Jump to content

Grove kaliber, og elektroniske skiver


forex

Recommended Posts

visste jo at jeg stakk huet inn i vepsebolet her...

 

Poenget mitt er at man kan finne løsninger og ikke skape problemer :wink:

Nå har jeg ikke lest kriteriene for å kunne skyte på rene DFS skytedager. Men er man medlem av et skytterlag burde det være et fett om det er et diopter på rifla eller kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Da er vi egentlig helt enige, og (heldigvis) får jegere mange plasser benytte DFS banene fritt etter eget ønske. Men jeg har problemer folk som KREVER ting de ikke har krav på.

 

Det er som med grunneiere: Kommer man med palestinasjerf og Che Guevara T- shorte og KREVER å få jakte på eiendommen deres fordi man er grunnleggende imot privat eiendomsrett, får de fleste en tupp i ræva.

 

Spør man en nabo på en grei måte om å få lov til å jakte littegrann på HANS eiendom, gjerne mot noe rådyrkjøtt eller en flaske Whiskey til jul, får man lov til det meste...

Link to comment
Share on other sites

Hansen er inne på noe kjempeviktig. Kundebehandling, offentlige skytebaner, DFS mottar statstøtte, DN stiller de krav om åpen bane for storviltprøve. Men hvordan i h.... :D skal vi kunne trene på 200 meter hvis dette f.eks ikke skal kunne foregå på en bane hvor jeg attpåtil har spøtta inn skattepenger(tippe penger). Samarbeid er tingen. Men trøkket for det bør komme ovenfra og ikke fra hver og en jeger. Det blir det desverre lite ut av, eventuelt dårlige lokale avtaler..... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan i h.... :D skal vi kunne trene på 200 meter hvis dette f.eks ikke skal kunne foregå på en bane hvor jeg attpåtil har spøtta inn skattepenger(tippe penger).

 

Er vel liten samanheng mellom skattepengar og tippemidlar. Eller får du statsstøtte til å tippe? :wink:

 

Uansett:

Skjønnar for so vidt godt at DFS skytterar ikkje ønskar å ha ei bråte med jegerar der samtidig med at dei trenar. Dei trena på sine program og med sine tider, og det kan passe dårleg med jaktrifleskytterar med andre behov oppi alt dette.

Til samanlikning so kan du prøve å møte opp når det lokale 2.divisjonslaget i fotball skal trene. Du er mosjonist, staten syns det er bra at du trenar, fotballbana er bygd ved hjelp av både tippemidlar, skattepengar, du har til og med bidratt med pengegave og dugnad for å bygge den idrettsbana. Du krever å få vere med. Får du? neppe.

 

Sjølvsagt skal skyttarlag yte god service til jegerar mtp den avtalen med DN. Men ikkje gløym at der er jo nettopp skyttarlagsmedlemmane som på dugnad arrangerer trenings- og oppskytingskveldar for jegerane. Dei fleste plassar yter dei god service etter mi meining, men ein del plassar må dei sikkert skjerpe seg.

 

Men no dreg vi visst til OT-land i sommarvarmen. Ein flott feriedestinasjon!:D

Link to comment
Share on other sites

[Eller sett ting på spissen... Skytterlagene selger en tjeneste, skyttene som kommer er kunder... Hvilken kundebehandling ønsker man?

det stemmer.

men om man da kommer utenfor åpningstid å krever å få kjøpe tjenesten?

for å følge din argumentasjon akkurat her, så er det da opp til skytterlaget(som eier og disponerer banen) når åpningstiden er. utenfor åpningstid, vel, da blir det opp til goodwill hos skytterlaget?

 

det jeg har problem med er folk som kommer å krever å bruke banen når det passer de.

argumentasjonen med at skytterlagene har fått statsstøtte og derfor må la alle bruke banene når det passer dem, synes jeg er latterlig. banene er skytterlagets eiendom.

 

om noen har fått tilskudd til å kjøpe noe, betyr vel ikke det at hvermansen kan komme å kreve å bruke det når det måtte passe dem?

mange bønder subsidieres jo med flere hundre tusen i året, kan jeg da kreve å få bruke traktorene osv når det passer meg? de står jo der, å de er jo sikkert subsidiert.....

 

 

på den andre sida vet jeg at iallefall på de skytebanene jeg bruker er det ingen problem om en jeger kommer og skal skyte på 100 eller 200m når det er DFS trening så lenge det er ledige skiver.

