Jump to content

For lite eller for mye ulv i Norge?


SmåviltJeger

Den norske ulvebestanden øker og er nå oppe i 39 individer. Hva synes du om det?  

329 members have voted

  1. 1. Den norske ulvebestanden øker og er nå oppe i 39 individer. Hva synes du om det?

    • Passe
      29
    • For mange
      231
    • For få
      69


Recommended Posts

  • Replies 175
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Sitat Knut Nærum angående ulvens herjinger i bondenorge; "Hvis jeg har en bærbar pc og går ned på Jernbanetorget og legger den på en benk og kommer tilbake tre måneder etterpå, og den er borte, betyr ikke det at jeg kan skyte alle narkomane med hagle."

Link to comment
Share on other sites

Kan vel også legge til at der jeg bor er det ikke elg og rådyr igjen. Det er heller ingen som tør å slippe hunder. De to jeg kjenner som fortsatt slipper har sluttet etter den ene hunden ble skadd og den andre drept.

 

Jeg skjønner ikke noe når jegere kan være positive til dette. Før jaktet jeg 2-3 dager i uken hele høsten, nå er det snart to år siden jeg var på jakt.

 

På sporsnøen i vinter har jeg registrert betraktelig flere ulvespor enn elgspor.

Link to comment
Share on other sites

OPE stor del av bonde norge lever av 2 sau å ein gris å mase subsider småbruk den del av norge er mest dyrket mark å mest efektift lanbruk er rogaland der e ikke bevsi av ulv enda.ego for å drive med ku gris høns sau så må du dyrka mark sprede areal for møka så de nyter ikke me 2000 mål fjel å skog 2o mål med dyrka mark de blir ikke mat av de.så de er ikke ulven sin feil men er for ulve jakt i problem oråder

Link to comment
Share on other sites

Nina sin spørreundersøkelse.

http://www.nina.no/archive/nina/PppBasePdf/rapport/2010/650.pdf

 

Syn de ikke stilte litt mere relevante spørsmål.

Vingmuttern hadde noen fine i en annen tråd.

 

Hadde man spurt om rovdyr i forbindelse med noe som opptar folk. Så kanskje de hadde måtte tenke litt ekstra.

F.eks Kunne du tenke deg å fore rovdyr med din hund?

Føles det trygt å sende barna gjennom skogen til veien for å vente på skolebussen?

Svar alternativ

Nei, absolutt ikke, Nei, helst ikke, Ja, kanskje, Ja, absolutt, Vet ikke

Link to comment
Share on other sites

Meget tendensiøse spørsmål. Tenk deg en spørreundersøkelse for eller mot bil.

 

Kunne du tenke deg å fore rovdyr med din hund - kunne du tenke deg å stoppe en bil ved å kaste barnet ditt foran den?

Føles det trygt å sende barna gjennom skogen til veien for å vente på skolebussen - føles det trygt å sende barna dine over en motorvei for å vente på skolebussen?

 

Hvorvidt en lar hunden gå løs de få steder det finnes ulv, er et fritt valg.

De siste 20 år - hvor mange barn har blitt drept av hund og hvor mange av ulv?

Link to comment
Share on other sites

Synes det er rart at ikke noen av ulveforkjemperene har kommentert Ope sitt innlegg. Kanskje de også bruker mer tid på andre ting enn jakt i likhet med Ope, som ufrivilleg har avsluttet jegerkarrieren?

 

Tror dere ulven kommer til å oppføre seg annerledes i deres jaktområde?

Link to comment
Share on other sites

Redneck, jeg forstår ikke helt sammenhengen, men nå er vel de mest ulvetette områdene i tilskuddssone 1. Dvs det samme som det meste av Jæren som er sone 0 og 1. For min del som bonde har det ført til at jeg ikke slipper ungdyr på beite. Jeg driver 950 daa jord i en av de mest ulvetette områdene.

 

Men en av de størst problemene økologisk med gjenninføringen av ulv må vel være tapet av det meget spesielle kulturlandskapet i deler av østlandet. Heldigvis har noe av dette blitt bevart, men nå ser det ut som det kommer til å gå tapt pga mangelen på beitedyr. Da vil vi også tape en helt spesiell type vegetasjonssammensetning grunnet ensidig beiting.

