Jump to content

Grove kaliber, og elektroniske skiver


forex

Recommended Posts

Så er det igang igjen. Nydelig vær, og årets første tur på banen sto for tur idag. Pakka 260-en og 6.5-en i bilen for å koseskyte litt, og tok turen til skytebanen. Der var det komt oppslag om :

 

 

"Strengt forbudt å skyte med grovere enn 7.62 (3006) på skivene. Blir det benyttet grovere kaliber, blir en erstatningsansvarlig".

 

 

Hadde mest lyst å pakke sammen, og gå igjen. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Huffda.... :cry:

 

Hva er så ille med det? Det er da naturligt at skivene slites mye mere med kaliber over .308 enn mindre?

 

Slik er det da på mange baner somme baner er det ikke lov og bruke blyspiss engang uten om og spørre først.

 

Det er da bare og spørre laget om jegere som har ei "grov"børse om at de bruker ei skive kansje to og er ansvarlige for vedlikehold og bruken av de det? De kan vel ikke være så vansklige ellers er det da bare og bytte skytterlag.

 

Men hvorfor ville du pakke sammen? Skulle du ikke bare skyte med 6.5mm kuler da?

Link to comment
Share on other sites

hm hvordan skal man få skutt prøven da om man har grovere kaliber enn 7,62 da?

 

her er det noen i det aktuelle laget som har misforstått. det er ikke størrelsen på kaliberet som ødelegger gummien, det er kuler med butt spiss eller kuttekant. jeg har sett skiva etter at noen har skutt med 308 og sako cuthead på skivene. det ble hull som de ble laget med hullemaskin. det er diameteren på tuppen (eller kuttekanten) som bestemmer hvor stort hull det blir i skiva. elektroniske skiver har jo gummiduk. om man skyter med spisse prosjektiler blir det omtrent bare nålehull i skiva. om det blir mye store hull i skiva utenfor magebåndet blir den utett og upålitelig

Link to comment
Share on other sites

OTS her på forumet kan sikkert fortelle hvordan grovkaliber (12,7) virker på elektronikk mtp slitasje.

Membranen er vel gummi og såvidt jeg husker så ser det ut som et nålestikk når man skyter med 6.5 og .30 kaliber på disse skivene. De få skuddene folk skyter med grøvre kaliber enn .30 kan umulig ha noe å si for levetiden på skivene. Det er den samlede mengden skudd under .30 som tar knekken på dem.

 

Det eneste jeg kan tenke meg som sliter uvanling mye er Lapua HPCE kuler og flatnesede kuler i 375 ++

Ellers er vel dette bare et utslag av vranghet.. :roll:

Link to comment
Share on other sites

OTS her på forumet kan sikkert fortelle hvordan grovkaliber (12,7) virker på elektronikk mtp slitasje.

Membranen er vel gummi og såvidt jeg husker så ser det ut som et nålestikk når man skyter med 6.5 og .30 kaliber på disse skivene. De få skuddene folk skyter med grøvre kaliber enn .30 kan umulig ha noe å si for levetiden på skivene. Det er den samlede mengden skudd under .30 som tar knekken på dem.

 

Det eneste jeg kan tenke meg som sliter uvanling mye er Lapua HPCE kuler og flatnesede kuler i 375 ++

Ellers er vel dette bare et utslag av vranghet.. :roll:

grovkaliber sliter like mye som finkaliber. det er som sagt diametern på tuppen som avgjør. altså er RN eller FN kuler værre mot gummien enn spisse kuler er.

Link to comment
Share on other sites

Huffda.... :cry:

 

Hva er så ille med det? Det er da naturligt at skivene slites mye mere med kaliber over .308 enn mindre?

 

Slik er det da på mange baner somme baner er det ikke lov og bruke blyspiss engang uten om og spørre først.

 

Det er da bare og spørre laget om jegere som har ei "grov"børse om at de bruker ei skive kansje to og er ansvarlige for vedlikehold og bruken av de det? De kan vel ikke være så vansklige ellers er det da bare og bytte skytterlag.

 

Men hvorfor ville du pakke sammen? Skulle du ikke bare skyte med 6.5mm kuler da?

 

 

Jo, denne gangen hadde jeg bare 6.5mm kuler. Men har flere børser over enn under 7.62mm. Blir jo å skyte seg selv i foten, om en forbyr folk å trene med de våpena de tar med seg ut i skauen...

Link to comment
Share on other sites

Huffda.... :cry:

 

Hva er så ille med det? Det er da naturligt at skivene slites mye mere med kaliber over .308 enn mindre?

 

Slik er det da på mange baner somme baner er det ikke lov og bruke blyspiss engang uten om og spørre først.

