Jump to content

Blyhaggel


stardust

Recommended Posts

hva skal til tror dere? må jo si at eg savner bly. vet at verden går videre men er alternativene virkelig bare miljøvennlige? wolfram er jo faktisk svakt radioaktivt! jern,sink, og alt dette nye er sikkert farlig det også hvis man forsker nok.noen andre land har jo klart å stoppe totalt blyforbud. ser jo at eg ikke er alene som ønsker meg bly tilbake. vi har jo folkestyre her i landet, og hvis folket vil ha bly tilbake..... skjønner?? hmmmmm kan det være på tid å markere oss på en fornuftig måte? noen som kan juss og linjeveiene? meldte meg forøvrig ut av NJFF for noen år siden,og begrunnet dette med deres standpunkt i bly saken. er jeg på ville veier så sk eg self ikke være i mot blyforbudet lenger,men skal vi som ønsker bly tilbake oppnå noe kan vi ikke furte mer men prøve å påvirke rette instanser hvem nå det enn er????? som sagt,hvis eg er på villspor så har ikke eg tenkt å være sta. er alternativene ok prismessig,miljømessig,like humant for viltet,og ok i mesteparten av våpenparken vår.-vil ha sakelig disk om dette og ikke synsing. kansje vi kan legge lokk på all usikkerhet og tvil om bly,stål,blyalternativene,choker,hastighet, etc. eg har ikke brukt stål på jakt pga mye drittprat fra jegere og våpenbutikker om disse jakt patronene.på lærduer bruker eg stål.jakt div blyerstattere. men som sagt før-er det no vits med såkalla miljøammo? er den virkelig miljøvennlig?-- ordet fritt,værsågod!

Link to comment
Share on other sites

Etter at blyhaglforbudet ble innført blir ikke hagla mye brukt her heller. Håpet kan, slik jeg ser det, være å få tilbake muligheten for å bruke blyhagl til annen jakt enn i våtmarksområder, og da tror jeg vi må fokusere på blyhaggelets fortreffeligheter i forhold til human jakt og pris, samt få grundigere redegjort for hvor lite (evt mye) påvirkning blyhagl faktisk har i det store og hele.

Link to comment
Share on other sites

Stål på leirduebanen er helt i orden syns eg, men på jakt er det no dritt, iallefall på fjellrype hvor det kun er stein og ur.

Bruker vismuth, men det kan ikke sammenlignes med bly, mange fugler du "treffer" som fyker like fint av gårde:(

Kjøpte ei eske med tungsten, 350 kr for 10 stk!!! Skandale!

Greit nok med blyforbud, i våtmark, men i skogen og på fjellet kan det ikkje ha så mye og si.

Er snekker og fikser mye tak, og er det en plass det ligger MYE bly,og som det heller burde vært forbud mot så er det rundt pipene på hustaka.

Link to comment
Share on other sites

Stål på leirduebanen er helt i orden syns eg, men på jakt er det no dritt, iallefall på fjellrype hvor det kun er stein og ur.

Bruker vismuth, men det kan ikke sammenlignes med bly, mange fugler du "treffer" som fyker like fint av gårde:(

Kjøpte ei eske med tungsten, 350 kr for 10 stk!!! Skandale!

Greit nok med blyforbud, i våtmark, men i skogen og på fjellet kan det ikkje ha så mye og si.

Er snekker og fikser mye tak, og er det en plass det ligger MYE bly,og som det heller burde vært forbud mot så er det rundt pipene på hustaka.

+1

Link to comment
Share on other sites

takk og lov....... begynte å lure på om vi bare var 5 på forumet som mente blyforbudet var forhasta. helt i orden for meg om tråden skifter navn og underskrifter er fin start. så lenge snøballen ruller så vokser den!! noen flinke som vet hvordan spillereglene for å oppnå noe funker?

