet med blyforgiftning etter at fugleinfluensa blei oppdaget?

Link to comment
Share on other sites

Visst det er tilfellet at ingen brukte alternative hagl i våtmarksområde og bly er så fordømt farlig så skulle det vel ikkje vært et levendes vesen i en omkrets av 1 km fra nermeste våtmarksområde

 

Så det er kriteriet ditt for å forby bly? At absolutt alt liv dør? Seriøst, kan vi ikke prøve å holde debatten på et seriøst nivå?

 

At bly er farlig for vilt er bevist hinsides en hver tvil, å kverulere på slikt er å undergrave sin egen posisjon med gravemaskin. Problemet er vel primært knyttet til våtmark hvor blyet blir liggende åpent på elvebunn så fuglene får det i seg når de spiser småstein til kråsen. I kråsen blir haglene utsatt for kraftig mekanisk slitasje og vil derfor tas opp lettere enn om du og jeg svelger et hagl i ny og ne. Nå er det vel ikke bare jegere som må ta skylden, fiskesøkker er også en del av problemet, men å peke på at andre også synder har aldri vært et effektivt argument.

 

Jeg tror at en frivillig overgang ville forhindret eller i det minste forsinket et forbud. NJFF hadde vel en avtale med Staten om å redusere blyutslippene med x antall %, en avtale vi jegere totalt saboterte. Og da måtte det nesten bli som det ble.

 

I dag er forholdene langt bedre for en frivillig ordning, utvalg og kvalitet er langt bedre. Man kan i dag lett kjøpe alternativer som er bedre enn bly, problemet er vel heller haglejegeres motvilje til å teste ammo. Mens det forventes at riflejegere tester ammoen sin før jakt kan haglejegere trygt kjøpe ammo basert på pris uten at noen reagerer. Kanskje de tar en tur på banen og skyter sine sedvanlige 5 av 25 duer, men teste skuddbilde og penetrasjon? Hvor mange av haglejegere gjør det? 5 prosent? Nei, de støtter seg heller til minnet om dengang de traff hver gang, og da jaktet de med bly. Hvilken patron de brukte da? Eeeeeeh, noe med bly. Så bly må være best.

 

Og ja, jeg har sett like mye på meg selv som andre nå :oops:

Link to comment
Share on other sites

Eg har faktisk tilgode å se en enste rapport der påvist dødsårsak på fugl i våtmark er blyforgiftning,antatt blyforgiftning derimot er det endel rapporter på.

Lurer litt på hva som skjer når fuglen får ett stålhagl i kråsen som ligger og ruster der? blodforgitning? eller for å ikkje snakke om dei andre mer giftige alternativene .

Eg mener at i dag har ingen forsket nok på dette ialefall ikkje så dei kan si at alternative hagl er bedre enn bly i kråsen på fugl .

Men det er Politisk korrekt å bannlyse bly.

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på hva som skjer når fuglen får ett stålhagl i kråsen som ligger og ruster der? blodforgitning?

 

Nope, kun ekstra jern i systemet. Jeg tipper at dette med jern og blodforgifting er en gedigen myte, jern er tross alt ikke giftig. Derimot er rustne spiker en effektiv måte å få drit inn i kroppen på, dels fordi den porøse rusten lett bærer med seg bakterier og drit og dels fordi dype tynne stikk som spiker gir begraver driten dypt i et sår som lukker seg.

 

US FWS har en nøye godkjenningsprosedyre for haglmaterialer som inkluderer innblanding i for og innoperering av hagl. Om stålhagl var farlig ville de ha oppdaget det.

Link to comment
Share on other sites

Erlend har nok rett i at alternativ hagl blir testet grundig for giftighet, iallefal det meste av amerikansk

produserte patroner må gå igjennom tester for å få non toxic godkjenning. Eneste alternativ jeg

stiller meg tvilende til er zink, men de patronene er vel produsert i eu så de er vel ikke testet. En

annen diskusjon er vor giftig blyhagl egentlig er, der må jeg si jeg er veldig i tvil.

Link to comment
Share on other sites

Eneste alternativ jeg stiller meg tvilende til er zink, men de patronene er vel produsert i eu så de er vel ikke testet. En

annen diskusjon er vor giftig blyhagl egentlig er, der må jeg si jeg er veldig i tvil.

 

Sink er ikke godkjent i USA, jeg tror det har blitt testet og underkjent bortsett fra legeringer og overflatebehandling med en grense på 3%. Sånn sett er de norske reglene latterlige, de forbyr kun bly. Selv om det sikkert er andre regler som regulerer det er det i følge Forskrift om utøvelse av jakt, felling og fangst ikke ulovlig å bruke plutonium på jakt. Det sier litt om hvor ufattelig unyttig den loven virkelig er.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...