 

Det er da bare og spørre laget om jegere som har ei "grov"børse om at de bruker ei skive kansje to og er ansvarlige for vedlikehold og bruken av de det? De kan vel ikke være så vansklige ellers er det da bare og bytte skytterlag.

 

Men hvorfor ville du pakke sammen? Skulle du ikke bare skyte med 6.5mm kuler da?

 

 

Jo, denne gangen hadde jeg bare 6.5mm kuler. Men har flere børser over enn under 7.62mm. Blir jo å skyte seg selv i foten, om en forbyr folk å trene med de våpena de tar med seg ut i skauen...

 

Jojo jeg forstår det...

 

Men det er vel ikke værre enn å sette opp noen papp skiver hvis man vil trene med store kuler?

 

Jeg bruker pappskiver med alle bøylevåpnene mine jeg og klager ikke på at jeg ikke kan skyte på elektronikkskiver...Er bare ekstra trimm det :mrgreen: Ellers så får vi løv og ta oppskytinga på elektronikk med grove våpen det er bare mengdetrening de ikke vil ha på de.

Link to comment
Share on other sites

Bare endel ekstra arbeid, og hvem er intr. i å løpe frem og tilbake for å lappe? Blir upopulært blandt jegerene om jeg skal frem og tilbake mellom standplass og skivene for hvert innskytingsskudd....

 

Skyter du ikke med grovt da? Da ser du vel kulehulla fra standplassen i kikkertsikte da?

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg vært med å drifte en bane med 16 el.skiver de siste 10 årene. Det blir skutt mellom 25-30000 skudd hvert år. Ja grove kaliber sliter mer på skivene men kostnadene med dette er ikke store. Mener et bånd koster 450kr og vi bruker et per skive/år. Det som er mest jobb er frontskivene men med jegere og grove kaliber har skuddene en tendens til å bli mere sprett og dermed ikke medføre mer vedlikehold. Man kan regne med 12-15ookr i drift pr. år/skive. 0.50kr/skudd. Regener med at dere betaler en treningsagift som dekker inn dette.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg vært med å drifte en bane med 16 el.skiver de siste 10 årene. Det blir skutt mellom 25-30000 skudd hvert år. Ja grove kaliber sliter mer på skivene men kostnadene med dette er ikke store. Mener et bånd koster 450kr og vi bruker et per skive/år. Det som er mest jobb er frontskivene men med jegere og grove kaliber har skuddene en tendens til å bli mere sprett og dermed ikke medføre mer vedlikehold. Man kan regne med 12-15ookr i drift pr. år/skive. 0.50kr/skudd. Regener med at dere betaler en treningsagift som dekker inn dette.

 

 

 

Jada, treningsavgift blir betalt, og dugnad er det hvert år. Er ikke mye det er snakk om av grove kaliber rundtom her iallefall, er snakk om et par 338 , noen 9.3x62, og en og annen 375 H&H. Den flatnesede 458-en holder jeg unna elektronikken.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Egentlig bare en fordel mener jeg - tilbake til papp. Elektronisk er for DFS eller svært lange hold.

 

- børsene får kjølt seg mellom seriene

- En kan skyte på en lapp eller andre mer egnede blilnker en en enorm sort runding (som er best egnet til diopter bruk)

- En slipper å lure på om slengere er grunnet teknisk feil - pappen lyver ikke (om det ikke faller av noen gammle lapper da)

- Er skivene feil kalibrert kan det hende at børsa ikke blir skikkelig innskutt

- Billigere.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt litt surmuling noen ganger når jeg kommer med 45/70'en min og skal skyte på elektronikken på de to banene jeg pleier å bruke. På den ene banen er de så redde for skivene sine at standplasslederen virkelig ugleser de som prøver seg på andre stillinger enn liggende skyting. Har stort sett begrensa skytinga til oppskyting. Hvis det ikke skal være mulig å skyte opp med grøvre kalibre, virker dette latterlig på meg. (Spesiellt siden undersøkelsen til DN viste en sammmmenheng mellom grove kalibre og skuddeffekt på storvilt.) Er selvfølgelig noe annet med mengdetrening. Siden vi bor i et ganske avgiftskåt land, kan jo skytterlaga som er så redde for skivene sine, regne ut en fornuftig tilleggsavgift for de som skal skyte med grove kalibre. Skal vel ikke mange kronene ekstra til for å få dekka ekstrakostnadene av 5-10 .458 høl i skiva.