Link to comment
Share on other sites

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel?element_id=68325810&displaypage=TRUE

 

Landsmøtet i NJFF vedtok faktisk å jobbe for gjeninnføring av bly i vår. Initiativet kom vel fra massene og ikke ledelsen. Kanskje et hint om at det er lite vits i å melde seg ut om man er uenig i noe, ønsker man endring er det vel bedre å jobbe innenfor systemet? Tror eneste muligheten for å få gjennomslag for bly, og mange andre saker også forøvrig, er gjennom NJFF. Det er bare de som har tyngde nok til å få noe gjennomslag.

Link to comment
Share on other sites

ja se det var nye toner fra forbundet. er en del år siden eg meldte meg ut,og da var bly totalt uaktuelt å gjen innføre uttalte dei. så hvis forbundet konkret kan si at dei jobber seriøst med dette så kansje eg og flere av mine jaktvenner blir medlemmer i gjen. men først vil eg følge med på nettet å se om dei gjør ord om til handling. pratemakere har vi nok av.

Link to comment
Share on other sites

Dette er da vel diskutert stolper opp og vegger ned (eller omvendt?) her inne tidligere, f.eks. i denne tråden,, eller i denne.

 

Man bør vel i første omgang etterlyse hos NJFF at de etterlever landsmøtevedtaket om å arbeide for å få opphevet blyhaglforbudet. Å starte en "folkeaksjon" med noen-og-femti medlemmer, tror jeg derimot vi bør vente litt med.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var også veldig på det med å få tilbake bly til hagla.

Men vi trenger ikke bly!

Vi har jo Remington Wingmaster HD!

Ja, det koster litt mer, men hvor mye skyter man egentlig på fuglejakta? (ikke så mye)

Jakt er og blir ganske dyrt uansett hvordan den utføres.

De fleste hobbyer koster penger, og den moderne jeger er ingen unntak.

Folk kjøper seg sko med Gortex i hue og r@!#a, jakker, rifler med sikter på størrelse med kloakkrør, men en pakke med god ammo som koster litt mer... Nei det skal vi ikke bruke penger på.

Vi bør heller jobbe sammen om å få ned prisene på de andre alternativene? *host* som Wingmaster HD *host* :lol:

 

"Ja, men børsa mi tåler ikke noe annet enn bly"

Nei vell, så kjøp deg en ny hagle da!

 

Det blir som at man skal installere Windows 7 på sin gamle pc fra 1995 – 1998 ... Det funker bare ikke... Verden går videre folkens! legg antikkhagla på hylla ;)

Er det så veldig krise med bly, så kan jeg sikkert hjelpe til meg salg av det jeg har liggenes av bly (hvis du har disp. for å bruke det) For jeg har ikke noe brukt for det etter jeg fant *trommene dundrer!* DATATATATAAAAAAA WINGMASTER HD!

 

Jeg er ikke imot bly, men jeg har forstått av vi trenger ikke å sloss for å få det tilbake da vi har *host* Wingmaster HD *Host* 8)

 

I Rest My Case, Your Honour.

 

 

PS. Nevnte jeg at Remington Wingmaster HD var et godt og bedre alternativ enn bly?

Mulig jeg hintet litt om det lenger opp i innlegget :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig at blyforbudet er helt latterlig, det også forby en viss type ammo pga "internasjonale forpliktelser" som det så fint heter syns jeg fint lite om, det værste er at disse "internasjonale forpliktelsene" som er ment for og forhindre bly utslipp fra foreksempel fabrikker :roll: jeg vil gjerne se den forskningsrapporten som sier at bly haggel er et stort problem i Norsk fauna. jeg har nemlig ikke greid og finne den.

