Jump to content

Hva er forskjellen på 0-Moa og 20-Moa kikkertskinne/base?


raybotn

Recommended Posts

Hei.

Skal ha meg en hel kikkertskinne på min Kongsberg M67. F.eks en Farrell-skinne.

Og har av den grunn sittet og lest side opp og side ned her på forumet, for å finne ut om det finnes skinner som ikke trengs å shimses opp i bakkant.

Men har ikke funnet noen tråd som forklarer det jeg funderer på enda. (finnes sikkert).

Ser at det er oppgitt flere typer bla. 0, 10, 15, 20, 25 moa osv. på noen skinner. Er klar over at Moa = "bueminutt" når det snakkes om kikkertsikter og justering.

 

Er dette tall for vinkelen på skinna i forhold til våpenet?

Og er det bakre "fot" på skinna som er høyere/lavere jo større tall?

Kan jeg klare å unngå shims med f.eks en skinne med 25 moa?

 

Eller er jeg helt på jordet? kanskje til og med på feil jorde......

 

Har vurdert skinne og maskinert shims/mellomlegg/fot, men hvis jeg kan unngå det er det flott.

Dette går mest på utseende.

 

Mvh.

Raymond

Link to comment
Share on other sites

Er dette tall for vinkelen på skinna i forhold til våpenet?

Og er det bakre "fot" på skinna som er høyere/lavere jo større tall?

 

Jepp, bakfoten er høyere jo høyere tall.

Skinne med tilt brukes ofte av langholdsskyttere som trenger ekstra knepp på kikkerten for å nå langt. Med en 20 MOA tiltet skinne, vil nullpunktet til kikkerten flyttes 20 MOA i forhold til en rett skinne uten tilt. Da "tjener" man 20 MOA uten å behøve å stille et klikk på kikkerten. Når det er sagt har jeg også hørt om folk som har problemer med å stille kikkerten sin langt nok ned til å treffe på 100 meter med sånne skinner. Da dreier det seg som regel om en kombinasjon av skjeve låskasser eller feil montering av kikkert.

Link to comment
Share on other sites

En grei måte å sjekke hvor mye tilt du kan ha på skinna er å prøve å justere kikkerten helt "ned" når den er innskutt på rett avstand å telle antall klikk.

Enten må de regne om hva dette utgjør i MOA eller så kan du teste på banen og måle avstanden fra treffpunkt til senter og regne dette om til MOA.

 

Her er mye info om dette http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=389

Link to comment
Share on other sites

Takk takk.

Nå er jeg litt klokere. :D Er greit med folk som både kan og ikke minst vil gi av sin kunskap og erfaring.

 

Så teoretisk kan jeg bruke en skinne med høy moa på min M67 for å slippe shims? Denne er jo som kjent "frest" ned i forhold til M98 kassene. Slik at høydeforskjellen blir større mellom fremre og bakre del av låskassen.

Må nok maskinere om litt uansett.

 

Hvis det er flere som har tips og eventuelle triks tas de mot med entusiasme og takk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som Kammerherren sier.

 

JEg kunne liksom ikke finne noe i postene dine som tilsier at du trenger ei tilta skinne (eller shims, som er jalla-erstatning for tilta skinne..)

Om du ikke skal skyte langhold dvs. over 500m iallefall, og ikke vet nøyaktig hva, og hvorfor, selv, så skal du vanligvis ha en helt vanlig montasje.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Denne er jo som kjent "frest" ned i forhold til M98 kassene. Slik at høydeforskjellen blir større mellom fremre og bakre del av låskassen.

Må nok maskinere om litt uansett.

Da tolker jeg deg slik at du spør om det finnes en skinne som er tilpasset til M67 og at tiltet skinne ikke er målet?

Link to comment
Share on other sites

Som Kammerherren sier.

 

JEg kunne liksom ikke finne noe i postene dine som tilsier at du trenger ei tilta skinne (eller shims, som er jalla-erstatning for tilta skinne..)

Om du ikke skal skyte langhold dvs. over 500m iallefall, og ikke vet nøyaktig hva, og hvorfor, selv, så skal du vanligvis ha en helt vanlig montasje.

 

K

 

Har lest en god del av dine innlegg på forumet, så jeg har merket meg at du har mere peiling en jeg har på dette området. :)

Så hvis du mener jeg greier meg med en vanlig standard skinne uten å bli plaget med for lite knepp/klikk på kikkerten, er det ikke noen grunn til å kjøpe f.eks en Farrell-skinne med 20 moa. Det jeg er ute etter er en skinne som jeg slipper å bruke jalla-shims på.

 

Tviler på om jeg kommer til å skyte på så lange hold. Ikke i nærmeste fremtid iallfall.

Eneste grunnen til at jeg vil ha skinne er for å stive av låskassen. Og så skal det se pent ut.

Link to comment
Share on other sites

Da tolker jeg deg slik at du spør om det finnes en skinne som er tilpasset til M67 og at tiltet skinne ikke er målet?

 

Det er riktig. Jeg så for meg at jeg kunne bruke en tiltet skinne om det ikke fantes en som passet.

Men det er sikkert ikke så stor forskjell på høyden på M67 og M98.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...