Jump to content

Skøyt tiur fra bil!


Friluft

Recommended Posts

Jeg skal prøve og snuse opp litt, jeg har hatt en episode hvor en politi fortalte oss dette under ettersøk på trafikkskadet vilt

 

Er du en av de som tror blindt på politiet? :?

Politiet kan overhodet ikke alle lover og forskrifter, og ingen kan forvente det heller :wink:

Hos oss ringer politiet til meg når de lurer på noe :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Høggerns definisjoner av viltloven er korrekte.

 

Når det gjelder definisjon av hva som er offentlig vei, så er dette definert i vegloven:

 

Hvorvidt Falk har rett i sitt 50m begrep, avhenger av hvilken vei det her er snakk om.

 

Men trådstarter Friluft har ikke presisert hvilken vei dette er. Hvis jeg ikke har oversett noe, kan det likegodt være en privat vei, hvor skytteren er grunneier. I så tilfelle har han ikke forbrudt seg mot lov som forbyr jakt fra vei.

 

§ 1. Offentlig veg er veg eller gate som er open for allmenn ferdsel og som blir halden ved like av stat, fylkeskommune eller kommune etter reglane i kap. IV. Alle andre vegar eller gater blir i denne lova å rekne for private.

Til veg blir òg rekna opplagsplass, parkeringsplass, haldeplass, bru, ferjekai eller anna kai som står i beinveges samband med veg eller gate.

Endra med lover 1 mars 1996 nr. 11 (ikr. 1 apr 1996), 20 juni 2003 nr. 45 (ikr. 1 juli 2003, etter res. 20 juni 2003 nr. 712).

 

§ 1a. Formålet med denne lova er å tryggje planlegging, bygging, vedlikehald og drift av offentlege og private vegar, slik at trafikken på dei kan gå på eit vis som trafikantane og samfunnet til ei kvar tid kan vere tente med. Det er ei overordna målsetting for vegstyremaktene å skape størst mogleg trygg og god avvikling av trafikken og ta omsyn til grannane, eit godt miljø og andre samfunnsinteresser elles.

Føyd til med lov 1 mars 1996 nr. 11 (ikr. 1 juli 1996).

 

§ 2. Offentlige vegar er riksvegar, fylkesvegar og kommunale vegar.

 

 

§ 29. Langs offentleg veg skal det vere byggegrenser fastsette med heimel i denne lova, dersom ikkje anna følgjer av arealdel av kommuneplan eller reguleringsplan etter plan- og bygningsloven. Byggegrensene skal ta vare på dei krava som ein må ha til vegsystemet og til trafikken og til miljøet på eigedom som grenser opp til vegen og medverke til å ta vare på miljøomsyn og andre samfunnsomsyn.

Byggegrensene skal gå i ein avstand på 50 meter frå riksveg og fylkesveg og 15 meter frå kommunal veg. For gang- og sykkelveg er avstanden 15 meter (anten vegen er riksveg, fylkesveg eller kommunal veg). Føresegnene i dette leddet gjeld dersom ikkje anna følgjer av føresegnene i tredje, fjerde og femte ledd. Avstanden skal reknast frå midtlina i høvevis kjørebana, eller gang- og sykkelvegen. Har vegen åtskilde kjørebaner, eller er det tvil om kva som bør reknast for midtline, avgjer vegstyremakta kva line avstanden skal reknast frå.

Departementet kan for særskilt fastsette riksvegstrekningar sette større eller mindre avstand enn den som er nemnt i andre ledd, likevel ikkje større enn 100 meter. For fylkesveg kan fylkeskommunen for særskilt fastsette strekningar sette ein større avstand enn den som er nemnt i andre ledd, likevel ikkje større enn 50 meter.

For fylkesveg kan fylkeskommunen for særskilt fastsett strekning sette byggegrensa til ein mindre avstand enn den som er nemnt i andre ledd, likevel ikkje mindre enn 15 meter.

Ved kryss i plan mellom

1) offentlege vegar,

2) offentlege vegar og andre vegar som er opne for allmen ferdsle,

3) offentlege vegar og jarnveg eller sporveg,

skal byggegrensa følgje den rette lina mellom punkt på midtlina åt vegane (jernbana, sporvegen) 60 meter frå skjeringspunktet åt midtlinene ved kryss med riksveg og fylkesveg og 40 meter frå skjeringspunktet ved andre kryss. I særskilde høve kan vegstyremakta fastsette ei anna byggegrense for det einskilde krysset. Høyrer dei kryssande vegane ikkje under same vegstyremakt, tar den høgste av desse styremaktene avgjerd i saka.

