Jump to content

Garving av revskinn.


shooter 2

Recommended Posts

Etter noen år med dårlige priser har jeg flådd og frosset ned noen fine skinn og fikk ideen om og garve dem .

- Kan frossene skinn garves på samme vis som et ferskt ?

- Var vel 'Fangstmann.no' jeg så solgte ei komplett pakke (garvesett) som jeg tenkte å bruke ?

 

Vet noen her inne om dette settet og kanskje brukt det selv så hadde det hvert fint med tips.

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg bryter inn i tråden din, men er det noen som vet om noen som tar imot rever eller er det bare å brenne eller kaste driten?

 

Klart flår du dem riktig ,taner og tørke dem kan du jo sende de til Norske Skinnaksjoner men de siste gangene jeg gjorde det var det så lave priser så det var ikke arbeidet verdt. :roll:

 

Derfor ønsker jeg nå og forsøke og garve selv og kanskje lage noe av det så jeg håper nå noen har no peiling om dette og kanskje helst noen som har brukt dette 'settet' jeg nevnte i innlegget for jeg regner med at dette er noe kjemikalier . Garving med bark har jeg lest en del om men aldrig prøvd men der er det flere vendinger 'tru je' :D

Link to comment
Share on other sites

Beklager at jeg bryter inn i tråden din, men er det noen som vet om noen som tar imot rever eller er det bare å brenne eller kaste driten?

 

Klart flår du dem riktig ,taner og tørke dem kan du jo sende de til Norske Skinnaksjoner men de siste gangene jeg gjorde det var det så lave priser så det var ikke arbeidet verdt. :roll:

 

Derfor ønsker jeg nå og forsøke og garve selv og kanskje lage noe av det så jeg håper nå noen har no peiling om dette og kanskje helst noen som har brukt dette 'settet' jeg nevnte i innlegget for jeg regner med at dette er noe kjemikalier . Garving med bark har jeg lest en del om men aldrig prøvd men der er det flere vendinger 'tru je' :D

 

 

Det høres ut som altfor mye jobb. Da går de til kremering :D

Link to comment
Share on other sites

Garving: http://www.snl.no/garving

"Avhåring ved at man skaver av hår og overhud med en sløv kniv eller i egne skavemaskiner. På lignende måte fjernes den løse underhuden, fetthuden, og medfølgende kjøtt med en skarp kniv, roterende skavekniver eller valser. Tykke huder blir også spaltet, kløves i to parallelt med narvelaget i spaltemaskiner."

 

 

Beredning: http://www.snl.no/pelsberedning

"pelsberedning, den kjemiske, manuelle og mekaniske prosess som pelsskinn må gjennomgå for å bli tilført de egenskaper som er ønskelige for at læret skal bli mykt og lett med bibehold skinnets pelshårkledning."

 

Blir et garvet reveskinn noe pent da? :o

 

Regner med det er beredning dere mener. :wink:

 

Enklere å forstå nå da :?:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Med garving menes imidlertid i alminnelighet hele garveprosessen, som omfatter forbehandlingen av huden (før den egentlige garving) og etterbehandlingen."

Jeg håper at man etter garving kan bruke pelsen for og sy seg vinterlue 8)

ble litt usikker for det sto noe greier på Roar sin side om at det ikke ble tatt imot pels mer ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

shooter 2,

 

Har du fått garvet noen skinn?

Har selv lekt med tanken på å garve selv. Har flådd, tanet, saltet og tørket flere rev og grevling. Resultatet bre bra, men jeg er sikker på at det kunne blitt bedre. :D

Har også forsøkt meg på hjorteskinn og rådyskinn. Også disse ble bra, men mangler kunnskapen rundt siste finish.

Skinnene hang i kjellerstuen i flere år før jeg kasta dem på bålet før flytting. :D

 

Hvis noen har erfaring og en god metode for behandling av pels så er det sikkert flere her som kunne tenke seg en innføring. :D

Link to comment
Share on other sites

Bare slett mitt innlegg om det ikke er i tråd med retningslinjene. Jeg er altså inhabil. Men noen spurte om garvesettet var bra. Jeg vet om mange som har prøvd dette og kunne sikkert heller fått de til å svare , men det hadde vel blitt en og samme sak. Jeg har sett endel resultat fra de som har brukt dette og resultatet er meget bra. Man må være nøyaktig ved bruken av blandingene osv, men det må man ved all garving.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg vet du :)

 

Først flåing og skraping, viktig å spalte ørene helt ut, samt klippe bort fettet i potene.

Strø salt i hele skinnet, hale, poter og ører. Bruker ca en kg på ett reveskinn. la den ligge ett døgn.

Skrap skinnet en gang til.

Lag ett saltbad med varmt vann som avkjøles i blandingsforholdet 500 gram salt for 3,8 liter vann.

Legg reveskinnet i 30 minutter, andre skinn skal ha ett døgn.

Skyll i rent kaldt vann, vask bort alt salt.