 

det burde også nevne at det har kommet en del ting som er posetivt etter at blyforbudet kom, det er at folk har blitt mere obs på hvilken ammo som puttes i børsa og alternativene har blitt bedre MEN det har også en stygg bakside, bla frykter jeg at det har vært langt flere skadeskytninger som følge av alternativ ammo som rett og slett ikke holder mål. for ikke og snakke om problemet vi som jakter i Sverige har, nemlig at vi bruker bly lovlig på jakt hos søtabror, men kansje har noe til overs som vi putter i sekken, blir vi stoppet med dette så medfører dette en saftig bot. :twisted: oppheving av blyforbudet er hjertilig velkommen fra min side i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

jeg ser det at jeg har funnet en patron som jeg nesten føler at kan ta rollen til bly i blyforbudet. men det som er dumt er at den er stål.

men jeg å syns at blyforbudet er et av deO/&¤%)/& påfunna til den norske stat! bly er et naturprodukt er stål det?

sagbruk sliter veldig mye med at det er stålhagl i trea dem skal sage opp for stål skal det mye til for å skjøre igjennom mens med bly så hører dem bare at det var et hagl der så går det videre.

jeg er for bly! for da blir det en del mindre skadeskyting også! har opplevd at mye av de patrona jeg har testet i høst ikke har holdt mål flere ender skadeskutt med patrona jeg har prøvd, og da på hold fra 15-20 m noe og å tenke over det også

 

også legger jeg inn ved noe jeg skrev som et argument i en annen tråd her:

mitt argument er som følgende:

Stål hagl ødelegger sagblader på sagbruk og det er større sjangse for skadeskyting med det! noe som ikke blir humant med stål pga det er mange fugler som flyr og dør senere en smertefull død pga skutt med stål(kan skje med bly men det er oftens veldig sjeldent)

bly fins ikke skade for sagblader på sagbruk og det er større sjangs for at dyret dør umidelbart i smellen omtrent! det sjeldent det er noe skadeskyting med bly. med et dårlig skudd kan fuglen faktisk falle stein død med bly men med stål så flyger den videre som om ikke noe skulle skjedd! og det resulterer i et langt ettersøk og en fugl/andre dyr som vil lide hvis du ikke får tak i den!

er det et godt argument?

 

link:

http://kammeret.no/forum/viewtopic.php? ... ly&start=0

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes forbudet mot blyhaggel er flott. Neste forbud håper jeg blir mot hagla, så er vi kvitt den også :wink: .

snadder det! fluktskyting i fjellet etter rypa med gammelkragen.... for ikke å snakke om lærduebanen da!

 

Du kan vente til rypa setter seg før du bruker gammelkragen,for da passer den perfekt:). Formeringsevnen til lerduer tror jeg er liten så det er ingen fare for at denne arten skal "ta over" hvis de ikke jaktes på;).

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig med melk, det virker jo som om de fleste tror at blyforbudet har ført til blant annet mer skadesyting+en hel haug med andre dårligere argumenter slik jeg ser det.Det finnes gode erstatninger for bly i BUTIKKEN, det finnes faktisk ammo tiljengelig som går bly en lang gang men det koster litt mer.Da snakker jeg feks om hevi shot,federal hd,osv. Det fins også stålskudd som dreper gås,ender og annen fugl som bare rakkern på 30m. Bly er bra saker det,det vet jeg også men det er laaaaangt fra et must til human og sikker jakt.Det viktigste er at man TESTER skudda man skal bruke på jakt (de fleste gidder ikke det en gang) hvis alle gjorde det tror jeg mange ville fått seg en aha opplevelse. -m-

Link to comment
Share on other sites

jeg er ikke enig med, melk ! sorry, en patron koster i fra 33-36 kr ! er ikke noe å tenke på..jeg jakter endel fugel, og det går noen patroner i jakta..for meg så går på støkk, så skjer det så fort :) så blir mange grove bom, men noen sitter der kan skal sitte å..jeg er for bly igjen, hvis bly kommer tilbake så blir det sikkert 10-20 kr for en patron.men har skutt på mye fugel som bare flasker videre på bakken, og sitter da(det kan så klart skje med bly ikke det jeg sier ), eller bare detter og kaster seg på vingene igjen, det er ikke noe moro..og du ser at du treffer bra..men håper det blir bly igjen, jeg er veldig fornøyd med en miljøvennlig patron som heter Black cloud, som funker bra og ikke er så værst i pris, anbefales :wink: ja, man jo prøve skudda før du skal på jakt, helt enig i det :wink: men i norge er det jo bare lov til å skyte på bane og spes tider, greit kan ta med ammo'n å prøve den på lerdu bana..men...er litt være for dem som bor der det ikke er mulighet for å ta med halge nede på jordet og bare prøve, hvis dere skjønner :mrgreen::D

