Jump to content

Støre vil "stanse håndvåpen"


Hopalong

Recommended Posts

Beruset av suksessen etter å ha fått til et klasevåpenforbud som faktisk kan fungere, ser det ut til at vår allestedsværende utenriksminister har funnet en ny fiende.

Overskriften fikk ihvertfall meg til å hoppe i stolen, men etter å ha lest artikkelen virker det som både journalisten og Støre gjør seg skyldig i oversettelsesfeil av begrepet "small arms". Forhåpentligvis betyr det ikke annet enn at man vil prøve å hindre spredningen av militærvåpen til konfliktområder, noe som ikke er noen dårlig idè. I motsatt fall er det mange her inne som kan frykte for hobbyen sin - om en mann med Støres energi hadde begynt å kjempe for håndvåpenforbud er det en reell fare for at det hadde blitt slik.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke linker og slikt tilgjenglig lenger, men søk litt etter "small weapons ban", det er ganske hårreisende lesning for en sportskytter.

 

Ett initiativ fra Norge, sekundert av Kanada fremmet i FN systemet... Støre og Egeland i (for meg nå) litt diffuse roller og flere hatter (Røde kors, UD og WHO om jeg har flaks med hukommelsen).... :?

 

Erik Braathen har skrevet om dette flere ganger... Så hvis Vesper skulle dukke opp er ordet fritt for å opplyse oss...

 

Vær så snill. :oops:

 

Og hold nå tråden fri for karaktrestikker og tabuord.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok spredning av ALLE håndvåpen Støre og Co er etter.

Et FN-program finansiert av Norge (det såkalte Lysøensamarbeidet) har som mål og stoppe all spredning av håndvåpen, RødeKors har samme standpunkt, og FN har en fin statue utenfor FN-byggningen-en Colt Python med knute på løpet.

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt, noen ganger har jeg lyst til å skrike høyt. Ikke av Støre eller FN men av DERE!

 

Første treff på Google med søkestrengen "UN small arms" gir denne siden:

 

http://www.un.org/events/smallarms2006/

 

Hvor en kan lese følgende:

 

"... nor do we wish to deny law-abiding citizens their right to bear arms in accordance with their national laws. Our energy ... is directed against illegal weapons, not legal ones.

 

Kofi A. Annan"

 

Hva med å undersøke saken litt før man begynner å hyle?

Link to comment
Share on other sites

"... nor do we wish to deny law-abiding citizens their right to bear arms in accordance with their national laws. Our energy ... is directed against illegal weapons, not legal ones.

Ja, det hørtes jo fint ut.

 

FN har definitivt ytret ønske om å regulere lovlige sivile våpen. Jeg finner ikke de beste kildene her på morrakvisten, men Arms Control Today refererer ihvertfall til et forslag som USA har protestert på.

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt, noen ganger har jeg lyst til å skrike høyt. Ikke av Støre eller FN men av DERE!

 

Første treff på Google med søkestrengen "UN small arms" gir denne siden:

 

http://www.un.org/events/smallarms2006/

 

Hvor en kan lese følgende:

 

"... nor do we wish to deny law-abiding citizens their right to bear arms in accordance with their national laws. Our energy ... is directed against illegal weapons, not legal ones.

 

Kofi A. Annan"

 

Hva med å undersøke saken litt før man begynner å hyle?

 

Kampen mot "small arms" har foregått lenge, både i FN-regi og etter initiativ fra land som Norge, og er både fornuftig og human. Den norske kampanjen heter Nisat. Men det er ikke det som står i Dagbladet, Dagsavisen og mange andre media idag. Med forbudet mot grove håndvåpen friskt i minne, er det ikke rart at flere enn meg ble skremt.

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt! Jeg skjønner ikke hva som er positivt med "kampen mot small arms", enten det er i FN-regi eller kamuflert på annen måte! Det er lettvint for oss sivile våpeneiere å trekke et lettelsens sukk når vi tror det "bare" er militære håndvåpen kampen er retta mot. (Hvilket dessverre ikke er tilfelle).

Det er bare det at slike "acts" bare rammer demokratiske (og dermed frie) stater. Resultatet er at forsvarsevnen blir ytterligere redusert.

