Jump to content

Hva gjør dere med alle jaktbladene


Jamt

Recommended Posts

Hva gjør kammer folket med alle jaktbladene som hoper seg opp. Har nå et "berg" av blader. Driver å rydder litt. Finner årsopplag av 3-4 forskjellige blader "overalt".

 

De står i permer, kartonger osv.

 

Hiver dere etterhvert som dere går lei av de eller byggere dere lagringsplass :mrgreen::lol: Eller prøver dere å selge noen av de

 

Føler liksom det er litt drøyt å kaste de. De er jo ikke akkurat lest i stykker heller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å samle på de med de mest interessante artikler/tester og gi bort/bytter de andre med en kompis i Sverige når jeg er på bukkejakt der nede. Jakt og fiske blir bare skumlest og gitt videre til en arbeidskollega. Bladene jeg abbonnerer på er Rifle Shooter og Vapentidningen. Jeg kjøper Jakt en gang iblant.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig burde vi spre dem litt rundt på offentlige venteværelser o.l.

 

Ble positivt overrasket da jeg fant noen jaktblad på et venterom på sykehuset. Satt der i underbuksa, med et laken om livet og ventet på tur inn i MR-kammeret. Ikke særlig høy i hatten. Der og da spillte det ingen rolle om jeg hadde lest bladet før eller ikke. Noe slikt har jeg aldri sett hos legesentret f.eks.

 

Hos tannlegen er jeg alltid forknytt av angst der jeg sitter på venterommet. Og så har de bare Donald og disse kjærringbladene, samt en del fagtidsskrift om tannbehandling. :shock: De siste rører jeg ihvertfall ikke.

Da blir det til at jeg blar frenetisk i allers eller hjemmet, og det hjelper ikke.

 

Er med dattera på ridesenter en gang i uka. Gjett hvilken type blader det er på kafeen der? :wink:

 

Og så har vi frisøren. Han har i det minste Vi-menn. Men, noen jaktblad hadde gjort seg.

 

Neste gang jeg skal et slikt sted, så tror jeg at jeg tar med et jaktblad eller tre, og "glemmer" de i ren nestekjærlighet. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er etter hvert blitt uhyggelig mange hyllemeter med blader, eller som med skrotten: Alt for mange kilo 8)

Sirlig ordnet i bladordnere eller "buntet" med strikk. Alle merket med årgang og utgiver og full oversikt i et Excelark. Noen kommer jeg jo aldri til å kvitte meg med. Blir vel til at jeg i testamentet ber om å få noen utgaver under likskjorta, mens andre burde vært borte forlengst. Svenske "Jakthunden" var egentlig et gnistrende godt blad, og Våpen/Våpenjournalen er fylt av kjære minner. 30 årganger Jakt & Fiske inneholder vel ikke mye kommende tidtrøyte. Ikke Jakt - Jeger - osv heller, men . . . . . Kaste dem??? Ærru gæærn?

Ideen om foræring til div. venterom kan være god, men hva vil tannlegen si om han tror jeg bruker rommet hans til lager for 300 kg blader tenkt til resirkulering av papir?? Kan jo bli trua med rotfylling av visdomstann uten bedøvelse for mindre enn det.

Link to comment
Share on other sites

Venteromsideen var knall! Samme med å gi dem til vordende jegere. Hva med ungdomsgruppene i de lokale JFF?

 

Før jeg i værste fall (måtte gud forby) kom til å kaste noen av jaktbladene som formelig spiser kvadratmeter i kjeller, stue, kjøkken, soverom og dass, så ville jeg først brukt dem til noe vettugt!

Hva med kuletesting? Trenger vel bare 6-7 årganger kulørt jaktporr for å finne inntrengningen på elgammoen..? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg deler dem utover på jakthyttene mine og hjortepostene. Greitt å ha lese stoff der au, når en skal bli der både i dager og timer i strekk. Der blir de lest til det bare er fillene igjen, å kan kastes etterhvert. Det er vel noe av den beste investeringa jeg gjør, dette med å ha div jegerblad, når en ser bruken etterpå. Ikke mye jeg har idag, som blir så brukt og utslitt som disse bladene.