Før det blir tatt avgjerd etter tredje, fjerde eller femte ledd, skal vedkomande kommune få høve til å seie si meining. Eigarane av dei eigedomar som vedtaket får verknad for, skal gis skriftlig melding om avgjerda.

Dei avstandane som er oppgitt i denne paragrafen, skal målast vassrett og i rett line.

Link to comment
Share on other sites

Det står faktisk noe om dette i Bibelen, Jesus sa: "La den som er uten synd kaste den første sten".

Igrunn synes jeg alle påfunnene og villedningen angående lovverket er verre enn å skyte en tiur.

 

F.eks. errorjac (vel begrunnet nick også) : hva har byggegrensen med jakt å gjøre?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Byggegrensene er definisjonen av veiens legeme og den eiendomsretten statens vegvesen eller fylket har tilegnet seg når vegen en gang ble bygget.

 

Dersom en er litt opplyst kan en gå inn å se i økonomiske kartverk, og du vil da se at "vegens eiendomsgrense" er klart definert et godt stykke utenfor veien.

 

De som ikke er riktig så opplyste har sikkert lagt merke til de gul-oransje "appelsinene" som er etablert langs mye av offentlig vei.

Det er disse som er skillesteiner for eiendomsgrensene for veien.

 

Kan M67 utdype sin påstand om vel begrunnet nick? (Det er faktisk ikke mer avansert enn at det er 2+3+3 av de første bokstavene i for, mellom og etternavn. Tilfeldig?)

Link to comment
Share on other sites

Her var det jammen mye meninger :D Takk for svar til alle som har engasjert seg!!! Fint å høre at jegere flest er i mot dette. Er vel ingen tvil om hva som er det riktige å gjøre her, men vi får se...

 

Hadde virkelig ikke regnet med så mye respons :D

 

Friluft

Link to comment
Share on other sites

Byggegrensene er definisjonen av veiens legeme og den eiendomsretten statens vegvesen eller fylket har tilegnet seg når vegen en gang ble bygget.

 

Dette hadde nok aldri staten tatt seg råd til :wink:

1 meter fra skjæring, 1 meter fra bunnen av fylling, 1m fra grøftekant, er det som er mest vanlig, men unntak forekommer selvsagt. Så det er nok eiendomsgrensense som kommer inn. Nye eiendomskartene til GPSn er nok fine å ha hvis man skal jakte på grensen :wink:

Til trådstarter: Ta for all del jegerprøven og nyt det å være jeger i framtia :)

Link to comment
Share on other sites

Brukere på dette forumet er så utrolig flinke å bare slenge ut påstander at det er lattelig.

Eg har ikkje sakt at dette er sant, bare noe eg leste. Så ta det med en klippe salt. Men det fines ingen regel som sier at du må være så og så langt fra hovedvei? Så med andre ord kan du stå i veikanten å skyte?

Link to comment
Share on other sites

.....men fy f så mangen paragraf rytter der er på dette forume

 

 

Til info så er denne debatten postet på politikammeret - lover og regler.

Da skulle det vel bare mangle at de lover og regler som gjelder blir nøstet opp i? Og det grundig.

 

 

Som praktiserende jegerprøveinstruktør, fikk jeg spørsmål om veidefinisjon engang. Slik tråden har utviklet seg.

Jeg la ned en god del arbeide i dette, mange telefoner fram og tilbake både til lensmann og statens vegvesen.

Og det jeg her henviser til, var det jeg satt igjen med av gjeldende lovverk. Og følgelig det jeg har forholdt meg til i undervisning.

Hvis andre har dokumentasjon på at så er feil, må jeg selvsagt ta det til etterretning, og endre på hva jeg "predikerer"

Link to comment
Share on other sites

offentlig vei er kommunal, riks, fylkes eller europaveg med andre ord veier med vegnr er offentlig veg.

veger man betaler bomavgift er en offentlig vei men inngår ikke under denne loven....