Link to comment
Share on other sites

Hansen:

Dersom du kjem i eit tidsrom der bana er avsett til DFS-skyting/-trening, so kan du nok få vanskar med det. Det kan feks vere trening med instuksjon av rekrutteringsskyttarar. DÅ passar det feks litt dårleg.

Har ingenting med kikkertsikte og diopter å gjere, men med ganske ulike skyteformer.

På ei anna side, so skadar det ikkje å spør fint. Utruleg kva ein får til då.

 

Har inntrykk av at dette er lettare å få til i mindre skyttarlag ute på bygdene. Står der 2 DFS skyttarar, so er dei sikkert berre glade for litt selskap. Ligger der 20, som alle er redd for at rykte skal spre seg at her kan kven som helst få skyte saman med dei, so er dei sikkert meir skeptiske.

Link to comment
Share on other sites

Hansen:

Dersom du kjem i eit tidsrom der bana er avsett til DFS-skyting/-trening, so kan du nok få vanskar med det. Det kan feks vere trening med instuksjon av rekrutteringsskyttarar. DÅ passar det feks litt dårleg.

Har ingenting med kikkertsikte og diopter å gjere, men med ganske ulike skyteformer.

 

Joda, har da vært på skytebanen hvorpå det har vært prioritert rekruttskyting. Og vi har latt de skyte ferdig. Det har jeg ingen problem med.

Men når det gjelder skyting på 100 meter skiver, elektroniske. Da spiller det neppe om det skytes med kikkertsikte kontra diopter. Såfremt det ikke skytes et fast program.

Jeg snakker om treningskvelder/dager.

Akk ja, er glad jeg skyter der jeg gjør... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor jegere ikke slipper til på 200-300m elektroniske skiver kan komme av jobben med å kalibrere. Hver gang man skifter frontskive må men sjekke og muligens stille senter på skivene. Dette er viktig for jegerne. Er skiva 2-3cm ute av senter for en DFS skytter gjør det ikke noe å stille men en jeger som skal jakte må stole på innskytinga. Bruker 3 timer hver gang vi skifter fronter for å kalibrere våre 16 skiver. Er en jobb som krever litt rutine så vi er bare 2 som gjør dette i vårt lag. Vi stiller skivene til maks 2-3mm avik.

Link to comment
Share on other sites

Hansen:

Heilt einig med deg. Dersom det er snakk om vanlege treningar, uten noko form for program, so har det ingenting å seie. Og siktemiddel har jo uansett nada betydning :wink:

 

Eg er glad eg skyte der eg gjer og! Vi i skyttarlaget bygde oss ny bane for nokre år sidan. No har vi eit tipp topp anlegg, av dei beste i regionen, med elektronikk på 100 & 200, elgbane på 100, og heldigvis har vi beholdt skivetrekket med papp ved siden av 100metern. Der får eg skyte når eg vil, med kva eg vil, og på kva eg vil (helst ei skive eller ein sjølvanvisar, styr unna beitedyr...)

Sånn er det i alle fall menge plassar ute i distrikta, der alle kjenner alle. Skal nevnast at i dette skytarlaget er samtlige aktive medlemmar også hjortejegerar. Som i tillegg likar å leike seg med jaktrifler.

Link to comment
Share on other sites

[quote name="SalmonVi kommer aldri utenom at enkelte ikke stoler på egne ferdigheter og må ha det kraftigste som finns for å være sikker på å kunne legge ned Elgen' date=' selv om 6,5 og 308 gjør samme jobben....

[/quote]

 

Det er et virrvarr uten like de dagene jegerene skyter her i distriktet!

-Børsepiper peker i alle retninger, folk klør seg i holdet når standplassleder lurer på åssen kaliber man vil ha patroner til, det er eeeendeløs kø foan innskytingsbenkene, blodet spruter nesten hver gang fra en eller annen nyfrelst magnumfantom. Det er et sirkus uten like, som jeg kun orker EN gang i året, resten av skytingen gjør jeg på heia.

 

Jøss...dette var kraftige karakteristikker av oss bolde jegere som bruker noe annet enn 6,5x55 og 308 Win :D

Lokalt har jeg ikke møtt annet enn godvilje selv om jeg stort sett skyter litt grøvre enn .308 kaliber.

Tvert imot har flere av standplasslederne vist positiv interesse når bunnstemplet på hylsa sier noe annet enn 6,5 x55. eller 308 Win.

Nesten alle DFS skytterne er også jegere her jeg bor, og selv meldte jeg meg inn som medlem i den lokale DFS foreninga når jeg flytta hit, selv om jeg aldri har skutt et stemne i mitt liv.