For å provosere litt, og dessuten bli "off-topic"; Landminer, brukt på rett måte, er et ypperlig forsvarsmiddel for land som Norge med fhv stort areal å forsvare i forhold til tilgjengelige soldater. Jeg er skuffa over at vi som ikke har faglig bakgrunn til å bedømme dette skal avgjøre slike ting alt etter hva som til en hver tid er "politisk korrekt". Det samme med klasebomber; Om en fikk ned blindgjenger-andelen ville det ikke være noe negativt med dette våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Ærlig talt! Jeg skjønner ikke hva som er positivt med "kampen mot small arms", enten det er i FN-regi eller kamuflert på annen måte!

 

Eh, hallo? Har du noen anelse om hvor mange konflikter som holdes i live av ulovlig våpenhandel? Og hvilke grusomheter dette forårsaker?

 

 

Det er lettvint for oss sivile våpeneiere å trekke et lettelsens sukk når vi tror det "bare" er militære håndvåpen kampen er retta mot. (Hvilket dessverre ikke er tilfelle).

Det er bare det at slike "acts" bare rammer demokratiske (og dermed frie) stater. Resultatet er at forsvarsevnen blir ytterligere redusert.

 

La meg da spørre: Er du i mot at politiet går etter alfabetgjengen og deres ulovlige våpen? For det er faktisk slike våpen FNs arbeide sikter seg mot.

 

 

Det samme med klasebomber; Om en fikk ned blindgjenger-andelen ville det ikke være noe negativt med dette våpenet.

 

Er det ikke gjort unntak nettopp for slike "smarte" klasevåpen med lav feilprosent?

Link to comment
Share on other sites

Må seie meg litt einig med Fulmen her. Vi kan ikkje sitte her og berre la diverse konfliktar gå sin gang, og la tusenvis dø i desse konfliktame, fordi vi er redde for at vi skal få begrensa vår tilgang til å kjøpe våpen til hobbybruk... Litt satt på spissen, men poenget er der.

 

Det er ikkje våpen til sport, trening, jakt etc som er erverva på lovleg vis, registrert, og som blir oppbevart på ein sikker måte som er problemet. Og dette veit politikerane.

 

Eg trur derfor at vi som våpeneigarar legitimerer og avmystifiserar oss som seriøse våpeneigarar nettopp ved å jobbe i mot illegale våpen. I alle fall med det systemet vi har her i Noreg.

 

Mine 2 cent...

Link to comment
Share on other sites

Det er lettvint for oss sivile våpeneiere å trekke et lettelsens sukk når vi tror det "bare" er militære håndvåpen kampen er retta mot. (Hvilket dessverre ikke er tilfelle).

Det er bare det at slike "acts" bare rammer demokratiske (og dermed frie) stater. Resultatet er at forsvarsevnen blir ytterligere redusert.

 

La meg da spørre: Er du i mot at politiet går etter alfabetgjengen og deres ulovlige våpen? For det er faktisk slike våpen FNs arbeide sikter seg mot.

 

La meg da spørre: Er du for PODs innskjerpelser og alle de idiotiske rundskrivene "i kampen deres mot alfabetgjengen"? Tror du virkelig at det hjelper?? POD har samme "idealistiske" mål som UN men har POD gjort det vanskeligere for de kriminelle? Neida, og jeg har ikke noe tro på UN holder seg vekke fra de sivile. De er nok heller de første som får svi da det er så mye enklere å ta dem.

 

 

Det samme med klasebomber; Om en fikk ned blindgjenger-andelen ville det ikke være noe negativt med dette våpenet.

 

Er det ikke gjort unntak nettopp for slike "smarte" klasevåpen med lav feilprosent?

 

Nei ikke så vidt jeg vet...

 

 

Hvordan tror du UN har tenkt å gjøre noe med ulovlig våpenhandel? Forby handelen EN gang til? I og med de som driver med ulovlig handel allerede driter i at det er ulovlig, hjelper det ikke en dritt om man forbyr det en gang til. Man må ta de som allerede bryter loven med eksport og ikke jobbe for enda flere lover...

Og hvorfor tror du politikere i UN er så mye smartere enn de vi har i Norge? Det blir det samme der som her. De finner ut at å få inn ulovlige våpen er vanskelig og koster mye penger, så tar de heller de lovlige....

 

Og som Edward skriver, kan nok praktisk rifle skyttere bare pakke inn sakene sine hvis Støre og co får det som de vil...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

For ikke og snakke om et relatert tema, serienummerert ammunisjonskomponenter og 'microstamping' som er ideen at f. eks tennålspissen skal avsette et serienummer i tennhetten ved avfyring.

