Jump to content

kan man plukke einer og einebær på vinteren?


BRM

Recommended Posts

Einer er det brake da må eg si at mangen kommuner gjør noe ulovlig for landbruket får jo støtte til og rydde kulturbeite og da betaler dei jo for at bøndene skal rydde vekk braken.

eg fant nå bare denne eg da.

 

Forskrift om fredning av einer, Sandvik, Austevoll kommune, Hordaland.

Miljøverndepartementet har i medhold av lov om naturvern av 19. juni 1970 § 11, jfr. kgl.res. av 8. desember 1972, fredet en einer på eiendommen Sandvik, gnr. 47, bnr. 3 i Austevoll kommune Hordaland.

 

 

 

Fredningen trer i kraft straks

 

Fredningen vil bli tinglyst på eiendommen.

 

Tilsynet med eineren tillegges Hordaland fylkesskogkontor.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har lurt litt på det samme jeg og!. Ikke om buskene er freda el ikke, for jeg skal bare plukke bæra. Når er det best å plukke einebær(på året), el går det hele året?. Må dem tørke lenge, før bruk?. Spør bare jeg, for jeg bruker endel einebær i mine viltmiddager. Litt morro å plukke sjøl, istedet for å kjøpe einebær i dyre Blackboy glass på Rema. Må være gode og tørre da jeg knuser bæra i morter å bruker feks i viltsausen.

Link to comment
Share on other sites

Trodde einerbærene henger fire år på busken, jeg. Dvs de er grønne de to første årene og mørke/ sorte de to siste årene. Det er de mørke som brukes til krydder iallefall. Nok einerbusker her på Agder til å tvile på at de er fredet... (Også er det et lite rykte om at den hersens flotten også trives i einerbusker).

Link to comment
Share on other sites

Om einene er freda her vet jeg ikke. og ikke orker jeg sjekke det ut. all den tid at vi gror over av einer. og hadde ikke tenkt ta de flotte einebær"trærne" på 3-4m høyde som står hist og pist. men heller de små som alikevel ikke ser noe fine ut. hadde jo vært flott å hatt egenprodusert drikke til egenprodusert elgpølse ;)

Link to comment
Share on other sites

Einer er generelt ikke fredet. Bærene er to årige, første året er de grønne (de brukes vanligvis ikke) neste år er de blå,(fargen kan noen steder gå over i sort) og det er disse vi bruker i sauser etc. Einebær holder like lenge som tyttebær om ikke lenger. Oppbevar de bare i et åpent glass hvis de ikke er hundre prosent tørre.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Plukking av einerbær gjør du best på høsten etter at de er blitt fine og blå/sorte.

 

Ta med en kraftig svart plast sekk som du trer over einerbusken. Klem den sammen og bøy eineren så langt mot horisontalen som mulig. Da er det bare å riste og slå slik at de modne bæra detter av inne i plastsekken. Selvfølgelig kommer det en del rask med også, men i forhold til å plukke med fingrene er det en drøm.

Einerbær på sprit (45%) et par månder gir en fantastisk essens til å lage sin egen Gin. Ikke bruk de grønne bærene, da blir det kjøpe gin smak.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Veldig interessant tråd! Jeg elsker einebær og plukket vel et halv kilo i fjor sommer/høst som alt er fortært. Her i huset synes vi at smaken passer både til laks, vilt, kjøttdeig og det meste som trives i flytende smør, hehe. Nå har jeg akkurat ryddet skogen over naustet, og tenkte å flytte en del einebærbusker fra skogen ut dit. Der skal de gro mellom bjørketrærne og gjøre dobbel nytte for seg. Her lengst vest skyter trærne jo opp bare man snur seg. Men jeg sliter med å finne god nok informasjon om kultivering av einebærbusker som en plante. Noen som kan noe om det?

Ellers viser det seg at spising av einebær fungerer tradisjonelt som prevensjonsmiddel. Kanskje det gjør at unge nr2 lar vente på seg... :roll: Må være lov ikke å fortelle det videre og kjøre strategien "prøv hardere" uansett. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...