Jump to content

Skøyt tiur fra bil!


Friluft

Recommended Posts

Er helt ny på dette forumet. Er ikke jeger, men vurderer å bli.

Så til saken:

Var med en kompis til Trysil på fuglejakt i helgen som var, og så noe som jeg ikke likte. Vi ser en bil som stopper og en kar som skyter en stor tiur fra bilen. Han som jeg var med fortalte at dette ikke er lov, men han ville ikke gjøre noe med det. Er dette "vanlig" blant jegere? Må si jeg ble litt betenkt på å ta jegerprøven hvis dette er vanlig! Har tenkt på dette de siste dagene og irritert meg over at vi ikke gjorde noe. Vi hadde nok ikke rukket frem til bilen allikevel for den forsvant ganske fort, men jeg skrev ned reg. nummeret. Jeg er helt blank på området, men hva mener dere? Bør jeg gjøre noe med dette?

 

Friluft

Link to comment
Share on other sites

For det første, det der er ikke vanlig blandt seriøse jegere!

 

For det andte så er det her begått flere straffbare handlinger, jakt fra motorkjøretøy, fra offentlig vei, oppbevaring og transport av våpenet for å nevne noen...

 

Hadde det vært jeg som så noe slik så hadde forholdet blitt anmeldt.

Link to comment
Share on other sites

Totalt umoralskt og forkastelig. Tiuren er ofte nede på veien for å spise stein som den trenger i krasen(halsen) som den bruker stein til å kverne maten med. Dessuten er det ikke lov å skyte tiur nærmere enn 50 meter fra vei. Mulig det er offentlig vei. Skogsfugel skal skytes i sitt biotopiske nærmoråde som kan være i gran og furu skogen.

Link to comment
Share on other sites

Må si jeg ble litt betenkt på å ta jegerprøven hvis dette er vanlig!

 

Dette er ikke vanlig eller lovlig!Men si meg,er du betenkt med å ta billappen hvis du ser folk kjører gris??Det er vanlig nemlig.

 

Du bør ikke la andres feil styre over dine avgjørelser,da kommer du til å gå glipp av mye fint. 8)

Link to comment
Share on other sites

Er helt ny på dette forumet. Er ikke jeger, men vurderer å bli. [..] Må si jeg ble litt betenkt på å ta jegerprøven hvis dette er vanlig!

Hei og velkommen :D Det er ikke vanlig. Ikke la dette hindre deg i å ta jegerprøva. Bli jeger, følg loven og opptre på en måte som er jegerstanden verdig. Om du bør anmelde eller ikke, må du nesten vurdere selv. Jeg vet hva jeg hadde gjort.

Link to comment
Share on other sites

Du må for all del ta jegerprøven! Det er slike som deg (og forhåpentlig de fleste av oss andre her), som med våre holdninger til hva som er jegermessig, kan være gode ambassadører for ekte jaktglede. Er det noe jeg er forbanna på, så er det all form for "jakt" (heller tjuvslakt) fra motorkjøretøyer! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Totalt umoralskt og forkastelig. Tiuren er ofte nede på veien for å spise stein som den trenger i krasen(halsen) som den bruker stein til å kverne maten med. Dessuten er det ikke lov å skyte tiur nærmere enn 50 meter fra vei. Mulig det er offentlig vei. Skogsfugel skal skytes i sitt biotopiske nærmoråde som kan være i gran og furu skogen.

 

 

 

Hei Falk.

 

Er dette ment seriøst eller en fleip?

 

Hvis dette mot formodning skal stemme kunne du være så vennelig og henvise til hvor dette står skrevet?

 

Jeg skriver dette fordi jeg aldri har hørt dette før, men jeg ønsker ikke og lage kvalm, så jeg mener dette seriøst.

 

Send meg en PM hvis du ønsker og ta dette utenfor.

 

jeg finner nemlig bare:

 

Kapittel VI Utøvelse av jakt og fangst

 

Bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt

Det er forbudt under jakt:

 

§21

a, å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dessuten er det ikke lov å skyte tiur nærmere enn 50 meter fra vei. Mulig det er offentlig vei.

Tull. Det finnes ikke noe krav om at man må være 50m fra veien. På offentlige veier kan man ikke løsne skudd hverken over eller fra veien.

private veier der man enten er grunneier av tilstøtende grunn eller leietaker av jaktrett på tilstøtende grunn gjelder det ingen særegne regler bortsett fra det som ellers står i loven.