 

For det første er serienummerert ammunisjon\komponenter allerede blitt lov i flere amerikanske stater. Dette går ut på at både kule og hylse skal ha matchende s\n. ikke bare truer dette med og presse ammunisjonsprisene opp til ekstreme mengder, et slikt krav vil tvinge igjennom et forbud mot hjemmelading, da man ikke kan ha tusenvis av personer som mekker egen ammo uten, eller med ikke-matchende, serienummer. Alt dette betyr undergang for alt annet en de største ammo produsentene, og en tilnærmet total mangel på ammo i annet enn de mest utbredte kaliber.

 

Uansett hva de påstår i denne debatten, så er det vi som eier og bruker våre våpen lovlig som først kommer til og få kjenne effekten gjennom økte produksjonskostnader, eksportrestriksjoner fra produksjonsland, litt ekstra toll her og der og forbud mot 'skumle' våpen.

Link to comment
Share on other sites

Det virkelig artige er at når vi får fasiten er det for sent.

En eller annen på Sluttstykke veddet en kasse cognac på at skyting her til lands hadde 25år igjen sånn som vi kjenner det, en sport for alle. Jeg tror han tok veldig feil-vi vil se store innstraminger iløpet av 10år.

 

 

Ellers må jeg få si at det må være trygt og godt å ha så stot tillit til politikere og byråkrater som enkelte åpenbart har 8) .

Link to comment
Share on other sites

For ikke og snakke om et relatert tema, serienummerert ammunisjonskomponenter og 'microstamping' som er ideen at f. eks tennålspissen skal avsette et serienummer i tennhetten ved avfyring.

 

 

Jeg ser på det utspillet ikke som at de ønsker å kunne finne våpnet som avfyrte skuddene, men nettopp som du sier, så er det nok heller fordi de vet at for de fleste er det i praksis snakk om ett forbud mot. Det vil bli for dyrt for de fleste.

Link to comment
Share on other sites

 

Ellers må jeg få si at det må være trygt og godt å ha så stot tillit til politikere og byråkrater som enkelte åpenbart har 8) .

 

Jeg er ikke en av de personene du skriver om der.

Jeg er dritt lei politikere å spesielt byråkrater som ikke har noe annet å gjøre enn å forpeste andres liv.

Link to comment
Share on other sites

Den tilliten finner dere nok desverre ikke lenger hos meg, til det har de bevist så ettertrykkelig at de ikke er til å stole på. At standard innstillingen til det meste fra de kanter går gjennom "bullshit" filteret først for dekoding, for å finne verst mulig betydning av det som sies. Skremende ofte har Bullshit filteret bedre treffprosent når en ser ting på sikt enn uten. :(

Har sett dommere utføre private hevnakter i domstolen, politi som banker folk med våt handuk på glattcelle, politi som så til de grader er mere opptatt av egen autoritet enn å fylle jobben sin (som tjener for almenheten). I disse tilfellene går det fra untaket til endel % av det nevnte som er råttne (eller kansje jeg skulle skrive mennesklige siden det er mennesklig å feile?).

 

Og tilslutt det store poenget: Politikere som lyver og hestehandler så mye at de tror det er slik virkligheten skal være. Gjelder minst for inntil 90% av politikere og deres omgangskrets som har vert inne i systemet mer enn to år.

 

Makt korumperer. Absolutt makt korumperer absolutt. Husk det når en ivrer etter å gi politikere og utøvendemyndigheter enda større mulighet til å detaljstyre samfunnet. Nesten alle totalitær regimer har blitt det med folkets egen idiotiske hjelp (for å nevne den enkleste, en viss østerisk korperal fra WWI).