Link to comment
Share on other sites

Har samlet på alt har også skaffet meg eldre årganger av endel. Har NJFF fra 1872 og opp(mangler 1876), alle VM, alle Fiskesport (1935-62) mange JHV og veldig mye annet. Savner endel fra Arbeidernes JFF ca 1930 til 1960. Og endel årg. av Norsk Idrætsblad 1881-1912

Link to comment
Share on other sites

Arkivert Våpenjournalen. Blir vel sjelden lest, men får meg liksom ikke til å kaste disse. Er som en del av norsk våpenhistorie på et vis. Samler ikke blader ellers, men tar vare på endel våpenkataloger ol. Morsomt å ta fram av og til å se i norske forhandler kataloger tilbake fra 70 tallet.

Link to comment
Share on other sites

Etter at de er lest eller skummet igjennom legges de siste nummrene på nattbordet eller i bladkurven i stua. Når det blir fullt legges de på hemsen og samler støv. Men det hender jeg må opp dit og lete hvis det er et emne eller en artikkel jeg absolutt skulle ha sett. Begynner å bli noen sekker med blad der oppe nå. Har lenge tenkt å sortere de systematisk med årganger men det blir bare med tanken. Kunne være kjekt å ha et system i det når en skal lete opp enkelte utgaver. Ellers tar jeg med meg noen blader når jeg er på hytta.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Egentlig burde vi spre dem litt rundt på offentlige venteværelser o.l.

 

Ble positivt overrasket da jeg fant noen jaktblad på et venterom på sykehuset. Satt der i underbuksa, med et laken om livet og ventet på tur inn i MR-kammeret. Ikke særlig høy i hatten. Der og da spillte det ingen rolle om jeg hadde lest bladet før eller ikke. Noe slikt har jeg aldri sett hos legesentret f.eks.

 

Hos tannlegen er jeg alltid forknytt av angst der jeg sitter på venterommet. Og så har de bare Donald og disse kjærringbladene, samt en del fagtidsskrift om tannbehandling. :shock: De siste rører jeg ihvertfall ikke.

Da blir det til at jeg blar frenetisk i allers eller hjemmet, og det hjelper ikke.

 

Er med dattera på ridesenter en gang i uka. Gjett hvilken type blader det er på kafeen der? :wink:

 

Og så har vi frisøren. Han har i det minste Vi-menn. Men, noen jaktblad hadde gjort seg.

 

Neste gang jeg skal et slikt sted, så tror jeg at jeg tar med et jaktblad eller tre, og "glemmer" de i ren nestekjærlighet. :mrgreen:

Da har jeg gjort som jeg sa. Var til tannlegen i dag, og husket på å raske med meg 5 blad fra dungen på loftet. La dem pent på bordet i venterommet.

Så tydelig at noen hadde sett i dem da jeg kom ut igjen. Kanskje jeg gjorde dagen litt bedre for en eller annen stakkar. :)

Link to comment
Share on other sites

Har samla i åresvis men nå er det slutt - de blir kasta. Kan ikke ta vare på alt heller - har ikke plass rett og slett. Men jeg burde jo gitt dem videre til diverse venterom ja...

Det er ein god ide. Eg kom frå sjukehus i dag og på daglegstova der var det det nye testamentet og DagenMagazinet. Og ingenting anna. Blei faktisk provosert heftig av det som den kompromisslause ateist eg er. Album med jaktblad hadde vore fint der! Men klart, da hadde pasientar frå NOAH blitt provosert... Ikkje lett :-)

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har masse blad, de ble hive i søpla etterhvert, kan ikke samle på alt sammen, har mye av jeger, jakt og fiske, jakten, Vapenbladet, ol, så annet stoff som bobil og caravan, svensk, dansk og norske utgaver,

Men det var bra tips å legge de i igjen i venterom i tannlege, sykehus, evt lille lokal bilblioteket her.

ja, fint at de blir gjenlest av noen.

