Jump to content

Nyttårssalutt med gammel pistol av ukjent type


psg-1

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har fått noen spørsmål av en kollega, han har en gammel pistol som han ønsker å avfyre en salutt med på nyttårssaften. Verken han eller meg selv har noen erfaring med sortkrutt, så derfor stiller vi spørsmål til medlemmene her. Først ville det nok vært til hjelp å kunne identifisere denne pistolen, så jeg har lastet opp noen bilder av denne:

 

 

IMG_3377.jpg

 

 

IMG_3381.jpg

 

 

IMG_3380.jpg

 

 

Det eneste jeg vet, er at diameter på løp er ca 16 mm ( innvendig ).

 

Hadde satt pris på å få tips om lading for salutt ( uten prosjektil ) med denne, gjerne på pm, om det ikke er ønskelig med disse data på åpent forum. Eier ønsker å bruke pyrodex for rifle, da han har hørt at dette gir mer munningsflamme.

 

Ha et ellers godt nyttår.

Link to comment
Share on other sites

Stripset fast :shock:

 

Ville holdt meget moderate ladninger i den der....

 

Etter som jeg husker så tok vi ut blyladningen og kruttet i en haglpatron og fylte ganske mye svartkrutt og forseglet det hele med stearin og fyrte løs i en gammel hagle. Smellet ble sykt høyt og jeg mener å huske at det var en form for rekyl og... så moralen er glem det visst løpet ikke sitter skikkelig... så visst noen har lyst å prøve hagletrikset; nå til dags bør man heller ikke vifte rundt med hagle på nyttårsaften, det kan fort komme noen svartkledde med slalombriller på døren :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...