Jeg synes isolert sett at dette er nok til å fjerne disse skadedyrene fra norsk natur.

 

Jeg tør også å påstå at ivrige jegere som jakter med hund og er positive til ulv ikke vet hva de snakker om. Her jeg bor kan ihvertfall ikke jakt bedrives lenger.

 

Jeg har jo lest i aviser at enkelte reineiere i sør mister godt over halvparten av dyra til rovdyr hvert år. Dette strider helt klart imot ILO konvensjonen. Det er jo alt mange som har avsluttet sin produksjon. Dette er ikke snakk om på vidda.

 

At vi har et ansvar i henhold til Bern konvensjonen om å ta vare på rødlista arter er sant, altså ikke bare dyr. Hvis mangelen på beiting fører til flere rødlista planter er jo dette er poeng. Den Russiske ulven er IKKE rødlista. Den skandinaviske ulven er jo utryddet som mange ikke forstår.

 

Kan ikke forstå dette nærmest religiøse synet på denne arten, den er ikke noe mere spesiell enn andre. Eks fjellreven som ikke blir ofret en tanke av kammerets økofilosofer.

 

Synes det er tragisk at rovdyra igjen begynner å ta overhånd i Norge, dette har jo stort sett skjedd de siste 20 år, hvordan blir det om 20 år?

Link to comment
Share on other sites

 

Det er svært mange i dette landet som ikke er sauebønder eller jegere, og mange av disse mener at vi bør ha mer ulv - da det gir dem en eller annen naturopplevelse. Denne opplevelsen er antaklig sammenlignbar med jegerenes opplevelse når de går på jakt . og kan ikke bare avfeies, slik enkelte gjør.

 

La det vera sagt med ein gong at eg har ikkje problem med ulv. Men den naturopplevelsen som ulveforkjemparane ynskjer seg har ein vesentleg forskjell frå jegeren sin. Nemeleg at den påfører andre personar og lokalsamfunn utryggheit, økonomisk tap i form av drepte husdyr og jakthundar, tapt jaktutleige og redusert livskvalitet. Og dette er faktiske forhold Derfor meiner eg at det blir litt feil å samanlikna dei to opplevelsane. Som det så fint heiter: du skal ikke så inderlig vel tåle den urett som rammer andre Må sei at min sympati går til dei som får føla problema i kvardagen sin, dei som har mista husdyr og hundar.

Link to comment
Share on other sites

Meget tendensiøse spørsmål. Tenk deg en spørreundersøkelse for eller mot bil.

 

Kunne du tenke deg å fore rovdyr med din hund - kunne du tenke deg å stoppe en bil ved å kaste barnet ditt foran den?

Føles det trygt å sende barna gjennom skogen til veien for å vente på skolebussen - føles det trygt å sende barna dine over en motorvei for å vente på skolebussen?

 

Hvorvidt en lar hunden gå løs de få steder det finnes ulv, er et fritt valg.

De siste 20 år - hvor mange barn har blitt drept av hund og hvor mange av ulv?

Forbudt med gående på motorvei da veit du.

Dette er ikke for eller mot bil, bil er mange helt avhengige av, og mere avhengige blir de når f.eks lokalsykehus legges ned.

Fritt valg til å slippe hunden?, nå hadde jeg første hund, 30år før en gjeng tåke dotter lagde ulvesone her og nå er valget altså fritt?

Noen vil jo anmelde folk som slipper hund i disse sonene.

Ulv er skadedyr uten nytte verdi, bil er en nødvendighet og hund er nytte dyr.

Link to comment
Share on other sites

At vi har et ansvar i henhold til Bern konvensjonen om å ta vare på rødlista arter er sant, altså ikke bare dyr. Hvis mangelen på beiting fører til flere rødlista planter er jo dette er poeng. Den Russiske ulven er IKKE rødlista. Den skandinaviske ulven er jo utryddet som mange ikke forstår.

 

Kan ikke forstå dette nærmest religiøse synet på denne arten, den er ikke noe mere spesiell enn andre. Eks fjellreven som ikke blir ofret en tanke av kammerets økofilosofer.