Bør vel takke skaperen for at jeg tilhører et lite men positivt skytterlag jeg også da...

Link to comment
Share on other sites

[Nesten alle DFS skytterne er også jegere her jeg bor, og selv meldte jeg meg inn som medlem i den lokale DFS foreninga når jeg flytta hit, selv om jeg aldri har skutt et stemne i mitt liv.

Bør vel takke skaperen for at jeg tilhører et lite men positivt skytterlag jeg også da...

tror nok det de fleste steder fungerer veldig bra mellom jegere og skytterlaget(er ikke jegerne egentlig "skytterlaget" de og?).

 

tror det kommer problemer den dagen noen kommer å krever å bruke banen med holdninga om at "jeg kan bruke denne banen når jeg vil og hvordan jeg vil fordi den har fått statsstøtte"..... da tror jeg ikke man blir møtt med den beste service innstillinga.....

 

kansje det ikke er tilfeldig at de som klager klager?

kansje det i grunnen ikke har noe med skytterlaget der de er å gjøre?

 

de tingene jeg sa nå er bare noen litt undrende tanker fra min side å trenger nødvendigvis ikke ha rot i virkeligheta

 

men jeg har sagt det før her på forumet. virker som endel folk er allergiske mot DFS..... å leter etter enhver grunn til å hakke....

Link to comment
Share on other sites

selvfølgelig finnes det tullinger i DFS, men de møter du overalt ellers og.

 

jeg kan og hakke på jegere som gruppe om jeg vil.

for noen jegere spikrer skiver rett på ramma på skivestativene der vi enda har skivestativer, og skyter de i filler(de går av etterhvert, om det blir nok kulehull i de). andre jegere kommer rett på elektronikkskivene på 100m å skal skyte sine prøveskudd med ny kikkert UTEN å ha skutt prøveskudd på papp for i det heletatt få grovinnskutt kikkerten (for skudd koster penger, de skal jo tross alt skyte 35 DYRE skudd for å få de nødvendige stempler) å da treffer de skiverammer, osv.

jegere kommer på banen selv om den er leid vekk til noen andre å krever å få skyte, fordi de kan jo skyte når de vil vanligvis.

jegere har ikke peiling på ammunisjon, når de kjøper ammo, så skal de ha skudd, og de skal være billig! de kunne tilogmed skutt blåplast på 30 treningsskudd. om de treffer driter de jo i, de skal bare ha attest for 30 avfyrte skudd....

 

dette er kansje bare en liten prosentandel av jegerne som er slik, men om jeg vil generalisere, kan jeg trekke fra de værste eksemplene å si at sånn er de som ikke er klasseførte i DFS......

 

jeg gjør ikke det. jeg vet at det ikke er alle som er slik. akkurat som jeg vet at det ikke er alle DFS baner det er slik som enkelte fremstiller det her. det er ikke sikkert det er slik det fremstilles her heller. kan være noen overdriver litt. men vet også at det er enkelte skytterlag hvor folk ser på banen som sitt gull. hvor de vil holde på med sitt, og alle andre er en potensiell utgift ved at de kan skyte i filler ting, og de tar opp tid og plass på banen. heldigvis er disse folkene veldig få. men de eksisterer.

 

men jeg må si at jeg begynner bli litt lei av all DFS hetsingen jeg hører på forumet her. virker som mange drar alle over en kam. DFS-skyttere fremstilles som folk som ikke har peiling på lading, de lader det som står på boksen og bryr seg ikke om å teste det ut noe mer, de bruker teite sko og rare briller, så sannsynligvis kan de egentlig ikke skyte engang.... dessuten vil de ikke at noen skal skyte på banene deres, de liker ikke kikkertsikter, de liker iallefall ikke ubertactical wannabesniper rifler eller halvautomater, osv. har hørt mye av dette på forum som dette.

 

 

men til de som klager på det lokale DFS-laget, at dere ikke er velkomne til å skyte hvordan og hvor mye dere vil, hvor mange timer dugnad jobbet dere på skytebanen i fjor? året før? året før der? barelurer

Link to comment
Share on other sites

jepp.

akkurat som jeg drar litt på smilebåndet når jeg ser glade amatører med ville blikk, store ideer, feite kulebanetabeller og masse teoretisk visdom og når de da i tillegg trekker fram sine

ubertactical wannabesniper rifler

fra sine "drag bags" før de skyter, å jeg som oftest opplever at 70 åringene som skyter på 100metern ville skutt fletta av disse wannabe sniperne..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

- Er skivene feil kalibrert kan det hende at børsa ikke blir skikkelig innskutt.