Offentlig vei er vei eller gate som er åpen for allmenn ferdsel og som blir vedlikeholdt av stat, fylkeskommune eller kommune.

 

Skogsfugel skal skytes i sitt biotopiske nærmoråde som kan være i gran og furu skogen.

Forutsatt at man finner skogsfugl andre steder kan man vel skyte dem? Jeg er interessert i å se den paragrafen i viltloven som sier noe annet hvertfall! :?

Link to comment
Share on other sites

Hovudpoenget her er at dette som trådstarter beskriver ikkje er lov. Det er straffbart og det bør ikkje forekomme. Det er heller ikkje særleg vanleg, sjølv om vi nok alle er klar over at slikt skjer. Det fins råtne epler i alle kurver, dessverre...

 

Når det gjelder dette med kva som er rekna som "offentleg veg":

Offentleg veg går nok litt lenger ut enn kvit-sptripa, men eg trur ikkje det er noko krav på 50 m. Eg meinar å ha lest eller høyrt "offentleg veg" går so langt ut som 10 m frå asfaltkanten, eller so langt som veganlegget går (altso inkludert grøft, vegfylling, plannering e.l.)

Er ikkje heilt sikker på dette, skal sjå om eg finner noko rundskriv etc.

Link to comment
Share on other sites

Uansett hva som har skjedd, så er det ikke bra, og for all del anmeld forholdet, men jeg tror nok desverre ikke politiet kaster bort tiden med å etterforske dette. Da må dere evnt vitne i en rettsak, dette koster mange penger, vi har jo lest om mange episoder om tjuvjakt av hjort fra bil, vi har hatt mange henvendelser på dette her hvor jeg jakter også, politiet gjør veldig lite med det. Man får bare håpe at man ikke selv blir tatt om man evnt skulle falle for fristelsen til å gjøre noe lignende.

Link to comment
Share on other sites

Det er ulovlig å jakte fra bil eller i bilens umidelbare nærhet, hvis dette er med på å lede oppmerksomheten til viltet bort i fra jegeren.

Jeg har ikke hørt om grensen på 50 meter før, men det er ulovlig og kjøre frem til vilt for så og snike seg ut mens bilen er i gang og skyte på dyr eller fugler.

i tillegg er det forbudt å oppbevare ladd våpen i en bil, det er faktisk ikke lov å ha sluttstykke i våpenet

Link to comment
Share on other sites

i bilens umidelbare nærhet,

 

Hvor står dette?

Hva betyr: "I bilens umidelbare nærhet"? Er det 5mtr, 10mtr, 25mtr. 50mtr eller enda mer?

 

Canada har skjønt dette!

Du skal ha begge beina på bakken før du lader våpenet! Om du bruker bilen/panseret/døra som støtte spiller ingen rolle!

Enkelt, og kan ikke missforståes...

Link to comment
Share on other sites

i bilens umidelbare nærhet,

 

Hvor står dette?

Hva betyr: "I bilens umidelbare nærhet"? Er det 5mtr, 10mtr, 25mtr. 50mtr eller enda mer?

 

Canada har skjønt dette!

Du skal ha begge beina på bakken før du lader våpenet! Om du bruker bilen/panseret/døra som støtte spiller ingen rolle!

Enkelt, og kan ikke missforståes...

 

Du får leite sjøl, jeg gidder ikke.

Men hvis du ikke tror meg, er det greit for meg.

Umiddel bar nærhet er så langt bort, at du ikke vekkleder viltets skyhet ovenfor menesker med bilen :wink: .

Link to comment
Share on other sites

i bilens umidelbare nærhet,

 

Hvor står dette?

Hva betyr: "I bilens umidelbare nærhet"? Er det 5mtr, 10mtr, 25mtr. 50mtr eller enda mer?

 

 

Der er ingen metergrense, det som menes er at bilen på ingen måte skal være en del av jakta eller avlede viltets oppmerksomhet slik som 202 outback skriver videre i referete setning.

Link to comment
Share on other sites

(Man kan altså få noen tusen kr i bot for det)

 

Politiet kan se på deg som en person som DE mener at ikke skal ha lov til å bære våpen, og de kan dermed ta bort våpen tillatelsen og man har verken lov til å jakte i norge eller sverige.