Link to comment
Share on other sites

Driver med mye av vedlikeholdet på min bane, få "grovvåpen" og god spredning minimerer problemet. Varmitkuler kan være heftige. Også kuler som subber nedi framfyllet og kommer i biter eller på tvers. Vi har også lært av å sette skivene for høyt... kostet oss 5000,-

Nå er en 3'er ned rimelig umulig :wink:

 

Ellers så brukes det minimalt energi på å sentrere skivene.... så skal du på jakt, skyt inn på papp før jakta. Stol i hvertfall ikke på en dvask "skiveteknikker" som gir faen , dvs en som meg. :roll: Om noen av mikrofonene sliter kan det gi heftig feilvisning.

Link to comment
Share on other sites

hos oss er ikkede skuddene som er på magebåndet noe problem. magebåndet er vel 30-40 cm bredt. problemet er de skuddene med CE/FM/RN/osv kuler som skytes utenfor magebåndet. de klipper hull i skiva som må lappes! det er arbeid. det koster peng.

 

ja jeg vet. jeg er lappetekniker i laget vårt.

ser stor forskjell på kulehulla på 200m hvor det ikke skytes med annet enn FMJBT og HPBT, og på 100m hvor all verdens ammunisjon brukes. på 200m (vi har hatt banen der i 4 år snart) har vi vel enda ikke måtte lappe duken utenfor magebåndet. mens på 100m må vi gjøre det hvert år.

Link to comment
Share on other sites

Sånt noe tullball blir jeg for å si det mildt veldig forbanna på!!!! Visst det aktuelle laget ikke har råd til å skifte denne gummien så bør de heller ikke drive med storviltprøven. Det ikke er alle som skyter med disse små kalibrene, sånn er det bare. Hos oss skyter vi med alt og har råd til og bytte gummien. :D

Link to comment
Share on other sites

Sånt noe tullball blir jeg for å si det mildt veldig forbanna på!!!! Visst det aktuelle laget ikke har råd til å skifte denne gummien så bør de heller ikke drive med storviltprøven. Det ikke er alle som skyter med disse små kalibrene, sånn er det bare. Hos oss skyter vi med alt og har råd til og bytte gummien. :D

 

Enig!

 

Nå er det vel skytterlagene som har driti seg ut her kanskje. For kalibre grøvre enn 7,62 har da vitterligen vært brukt mye her i landet leeeeeenge før denne "sårbare" elektronikken dukket opp. :roll:

De har altså kjøpt seg sitt eget problem. :?

Link to comment
Share on other sites

Har nå vært involvert i drift av baneanlegg som brukes blandt annet til trening og oppskyting av jegere i noen år. Elektronisk anvisning gir en smidig og effektiv avvikling av både trening og oppskyting og det kan saktens trenges, i alle fall på endel baneanlegg nær større byer der presset på skyteanleggene er stort.

 

Som tidligere nevnt er slitasjen rimeligvis større når det brukes butte kuler. Er kaliberet stort blir forholdet verre. Skudd nær midten av treffområdet (skudd som sitter i magebelteregionen på skiva) er egentlig de som er mest uproblematisk da slitasjen for det meste vedlikeholdes ved å flytte beltet. De verste skuddene er de med grove eller butte kuler som sitter i kanten på eller utenfor dette området og spesielt lave skudd. Like ille er forresten kuler med stor hulspiss.

 

Ei elektronisk skive er et kammer (to gummiduker på ei treramme) og skudd gjennom dette kammeret forårsaker en lydbølge som sprer seg sentrisk ut fra kulegjennomslget. I bunnen av skiva sitter det 3 mikrofoner og ut fra tiden det tar før trykkbølgen når de forskjellige mikrofonene kan prosessoren regne ut skuddplasseringen. En lekkasje forårsket av kulehull i skiva som har en større diameter enn to millimeter, og som sitter mellom innslaget og mikrofonene kan svekke trykkbølgen og derved påvirke anvisningen. Da er det ikke så vanskelig å forstå at en mengde hull "stemplet ut" av feks ei butt 45 kule lavt i skiva mer eller mindre setter denne ut av spill til reparasjon er foretatt.

 

Hullene etter disse skuddene må lappes ett for ett med lappesaker og lim. Dette er til en viss grad noe vi må finne oss i så lenge vi driver med dette, men vi prøver likevel å unngå situasjoner type "fersk eier av 45- 70 som ikke har peiling på hvor rifla skyter". Der prøver vi å søke andre løsninger som feks å sette opp ei stor pappskive på ca 30 m til grovinnskyting. Den ideelle situasjonen er selvsagt en kombinasjon av elektroniske skiver og skivetrekk der innskyting, i hvertfall med grove kaliber kan foretas på papp, men det er jo ikke alltid forholdene ligger tilrette for det eller ressursene strekker til. Vi prioriterer derfor bestemte elektronikkskiver til konkuranseskyttere og til oppskyting for å sikre at disse skivene anviser med optimal presisjon.