Nå skal jeg samle opp tidskrifter og trippe innom i de div plasser og bare legge de igjen der

Link to comment
Share on other sites

Reine våpenblad blir omhyggelig arkivert. Jaktblad type "Jakt og Fiske" og "Villmaksliv" har eg brukt å kaste, men inspirert av denne tråden skal eg heretter ta dei med på alle venteværelse eg verrt nødd å besøke..

 

Kanskje muligens eg skal spre "Skytternytt" også på tannlege og legekontoret...

Link to comment
Share on other sites

jeg har på en gang brukt en FEIT donge blad til testing av amo, surra de inn med band, og la de i havet i et pr timer for og senere ta de opp og skyte på med, 308, og 30.06 .. :lol: samme kula, ga samme inntregning nesten, 30.06 tok kansje 1 blad mer :roll: svakt ladda 30.06? hissig ladda 308? eller ja takk begge deler? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hittil har de stablet seg opp på loft og i bod...

Men heretter blir det pinadø som vømmøl sier, spre dem utover det ganske land!

 

Har vi en ny folkeaksjon på trappene? :lol:

 

Jeg stemmer for ny Folkeaksjon, men først må vi finne ett kult navn på aksjonen ala på film, sånn at ikke alle dyrevernerne skal finne ut av det med det første..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Egentlig burde vi spre dem litt rundt på offentlige venteværelser o.l.

 

Ble positivt overrasket da jeg fant noen jaktblad på et venterom på sykehuset. Satt der i underbuksa, med et laken om livet og ventet på tur inn i MR-kammeret. Ikke særlig høy i hatten. Der og da spillte det ingen rolle om jeg hadde lest bladet før eller ikke. Noe slikt har jeg aldri sett hos legesentret f.eks.

 

Hos tannlegen er jeg alltid forknytt av angst der jeg sitter på venterommet. Og så har de bare Donald og disse kjærringbladene, samt en del fagtidsskrift om tannbehandling. :shock: De siste rører jeg ihvertfall ikke.

Da blir det til at jeg blar frenetisk i allers eller hjemmet, og det hjelper ikke.

 

Er med dattera på ridesenter en gang i uka. Gjett hvilken type blader det er på kafeen der? :wink:

 

Og så har vi frisøren. Han har i det minste Vi-menn. Men, noen jaktblad hadde gjort seg.

 

Neste gang jeg skal et slikt sted, så tror jeg at jeg tar med et jaktblad eller tre, og "glemmer" de i ren nestekjærlighet. :mrgreen:

Da har jeg gjort som jeg sa. Var til tannlegen i dag, og husket på å raske med meg 5 blad fra dungen på loftet. La dem pent på bordet i venterommet.

Så tydelig at noen hadde sett i dem da jeg kom ut igjen. Kanskje jeg gjorde dagen litt bedre for en eller annen stakkar. :)

 

 

Og i kveld ble det 7 blad på kafeen/klubbhuset på ridesentret også.

var bare hesteblad fra før, og 2 utgamle Illustrert vitenskap.

 

Og i dag ble det 3 stk jaktblad på legesentret. :mrgreen:

 

Flere som følger opp "aksjon gjenglemt"?

Link to comment
Share on other sites

Våpenjournalen er tatt vare på, Hatari times det samme (hva skjer med dette egentlig? Har Wolf tatt kvelden??), Vapentidningen tar ejg vare på de som inneholder noe interesant. Alt annet går i den grønne dunken etter at de har vært runden i huset (stua, soverommet, WC).

Genial ide å spre de på venterom; men hos legen ligger alltid Vilmarksliv og Jakt og Fiske; hos tannlegen Fjell og Vidde, Jakt og Fiske og Sportsfiske; øyenlegen har en diger stable tyske jaktblader.

Gi de til JFF er en ide, men tror faktisk ikke det er ungdomsaktivitet her i byen lengere :|

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...