 

Det bør også gis en straff som samsvarer med å f.eks skyte et annet vilt på en ulovlig måte, eller en fredet art som hauker o.l. Strafferammen bør sammsvare med hva andre har fått som bot og eller straff. 1-2år uten jakttillatelse i Norge kanskje?

 

Å skyte fugel ut av et bilvindu bør anmeldes, men dette tror jeg blir sett på som "mindre" saker hos politiet og vil kanskje ikke bli prioritert, men vis man går i media med det, kanskje det blir en større sak og kanskje politiet tar tak i saken.

 

Anmeld det du har sett og evt. gå til media vis politiet ikke viser interesse.

Link to comment
Share on other sites

Det trådstarter beskriver er vel ikke det jeg vil si karaktriserer jegere. Vil vel ikke kalle denne formen for felling for jakt i det heletatt. Avgjørelsen om hva du gjør får du og din samvittighet bli enige om :wink:

 

 

 

................... det er faktisk ikke lov å ha sluttstykke i våpenet

 

 

......................... Dessuten er det ikke lov å skyte tiur nærmere enn 50 meter fra vei. Mulig det er offentlig vei.........................

 

Dere som påstår at ditt eller datt ikke er lov, kan dere være så vennlig å linke til lov eller forskrift hvor jeg/vi kan finne dette

Link to comment
Share on other sites

Nå tar jeg en liten Offtopic her! (unnskyld)

 

dere sier at man ikke har lov til å ha sluttstykket i våpnet da man kjører bil? som tidligre sakt vil jeg gjerne se det skrevet i noe lov/regelverk

 

Det jeg har lært er at man ikke har lov til å ha et ladet våpen i bilen. (står det noen lov eller noe i regelverket om det?)

 

Vis så, har man da lov til å ha et patron i kammeret på en blaser? våpnet er jo tross alt ikke "ladet og klart til å skyte" så lenge man spenner opp mekanismen ved hjelp av sikringen.

 

Vis det står i en eller annen paragraf at man ikke har lov til å ha en patron i kammeret er det jo en annen sak!

 

unnskyld for OT. Men tenkte det var greit å spørre her nå siden det vart litt prat om det :)

Link to comment
Share on other sites

herremin altså..det skal ikke være nødvendig å linke til disse lovene, alle som har tatt jegerprøven eller som en eller annen gang har løst jaktkort skal vite om dette.

 

Hovedreglene er at det ikke er lov å jakte fra motorkjøretøy, med det følger det også bestemmelser om oppbevaring og transport av våpen i motorkjøretøy. Skyting fra eller over offentlig vei er som kjent heller ikke helt etter boka...

 

Leite på lovdata får dere gjøre sjøl

Link to comment
Share on other sites

Noen synes det er greit å skyte tiur fra bilen, andre synes det er greit å kjøre 20 over fartsgrensa forbi skoler med 6 åringer på vei til skolen, andre synes det er helt greit å snyte på skatten og noen synes det er greit å ha dagmamma eller vaskehjelp som betales svart.

 

Alle eksemplene er direkte brudd på norsk lov som kan føre til tiltak som vil gå utover vedkommende hvis de blir anmeldt og tiltalt.

Synes det er greit at vi skal fremme god jaktmoral, men det får da være grenser for sløsing av politi ressurser.

Ønsker man virkelig å leve i et samfunn hvor folk anmelder hverandre for sånt "småtteri"

Link to comment
Share on other sites

Nå tar jeg en liten Offtopic her! (unnskyld)

 

dere sier at man ikke har lov til å ha sluttstykket i våpnet da man kjører bil? som tidligre sakt vil jeg gjerne se det skrevet i noe lov/regelverk

 

Det jeg har lært er at man ikke har lov til å ha et ladet våpen i bilen. (står det noen lov eller noe i regelverket om det?)

 

Vis så, har man da lov til å ha et patron i kammeret på en blaser? våpnet er jo tross alt ikke "ladet og klart til å skyte" så lenge man spenner opp mekanismen ved hjelp av sikringen.

 

Vis det står i en eller annen paragraf at man ikke har lov til å ha en patron i kammeret er det jo en annen sak!