 

Til de skytterne som synes det er ille at det rynkes litt på nesa om de kommer på banen og peprer hele skiva med sin nyinnkjøpte kanon så skal de vite at det i hovedsak ikke er pengene som er problemet, men heller det at de som frivillig stiller opp og driver slike anlegg gjerne kunne tenkt seg å bruke sin dyrebare fritid til annet enn å drive "unødvendig" vedklikehold på baneanlegget. Som skyting for eksempel!

 

Vis gjerne derfor litt hensyn ved å skyte inn grovkaliber rifler på en bane med pappskiver før du beveger deg over på gummi.

Link to comment
Share on other sites

 

Vis gjerne derfor litt hensyn ved å skyte inn grovkaliber rifler på en bane med pappskiver før du beveger deg over på gummi.

 

Kjøper den!!

 

Men problemet noen steder er at de "har ordnet opp" og gjort dette så fortreffelig at det ikke er pappskiver tilgjengelig lenger.....Og DA mener jeg at de har driti på leggen!! :roll:

Jeg forstår jo selvsagt at dette sliter mere på skiva, og selvfølgelig store butte kuler og hullspiss som du sier. Det sier seg selv. Se litt på hvordan kula "skjærer" hull i skiva, så får du en god indikasjon på kuler som lager store hull. Skarpe fine hull, er noe dritt for gummien.

Men dette er for noen skytterlag blitt en hysteri. "ALT OVER 7,62 ER BARE TULL, OG KAN IKKE BRUKERS HER!" 8) Høres ofte! Det virker som skytterlaget har kjøpt noe de egentlig ikke hadde råd til spør du meg...

Kanskje de burde tenkt litt på dette FØR de bygde om banen.. :roll:

 

Personlig så skyter jeg aldri inn på "oppskytings-dager". Jeg møter opp med innskutte rifler, for å skyte opp, thats it.

Link to comment
Share on other sites

Vel.

 

Hensyn blir tatt. All form for nøyaktig innskyting blir tatt på papp-tomme pizzaesker, eller det som måtte passe seg, utenfor skytebanen. På banen er det snakk om mengdetrening, samt oppskyting. På ett baneanlegg der jeg skøyt i fjor, fikk jeg beskjed om at jeg fikk ikke skyte på de elektroniske skivene med større enn 3006, fordi det simpelten ikke var nødvendig for å ta livet av en stakkars hjort. Det var godt nok med cal. 30.

Link to comment
Share on other sites

Det meste angående trening med grove kaliber og egnede kuletyper på elektronikk er vel diskutert nok i denne tråden.. Forstår argumentene både for og imot.

Men sitter igjen med noen spørsmål til de som har en bane hvor dette er gjeldene regler..

Er det DFS eller NJFF baner det er snakk om?

Jeg regner ikke med at dette gjelder for oppskyting til storviltprøva?

 

Gjør som Buster jeg og, møter opp for å skyte selve prøva med ferdig innskutte våpen.

Er stort sett kø i innskytingsbenken uansett, og det gidder ikke jeg å vente på.

Link to comment
Share on other sites

I dette tilfellet er det ett DFS anlegg, men Jegerforeninga og Skytterlaget har ett tett samarbeid. Arrangerer felles stevner osv. Har sendt spørsmål til DFS sentralt om de har lov å "stenge ute" jegere på denne måten.

Link to comment
Share on other sites

På vår skytebane er det bruken (treningsskyting/storviltprøven både for DFS-skyttere og jegere, samma pris pr. kveld/trening. Noe billigere for medlemmer av skytterlaget enn ikke-medlemmer) av banen som dekker kostnadene av vedlikeholdet av vedlikeholdet. Øker slitasjen eller kostnadene på vedlikeholdet så øker trenings/storviltprøveavgiften tilsvarende. Vi gjør ingen forskjeller på om jegere eller skyttere skyter med Sauer 200STR 6,5x55 eller Marlin 45-70. Har vi først tatt på oss jobben å arrangere treningsskyting og storviltprøven, så har vi tatt på oss dette ansvaret for alle lovlige jaktvåpen. De aller fleste jaktvåpen er i kaliber 6,5x55, 308Win eller 30-06, fåtallet har grovere våpen så jeg ser ikke det helt store problemet at disse også kan få skyte på elektronikken.