 

 

Vi kan vel takke desinformasjonen fra propaganda maskinen til WWF og lignende for det. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Aftenposten forrige uke.

 

edit:

Beklager. Jeg tok feil. Det er fortsatt en overvekt av folk som ønsker ulv, både blant dem som bor i og dem som bur utenfor ulvesonene.

 

EDIT:

Dette var merkelig, nesten guffent. 26. desember ble det offentliggjort at de fleste IKKE vil godta å ha ulv der de bor. To dager etterpå, 28. desember, var statistikken endret, slik at resultatet var motsatt - altså igjen slik at de fleste (52,5 %) VIL godta ulv der de bor.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke forstå dette nærmest religiøse synet på denne arten, den er ikke noe mere spesiell enn andre. Eks fjellreven som ikke blir ofret en tanke av kammerets økofilosofer

 

Fjellreven er det ikke så mangen som vil utrydde. Derfor er det heller ikke så mye diskusjon rundt denne arten.

Men hadde sauebøndene forlanget fjellreven utryddet fra Norsk natur, tror jeg diskusjonene hadde blitt minst like store som med ulven.

Vi ser det samme i skottland vedrørende ørn, bøndene vil ha de vekk mens den menige man vil ha ørn i landskapet.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener, er at selve statistiken, slik den ble presentert for offentligheten, ble endret. Slik at konklusjonen for om folk ville ha ulv, ble snudd på hodet i løpet av to dager.

Undersøkelsen viste nemlig først at det ikke lenger var flertall i befolkningen for ulv. Men så, to dager etterpå, viste den samme statistikken at det likevel fortsatt var et flertall av befolkningen som ville ha ulv.

Link to comment
Share on other sites

Kan man ikke fordele ulven bedre.

Eller få en større spredning av den.

 

Jeg ser at de fleste som faktisk vil ha mere ulv, faktisk ikke kommer borti i ulven eller har et arbeid som har noe med ulven ¨å gjøre.

 

Det er lett å være kjekkas og svær kar når det ikke går utover deg selv.

 

Jeg har ingenting i mot ulven, men jeg synes den kunne være mere spredt rundt omkring i Norge.

 

Jeg mener også at jegere som begir seg ut i naturen må kunne forstå at naturen kan slå tilbake når det gjelder jakt hunder som blir drept osv....

Men jeg synes også at jegeren burde få lov til og forsvare sin hund vis den blir angrepet av et rovdyr.

Naturen er brutal og slikt er det bare.

Link to comment
Share on other sites

NTB publiserte undersøkelsen 22. desmeber i fjor. Konklusjonen har hele tiden vært den samme: folk flest vil ha ulv, også her ute i provinsene.

 

Tittelen på begge versjonene - som du kanskje viser til når du sier "konklusjonen" - sier det samme på begge sakene: "Positive til rovdyr".

Men hvis du ser på statistikken, slik den er fremstilt på nyhetsgrafikken som ble publisert i Aftenposten 26. desember, står det følgende under spørsmål 4:

 

"Kunne du godta å ha ulv i nærheten av der du bor?"

Svar fra folk i rovdyrregionene: Ja: 48 %. Nei: 52 %

Svar fra resten av Norge: Ja: 47 %. Nei: 53%

 

28. desember var valørene motsatt:

Fra folk i regionene: Ja: 52%. Nei: 48%.

Fra resten av Norge: Ja: 53%. Nei: 47%.

 

For de tre andre artene - bjørn, gaupe og jerv - er valørene stabile i begge versjonene, til fordel for rovdyrene.

Link to comment
Share on other sites

norge har en forpliktelse om å ta imot invandrere, om det er folk eller ulv er vel det samme virker det som.

 

både innvandrere og ulv får det godt i norge, dem deler ut penger i hytt og gevær til folk som ikke engang trenger å jobbe.

og og russerulven får et eget omeråde den kan forsyne seg av det den måtte ønske.

 

er rett og slett hårreisende.

 

 

 

Jeg tror det som er ulvesone i dag er tapt men det er fremdeles mye igjen av Norge å kjempe for. La oss kjempe for å begrense ulven spredning med å innføre nulltolleranse for ulv utenfor sonen.

