Jump to content

Annonse på Finn -revolver tilsalgs uten våpenkort


petrolhead

Recommended Posts

Tja - umulig å si uten full stempelgjennomgang og kanskje ikke da engang, men hvis revolveren er pre 1890, er den registreringsfri.

 

Å prøve å skyte US Karabin ammo i den er vel ikke noe jeg hadde giddet å utsette meg for, men som det står i annonsen, så er mantelen litt for lang for tønna... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Snakket akkuratt med våpenkontoret og de sa 1875 eller eldre for og være registreringsfri.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

 

Da er de litt på villspor. 1875 har aldri vært nevnt i forskrift. Årstalla var 1885 for rifle/hagle og 1871 for håndvåpen i den gamle forskriften. Da var det også modellåret som var tellende.

 

Nå er det 1890 og produksjonsåret som gjelder for begge typer.

Link to comment
Share on other sites

Oslo er og blir fantastiske :lol:

 

Dette har de hevdet tidligere:

 

Sluttstykke er reg.pliktig på boltrifle.

 

Det skal betales søkepenger for arv.

 

Det må søkes på vanlig måte for og få et skriv som sier at sluttstykke ikke er regpliktig i Norge(tanken var import) og at dette tar lang tid

 

Og nå dette.

 

Bra saker syntes nå jeg :D

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Har ikke oversikt over alle merker, men rent generelt så er dette en type revolvere som ble laget i hopetall før 1890, og grepet på denne gjør at jeg mistenker denne å være en av dem, den er forseggjort, noe som ikke var så vanlig etter 1890 da disse ikke akkurat (da som nå) sto særlig høyt i kurs grunnet nyere og bedre konstruksjoner.

 

Men det går ikke vite det helt sikkert uten å ha alle merker, samt identifisere dem.

 

Får håpe det ikke er fysisk mulig å skyte med den ammoen i den, for det ender garantert med spreng og helseskade.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en (British) Bulldog, og ikke en Velo-dog,velodog har skjult hane for ikke å sette seg fast i lommeforet, samt sikring lik 1874 reichsrevolver fra mauser.

Velo-dogkaliberet er dessuten 5.75mm Velo-dog , et snerten sentertent patron, og .30 patroner klarer du ikke få til å kamre i våpen i dette kaliberet om så du bruker hammer.

 

 

British Bulldog er en (supprise) Engelsk liten rakker med opprinnelig fødested hos Webley, kopiert over hele verdenen og også mye i Belgia der revolveren i annonsen mest sansynligvis stammer fra. Skjoldet med tre bokstaver og stjerne i indikerer seneste produksjonsår 1892 og muligens så tidlig som i 1878. Nærmere bestemmelse må resten av stemplene til for å kunne si. Det skulle ikke forbause meg om denne lille skyteren var kamret i 7,5mm Nagant.

 

Og ja, jeg er selvsagt skråsikker - nesten.

Link to comment
Share on other sites

Anders...

Velodog er ikke et merke, men en betgegnelse på en type pistol SVJV og jeg mener hardnakket at det finnes en 7,5 velodog.

 

(Forøvrig, Velodog kommer av at det et våpen utviklet til å skyte skremme unna løshunder når man er ute på tur med sin velociped-aka-sykkel)

Link to comment
Share on other sites

Hassel...

British Bulldog er ei heller et merke, men en modell introdusert av Webley, i motsetning til Velo-dog som faktisk hadde sitt eget kaliber.

 

Vel-dog ble er en modell introdusert av René Galand ca 1903-4 og bygget på modeller faren (Charles-François Galand) konstruerte på slutten av sitt virke. Har aldri sett en i 7,5mm, men har sett mange i 5,75. Kaliberet ble også ladet med salt, småstein og hagl.. Kopiene ble vel levert i allskens små-kalibre.

bac3fda972051a09a28364b70d4640e6.jpg

 

Skjult hane (og ofte sikring på venstre side av skjeftet) er velo-dogens kjennetegn.

 

Dette er en Galand Velo-dog:

galand_velo-dog.jpg

 

Her den orginale British Bulldog:

7174010966311790521.png___1_500_1_500_cb94de6a_.png

 

Og dette er revolveren i annonsen:

91_-702555154.jpg

Den octagonale pipa og manglende lille fliken du ser på orginalen bak avtrekkeren (endret avtrekksmekanisme) samt andre små avvik var egentlig bare rene patentomgåelser. Bulldog`s kom i flere kalibre tilogmed .455 webley.

 

Belgierne var eksperter på å kopiere (datidens kinesere?) og å omgå patenter om de kunne.

 

Og, om noen skulle ha liggende slikt gammelt rask, ja så samler jeg så fremt det er gammelt nok til å være regfritt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...