Jump to content

Marlin Camp Carabine


Hans Kristian

Recommended Posts

Konge at POD har camp carabinene på godkjent-lista når de har for kort løp, samme med HK94.

Sjønner det må være en grense mellom lang/kortvåpen, men det burde være mulig å søke dispensasjon fra 47cm, evt gå for 60-30 regel som i resten av europa.

Ville importere ei Ruger 77/44 nå nylig, men den hadde 46cm løp :evil:

Link to comment
Share on other sites

Konge at POD har camp carabinene på godkjent-lista når de har for kort løp

 

Kan det ha noe med at den faktisk ikke er i produksjon lengre, slik at de som er i landet kan lovlig videreselges? Det er ikke nødvendigvis slik at alle bestemmelser fra POD er tatt av fulle aper med et dartsett :wink:

 

 

Forøvrig er det ingenting som hindrer deg i å søke dispansjon for fra løpslengde, må det straks selv... :?

Link to comment
Share on other sites

Hei Hassel du er ikke lei av din er du vell :roll::?:

Lurer litt på hvor tung/ lett den er?

Hvilke hastigheter oppnår du?

Hvordan er presisjonen?

Vil den med kikkert og demper funke fint til gluggjakt på rev?

 

1) Nei... Ikke spesielt lei

 

2) Den er tung i forhold til størelsen syns jeg, men den er grei

 

3) Hakke målt

 

4) har ikke grisetynt, men med hurtigskyting med og Aimpoint går den "greit"

 

5) Kan nok fungere aldeles utmerket, men det trengs en veldig "voluminøs" demper for å ting stille. Jeg venter på litt research innen dette området. Og med litt flaks kan det hende researcheren min svarer på denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Konge at POD har camp carabinene på godkjent-lista når de har for kort løp

 

Kan det ha noe med at den faktisk ikke er i produksjon lengre, slik at de som er i landet kan lovlig videreselges? Det er ikke nødvendigvis slik at alle bestemmelser fra POD er tatt av fulle aper med et dartsett :wink:

Fint om POD kom med ei liste over hva som kan/ikke kan videreselges av våpen i dette landet.

Både jakt og konkurranse.

Finner jeg en som er villig til å selge kan jeg kjøpe ei HK91 til praktisk, men ikke SIG 551.

Begge har vært godkjent.

At apene på POD er fulle viste jeg ikke.

 

Forøvrig er det ingenting som hindrer deg i å søke dispansjon for fra løpslengde, må det straks selv... :?

"Du kan søke men du får avslag" var svaret jeg fikk av våpenkontoret.

Link to comment
Share on other sites

den andre campen hassel referere til eies av en kompis av meg, har skutt en del med den, med og uten demper.

campen egner seg ikke for demper, den har altfor rask sluttstykkegang, og du får et helvetes høyt smell ut av utkasterporten.

 

på et amerikansk forum, http://www.silencertalk.com, går det en tråd om demping av campen. de kapper og porter pipa, bruker kraftigere rekylfjær, og øker vekta på sluttsykket for å få den stille, men den blir ikke helt topp da heller.

dessuten banker den kraftige fjæra istykker mekanismen(enden av pipa som sluttstykket terffer) altfor fort.

presisjonen har vært brukbar med hjemmeladninger, men ikke helt på topp. går presisjonsmessig som en god pistol, altså rundt to tommer på 25, mulig det an bli bedre med eksperimentering. vi har fått noen slengere som åpner gruppene, men det kan kansje skyldes ammoen.

 

alt i alt er det en hyggelig børse som deker opp hullet mellom salongen og 223en, men den egner seg best til plinking. du kan selvfølgelig bruke den til jakt, men jeg ville ønsket meg noe litt mer presist og flattskytende når tiuren sitter i topp på litt hold.

 

kompisen min hadde et helvete med våpenkontoret, før de bestemte seg for å innvilge den, og enda et helvete etter å ha kjøpt den, når de bestemte seg for å ha"glemt" at de godkjente den med 41cm pipe, og beskyldte ham for å ha begått et lovbrudd- selv om de hadde godkjent dem etter at han oppga korrekt pipelengde. det gikk heldigvis bra tilslutt, men som hassel sier er noe av poenget at den son er i landet er tatt inn før det var så mye snak om pipelengder, og derfor allerede innvilget til sluttbruker med 41 cm(16") pipe. snakk med folka på politikammeret om dette før du leverer søknaden, er du heldig setter de seg ikke på bakbeina. oppgi for guds skyld korrekt pipelengde når du søker, så ingen kan beskylde dg for noe i ettertid.

 

forresten- lykke til i søken etter en brukt en, det er langt mellom dem!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...