 

Ellers så brukes det minimalt energi på å sentrere skivene.... så skal du på jakt, skyt inn på papp før jakta. Stol i hvertfall ikke på en dvask "skiveteknikker" som gir faen , dvs en som meg. :roll: Om noen av mikrofonene sliter kan det gi heftig feilvisning.

 

Er ikke dette litt skummelt!! :shock:

 

Vil tro at de aller fleste "normale" jegere gjør unna oppskytinga og tar rfla ut av skapet først den dagen de skal ut på jakt, uten å skyte inn en gang til på papp!

 

Hvor mye ut av siktepunkt kan den elektronikken vise? Dette kan/vil føre til skadeskytinger i såfall!!

Hvis dette stemmer burde det jo bli forbudt å skyte opp på elektronikk da!

Link to comment
Share on other sites

- Er skivene feil kalibrert kan det hende at børsa ikke blir skikkelig innskutt.

 

Ellers så brukes det minimalt energi på å sentrere skivene.... så skal du på jakt, skyt inn på papp før jakta. Stol i hvertfall ikke på en dvask "skiveteknikker" som gir faen , dvs en som meg. :roll: Om noen av mikrofonene sliter kan det gi heftig feilvisning.

 

Er ikke dette litt skummelt!! :shock:

 

Vil tro at de aller fleste "normale" jegere gjør unna oppskytinga og tar rfla ut av skapet først den dagen de skal ut på jakt, uten å skyte inn en gang til på papp!

 

Hvor mye ut av siktepunkt kan den elektronikken vise? Dette kan/vil føre til skadeskytinger i såfall!!

Hvis dette stemmer burde det jo bli forbudt å skyte opp på elektronikk da!

ja den kan fort være 3-4 cm ute av senter. å så gode til å skyte som de fleste jegere er, vil det jo være kritisk........

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye ut av siktepunkt kan den elektronikken vise? Dette kan/vil føre til skadeskytinger i såfall!!

Hvis dette stemmer burde det jo bli forbudt å skyte opp på elektronikk da!

 

Min påstand er at om elektronikkskivene har normalt gode vedlikehaldsrutinar er feilvisinga forsvinnande lita. Dfs stiller krav til loggføring av vedlikehaldet av elektronikkskiver for stemnearrangørar, og på slike banar er vedlikehaldet normalt godt. Eg har opp gjennom åra skote nokre tusen skot på elektronikk, og på mange ulike banar. Eg har aldri opplevd at eg må stille meir enn eit par knepp frå bane til bane, og dei kneppa kan like godt vera relatert til andre ting enn skiver ute av senter. Til dømes vind, lys (sol på skiva, motsol, skumring, tåke etc.), mirage, litt endra skytestilling og mange andre ytre eller indre påverkingsfaktorar.

 

Vil tro at de aller fleste "normale" jegere gjør unna oppskytinga og tar rfla ut av skapet først den dagen de skal ut på jakt, uten å skyte inn en gang til på papp!

 

Det eg lurar på da, Jørgen, er om du (viss du er "normal" ;-)) gjer det samme? Korleis kan du da vera sikker på at dei faktorane eg lista opp ovanfor her verkar nokolunde gjennomsnittleg den dagen du skyt inn? Eg set gjerne ein femtiøring eller to på at "gjennomsnittsjegeren" har betydeleg større "normalavvik" enn elektronikkskivene, og dei ytre faktorane kan i gjera saka endå verre! Viss du skal vera sikker på å vera betre innskoten på papp enn du ville vore på elektronikk må du i det minste kontrollere innskytinga fleire gonger før jakta. Og då kan du likegodt gjera det på elektronikk - pass berre på å skyte på ulike skiver frå gong til gong.