Link to comment
Share on other sites

skal bli artig å se om jegerne som liker miljøpatronene fortsetter med det hvis bly blir gjeninført i gjen. :shock: men nok engang : er det noen bransjefolk,eller metall kjennere som kan forklare hvor mye mer miljøvennlige miljøpatronene egentlig er? det var jo derfor alternativene kom. har vert på wikip og google,og der er ikke alle metall alternativene direkte helsekost for å si det sånn.

Link to comment
Share on other sites

jeg har spist relativt mye blyhagl å stålhagl :roll: nå oppigjennom tidene. har ikke blitt sjuk enda. men er ganske glad i federal black cloud 12/76 og 12/89 og da detter alt som blir truffet. kan full si at jeg er NESTEN gladere i den en i bly. men jeg ville ha hatt bly i enkelte situasjoner da jeg er på jakt.

men kommer til å bruke BC selv om blyet vil bli innført. men kommer også til å bruke bly

Link to comment
Share on other sites

At politikerne vedtok blyforbudet uten saklig grunnlag er like klart, som at jeg stiller meg seriøst tvilende til miljøvenligheten i de forskjellige alternativene. Hvor er raportene for de forskjellige materialene, og deres virkning på naturen i den form de blir brukt?

 

En annen sak er at jeg er helt enig i at det absolutt bør forbli forbudt bruk av bly på normale leirduebaner, det er i prinsippet ett greit og fornuftsbasert forbud. Så kan man heller spesialtilpasse enkelte baneanlegg for praktisk hagle og bly bruk, samt se litt på dette med svartkrutskyting og blyhagl.

 

Det neste som bør forbys, er vel stålhagl ved jakt på skogsfugl (p.g.a. uttak av trevirke).

 

Jeg er derimot ikke utenvidere enig i at alternativene til bly, nødvendigvis er dårligere enn bly. Bare dyrere.

 

Det værste er nok pris og at de har så stor forskjell i bruk og effekt, noe som gjør at alt for mange ikke har anelse om hvilken kapasitet den aktuelle patron en bruker har i eget våpen ved jakt. Rett og slett enormt mange alternativer man som jeger pluttselig skal kunne litt om.

 

Der man før nesten bare tenkte på hvilken hagl størelse som passet til jobben og spredningsmønsteret, må man i dag tenke på spredningsmønster, egenvekt, hastighet, haglstørrelse, og gjennomtrengningsevne. Da er det ikke rart at man ender opp med en haug med skadeskytinger.

 

At disse skyldes bruker feil, er det jo ingen tvil om. Men det er etter mitt syn, brukerfeil satt i system av lovverket.

Link to comment
Share on other sites

jeg er ikke enig med, melk ! sorry, en patron koster i fra 33-36 kr ! er ikke noe å tenke på..jeg jakter endel fugel, og det går noen patroner i jakta..for meg så går på støkk, så skjer det så fort :) så blir mange grove bom, men noen sitter der kan skal sitte å..jeg er for bly igjen, hvis bly kommer tilbake så blir det sikkert 10-20 kr for en patron.men har skutt på mye fugel som bare flasker videre på bakken, og sitter da(det kan så klart skje med bly ikke det jeg sier ), eller bare detter og kaster seg på vingene igjen, det er ikke noe moro..og du ser at du treffer bra..men håper det blir bly igjen, jeg er veldig fornøyd med en miljøvennlig patron som heter Black cloud, som funker bra og ikke er så værst i pris, anbefales :wink: ja, man jo prøve skudda før du skal på jakt, helt enig i det :wink: men i norge er det jo bare lov til å skyte på bane og spes tider, greit kan ta med ammo'n å prøve den på lerdu bana..men...er litt være for dem som bor der det ikke er mulighet for å ta med halge nede på jordet og bare prøve, hvis dere skjønner :mrgreen::D