Hilsen DFS-skytter og jeger med 375H&H

Link to comment
Share on other sites

Er vel liten tvil om at kulekonstruksjon, muligens litt i kombinasjon med hastigheit, har meir å bety enn diameter på kula. Men her er det mykje uvitenhet ute og går hos den menige mann i skytterlaga, som ikkje har samme kunnskapen som folk på kammeret.no. Den alminnelege oppfatning er nok at dess større hol ved munningen, dess større fysiske øydeleggingar på det som blir truffet. Vi som er interressert i dette, veit jo at det berre delvis er riktig.

 

Har full forståelse for skyttarlag som vil verne om skivene sine. Dyre saker. Men eg trur at det største problemet ikkje er grove kaliber, men dårleg innskotne børser. Har sett eksempel på at Ola Jeger har fått montert på kikartsikte som ikkje er grovinnskrudd i heile tatt, og som kjem på bana for å skyte inn på elektronikk på 100m. Kan risikere eit kjernetreff i sensorar eller andre dippeduttar som setter heile skiva eller heile systemet ut av spel, og slikt blir dyrt.

 

I vårt skyttarlag har vi heldigvis beholdt skivetrekket på 100m ved siden av dei elektroniske skivene. Eg brukar dette skivetrekket mykje meir enn elektronikken når eg skyt med jaktvåpen. Syns det er mykje betre å sjå samlingar og treffpunkt "live" enn på ein monitor.

 

Mine tips:

-Innskyting på papp.

-Elektronikk til trening.

-Vis respekt og audmjukheit til dei frivillige i laget, forklar på ein roleg måte at denne kula her ikkje øydelegger meir enn ein vanleg 7,62.

-For all del: Skyt inn eller i alle fall kontroller våpenet på papp før du går på jakt!!! I tilfelle feilkalibrering av elektronikk som nevnt før her.

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp lest igjennom "Instruks om skyteprøve for storviltjegere" fastsatt av DN april 2006.

Gjelder for foreninger og lag tilsluttet DFS og NJFF og andre som evt er godkjent til å gjennomføre skyteprøven.

 

Krav til kaliber/ ammunisjon er at kravet om anslagsenergi til jakt på en av storviltartene tilfredsstilles. Det finnes ingen begrensning oppad.

I tillegg skal skyteprøve avlegges med jaktammunisjon og ekspanderende prosjektil.

Det er presisert at også prøve skutt på elektroniske skiver skal avlegges med samme type ammunisjon.

 

Tviler vel på at arrangangør av skyteprøven kan nekte noen å skyte pålagte treningsskudd og avlegge prøven uansett kaliber så lenge rifla og ammunisjonen er i henhold til de krav som stilles.

 

Ville vært interessant å få vite hva slags svar DN evt DFS eller NJFF gir om noen som blir nektet å skyte med ei jaktrifle med godkjent ammunisjon klager inn dette for noen av ovennevnte.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en prat med formannen i skytterlaget, der det ble presisert denne problemstillingen nå.

Dette var noe styret hadde kommet frem til. pg.a kostnader, da det allerede var dyrt nok? å drifte de elektroniske skivene allerede, og at en ikke hadde råd til merkostnaden grovere kaliber førte med seg. Å ha ei egen skive "kun" for grovt, evnt. å betale noen kr. ekstra for å trene med grovt, var heller ikke aktuelt. Skulle vi skyte med "grovt", fikk vi sette opp egne skiver for det, men det kan jo bli spennende å se hvordan dette skal løses, siden banen er bygd om helt og holdent til elektronisk drift, og skal en da skyte-anvise-lappe mellom seriene, er jo "fordelen" med elektronikk helt borte....

Link to comment
Share on other sites

her har i mine øyne laget dretet på leggen. om de har bygd om til elektroniske skiver, kan de i mine øyne ikke nekte noen skyte prøve der, eller avlegge sine treningsskudd.

 

når det er sagt vet jeg ikek om elektronikk på 100m er lyset og vegen når det gjelder skytterlag og jegerskyting/prøve/osv. kansje skivetrekk eller vanlig grav hadde vært bedre til slik bruk. selv om det går tregere.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en prat med formannen i skytterlaget, der det ble presisert denne problemstillingen nå.

Dette var noe styret hadde kommet frem til. pg.a kostnader, da det allerede var dyrt nok? å drifte de elektroniske skivene allerede, og at en ikke hadde råd til merkostnaden grovere kaliber førte med seg. Å ha ei egen skive "kun" for grovt, evnt. å betale noen kr. ekstra for å trene med grovt, var heller ikke aktuelt. Skulle vi skyte med "grovt", fikk vi sette opp egne skiver for det, men det kan jo bli spennende å se hvordan dette skal løses, siden banen er bygd om helt og holdent til elektronisk drift, og skal en da skyte-anvise-lappe mellom seriene, er jo "fordelen" med elektronikk helt borte....