 

den er jeg veldig enig i.

Link to comment
Share on other sites

NTB publiserte undersøkelsen 22. desmeber i fjor. Konklusjonen har hele tiden vært den samme: folk flest vil ha ulv, også her ute i provinsene.
Da har den ikke vært rett gjengitt, for jeg leste det samme som Truls. Blir litt som "1984" dette.
Link to comment
Share on other sites

De som vil ha fakta og de rette opplysningene om det å ha rovdyr tett innpå seg og i nærområde sitt kan ta seg en tur til Lierne i Nord-Trøndelag. De har verdens raskeste voksende bjørnestamme tett over grensa til Sverige. Har ikke hørt en person derfra som vil ha mer bjørn.

Når vi her diskuterer ulv så sier det seg selv at den arten er ett enda STØRRE problem å ha i nærområdet sitt og å leve med. Den er der 365 dager i året. For meg så høres det å ha ulv i nærområde helt jævlig og ut!! Ulv er og blir ett skadedyr!!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi bare må innse at ulven er kommet tilbake til Norge for å bli, og hva vi jegere synes om det spiller dessverre liten eller ingen rolle. Om den er satt ut eller har kommet naturlig, med eller uten myndighetenes kjennskap, betyr lite idag. Nå er den her.

 

For min del betyr det at den jakten jeg har drevet og som har vært min store lidenskap hele mitt voksne liv, snart vil ta slutt. Det synes jeg er forferdelig trist. :(

Jakt med løshund på hare, rådyr og elg er allerede historie i de områdene jeg jakter. Det er også blitt merkbart mindre rådyr og elg å jakte på de siste årene.

 

Selvfølgelig synes jeg, i en undersøkelse som dette, at det er for mange ulv. Samtidig ser jeg at jeg ikke har flertallet i befolkningen med meg i mitt syn. Jeg kan argumentere lenge og vel for mitt syn, men jeg tror ikke det hjelper og derfor har jeg resignert overfor det faktum at flertallet vil ha det slik.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Og vi kan alle kaste meningene våre på hverandre her inne på Kammerforumet- det vil uansett ikke føre til så mye mer enn dårlig stemning innad her. Ulv har vi, og ulv må vi lære oss å leve med. Jeg velger å legge godvilje til- og ønsker ulven velkommen tilbake. Om ei tid kanskje som ett fint jaktbart vilt også.

Link to comment
Share on other sites

Og vi kan alle kaste meningene våre på hverandre her inne på Kammerforumet- det vil uansett ikke føre til så mye mer enn dårlig stemning innad her. Ulv har vi, og ulv må vi lære oss å leve med. Jeg velger å legge godvilje til- og ønsker ulven velkommen tilbake. Om ei tid kanskje som ett fint jaktbart vilt også.

 

 

"Ønsker ulven velkommen tilbake"

 

Ulven er og blir ett skadedyr i naturen.

Den fører bare negative ting med seg!!

Link to comment
Share on other sites

Ulv er og blir ett skadedyr!!

 

Hva er definisjonen på et skadedyr...? Gjelder det samme for rotter, måker, ravner, mus, etc. etc...? Er hundretalls dyr som kan klassifiseres som skadedyr i de rette sammenhenger. Men det gjelder vel ikke jaktbart vilt?? Eller..? Et skadedyr er vel øyet som ser...

Link to comment
Share on other sites

En ting som går igjen på flere innlegg her: Det er ikke mere elg eller rådyr igjen?? Da blir mitt spørsmål: Hva lever ulven av da?

 

Som sagt før, så opplevde jeg hele den tetteste konsentrasjonen av ulv som har eksistert i Norge de siste hundre år. Og jeg merket ikke noe til dette. Litt mindre elg enn før ble det, men jeg vil påstå at stammen ble desimert ned til en "normal" bestand. På rådyrene kunne jeg ikke merke noe nedgang i hele tatt, snarere tvert imot... Nå har det aldri vært ekstremt mye rådyr her oppe, men en god bestand har det vært i de siste 15-20 årene... Forholdsvis stabil. Derimot synes jeg at den har vært nedadgående de 2-3 siste årene, men det er iallefall ikke ulvens skyld... Den er jo skutt bort...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan virke som Playstation generasjonen har mer til overs for rovvilt enn matproduksjon!