 

 

Det er sant, det koster litt, men jeg synes jakt er så morro, og trives så godt med det at jeg er villig til å betale det dobbelte av den prisen hvis det skulle bli så ille.

Selv går jeg kun på støkkjakt etter skogsfugl, men det er meget sjeldent jeg bommer på fugl jeg avfyrer skudd etter.

Har jeg tatt valget om å skyte, så detter fuglen så si alltid (som regel på første skuddet).

Mener ikke å skryte at jeg skyter så veldig bra, men etter en del trening, blir man jo alltid bedre :)

Og etter jeg byttet ammo til (you know what), føler jeg meg enda tryggere på at det blir et godt skudd, og bare dette tror jeg får en hver jeger til å skyte enda bedre.

 

Så snart mildværet kommer på våren er jeg på banen å trener. Ofte 2 ganger i uken.

Jeg har ingen tro på å stå å banke ut flere hundre leirdueskudd på en og samme dag.

Det er lurt å dele dette opp over tid, og heller komme oftere på banen.

 

Hvis du sliter med "mange grove bom" og fugl som flakser av sted på bakken, høres det ut som leirduebanen er et godt alternativ. Og ikke minst sparer man penger på det også kanskje? ;)

 

PS.

Dette er ikke ment noe vondt med innlegget.

Link to comment
Share on other sites

haha, greit det :wink: jeg å det jeg kan betale hva det vil koste men, da skal det funke å. for min del så er det bare jakt det går i..akkurat fått ny halge nå, fikk det i august. fikk hatt den med på lerdubana en tur får duejakta starta. og har vært på lerdu bana til september da dem stengte der.blir litt forskjellig på en halvautomat på en O/U. jeg har hatt siden jeg var 13 da, så har brukt den tiden å bli kjent med ny halga...men jeg har skutt nok fugel i år, så tror ikke det er noe problem med skyting.. skutt 23 duer på trap bana. 4 ganger før dem stengte, men er uvant å bruke hagla i skogen..en å sto på den sånn betong firkant og si JAAA ! også kommer duaa...og lerdu bana har åpnet nå på lørdag,og jeg pleier å skyte myee...og skal drive der til jakte starter igjen. :wink:

 

men eneste jeg sa, var at jeg syntes Remington HD koster for mye for min del :wink:

Link to comment
Share on other sites

du Melk en ting lurer jeg på...

har du råd til å trene med jaktammo? for hvis du er så god til å skyte syns jeg det høres ut som om du trener mye med jaktammoen også!

og ammoen er ikke bedre selv om den koster 100000 kr en 2 kr bare så det er sagt. remington hd og heavyshot er bra ja men hvem har råd til å bruke den under andsjakta eller duejakta?

Link to comment
Share on other sites

sendte mail til jff forbundet i går. fikk hyggelig og sakelig svar at dei fremdeles jobba for å gjenninnføre bly på deler av jakta.dei ref til nettsidene ang fremdrift og info om saken.eg personlig håper at dei klarer det. det betyr uansett ikke noe for dei som vil skyte med alternativene,la dei bare smelle på med dyr ammo så lenge det er valgfritt,spørs nå ikke om mange av dei også velger bly hvis muligheten kommer i gjen...