 

når det gjelder transport av våpen med eller uten sluttstykket i:

forflyttning på jakt= våpen tomt for ammo sluttstykket skal være under oppsyn og forsvarlig

transport fra hjemmet til jakt terenget= sluttstykket kan være i rifla men da skal den være nedpakket og under forsvarlig oppsyn dette kommer også på hvor langt det er, her bruker politiet skjønn. (ble selv stoppet i starten av elgjakta med rifla i passasjer setet og skudda i lomma sluttsykket var satt i inn i rifla og nedspent og ble ikke bemerket i det hele tatt)

Link to comment
Share on other sites

 

når det gjelder transport av våpen med eller uten sluttstykket i:

forflyttning på jakt= våpen tomt for ammo sluttstykket skal være under oppsyn og forsvarlig

transport fra hjemmet til jakt terenget= sluttstykket kan være i rifla men da skal den være nedpakket og under forsvarlig oppsyn dette kommer også på hvor langt det er, her bruker politiet skjønn. (ble selv stoppet i starten av elgjakta med rifla i passasjer setet og skudda i lomma sluttsykket var satt i inn i rifla og nedspent og ble ikke bemerket i det hele tatt)

 

Og...............du kan selfølgelig garantere at allt politi bruker skjønn i lignende tilfeller? :oops:

 

 

når det gjelder transport av våpen med eller uten sluttstykket i:

forflyttning på jakt= våpen tomt for ammo sluttstykket skal være under oppsyn og forsvarlig

transport fra hjemmet til jakt terenget= sluttstykket kan være i rifla men da skal den være nedpakket og under forsvarlig oppsyn dette kommer også på hvor langt det er, ............

 

Hvor har du dette fra?

Link to comment
Share on other sites

b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

 

det var jo litt rart med tanke på at de bruker helikopter til å forfølge dyr og bedøve de så man kan ta tester, men det er vell andre regler for folk som driver med sånt?

 

det går vell sikkert ikke under "jakt" og har da andre lover og regler de følger?

Link to comment
Share on other sites

b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

 

det var jo litt rart med tanke på at de bruker helikopter til å forfølge dyr og bedøve de så man kan ta tester, men det er vell andre regler for folk som driver med sånt?

 

det går vell sikkert ikke under "jakt" og har da andre lover og regler de følger?

 

Lurer du virkelig seriøst på det der?

 

Sånn orntelig seriøst og venter på svar eller er det et dårlig forsøk på trolling?

Link to comment
Share on other sites

jeg lurer seriøst på det der og venter et greit svar?

 

Jeg ville aldri ha tatt ibruk luftfartøy til jakt, men de bruker luftfartøy til å bedøve dyr, så da lurte jeg på om de følger et annet lovverk.

 

Det var jo også snakk på noe med at det var sett på som "dyreplageri" å forfølge dyr i mer enn 3 minutter i et motorisert kjøretøy. Det var en sak med en person som filmet en ulv langs en vei i 7minutter, og han ble dømt for dyreplageri siden han hadde fulgt ulven i mer enn 3minutter.

 

Da kan man jo også lure på om det er dyreplageri vis man forfølger et dyr i et helikopter i mer enn 3 minutter for å bedøve det, for så å foreta tester?

Link to comment
Share on other sites

Klipp klipp

men de bruker luftfartøy til å bedøve dyr, så da lurte jeg på om de følger et annet lovverk.

.........

Da kan man jo også lure på om det er dyreplageri vis man forfølger et dyr i et helikopter i mer enn 3 minutter for å bedøve det, for så å foreta tester?

Ja de følger et annet lovverk.

Akkurat som da "den store ulvejakten" på koppangkjølen var på starten av årtusenet, da brukte de bla snøscooter og helikopter. De som forvalter trenger ikke alltid følge viltloven. Det er ikke regnet som vanlig jakt.

Link to comment
Share on other sites

Politiet har nok om mulig enda mer utfordrende saker å jobbe med enn dette. Synd det er så mange som på forhånd konkluderer med at politiet ikke kan viltloven, utøvelsesforskriften osv og at om de likevel skulle beherske denne krevende jussen så gidder de ikke etterforske saken.

 

Om vedkommende som så den epiosoden det er snakk om anmelder saken til politiet vil jeg tro det ikke er nødvendig å legge alt annet politiarbeid til side for konsentrere seg om denne svært vanskelige juridiske nøtta.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal prøve og snuse opp litt, jeg har hatt en episode hvor en politi fortalte oss dette under ettersøk på trafikkskadet vilt

 

Er du en av de som tror blindt på politiet? :?