 

unnskyld for OT. Men tenkte det var greit å spørre her nå siden det vart litt prat om det :)

 

Våpenet skal være adskilt. Eneste som har lov å kjøre med sluttstykket montert er politiet, når det står i låsbart stativ.

Det er sikkert mulig og kjøpe er slikt låsbart stativ hvis det er av innterese

Link to comment
Share on other sites

Nå tar jeg en liten Offtopic her! (unnskyld)

dere sier at man ikke har lov til å ha sluttstykket i våpnet da man kjører bil? som tidligre sakt vil jeg gjerne se det skrevet i noe lov/regelverk

Det jeg har lært er at man ikke har lov til å ha et ladet våpen i bilen. (står det noen lov eller noe i regelverket om det?)

Vis så, har man da lov til å ha et patron i kammeret på en blaser? våpnet er jo tross alt ikke "ladet og klart til å skyte" så lenge man spenner opp mekanismen ved hjelp av sikringen.

(Fixet sitatet, så det ble klart hva som var sitat, og hva som er svar. Jegermeistern.)

 

 

 

Lov om transport av våpen:

 

Våpenet skal være tomt for ammunisjon.

 

Det er stor forskjell på ladet og spent våpen, men nedspent våpen er likefult ladet.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det trådstarter beskriver er vel ikke det jeg vil si karaktriserer jegere. Vil vel ikke kalle denne formen for felling for jakt i det heletatt. Avgjørelsen om hva du gjør får du og din samvittighet bli enige om :wink:

 

 

 

................... det er faktisk ikke lov å ha sluttstykke i våpenet

 

 

......................... Dessuten er det ikke lov å skyte tiur nærmere enn 50 meter fra vei. Mulig det er offentlig vei.........................

 

Dere som påstår at ditt eller datt ikke er lov, kan dere være så vennlig å linke til lov eller forskrift hvor jeg/vi kan finne dette

 

Du får finne det ut selv, det er den måten vi lærte det på :wink:

Du kan ikke få alt opp i nevene heller :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Våpenet skal være adskilt. Eneste som har lov å kjøre med sluttstykket montert er politiet, når det står i låsbart stativ.

Det er sikkert mulig og kjøpe er slikt låsbart stativ hvis det er av innterese

 

 

Hvor har du dette fra?

 

Jeg sitter med forskriften om transport av våpen og denne påstanden er ikke nevnt, mm dette foreligger i den nye forskriften.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Våpenet skal være adskilt. Eneste som har lov å kjøre med sluttstykket montert er politiet, når det står i låsbart stativ.

Det er sikkert mulig og kjøpe er slikt låsbart stativ hvis det er av innterese

Hvor har du dette i fra? Mener bestemt du tar feil. Våpen kan være komplett om man ønsker det under transport i bil.

 

Våpenloven:

§ 27b. Skytevåpen skal under transport være tømt for ammunisjon og sikret mot at det kommer på avveie. Våpenet skal normalt være tildekket.

 

Forskrift:

§ 84. Transport av skytevåpen

 

Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster eller lignende som bæres på kroppen. Transporteres våpenet som reisegods, skal en vital del fjernes eller våpenet sikres på annen måte slik at det ikke kan brukes. Medtas våpenet i motorvogn, skal det være anbrakt slik at det ikke er lett tilgjengelig. Våpenet kan da oppbevares udelt, dersom det er under forsvarlig tilsyn. Forlates motorvognen uten forsvarlig tilsyn, skal en vital del tas ut og medbringes. Våpenets hoveddel og ammunisjon kan etterlates innlåst dersom det skjules på en forsvarlig måte.

Link to comment
Share on other sites

herremin altså..det skal ikke være nødvendig å linke til disse lovene, alle som har tatt jegerprøven eller som en eller annen gang har løst jaktkort skal vite om dette. ........................................Leite på lovdata får dere gjøre sjøl

 

En skulle kanskje tro at de som har tatt jegerprøven skal kunne reglene, men det er IKKE tilfelle :?

T.o.m. noen jegerprøveinstruktører forkynner vranglære :(

Jo jeg mener at de som påstår det jeg påpekte i forrige innleg må dokumentere sine påstander!

Grunnen til dette er at deres påstander er totalt feil, og de vil med sine uttalelser villede ferske og uvitende jegere.

