Jump to content

17 hmr, tiur med CCI TNT


nickwalter

Recommended Posts

Er vel kanskje et dumt spørsmål. Men det har seg slik at jeg skal på jakt imorgen, børsa er skutt inn med CCI TNT for revejakt, jeg har ikke muligheten til å skyte inn med noe annet.. er det noen måte jeg kan skyte tiur med den ammoen uten å miste alt for mye kjøtt?

Håper noen har gode svar :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Stemmer det.. Sorry, hehehe.. hvordan vekt anbefales brukt? Sånn man ber fulgen komme og henge opp ned fra eller sånn digital med plate som man lokker fulgen til å stelle seg på med et par blåbær?

 

Har fått med meg at 22.lr kan brukes til småvilt opp til hares størrelse, men ikke hare.

Men hvor går grensene for de andre rimfire kalibrene?

tenker da på 17.hmr, 17.Mach2 og 22.wmr

 

Har prøvd å finne ut på egenhånd, men faller litt kort..

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg sett på som litt rart også.

 

"Tillat brukt på småvilt etter jegerens egne vurderinger i forhold til kravet om human jakt,jfr "Forskrift om utøvelse av jakt og fangst

*17 Remington*22 WMR(.22 magnum)

*22 hornet

 

Det er dette som står i forskrikt om utøvelse av jakt og fangst.

Men .17 HMR er jo ikke oppskrevet noe steder?

Vil det da si at det er .17 kaliber som teller enten om det er rem. eller .hmr?

 

Mvh.

Mads

Link to comment
Share on other sites

Lov eller ikke.. egnet kaliber for tiur er det ikke i mine øyne.

Tiur er en hardskutt rakkar, den lille 17hmr kula må pløye seg vei gjennom fjerdrakt/bein for å komme inn til maskinrommet. Når det gjelder halsgropa, så hører det vel til skjeldenhetene skuddvinkelen ikke er fra bakkenivå og opp..

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en affære med en Marlin i .17hmr for noen år siden. Jeg skjøt en del skjære og lignende med den, og det fungerte helt ypperlig. Men da jeg skadeskjøt en ravn ble jeg litt betenkt til å bruke kaliberet på større dyr enn kråke og skjære. Kula, en 17 grains V-max, traff antagelig bein(vingeknoka?), og ravnen forsvant til skogs. Og bortsett fra at den ene vingen åpenbart ikke virket lenger, så det ut som den var i uforskammet god form.

 

Den TNT-kula er vel muligens noe stivere enn V-max, men jeg hadde sett meg om etter et noe mer egnet kaliber til såpass diger fugl.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hvor har dere fått 4,5 kilo fra???

 

kal 22 long rifle.. er tillat opp til hares størrelse men ikke hare.. alle andre randtennings kalibre som har høyere anslagsenegi enn 22 LR kan brukes opp til rådyr men ikke rådyr. hva folk velger og bruke er opp til hver enkelt.. har selv skadeskutt skjære med 6,5 55 så vet ikke om jeg ville lagt skylda på 17 HMR som kaliber

 

22lr og pistol kan alikevel brukes til avliving av rev og grevling fanget levende i bås!!

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Vil det si at .17 Mach2 er lov og bruke på STØRRE DYR ENN HARE(og hare) mens .22LR STINGER,som har samme hylse som .17 Mach2(hylsa til stinger er opphavet til mach2),er bare lov opp til en hares størrelse?Dette er i såfall "høl i huet",fordi .22LR STINGER har høyere anslagsenergi (Joule) enn .17 Mach2(STINGER har nesten dobbel så stor anslagsengi som en "standard velocity".22LR patron(.17 Mach2 har også større anslagsenergi en "standard velocity" .22LR).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde en affære med en Marlin i .17hmr for noen år siden. Jeg skjøt en del skjære og lignende med den, og det fungerte helt ypperlig. Men da jeg skadeskjøt en ravn ble jeg litt betenkt til å bruke kaliberet på større dyr enn kråke og skjære. Kula, en 17 grains V-max, traff antagelig bein(vingeknoka?), og ravnen forsvant til skogs. Og bortsett fra at den ene vingen åpenbart ikke virket lenger, så det ut som den var i uforskammet god form.

 

Den TNT-kula er vel muligens noe stivere enn V-max, men jeg hadde sett meg om etter et noe mer egnet kaliber til såpass diger fugl.

Sikt bedre :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er klar over at .17 HMR(hornady magnum rimfire)er tillatt på småvilt,også hare og større småvilt.

Det jeg lurte på var om .17 (HMR)MACH2,var tillatt på småvilt OVER en hares størrelse.

,17HMR og .17(HMR)MACH2 er IKKE det samme hvis noen har missforstått hva jeg spurte om.

Disse to patronene har samme kule(kaliber),men de har forskjellig hylse.

,17 HMR har samme hylse som .22 WMR(.22 magnum),mens .17 MACH2 har samme hylse som .22 LR STINGER(stinger har litt lengere hylse og lettere kule enn "vanlig" .22 LR).Så vidt jeg har forstått så er IKKE .22 LR STINGER godkjent på hare og større småvilt(den regnes vel som en vanlig .22 LR selv om hylsa er litt lenger og anslagsenergi er 50-100% høyere).Er da .17 MACH2(.17MACH2 har større anslagsenergi enn .22 LR,men LAVERE anslagsenergi enn .22 LR STINGER) tillatt på hare og større småvilt selv om .22 LR STINGER ikke er det?Eller er også .22 LR STINGER lovlig på småvilt OVER en hares størrelse(STINGER har større anslagsenergi en både .22 LR og .17 MACH2).