Link to comment
Share on other sites

jeg har prøvd å lese i gjennom denne tråden. Så vidt jeg ser er det en liten konflikt mellom jegere og DFS skyttere. Jeg kjenner til den. Hjemmefra. Det er en konflikt jeg ikke liker. Jeg sitter selv i styret i et DFS skytterlag. Jeg er kun jeger. Eier ikke Sauer. Så vidt jeg ser det er både jegere og DFS skyttere avhg. av hverandre. Jeg tror det er meget viktig at alle parter sammarbeider og holder konflikt nivået lavest mulig. Når vi har jakt skyting stilller jeg hastigheten på gummi båndet ned på null ,presisjonen i anvisningen er mer god nok. En kan sågar fjerne gummi båndet,men da blir presisjonen i anvisningen litt dårligere. Bortsett ei og annen kule i skive opphenget har vi aldri hatt problemer.( Vi har topp opphengte skiver på 100 meter.Det er nok bedre med skive heis) Mht innskytningen anbefaler jag alltid å gjøre dette på papp. Vi har har heldigivs trekket i behold. Til trening og oppskyting bruker vi elektronikken. ( Megalink). Om folk skyter med 308W eller 9,3 spiller ingen rolle.

Nå har jeg kjøpt inn trådlåst opplegg med sender og motager til trening på Rådyr på 300 meter. ( Rådyr da megalink ikke har Steinbukk framskive) Gleder meg det blir morro :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ja den kan fort være 3-4 cm ute av senter. å så gode til å skyte som de fleste jegere er, vil det jo være kritisk........

 

Har null erfaring med elektronikk, skyter kun på papp selv. Så hvis avvikene ikke er størr enn som så er jeg enig med dere.. men hvis en kommer mye over det så syns jeg det er på grensen til hva som er forsvarlig med tanke på et lite rådyr iallefall.

 

Det eg lurar på da, Jørgen, er om du (viss du er "normal" ;-)) gjer det samme? Korleis kan du da vera sikker på at dei faktorane eg lista opp ovanfor her verkar nokolunde gjennomsnittleg den dagen du skyt inn? Eg set gjerne ein femtiøring eller to på at "gjennomsnittsjegeren" har betydeleg større "normalavvik" enn elektronikkskivene, og dei ytre faktorane kan i gjera saka endå verre! Viss du skal vera sikker på å vera betre innskoten på papp enn du ville vore på elektronikk må du i det minste kontrollere innskytinga fleire gonger før jakta. Og då kan du likegodt gjera det på elektronikk - pass berre på å skyte på ulike skiver frå gong til gong.

 

Hehe.. om jeg er "normal" er det vel delte meninger om. :wink: Jeg skyter alltid inn på med den aktuelle ammoen jeg skal bruke rett før jakta. Under oppskytinga bruker jeg noe billig ammo. Så for min del har det ikke så mye å si uansett.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig skal skytterne følge åpningstidene, har da ikke påstått noe annet.

Men jeg spør: Kan jeg som medlem av et skytterlag komme på alle skytedager å få skutt med rifle påmontert kikkertsikte?

 

Det kommer ann på hvor du bor det Hansen Delux.

Hos oss får du skyte hvis du skyter samme programmet som vi på DFS sine treningsdager.

Hvis ikke må du komme på "kaosdagene" da jegerne skyter.... :lol:

Alle skytebaner skal ha ett reglement som er godkjent av Politimesteren.

Der skal de stå hvilke dager og hvilke tider det skytes på på banen. I tillegg kan kommunen komme med pålegg/restriksjoner på bruken.

Det er derfor ikke mulig og kreve å få skyte på dager som ikke er godkjente.

Er banen eid av et DFS lag er det dette som setter opp reglementet for hvordan skytingen skal foregå.

Det er også som regel en fra DFS laget som er standplassleder og alle som har vært litt i begge miljøene vet att DFS skytterne er drillet på det som har med sikkerhet på standplass å gjøre. Derfor kan det virke "kaotisk" når en mengde jegere uten denne drillen kommer på banen for sine treningsskudd.

På rene DFS baner vil jegerne være deres kunder og bør behandles som det, men jegerne må og forstå at laget har sine lover og regler som må følges.

Att DFS banene har plikt til å arrangere storviltprøven er bare tull. Benen er eid av laget og laget bestemmer selv om de vil åpne banen for slike prøver.

Laget mottar ingen støtte verken fra DFS eller DN for å legge tilrette for storviltprøven. Det er heller ikke ett kriterium for å søke støtte til bane/drift at laget arrangerer storviltprøven.

Faktisk vet jeg ikke om noen plasser en kan søke om støtte for å arrangere storviltprøven.

Noen andre som vet?

Link to comment
Share on other sites

Att DFS banene har plikt til å arrangere storviltprøven er bare tull. Benen er eid av laget og laget bestemmer selv om de vil åpne banen for slike prøver.

Laget mottar ingen støtte verken fra DFS eller DN for å legge tilrette for storviltprøven. Det er heller ikke ett kriterium for å søke støtte til bane/drift at laget arrangerer storviltprøven.