Politiet kan overhodet ikke alle lover og forskrifter, og ingen kan forvente det heller :wink:

Hos oss ringer politiet til meg når de lurer på noe :mrgreen:

 

Jeg pleier ikke gjøre det nei :wink:

Men denne situasjonen jeg reffererer til hadde hundefører ikke våpenet nedpakka i futeral.

Han kom med rifla stående fra matta og opp mot pasasjersete med sluttstykke i, våpenet var selfølgelig ikke ladd.

Dette bemerket politimannen, og så at det var ulovlig å ha sluttstykket i under slik transport med mindre våpenet står i låsbart stativ.

Med nærmere ettertanke tror jeg kansje han har rett også. hvis våpenet ikke er nedpakket /tildekket slik det står i våpenloven er det kansje en annen forskrift som gjelder.

Før hylekoret begynner så har jeg ikke paragrafen.

Men slik jeg tolket politiet er dette er mulighet(med sluttstykket i ) for transport uten å pakke ned våpenet.

Jeg vil tro tiurjegeren vår ikke har hatt våpenet nedpakket når kom kjørende og så tiuren

Link to comment
Share on other sites

 

når det gjelder transport av våpen med eller uten sluttstykket i:

forflyttning på jakt= våpen tomt for ammo sluttstykket skal være under oppsyn og forsvarlig

transport fra hjemmet til jakt terenget= sluttstykket kan være i rifla men da skal den være nedpakket og under forsvarlig oppsyn dette kommer også på hvor langt det er, her bruker politiet skjønn. (ble selv stoppet i starten av elgjakta med rifla i passasjer setet og skudda i lomma sluttsykket var satt i inn i rifla og nedspent og ble ikke bemerket i det hele tatt)

 

Og...............du kan selfølgelig garantere at allt politi bruker skjønn i lignende tilfeller? :oops:

 

 

når det gjelder transport av våpen med eller uten sluttstykket i:

forflyttning på jakt= våpen tomt for ammo sluttstykket skal være under oppsyn og forsvarlig

transport fra hjemmet til jakt terenget= sluttstykket kan være i rifla men da skal den være nedpakket og under forsvarlig oppsyn dette kommer også på hvor langt det er, ............

 

Hvor har du dette fra?

 

@ Aasum: SU

Link to comment
Share on other sites

Alle som jakter eller bruker utmark vil til tidvis oppleve brudd på jakt og våpenlovgivning, eller oppleve jakt som strider mot din etikk.

 

Det er etter min mening meningsløst å benytte seg av anmeldelse til pilitiet ved mindre forseelser. Med mindre forseelser mener jeg forseelser der menneskeliv ikke blir satt i fare, eller at jakttider og eiendomsrett blir overholdt (Grov tjuvjakt). Det finnes mer effektive "metoder".

 

For det første sier jeg om mulig klart i fra til personen det gjelder. Jeg viser tydelig at jeg ikke har respekt for det han driver med, og forteller han evt. hvilke lovbrudd han gjør.

 

Hvis nødvendig går jeg til jaktleder, grunneier, leder av grunneier, viltnemnd eller annen person med autoritet og påvirkningskraft og legger frem saken. Disse kan ta opp saken med vedkommende, og i ytterste konsekvens innskrenke jaktrettighetene til personen om han ikke viser tegn til anger eller viser at han skal utbedre seg.

 

Tilsnakk fra likemenn og fordømmelse er alltid mer effektivt enn å true med lovens lange arm.

Link to comment
Share on other sites

satt skytteren i bilen?? eller hadde han anlegg på bilen? det er en vesentlig forskjell for det er ikke forbudt å bruke bilen som anlegg!

Her er det store spørsmålet i denne sammenheng da;

Det er forbudt under jakt:

...

b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

...

Vilt er unektelig ikke like redde for biler som for mennesker, og om man da bruker bilen til "kamuflasje" er dette ulovlig.

Om dette er en privat eller offentlig vei er også svært vesentlig, da skudd løsnet fra offentlig vei er ulovlig uansett.

 

Artig signatur forresten :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvis nødvendig går jeg til jaktleder, grunneier, leder av grunneier, viltnemnd eller annen person med autoritet og påvirkningskraft og legger frem saken. Disse kan ta opp saken med vedkommende, og i ytterste konsekvens innskrenke jaktrettighetene til personen om han ikke viser tegn til anger eller viser at han skal utbedre seg.