Link to comment
Share on other sites

 

Våpenet skal være adskilt. Eneste som har lov å kjøre med sluttstykket montert er politiet, når det står i låsbart stativ.

Det er sikkert mulig og kjøpe er slikt låsbart stativ hvis det er av innterese

 

 

 

Du får finne det ut selv, det er den måten vi lærte det på :wink:

Du kan ikke få alt opp i nevene heller :mrgreen:

 

Tullprat...............kan du ikke dokumentere dine påstander, så la heller være å villede andre :!:

Link to comment
Share on other sites

Faen for noe krøll. Mange skriver "det de tror" er riktig... Noen har såklart rett, men mange har også feil, og sprer bare sin vranglære videre.

 

Om noen spør om regler, så bør det enten henvises til lovdata, eller klippes inn i tråden. Da hadde man kanskje sluppet "jeg tror/mener, kanskje, osv"...

Link to comment
Share on other sites

Eg leste det en kommentar på en duejakt film på youtube, noen som hadde skreve at han jaktet så nærmt hovedveien, å da hadde han svart at det går fint så lenge man holder seg 50 meter fra veien. Så ikkje vet eg om det er noe regel eller ei.

 

 

Beklager,men dette er en påstand, ikke en doc. lov inntil noen kan oppdrive den teksten.

 

Hviskeleken prinsippet kan fort gjøre seg gjeldene i slike diskusjoner når en komentar antas og være fakta uten referanse.

 

Dette er mitt siste innleg i denne diskusjonen, fordi nå er popcornet ferdig :mrgreen:

 

*knas*

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

viltloven:

 

§ 21. (bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt)

 

Det er forbudt under jakt:

a) å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane

b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

d) å løse skudd fra luftfartøy eller motorkjøretøy.

 

 

 

(mine understrekinger)

 

Så da må man leite i forskrifter for å finne ut hva som menes med "på offentlig vei".

Link to comment
Share on other sites

Kan noen som har mulighet til og henvise til en Lov eller et vedlegg til en paragraf belyse dette?

 

Dette er i mine øyne utrolig viktig og ha kontroll på.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

 

Viltloven §33

Eier av vei med tilbehør har ikke rett til jakt og fangst på denne uten at han også eier tilstøtende grunn. Den som eier grunnen på begge sider av en vei, har retten til jakt og fangst på veien selv om han ikke eier denne. Hvor vei danner grense mellom grunn som tilhører forskjellige eiere og ingen av disse eier veien, har hver av grunneierne rett til jakt og fangst på veien.

 

Reglene om jakt og fangst på vei gjelder også jernbane, rørgate, gate for kraftledning og lignende anlegg.

Viltloven §21

Det er forbudt under jakt:

a) å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane

Vegloven §1

Offentlig veg er veg eller gate som er open for allmenn ferdsel og som blir halden ved like av stat, fylkeskommune eller kommune etter reglane i kap. IV. Alle andre vegar eller gater blir i denne lova å rekne for private.

 

Skudd fra private veier berammes IKKE av §21 i Viltloven, og man kan lovlig løsne skudd fra og over private veier forutsatt at man har jaktrett på tilstøtende grunn.

Link to comment
Share on other sites

Her er lovteksten om avledning av viltets oppmerksomhet.

 

 

§ 21. (bruk av motordrevet fremkomstmiddel under jakt)

 

Det er forbudt under jakt:

 

a) å løse skudd på eller over offentlig vei eller jernbane

b) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy til forfølging av vilt eller til avledning av viltets oppmerksomhet fra jegeren

c) å bruke luftfartøy eller motorkjøretøy utenfor vei til lokalisering av vilt

d) å løse skudd fra luftfartøy eller motorkjøretøy

 

 

 

Når det gjelder sluttstykke kan jeg ha blandet biltransport med offentlig transport som tog/buss/fly.

Jeg skal prøve og snuse opp litt, jeg har hatt en episode hvor en politi fortalte oss dette under ettersøk på trafikkskadet vilt

Link to comment
Share on other sites

Og en ting til angående regler for hvor langt man må være fra kjøretøyet så finnes det lokale forskrifter som kan regulere dette, for nettopp å få bukt med jakt fra bil på skogsbilveier.. en jaktform som har vært populær enkelte steder. Selv om dette ikke er vanlig praksis blandt de aller fleste seriøse jegere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...