 

Hadde vært moro og stilt opp der, midt i værste tida med trafikk, med 5-6 grove rifler og lagt seg til. Artig å sett hvor kaos dette hadde blitt når de skulle sette opp skiver, stoppe skytingen for å klistre osv. 8)

Du snakker om å LAGE SEG EGNE problemer!!! :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hadde vært moro og stilt opp der, midt i værste tida med trafikk, med 5-6 grove rifler og lagt seg til. Artig å sett hvor kaos dette hadde blitt når de skulle sette opp skiver, stoppe skytingen for å klistre osv.

Du snakker om å LAGE SEG EGNE problemer!!!

 

:mrgreen: He he ja helt enig der buster snakk om å gjøre tinga vanskligere enn de er!! :wink:

Link to comment
Share on other sites

på banen jeg skyter får ikke jegere bruke 300 meter skivene, dvs når jeg kommer med sauer 200 str med jaktstokk får jeg skyte på 300, kommer jeg med en tikka eller remington får jeg ikke (er "mosjons- DFS skytter")

på 100 m får jegere stort sett skyte som de vil, de fleste hos oss bruker normal kalibre og kjøpe ammo (dvs helmantel og normalt spisse blysopisser), har fått beskjed om at jeg helst ikke skal teste innskyting med varminter kuler og butte grove kuler, ellers fritt frem.

 

ellers støtter jeg forslag som egen skive til "slemme" kalibre (22-250 og 240 wby mag med v-max er vel like slemme som en 375H&H) eller ikke minst pappskiver,

 

kunne jeg velge ville jeg helst skutt på en bane med pappskiver og skivetrekk, da får enn sett egen kulehull og kan henge opp egen blinker med en tape-bit dersom en ønsker å ha med blinker hjem for å måle samlinger og slikt.

Link to comment
Share on other sites

Me har hatt elektronikk på banen i åtte år no og har godt overskot fordi om me må skifte framskive og belte . Betaling for skyting og medlemskap betaler denne kostnaden.

Verre er det med desse som skyt i filler dei elektroniske skivestativa. Desse karane brukar som oftast .308 .

Link to comment
Share on other sites

Ole..

 

Et kanskje naivt spørsmål. men hva i all verden er argumentasjonen fra DFS skyttere mot at man kan ikke kan skyte på 300M.. Har hørt (lest) om lignende historier fra andre baner. Skjønner ikke forskjellen på om kula kommer fra en Sauer eller en Remmy, men nå ar jeg jo det litt tungt for det :roll:

 

Mvh Søren

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er det DN som bør tenke nytt her og kutte ut krav om oppskyting med jaktammunisjon.

Dyrt er det (elektroniske skiver+ rå priser på jaktammo - sløsing) og lite miljøvennlig. Dette er avlegs. Det er jo jegerens ansvar åkke som at børsje og jaktammo går "rett" under jaktutøvelse. Den gangen denne regelen kom fantes det vel knapt nok mere enn en type jaktammunisjon på markedet. Men nå, nå kan du jo lade om hundre ganger etter at du har skyti opp med "jaktammo". Det DN mener i praksis for oss hjemmeladere da er jo at vi skal skyte opp på nytt for hver gang vi tukler med noen grains. Ellers blir jo dette en vits, og de prater med to tunger. Vi skal jo egentlig ikke "røre" børsja etter at vi har skutt opp da. Det ville blitt mere i tråd med tiden, de elektroniske skivene tåler jo mange, mange flere helmantel i alle kalibre enn med jaktammunisjon. De få skudda du trenger til å skyte inn i benk med jaktammo etterpå kommer du ikke unna uansett. Men man kan heller ikke drifte en offentlig åpen skytebane, om det er DFS- (med masse støtte over statsbudsjettet) eller JFF-bane og lage begrensninger på kaliber og utelukke skyttere. Ingen er tvunget til å velge elektronisk :lol:

 

Litt OT må jeg og putte inn i farta.

En annen ting er det at det er på høy tid å kutte ut årlig storviltprøve. Den kan tas en gang den, deretter kan det være krav om f.eks minst 200 - 400 skudd i året. Hvor det da kan være krav om deltagelse på forskjellige stevner og øvelser med rifle. Dette gagner oss jegere også bedre utad, at vi blir bedre skyttere med mere variasjon i treningen, og at vi igjen tar dette med å minske dårlig skudd seriøst. Fremtiden legges helt klart opp til å bli strengere og vi kan starte med å møte den med egne løsninger fremfor å få noe tredd nedover hode.