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/nyhet?element_id=141927974&displaypage=TRUE

 

Silkehanskene til side

Forbundsstyret hadde møte 22. november, altså en dag før vi fikk svaret fra MD, og behandlet der de mulige svar som kunne komme på vår søknad til MD. Styret la en plan for videre arbeid dersom svaret fra MD skulle bli negativt. Når det nå er tilfelle, er NJFF klare:

I praksis betyr dette at NJFF nå legger til side silkehanskene og det vennlige framstøtet, og isteden starter opp et tyngre, politisk påvirkningsarbeid med sikte på å overstyre den politiske behandlingen som MD har gitt saken. Blant annet vil vi spille inn formuleringer til alle partiers partiprogram, som i disse dager utformes med tanke på valget 2013. NJFF vil benytte hele sin tyngde og hele sitt organisasjonsapparat i dette arbeidet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke fatte å begripe at det løsnes SÅ mange haggelskudd i jakta.

Dersom man legger tonnasjen til grunn, ja da underraporteres det enormt på felling av vilt.

Eller så er skyteferdighetene jevnt over absurd dårlige.

 

Jeg velger å tro at det opereres med feil tallgrunnlag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke fatte å begripe at det løsnes SÅ mange haggelskudd i jakta.

Dersom man legger tonnasjen til grunn, ja da underraporteres det enormt på felling av vilt.

Tallmaterialet var vel total årlig omsetning av blyhaglpatroner før forbudet, m.a.o. det omfattet også leirduepatroner med 28g og 32g ladning + ammunisjon som ble solgt, men ikke nødvendigvis brukt. Så noe reelt utslippstall er det absolutt ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det skadeskutt villt eller manglende effekt dere alle sørger og gnåler om igjen er jeg sikker på at dere kan påvirke den følelsen drastisk på lerduebanen. Dårlige skyteegenskaper utgjør en mye større andel av skadeskyting enn manglende effekt av stålhagl.

 

Spør du meg burde ingen skrive noe negativt om stålhagl før de ligger på 20+ i snitt på lerduebanen.

 

Til dere som virkelig håper og tror blyet kommer tilbake.. Dream on, det vil aldri skje.

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Spør du meg burde ingen skrive noe negativt om stålhagl før de ligger på 20+ i snitt på lerduebanen
Snittet mitt er ca 22+, og stål er ikke brukbart til annet en lerduer.

 

Nå er det vel ikke slik at det er bly eller stål som er spørsmålet. Vi har mange alternativer som er bedre enn stål. Men ikke like gode som bly.

Link to comment
Share on other sites

lipitor, hva vil 20+ si? ..treff på alle skudd pluss litt til? ;) Jeg er ingen leirdueskytter, så kjenner ikke helt poeng regningen..

Stål (eller jern er vel mer riktig) hagl har vel såppas raust med negative aspekter, at det skulle være mulig å uttale seg om det uten å være en røver på leirduebanen.

 

De fleste andre materialene derimot, er i mitt syn help på høyde med bly og fullt brukbart. Problemet blir prisen.. når stål er såppas mye billigere, vil mange velge det ut fra pris. Fornuftig eller ei.

 

Det er slik man må se problemet - litt fra avstand. Er salget av stål urimelig høyt i forhold til de andre materialene, sett opp mot innrapportert fangst av småvilt på landsbasis. Ja, da er det naturlig å anta at mange ikke velger beste verktøy for jobben. Løsningen blir da å gjeninnføre bly slik at flere velger det fremfor stål, basert på at det er liten miljømessig gevinst med forbud.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det skadeskutt villt eller manglende effekt dere alle sørger og gnåler om igjen er jeg sikker på at dere kan påvirke den følelsen drastisk på lerduebanen. Dårlige skyteegenskaper utgjør en mye større andel av skadeskyting enn manglende effekt av stålhagl.

 

Spør du meg burde ingen skrive noe negativt om stålhagl før de ligger på 20+ i snitt på lerduebanen.

 

Til dere som virkelig håper og tror blyet kommer tilbake.. Dream on, det vil aldri skje.

 

 

-L-

 

 

dette er jo bare tull. hjelper ikke om du treffer,når viltet ikke dør av det.