 

Smal Arms ban er i seg selv helt topp, så lenge det kun går ut på å få landene til å etterleve de allerede eksisterende forbud. Enhver vridning/skjerping vil sansynligvis kun ha til hensikt å fjerne siviles tilgang på våpen (slik politikere verden over gjerne vil ha det). Slik sett er hele greia kun nok ett genialt utspill for å skaffe seg politisk kredebilitet på andres bekostning. :evil:

 

Forøvrig synes jeg Federals komentar er spot on (for å si det på god nynorsk :wink: ).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Den tilliten finner dere nok desverre ikke lenger hos meg, til det har de bevist så ettertrykkelig at de ikke er til å stole på. At standard innstillingen til det meste fra de kanter går gjennom "bullshit" føsrt for dekoding for å finne verst mulig betydning av det som sies. Skremende ofte har Bullshit filteret bedre treffprosent når en ser ting på sikt enn uten. :(

Har sett dommere utføre private hevnakter i domstolen, politi som banker folk med våt handuk på glattcelle, politi som så til de grader er mere opptatt av egen autoritet enn å fylle jobben sin (som tjener for almenheten). I disse tilfellene går det fra untaket til endel % av det nevnte som er råttne (eller kansje jeg skulle skrive mennesklige siden det er mennesklig å feile?).

 

Og tilslutt det store poenget: Politikere som lyver og hestehandler så mye at de tror det er slik virkligheten skal være. Gjelder minst for inntil 90% av politikere og deres omgangskrets som har vert inne i systemet mer enn to år.

 

Makt korumperer. Absolutt makt korumperer absolutt. Husk det når en ivrer etter å gi politikere og utøvendemyndigheter enda større mulighet til å detaljstyre samfunnet. Nesten alle totalitær regimer har blitt det med folkets egen idiotiske hjelp (for å nevne den enkleste, en viss østerisk korperal fra WWI).

 

Smal Arms ban er i seg selv helt topp, så lenge det kun går ut på å få landene til å etterleve de allerede eksisterende forbud. Enhver vridning/skjerping vil kun ha til hensikt å fjerne siviles tilgang på våpen (slik politikere verden over gjerne vil ha det). Slik sett er hele greia kun nok ett genialt utspill for å skaffe seg politisk kredebilitet på andres bekostning. :evil:

 

Forøvrig synes jeg Federals komentar er spot on (for å si det på god nynorsk :wink: ).

 

Veldig godt skrevet Vingemutteren.

Godt å høre at det er flere av oss. :D

Link to comment
Share on other sites

"... nor do we wish to deny law-abiding citizens their right to bear arms in accordance with their national laws. Our energy ... is directed against illegal weapons, not legal ones.

 

Kofi A. Annan"

 

Problemet vil jo være at Law abiding citizens ikke lenger vil være Law abiding dersom Støre får igjennom kampsaken sin.

Jeg tror ikke noen trenger å tvile på at håndvåpen vil bli forbudt i Norge for alle dersom enkelte politikere får jobbe litt mer med denne saken.

Å formulere seg såpass diffust og åpent for tolkning er akkurat for å få enkelte til å dra konklusjonen om at dette gjelder ikke oss...

Sorry folkens .. dette gjelder i høyeste grad alle lovlydige borgere som innehar eller vil anskaffe seg håndvåpen.

Vent og se.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg har tidligere skrevet i lignende diskusjoner at jeg ikke er så opptatt av forbud mot "nisje" våpen. Av den enkle grunn at slike forbud kommer uansett - det er kun spørsmål om tid. Verden blir mer og mer urban og holdninger endres. Med vår tids utfordringer som brekkstang vil forbud etter forbud tvinges/snikes gradvis inn.

 

Personlig tror jeg en heller må satse på å styrke/argumentere for de områdene der våpen i privat eie kan rettferdiggjøres: seriøs organisert konkurranse sport med et bra antall medlemmer og jakt.

Samt sørge for at denne typen aktivitet er synlig i et positivt lys i media - her trengs det folk med vett og talegaver.

 

Andre har nevnt stemmeretten, ikke dumt å bruke den klokt heller.

 

Ble sikkert litt avsporing dette siden utgangspunktet for diskusjonen var kamp mot ulovlige våpen. Dessverre er det slik at i media mikses og blandes dette ofte sammen slik at folk flest har vanskelig for å se forskjell. Over tid vil dette skade skytesporten (negativ innprenting)

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å rope ULV, men jeg ser dens gjeninnføring som et ledd i dette spillet.

 

Jakt på hjortevilt gir utbytte og er utbrett, veldig mange deltar og med det bidrar til å holde skyting osv i hevd i store grupper av folket. Skal ulven og de andre "hellige" rovdyra få stor utbredelse, vill det ha sterk negativ invirkning på utbytte. Færre vil delta og færre er lettere å forgripe seg på.

 

Sier ikke at dette fasiten, men har sterke mistanker om at noen ser muligheter ved dette.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...