Link to comment
Share on other sites

Ole..

 

Et kanskje naivt spørsmål. men hva i all verden er argumentasjonen fra DFS skyttere mot at man kan ikke kan skyte på 300M.. Har hørt (lest) om lignende historier fra andre baner. Skjønner ikke forskjellen på om kula kommer fra en Sauer eller en Remmy, men nå ar jeg jo det litt tungt for det :roll:

 

Mvh Søren

 

vel ,slik de sa det til meg så var det for å sette grensa ett sted, og det var for at jegere hadde nok med å ødelegge 100m skivene om de ikke skulle ødelege 300 m og, så derfor hadde de satt grensa på jaktvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Spiller det virkelig en rolle hvilken type rifle som kulen forlater.. ?? Dette skjønner jeg ikke det pløkk av.

Kan noen DFS skyttere venligst forklare argumentasjonen for meg...?

 

Ettersom jeg har hørt om konflikter mellom DFS og jegerskyttere i lang tid, uten å skjønne HVA essensen

i konflikten er, vill jeg satt pris på en utdypning av dette...

Link to comment
Share on other sites

 

Hadde vært moro og stilt opp der, midt i værste tida med trafikk, med 5-6 grove rifler og lagt seg til. Artig å sett hvor kaos dette hadde blitt når de skulle sette opp skiver, stoppe skytingen for å klistre osv. 8)

Du snakker om å LAGE SEG EGNE problemer!!! :roll:

 

 

 

 

 

Kaffen er klar :mrgreen: Kommer du? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker megalink . Folk har skutt på skivene med alle rare kalibre fra 6,5 x55 via 358 STA til 416 . Så vidt jeg har registert har det ikke vært problemer hverken med framskive eller baksive. Ei Heller gummi bånd.

dessuten går det fint ann å fjerne gummi båndet på bakskiva . Anvisningen er fortsatt mer enn presis nok. Våre problem har vært kuler i skive oppheng ,men det er en annen sak. ( våre 100 meter skiver er topp opphengt i ei skinne. Problemet er kuler i skinna. Om kula er ei 6,5 eller en 416 spiller ingen rolle)

 

Jeg finner derfor ingen god grunn til å nekte folk å skyte på elektronikken med grove kalibre. Selv kunne jeg ikke drømme om å skyte med 470 NE på elektonikk ,,,,,, rett og slett gørr .Jeg vil se store høl i papp. :mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Godt ikke jegerne legger igjen penger på DFS baner :?

 

Og her har vi vel roten til alt vondt....

De fleste Jegerne er ikke DFS medlemmer, ei heller stiller de opp på dugnad når skivene skal vedlikeholdes

eller penger samles inn for nettopp vedlikehold av skivene.

I dag er kravene fra DFS så strenge att det på enkelte elektroniske skiver kreves lapping etter 250 skudd.

Om det da i tillegg går "grovt" gjennom trerammen, da er den så godt som avskutt og må ned for reparasjon.

Dette tar tid og koster penger.

Nyere skiver er utstyrt med fire mikrofoner, en i hvert hjørne. De to på toppen samt kablingen til disse, er spesielt utsatt for "bomskudd" og lodding/bytting som resultat.

En vil jo gjerne holde prisen for trening/oppskyting så lavt som mulig da ammo og våpen er dyrt nok, men

takken er kjeft og surmuling fra grettene gamle jegere som ikke setter sin fot på banen utenom de obligatoriske skuddene og oppskytingen.

Vi kommer aldri utenom at enkelte ikke stoler på egne ferdigheter og må ha det kraftigste som finns for å være sikker på å kunne legge ned Elgen, selv om 6,5 og 308 gjør samme jobben....

Respekter de frivillige sjelene som legger ned ett betydelig arbeid for at nettopp Du skal kunne komme på banen og få skutt dine obligatoriske skudd/oppskyting.

Link to comment
Share on other sites

Vel, er mye enig i det du skriver Salmon. Men den norske jegerstanden legger igjen et betydelig beløp på DFS baner i det ganske land. Jeg er ikke imot DFS, men litt mere smidighet kunne vært på sin plass fra skytterlagenes side. Har selv blitt møtt med stygge blikk når jeg kom med kikkert på rifla og ikke diopter. Det gjelder ikke bare en skytebane/ skytterlag, men opptil flere.

DFS har en avtale med DN om å avholde storviltprøven og ergo medfører den avtalen forpliktelser.

Hvorfor ikke samarbeide og ikke motarbeide slik det er nå.

Jegerne burde også ta sitt ansvar å ta seg tid til å trene mere på banen, eventuellt skyte stevner i ny og ne.