Faktisk vet jeg ikke om noen plasser en kan søke om støtte for å arrangere storviltprøven.

Noen andre som vet?

 

Fra DFS hjemmesider:

 

Skytterlagene har en sentral oppgave når det gjelder opplæring av jegere til storviltjakt. De arrangerer hvert år den obligatoriske skyteprøven for storviltjegere. Dette medfører at skytterlagene har ansvar for å tilby jegerne et godt treningstilbud gjennom hele sesongen slik at alle blir godt forberedt til jakta om høsten. Jegerne er med andre ord en meget viktig ressurs for skytterlaget når det gjelder å skape et miljø på skytebanen som ikke bare gjelder konkurranseskyting.

 

Og om et lag ikke klarer å gå i pluss ved å arrangere "jegerskyting" er de utrolig dårlige på økonomi, for de fleste lag er dette den største inntektskilden utenom offentlig støtte! Samlaget hos oss anbefaler 150kr for oppskyting (uansett medlem eller ikke) og 50kr pr treningskveld for ikke medlemer. Der har laget 250kr pr jeger som ikke er medlem. Vi er kanskje ikke verdens beste skyttere men vi ødelegger ikke for 250kr hver i snitt:-)

 

Skytterlagene (og NJFFs lokalforeninger) har ingen plikt til å arrangere trening og oppskyting for jegere men de har en rett til det iht til en avtale mellom DN, DFS og NJFF. Om de velger å arrangere slik skyting skal den gjennomføres som beskrevet i Skytterboka (bla dere fram til Vedlegg 4- http://www.dfs.no/filestore/PDF-DOC-RTF ... 09_web.pdf)

 

For ordens skyld-jeg er medlem i DFS, har vært i mange år og vil fortsette i enda flere, DFS er grunnsteinen i det norske skyttermiljøet. Uten DFS hadde det rett og slett ikke vært noen skytebaner å trene på!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Litt OT må jeg og putte inn i farta.

En annen ting er det at det er på høy tid å kutte ut årlig storviltprøve. Den kan tas en gang den, deretter kan det være krav om f.eks minst 200 - 400 skudd i året. Hvor det da kan være krav om deltagelse på forskjellige stevner og øvelser med rifle. Dette gagner oss jegere også bedre utad, at vi blir bedre skyttere med mere variasjon i treningen, og at vi igjen tar dette med å minske dårlig skudd seriøst. Fremtiden legges helt klart opp til å bli strengere og vi kan starte med å møte den med egne løsninger fremfor å få noe tredd nedover hode.

 

nei huff, dette hørtes ut som et mareritt.

hvis vi tar 9.3x62 som eksempel: i g-sport katalogen koster norma jaktmatch 11.58kr/stk.

det vil da utgjøre 2316-4632kr, det sier seg selv at man ikke kan bruke en slik formue på treningsskyting.

 

hvis man kan bruke .22lr til treningen så kan jeg gå med på det, men jeg liker det definitivt ikke.

og det at dette skal skytes på ulike stevner er jo bare og gjøre det vanskeligere

 

når det gjelder og få tredd regler over hodet, så er mitt inntrykk at det ikke er jaktingen som er problemet men at vi er våpeneiere.

 

 

 

mvh en som skyter 30+5+5sk(2 storviltrifler) på banen årlig, treningen min får jeg fra jakt med .22lr

Link to comment
Share on other sites

Nå ser jeg at tråden har sklidd litt ut....

La meg bare avslutte mine innlegg med å si at jeg som baneannsvarlig har lappet maaange hull i våre elektronikkskiver.

Både på 100 og 200m.

Verst er det der kulene har kommet på tvers. Som andre har skrevet før, så er nøyaktigheten på annvisningen avhengig av ett tett lydkamme (kammeret mellom for og bakgummien)

Det er ikke tvil om at noen kuler lager større hull enn andre, og att noen kuler fra tid til annen finner veien gjennom treramma, med store og dyre reparasjoner som resultat.

Problemet blir størrer jo flere som skyter, og Jegerne ER overrepresentert på denne statistikken.

Har man først åpnet for trening med jaktrifler må en kalkulere med større vedlikeholdsutgifter og ta betalt

etter det.

At noen DFS skyttere og lag ser rødt når en jeger kommer på banen får en bare leve med. Er det eneste banen i mils omkrets får en bare gjøre seg så liten og usynlig som mulig å skyte fort som f.... :lol:

Ha en flott sommer og klem hart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...