 

30% mer skadeskyting har jeg lest,etter blyet ble forbudt. og det har ingenting med skyteferdighetene til folk å gjøre.

 

og en liten ting til.. om du trur at skyte 20+ på bana er en kur mot skadeskyting.så må du tru om igjen,jeg så et program der de dro med seg en olympisk mester i leirdueskyting på due jakt.ble ikke mange duene de første timene,men veldig mange bom.

 

så du mener at mesteparten av tiden,så kan du med sikkerhet treffe et bestemt punk på kroppen til vilt? da tenker jeg gjerne på flygende saker,rype,ender osv. er tros alt ikke rifle det er snakk om.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Nå har det vært mye negativt om stål, jeg har vært en av dem men ikke lenger. Det jeg ikke svelger er den typiske "stål er helt ubrukelig.." og især "Fulltreffer på 10 meter og fuglen fløy videre". Min påstand om den gjennomsnittlige treffprosenten blandt jegerne i Norge står jeg inne for og det er for meg ikke tvil om at den som tørker støvet av hagle dagen før rypejakta har en sterk tendens til å skylde på stålpatroner.

 

Stål har kommet en lang vei siden det ble introdusert og det er ikke noe problem å finne stålpatroner som er helt på høyde med bly til sitt bruk. Det eneste vi har mistet er fleksibiliteten bly hadde, gullstandarden 36 gram Norsk nr 4 som gikk til alt her i landet. Den hadde dekning nok til smått og anslag nok til stort, ikke noe problem med stål men du finner ikke de to egenskapene i samme patron. Det skal sies at rikosjett faren er overhengende men det gjelder jo ved endel non-tox alternativer og ingen som snakker om det.

 

Faktisk vil jeg si at introduksjonen av stålhagl har redusert antallet skadeskytinger. Yess sir......

-Dyrere ammo kan anspore til mindre skyblasting

-Stål mister ikke form ved avfyring og gir i veldig liten grad randhaggel

-Da haglene ikke mister form blir farstreduksjonen mindre individuell. De bakerste haglene i en blypatron blir mest utsatt og følgelig skeivest, disse mister fart i større grad slik at svermen blir lengre. Svermen med stål er kortere.

 

Snittet mitt er ca 22+, og stål er ikke brukbart til annet en lerduer.

 

Hvilke patroner med hvilken størrelse brukte du til hvilket villt? Skyter du etter drøy skarv eller gås med 4ere er ikke det stålet sin skyld. 28 eller 32 gram BB plukker den ned på 45 meter hvis du treffer, graveyard dead.

 

 

lipitor, hva vil 20+ si? ..treff på alle skudd pluss litt til?

 

Da er det for lenge siden du var på banen mann :winke1:

 

Er salget av stål urimelig høyt i forhold til de andre materialene, sett opp mot innrapportert fangst av småvilt på landsbasis. Ja, da er det naturlig å anta at mange ikke velger beste verktøy for jobben

 

Da er vi inne på statistikk og det er som kjent ofte fjernt fra realiteten. Høy markedsandel på stål vs innrapportert vilt sier lite om prisnivå, rypeår, værforhold osv. Konklusjonen din bærer lite statistisk power.

 

dette er jo bare tull. hjelper ikke om du treffer,når viltet ikke dør av det.

Gi meg ett eksempel: Patron, haglstørrelse, villt og avstand?

 

Se til USA, skytes mer hardskutt vilt med stålpatroner der enn det avfyres haglepatroner totalt i Norge, ingen som syter der. 28 eller 32 gram BBB, BB, 1 har like stor eller større rekkevidde enn norsk 4er målt i anslag og samling på feks gås.

 

Les denne:

http://www.patrontest.dk/article_read.asp?id=48" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Nå vet jeg at dere gjerne vil tro annerledes og jeg vet det er enklere å tro annerledes for det forklarer endel ikke sant?

 

Uansett: Bring it on!

 

 

Alex

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...