Her er en link til en meningsmåling TNS Gallup har utført for HA og Glåmdalen.

 

http://www.h-a.no/Nyheter/Nyheter/tabid/72/Default.aspx?ModuleId=58927&articleView=true&tabId=72

 

Alderssprik

 

Det mest interessante med undersøkelsen er hvordan synet på rovdyrpolitikken varierer med alder. Velgere mellom 18 og 30 år setter hensynet til rovdyrstammene (48 prosent) klart foran hensynet til utmarksnæringene (31 prosent).

 

Hensynet til rovdyra faller i takt med høyere alder. De mest «rovdyrfiendtlige» er velgere over 60 år som mener utmarksnæringene (72 prosent) må gå foran hensynet til rovdyra (15 prosent).

Link to comment
Share on other sites

Kan virke som Playstation generasjonen har mer til overs for rovvilt enn matproduksjon!

 

 

Overrasker meg ikke i det hele tatt. Ser dette her oppe også. De aller fleste som bor her er alderspensjonister. Lært opp av sine foreldre og besteforeldre til å hate rovdyr. Ispedd noen fabler og sagn så var ikke det så vanskelig... Sjøl hadde jeg en bestefar som var akkurat lik. Han dro den ene røverhistorien etter den andre om all styggedom rovdyra stod for...

 

Så har vi historiene om alle de som på landsbygda nå ikke tør å gå i skogen for å høste bær og andre nyttevekster... Rein bløff... Sannheten er den at de som gjorde dette nå er for gamle. De yngre har sjelden gjort dette, og er heller ikke interessert i det... Derfor har jeg stort sett områdene for meg selv nå.. For 10-15 år siden hadde jeg stor konkurranse i feltet, nå treffer jeg ingen... Og her er det ikke rovdyr lenger....

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at ulven er så veldig lik oss mennesker på mange måter, og at det kanskje er derfor mange føler seg truet av den.

Smart, selvstendig, opportunistisk og hensynsløs. Et flott dyr som ikke lar seg temme eller programmere til å gjøre det vi ønsker.

Det skal kloke mennesker til for å skape plass og aksept for den i vår natur. Som sagt i artikkelen under, kan den bli en uskyldig taper i skvisen mellom by og land.

Hold hodet kaldt, skap en levedyktig ulvestamme.

 

Gabriel Liljenström om Förvaltning av vargstammen:

Vargjakten döljer en misslyckad landsbygdspolitik

http://www.newsmill.se/artikel/2011/01/17/vargjakten-d-ljer-en-misslyckad-landsbygdspolitik

Link to comment
Share on other sites

Problemet med den norske ulvebestanden er at forvaltningen er altfor presis, helt ned på individnivå. Enten bør det bestemmes at vi skal ha ulven i norsk fauna, eller motsatt. Slik situasjonen er idag med ulvesoner hører ingen steder hjemme. En ulv som til vanlig holder til innenfor sonen blir skutt så fort den tar et lam på utsiden, mens hele flokker som har mye tilhold på "feil" side av sonen får leve, grunnet at bestandsmålene ikke er nådd. Forvaltningen idag er meget presis, uten at det nødvendigvis fører noe godt med seg, hverken for ansatte i forvaltningen eller ulvene selv.

 

Antall ulver i Norge er overkommelig, vi har areal og byttedyr nok til å føde mange flere. Problemet er at det er vedtatt hvilke områder som faktisk skal belastes av skadene disse dyrene gjør, uten at lokalbefolkningen nødvendigvis er enig i det.

 

Jeg klarer heller ikke se hva godt vi kan få ut av en større ulvestamme. Økonomisk sett er det en ren utgiftspost, og potensielle inntektskilder forbundet med ulv må i bestefall være en rødlisteart.

Link to comment
Share on other sites

Desverre tror jeg kampen for å bli kvitt ulven i Norge er tapt :( Nå må kampen for å regulere bestanden som oppholder seg utenfor ulvesonen starte. Siden bestandsmålet er nådd bør det nå jobbes for fri felling av ulv utenfor ulvesonen. Jeg er livredd for at man skal prøve å snikutvide den sonen man har i dag med å trenere fellingstilatelser eller ikke gi det.