Begge parter har en jobb å gjøre....

Link to comment
Share on other sites

Var det på en treningskveld for jegere eller en av DFS treningskveldene du dukka opp med kikkertsikte da Hansen?

At DFS skytterene ikke vil la jegerene slippe til på 200/300 meteren skjønner jeg veldig godt. De banene er bygd for DFS skyting, ikke for trening for jegere. Mange DFS skyttere ville se på det som et uromoment treningsmessig om det kom (urutinerte) jegere på treningsøktene deres.

 

En annen ting er at man helt sikkert hadde fått lov til å teste noen skudd på 300 meteren etter DFS skyttera var ferdige, før de hadde rigga ned utstyret, bare man spør på rett måte. Men akkurat det siste synes vanskelig for mange her inne. Det virker som mange her misliker DFS skyttere mer enn DFS skytter misliker jegere spør du meg.

 

For min egen del har jeg gått fra å være dønn seriøs DFS skytter, til å være ihuga jaktskytter. Selv om jeg har vokst av meg magnumfeberen, og bruker kun standardkaliber, kommer jeg ikke drassende med jaktriflene når kompisene mine trener til landskytterstevnet. Hvor vanskelig er det egentlig å rigge opp en skive på 300 meter over en myr i jaktterrenget sitt? Man må ta litt ansvar selv...

Link to comment
Share on other sites

Var det på en treningskveld for jegere eller en av DFS treningskveldene du dukka opp med kikkertsikte da Hansen?

 

Som DFS medlem, spiller det noen rolle egentlig? Om det er den eller den type trening? Når det er 5-6 skyttere med dipoter som benytter seg av banen den kvelden. :?

Både og, vi hadde egne skytedager...

Poenget er at man bør utvise litt mere smidighet enn det flere gjør. La oss si det kommer en helt fersk skytter, han/hun blir møtt med slike holdninger, tror du virkelig at vekommende har lyst å komme tilbake? Neppe...

Senest i helga ble jeg fortalt samme historie av et kvinne/jente.

 

Eller sett ting på spissen... Skytterlagene selger en tjeneste, skyttene som kommer er kunder... Hvilken kundebehandling ønsker man?

Link to comment
Share on other sites

Hvor vanskelig er det egentlig å rigge opp en skive på 300 meter over en myr i jaktterrenget sitt? Man må ta litt ansvar selv...

 

Akkurat det der blir det i allefall bråk av her omkring!! For det første så er det ikke alle som har privat terreng, og hvis du reiser opp i terrenget, f.eks på almenningen for å sette opp ei skive for å skyte på blink så tror jeg det var siste året man hadde DEN jakta.... :roll:

Greit nok, faller du oppå rifla di, og er i tvil om'a går på, så er det som regel greit å sette opp ei skive for å prøve et skudd eller to, men det bør varsles. Noen steder bør man spørre først.

Nei, vet du hva du får som beskjed da, hvis du ønsker å drive med slik skyting??? :wink:

 

DRA PÅ SKYTEBANEN!!! :shock:8)

Link to comment
Share on other sites

visste jo at jeg stakk huet inn i vepsebolet her...

 

Men jeg mener bestemt at DFS skytterene har ansvar for å arrangere oppskyting/treningskvelder for jegere, de har ikke forpliktet seg til å la jegere drive trening/testing/ de dagene DFS skytterene trener. Hadde det kommet unge, kvinnelige jegere på treningsdagen til DFS, hadde vi forklart at treningskvelden for jegere er på tordsdager, og tirsdager også rett før jakta, og at hun er velkommen tilbake da. Dette kan/bør også forklares på en grei måte.

 

Det er et virrvarr uten like de dagene jegerene skyter her i distriktet!

-Børsepiper peker i alle retninger, folk klør seg i holdet når standplassleder lurer på åssen kaliber man vil ha patroner til, det er eeeendeløs kø foan innskytingsbenkene, blodet spruter nesten hver gang fra en eller annen nyfrelst magnumfantom. Det er et sirkus uten like, som jeg kun orker EN gang i året, resten av skytingen gjør jeg på heia.

 

At DFS skyttere vil ha en treningsdag fri for slikt har jeg FULL forståelse for!

 

Det er heller ikke DFS sitt ansvar at folk ikke har ordnet seg mulighet for å teste børsene sine på lengre hold enn hundremeteren de stiller til didposisjon 1-2 eller 3 ganger i uka for jegere.

Det er jo egen jegerklasse på feltskytingene, men det passer kanskje ikke?

 

For min egen del hadde jeg aldri orket å bo på en plass der man ikke kunne skyte litt når man følte for det...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...