Vask skinnet i lunket zalovann, skyll rent etterpå.

Vri skinnet og la det henge til det er halvtørt.

Varm flasken med garvemiddel i varmt vann fra springen.

Pensle hele skinnet (ikke håret)

Vreng skinnet med håret ut, eller hvis det er ett flatt skinn brett det med skinnside mot skinnside.

La det henge ett døgn.

Vreng det tilbake igjen og jobb med det etter hvert som det tørker, når du strekker i det får det den lyse hvite fargen vi vil ha. Hvis det er for bløtt eller for tørt går det ikke, da venter du til det er tørt nok eller fukter med en svamp og strekker igjen.

 

 

Hvis du ikke har tid til hele prosessen kan du godt fryse skinnet etter skraping nr. 2 og ta resten av prosessen siden.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nå nærmer det seg jaktstart og i år vil jeg prøve å ta vare på pelsen, så nå har jeg forsiktig begynt å lese meg opp for hvordan man skal gå frem.

 

Det som slår meg er at når man skal skrape av fett, er det ikke da fryktelig vanskelig å få med seg det som ligger inne i halen? Har lest at det ikke skal snittes lengre enn ca 15cm fra kaviarstjerna og utover. Ser ikke for meg at det da er mulig å vrenge halen slik at man kommer til helt ytterst...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært på kurs med dyktige og tradisjonelle "skinn-folk", og der lærte vi å snitte helt ut. Det man gjøre, eller så surner skinnet med de følgende det gir, ifølge mine "skinn folk". Du kan ikke etterpå se at snittet er lagt helt ut, da hårene "pakker inn" skinn-delen av halen.

 

Kan det tenkes av det 15 cm snittet er ment å være snittet du tar før du rykker halebenet ut, for deretter å snitte hele veien ut?

Link to comment
Share on other sites

Kan det tenkes av det 15 cm snittet er ment å være snittet du tar før du rykker halebenet ut, for deretter å snitte hele veien ut?

Det høres nok fornuftig ut. Takker for gode tips vkil og sauer 6,5x55, det kommer muligens flere spm når dette skal prøves ut i praksis, forhåpentligvis ila sommeren. Kan sikkert være greit å prøve og feile på sommerpelsen før man blir helproff til vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Et lite "miljøspørsmål": Ryktene vil ha det til at arbeid med pels lukter noe helt forferdelig og dermed er lite vennlig for resten av husholdningen og naboer. Hvilke deler av prosessen er det som fremkaller lukt, og hvor mye kan man gjøre uten å sjenere andre?

 

-Stig!

Link to comment
Share on other sites

Flåing og preparering av rev/grevling anbefales ikke på kjøkkenbordet om du ikke er ungkar eller har en tolmodig kone :smile: Jeg setter et hagebord i garasjen med søppelsekk over. Når kroppen er flådd beveger jeg meg ned i kjelleren på grovkjøkkenet jeg laget i fjor.

 

Blir mye fett og griseri når man skraper..

Link to comment
Share on other sites

Hehe, nei at det ikke akkurat gjør seg på kjøkkenet var jeg klar over. Jeg ser for meg å kunne/måtte gjøre det meste ute i felt. I hvert fall hva angår flåing og skraping. Men hvis jeg har forstått prosessen rett så er neste steg å salte fellen? Er det en "duftig" prosess? Kan skinnet f.eks. settes inn med salt for så å oppbevares i en lufttett pose eller krever prosessen luft? Og hvor lang tid sånn ca bruker en trent hånd på å skrape et reveskinn?

Link to comment
Share on other sites

Et lite "miljøspørsmål": Ryktene vil ha det til at arbeid med pels lukter noe helt forferdelig og dermed er lite vennlig for resten av husholdningen og naboer. Hvilke deler av prosessen er det som fremkaller lukt, og hvor mye kan man gjøre uten å sjenere andre?

 

-Stig!

 

 

Lukta kommer idet du passerer analkjertlene på minken, evt klarer kunststykket å skjære i dem.

For naboskapet har jeg ikke merket annet enn likhvite damer på søndagstur i det de ser jeg skjærer i det stakkars dyret på et bord i en hage med fullt innsyn.

Et hvilket som helst dyr ser ikke videre pent ut uten buksene på. Spesielt ikke predatorene.

 

 

Tilbake til det du spør om.

Synes ikke det lukter helt sommerfriskt. Det er en spesiell lukt, men for at naboen skal kunne klage, må du nok stå i oppgangen i en høyblokk tror jeg.

Men det forutsetter at analkjertlene er hele og fine.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Drar fram igjen en gammel tråd her !.

Tenkte jeg skulle prøve meg med dette stoffet som står omskrevet her i vinter men det ble ikke no . Nå tok jeg noen skinn og puttet dem rett fryser etter flåing for og samle opp .

Lurer nå på om dette kan påvirke garveprossessen hvis jeg prøver meg nå snart :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...