Ved innføringen av ulvesonene lå det i kortene at beitedyrsnæringen i de områdene ikke ville være mulig og mange har nå gitt opp. Gårder som før hadde gode intekter og stort potensiale til å utvide med utleie av jakt har nå mistet mye av livsgrunnlaget. Myndighetene tok en bevistt besluttning om å rasere mange av de små landbrukene når de sa ja til ulv :(

Ser man i europeisk sammenheng har Norge vært ganske spessielt med hvordan landbruket og bosettingen er. Norge har invistert miliarder av kroner for å opprettholde små landbruk og "utkantsnorge". Med innføring av ulvesonen vill den politikken bli vanskelig å opprettholde.

Ser man på bruk av jakthunder så er det 3-4 land i værden som bruker løse hunder på jakt på den måten som i Norge. Vi har en unik jakt og avlet frem hunder med unike egenskaper. I dag er alle landene med denne tradisjonen rammet av ulv og på lang sikt kan dette bli katastrofalt for rasene.

Er vi villig til å offre jakthundtradisjonene?

Er vi villig til å offre smålandbruket?

Er vi villig til å la marka gro igjen pga. mangel på beitedyr?

Er vi villig til å offre bosettingsmønsteret i Norge?

Jeg tror det som er ulvesone i dag er tapt men det er fremdeles mye igjen av Norge å kjempe for. La oss kjempe for å begrense ulven spredning med å innføre nulltolleranse for ulv utenfor sonen.

 

Kan man ikke fordele ulven bedre.

Eller få en større spredning av den.

 

Jeg ser at de fleste som faktisk vil ha mere ulv, faktisk ikke kommer borti i ulven eller har et arbeid som har noe med ulven ¨å gjøre.

 

Det er lett å være kjekkas og svær kar når det ikke går utover deg selv.

 

Jeg har ingenting i mot ulven, men jeg synes den kunne være mere spredt rundt omkring i Norge.

 

Jeg mener også at jegere som begir seg ut i naturen må kunne forstå at naturen kan slå tilbake når det gjelder jakt hunder som blir drept osv....

Men jeg synes også at jegeren burde få lov til og forsvare sin hund vis den blir angrepet av et rovdyr.

Naturen er brutal og slikt er det bare.

 

Her er dere inne på noe svært viktig!

 

Vi kammerater bor i samme land (stort sett i alle fall), men det er ikke dermed sagt at vi lever i de samme omgivelsene (ganske opplagt, ja?). Når jeg skal uttale meg om kriminalitet og innvandring i tigerstaden gjør jeg det enten på grunnlag av det jeg har hørt av venner og kjente, eller det som kommer frem i media (jeg får ikke et representativt inntrykk av å være turist i Oslo ti ganger i året...). Jeg har altså ikke mulighet til å se omfanget av situasjonen, bare komme med mine subjektive meninger og holdninger. Mine uttalelser er da selvfølgelig interessante, men bare til en viss grad, ettersom validiteten på innholdet ikke er holdbar. Ja, det er et dårlig eksempel, men overføringsverdien er der, det er mitt poeng!

 

Nå vel, man kan ha meninger om så mangt. Men i denne saken mener jeg at de som lever med situasjonen tett på seg, og de som på objektivt og seriøst vis har tilegnet seg kunnskap på området (ikke ulveforskerdyrevernerne), bør være forbeholdt troverdighet og innflytelse! Dette er MIN mening :D:arrow: Interessant å se din også :D

 

Om jeg skal si ja til ulv i Norge, skal det påfølgende budskap være ...også i Nordmarka!

Link to comment
Share on other sites

Om det var et problem så måtte man jo det.. :roll:
Tja, har man kanskje nødvergerett for barn? Selvsagt kun strighte norske eller bare egne barn? Eller vil noen tro at man bare bruker barna som åte? For er man så vørsløs at barna får være ute alene..........

 

Loadup, loadup with rubber bullets, var det noen som sang.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...