Link to comment
Share on other sites

Ja .17 HMR har vel utgangshastighet på rundt 770 ms med 17 grains kule,.17 MACH2 rundt 640 ms med 17 grain,.22 LR STINGER har utgangshastighet på rundt 500 ms med 32 grains kule og en 40 grains .22 LR har vel utgangshastighet på rundt 400 ms.

Kanskje noen som har en link til lovverket om hva som kreves av riflekaliber til småviltjakt utover det som står i denne tråden?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar på det jeg spurte om,det var det jeg trodde,det hadde virket litt merkelig hvis .17 Mach2 hadde vært tillatt og ikke .22 LR Stinger.

Det kan virke som det er en del sammenblanding av .17 HMR og.17 Mach2 ute og går,men da er det sansynligvis sånn og forstå at .17 Mach2 er godkjent opp til hare,men ikke hare,mens .17 HMR er godkjent også på hare og større småvilt.

Link to comment
Share on other sites

17.mach2 er ikke definert i lovverket, men intensjonen vil tilsi at den ikke er lovlig å bruke på hare eller større.

Skulle det være nødvendig, kunne også paragrafer om etisk forsvarlig jakt brukes.

 

Svenskene har anslagskrav også til småvilt, der er f.eks ikke 17.hmr godkjent for rev, skulle problemstillingen bli aktualisert på noen måte, ender vi trolig der vi også.

Link to comment
Share on other sites

Det var sånn i Norge også tidligere(forskjellig krav til anslagsenergi på f.eks hare og rev,samt hullspiss eller ikke når det dreide seg om .22 LR),jeg husker det fra jeg tok jegerprøva på 80-tallet.Hvis jeg ikke husker feil så tror jeg .22 WMR var lovlig på hare den gang,men ikke på rev(på rev måtte du opp på .22 Hornet tror jeg).

Link to comment
Share on other sites

Hadde ikke sjanset på at tiuren detter på under 70 meter ihvertfall, og da må man plassere kula i hals/ nakke eller midt i maskinrommet. Skutt en del fugl med kaliberet, og vært noen rare treff hvor fuglen har måtte fått 2 skudd. I ettertid når man åpner de, så er det gode treff men ikke nok "punch" til at fuglen tar kveld i smellen. Dette har da vært ender som har sittet på land og orre.

Link to comment
Share on other sites

Tillatt? ja.

Egnet? Tja :)

Store fugler som gås og tiur er relativt hardskutte etter min erfaring. Jeg har ingen erfaring med 17 hmr, men ut i fra lovverket kan ingen nekte deg dette pt.

Det er under arbeid en revisjon av dette. Jeg har snoket litt i papirene.

Tror nok det kommer en avklaring i 17 hmr's disfavør, men ikke sikker.

Link to comment
Share on other sites

Litt rask regning av joule på noen rimfire patroner. De er ca siden jeg måtte konvertere yards til meter for å beregne ca hastighet ved 100m.

17mach2 har mindre joule enn 22lr, så selv om kun 22lr er snakket om i regelverket ville jeg nok regnet mach 2 til å være en svakere patron, og derfor ikke lov til å skyte hare eller større vilt med. De sterkere 2 win mag og 17 hmr burde jo da være lovlig til all vilt som ikke har krav til anslagenergi. De er iallefall langt fra å kunne brukes på rådyr :)

 

CCI gamepoint 17 hmr

517 m/s

0.0012959782 kg

173 joule

 

CCI velociter 22lr

320 m/s

0.0025919564 kg

132 joule

 

CCI v-max 17 hmr

564 m/s

0.00110158147 kg

175 joule

 

CCI v-max 17 mach2

432 m/s

0.00110158147 kg

103 joule

 

CCI gamepoint 22 win mag

407 m/s

0.0025919564 kg

214 joule

Link to comment
Share on other sites

Treffer man der man skal holder det i massevis. Jaktet mye småvilt før med helmantel i 6,5x55, nå er jeg gått over til 17hmr. En ting er helt sikkert 17hmr med ekspanderende kule er mye mer effektiv en en helmantel i 6,5 mm. Rev skjøt jeg før med oryx 6,5, da var det 50/50 om den gikk rett ned eller hadde ett utras 10-50 meter.

Forløpig er gjennomsnittlig fluktstrekning med 17 hmr v-max 0,0 meter.

 

For å svare på spm. til trådstarter så har jeg testet det meste av tilgjengelig ammunisjon i våte telefonkataloger. CCI TNT var meget ustabil på ekspansjon. De fleste kulene oppførte seg mer som en gamepoint, med lite ekspansjon mens noen få oppførte seg som en V-max.

Begge alternativene kommer til å sende tiuren i bakken med ett bra treff, litt ødeleggelser av kjøtt kan nok skje, men det er nok ikke verre en at det blir fuglesteik likevel.

 

Etter ganske grundig testing på presisjon og ekspansjon har jeg endt opp med å bruke V-max til alt som ikke skal spises (grevling, rev og kråkefugl) mens gamepoint blir brukt til det som skal spises (alt av hønsefugl), gjess og sjøfugl.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Godt skrevet sauer 6,5x55! Har å tro på at ekspanderende kuler i 17 hmr fungerer bedre en helmantel kuler. Har skutt mye fugl med alt fra 308,243,222 og andre kaliber også. Og med helmantel henter det at de tar til vingene å flyr. Spent på 17 hmr da, men har veldig tro på kalibret uten noen som helst erfaring med det ennå.

Nå skal det å sies at jeg har omtent eliminert at fugl flyr videre etter skudd med helmantel etter at jeg gikk over til kikkertsikter med mer forstørrelse en 9 og 10 gangern. Bruker aldri under 14 ganger. Og på hmr'en har jeg nå en 6-18x50.

Man får mye mer nøyaktig plassering av skudd med stor forstørring og godt anlegg på sekk eller med tofot beregnet for sittende skyting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...