 

Tilsnakk fra likemenn og fordømmelse er alltid mer effektivt enn å true med lovens lange arm.

 

Dette var et godt råd for jeg syntes det var litt i overkant å anmelde forholdet.

 

Tok kontakt med han som kameraten min kjøpte jaktkortet av, og la frem saken. Etter kort beskrivelse av både karen og bilen så var han ganske sikker på hvem det var. Mente han hadde solgt jaktkort til vedkommende flere ganger før. Han ble forøvrig mektig forbannet og skulle ta tak i saken.

 

Har lest en del her på Kammeret nå og jegerlivet frister. Tror jeg melder meg på jegerprøvekurs på nyåret :D

 

Friluft

Link to comment
Share on other sites

Flott, jeg vill mene at dette var den mest intiligente måten å løse dette på. Man har ikke kastet bort noens tid, og tilsnakk fra grunneiere i en slik situasjon er nok betydelig mere effektivt press middel for å få de fleste til å oppføre seg.

 

P.s Byggegrenser har ingenting med jaktgrenser å gjøre, da dette er den samme type begrensning som gjelder ved t.d å bygge i uregulert strandsone (min 100m avstand).

 

Veigrøfter er heller ingen god ide, da offentlige veier. I regelen er utkjøpt og eies x antal meter fra midtlinjen (her på riksveien der jeg bor, er det vel 6m ut fra midtlinjen fylket eier. Og vi regner for sikkerhetsskyld 3m ut fra kantstripen, noe som innkluderer de fleste grøfter.

 

Veiskjeringer er det verre med, der er det visst ikke så klart hva som gjelder.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fikk beskjed fra teknisk etat at som regel er veieiendommen, 1m fra skjæreing, ytterkant av grøft og fra bunnen av fylling. Men ingen regel uten unntak. Eiendomskart på GPS er vel noe å ha hvis man absolutt skal holde på i grenseland. Lykke til som fremtidig jeger :D

Link to comment
Share on other sites

EN DEL brukere på forumet har åpenbart problemer med å få med at de "tror, mener, synes, har hørt, har oppfattet, har forstått det slik at, ble fortalt at" i forbindelse med sine påstander. Det trengs vel ikke mer dokumentasjon på det enn å lese denne tråden

Link to comment
Share on other sites

for ei smørja.... :lol:

nei,det skulle ha vært slik som i australia...lov og skyte fra bil,med lyskaster som hjelpemiddel...da hadde man sluppet slike tåpelige diskusjoner.er sikker på at hvis man var vokset opp med en slik jaktform,hadde alle syntes det var greit.....

en annen ting,så kan det mer virke som svartsjuka over at andre lykkes med å få tak i vilt,når det ropes anmeld anmeld,for en så innmari liten filleting som denne episoden.

dette er min egen mening.kalles vel på godt norsk yttringsfrihet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

for ei smørja.... :lol:

det mer virke som svartsjuka over at andre lykkes med å få tak i vilt,når det ropes anmeld anmeld,for en så innmari liten filleting som denne episoden. :mrgreen:

 

 

Mener du at når noen gjør så klare lovbrudd som i denne episoden, så skal de som er lovlydig bare godta det i redsel for å bli kalt svartsjuk :?:

 

Forøvrig synes jeg løsningen i denne saken var meget fornuftig uten å blande inn politi. Denne jegeren fortjener ikke å få jakte i dette terrenget lenger.

Link to comment
Share on other sites

for ei smørja.... :lol:

det mer virke som svartsjuka over at andre lykkes med å få tak i vilt,når det ropes anmeld anmeld,for en så innmari liten filleting som denne episoden. :mrgreen:

 

 

Mener du at når noen gjør så klare lovbrudd som i denne episoden, så skal de som er lovlydig bare godta det i redsel for å bli kalt svartsjuk :?:

 

Forøvrig synes jeg løsningen i denne saken var meget fornuftig uten å blande inn politi. Denne jegeren fortjener ikke å få jakte i dette terrenget lenger.

 

så det du mener er at :hvis en stakkar som ligger over fartsgrensa,skal nektes å ha sertifikat?eller en fattig håndtverker som vil tjene seg noen lusekroner svart,skal nektes å jobbe?

alt her er satt på spissen,for å vise hvor dumt det blir å blåse opp en fillesak....for det er det det er...nemlig en FILLESAK!mange er så utrolig opptatte av hva andre bedriver med,og skal legge seg borti.(byggefelt syndromet)...er godt å ikke bo i byggefelt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er overasket over hvor høg tolleranse det er for ulovligheter blandt mangen kammerbrukere.

Dette kan ikke tolkes på noen annen måte en at slikt jakt er helt greit, når det i denne tråden og mangen andre som har gått nylig kommer utspill som "pass deres egene saker" eller "svartsjuke".

Noen kommenterer dette som en fillesak, og kansje det er det også.

Men dette kan like godt være en jeger som har skutt mangen tiuer på denne måten og har det som sin spesialitet, som at det var et enkelttillfelle.

I så måte vil han kunne ødelegge muligheten for mangen andre jeger til å ha muligheten til å felle seg en skogsfugl på skogsjakt.

Det er tross alt en grunn for at denne type jakt er forbudt, den er kort og godt for effektiv på samme måte som spilljakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er overasket over hvor høg tolleranse det er for ulovligheter blandt mangen kammerbrukere.

Dette kan ikke tolkes på noen annen måte en at slikt jakt er helt greit, når det i denne tråden og mangen andre som har gått nylig kommer utspill som "pass deres egene saker" eller "svartsjuke".

Noen kommenterer dette som en fillesak, og kansje det er det også.

Men dette kan like godt være en jeger som har skutt mangen tiuer på denne måten og har det som sin spesialitet, som at det var et enkelttillfelle.

I så måte vil han kunne ødelegge muligheten for mangen andre jeger til å ha muligheten til å felle seg en skogsfugl på skogsjakt.

Det er tross alt en grunn for at denne type jakt er forbudt, den er kort og godt for effektiv på samme måte som spilljakt.

Kjører du bil? Koster/skraper du alle ruter hver gang før du kjører? Kjører du noengang over fartsgrensa? Bruker du alltid sikkerhetsbelte? Har du noengang brukt mobiltelefonen mens du kjørte? Eller om du ikke kjører bil, har du noengang vært med i bil samtidig som en eller flere av de tingene der har skjedd? Alle de tingene er ulovligheter, så om du ikke har anmeldt dette så har du vel "høg toleranse for ulovligheter"?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette med "umiddelbar nærhet av offentlig vei" vil alltid være ett skjønnsak. I tidligere år var jeg en ivrig andejeger, og jeg hadde merket meg mengdene av stokkender som holdt seg innerst i Hafrsfjord på Sola senhøstes. Og grublet på hvordan jeg kunne fått jaktet på dem. Tenkte da på å bruke en kajakk og smyge meg langs fjæresteiene med den. Problemet var at fjæresteiene bare var 10 m fra riksveien, og halvparten fra sykkelstien på utsiden. Jeg tok en telefon til Stavanger Politikammer for å få en vurdering fra en jeg var litt på talefot med der, og som var tilknyttet våpenkontoret og som også var jeger.

Han sa nettop det, at det var ingen som kunne sette en eksakt meter grense.Men det ville være forskjell på veien over hardangervidda og og på riksveien innerst i Hafrsfjord. Det som ville avgjøre hvor grensen gikk, var en eventuell domstol. DVS etter en anmeldelse. Men han trodde nok at hvis jeg la meg til i en kajakk innerst i Hafrsford, 5 meter fra sykkelstien , 10 meter fra veien , s å ville Stavanger politiet betrakte det som "umiddelbar nærhet" og gi meg en bot i allefall. For å få en domstols mening om dette måtte jeg da nekte å vedta boten...

Link to comment
Share on other sites

Vi har vel alle vært guttunger/unggutter, og hatt instinkt (jakt- som forplantning...) som har tatt litt overhånd innimellom? Jeg mener IKKE å forsvare en voksen jeger som skyter tiur fra bil, men orker heller ikke å stå med pekefingeren og vifte. Jeg synes denne saken er løst på best tenkelig måte. Dertil synes jeg, etter å ha oppnådd voksen alder- med mer kontroll over instinktene, at å "finspikke" over vegbredde, grøfter og offentlig kontra privat veg osv for å forsvare eller fordømme jakt fra bil/veg blir bare røre. Jakter gjør i alle fall jeg i skogen, fjellet og terrenget. Vegen fører meg og bilen dit. Å skyte fra bilen gjør jeg ikke, det er lite god smak på en tiur skutt fra bil- såpass hugser jeg i alle fall fra mine guttedager.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...