Jump to content

MMS Viltkamera tips og triks (Scoutguard550M)


nix cabriolix

Recommended Posts

Scoutguard SG550M var det første MMS-kameraet som kom på markedet i Norge i 2010, og siden den gang har det kommet minst 5 forskjellige oppgraderinger av dette, både med oppgradering av software (Bl.a SG550-31 som var en ren softwareoppgradering av opprinnelige 550M) og hardware (høyere oppløsning, de siste er vel 12mpx HD)

 

Jeg er borti oppsett av "kranglende viltkamera" relativt ofte, og i de absolutt fleste tilfellene skyldes problemene sim-kortet. Blant annet takler ikke MMS-kameraene (i allefall ikke scoutguard) rene datanettverk (bl.a 4g, som i enkelte distrikter der nettverk er bygd ut som rene hyttenettverk er eneste fungerende nettverk) da disse kjører på GSM/GPRS nettverk. I realiteten ganske gammel teknologi som ligger i bunn på de normale mobilnettverkene.

 

De vanligste feilkildene er:

Sim-kode ikke avslått.

Sim-kort ikke aktivert (NB! Noen SIM-kort krever at de må stå i en fungerende mobiltelefon i en liten halvtime og "kommunisere" med nettverket der, før de i realiteten er aktivert samme f***** hva nepskoltene på kundeservice måtte påstå!).

Sim-kort er rent datakort.

Sim-kort (kontantkort) er tomt for penger, eller har "gått ut"/blitt deaktivert av tjenesteleverandør.

Og i tillegg feil oppsett. Enkle "feilstavinger" i oppsettet, feil inntasting av mobilnr (mangler 0047 foran mob.nr, noe de nyere kameraene synes å takle selv om du skriver mobilnr uten 0047...)

Sjekk også at minnekortet du har satt i er kompatibelt med det kameraet du har kjøpt, de første/eldste modellene takler ikke de største minnekortene, i praksis trenger du sjelden mer enn 2-4GB SD-kort. Og at skrivesperra er slått av...

 

I noen tilfeller har vi opplevd at hvis får kameraet til å ta et bilde, slår det over på "manual" sending, og sender et bilde manuelt med fjernkontrollen (gå ut av menyen, trykk OK for å få opp bilde, trykk "menu" og så velg "send MMS") så oppfatter kameraet at det faktisk har et fungerende SIM-kort i seg, og fungerer prikkfritt etterpå.

 

Et alternativ kan være å teste kameraet med et annet sim-kort, f.eks fra din eller noen i familien sin mobil. For å sjekke at det ikke er sim-kortet det er noe feil på.

 

Og så kan det selvsagt også hende at du har fått et mandagsprodukt.

Link to comment
Share on other sites

Virker som det ikke blir kobling mellom sim og resten av elektronikken. Send tilbake og be om et nytt! Fungerer som nevnt bra for de fleste disse kameraene virker det som. Vurderer faktisk å kjøpe fler 8)

Takk for innspill.. Jeg sier meg enig i den tanken, for som regel kobler det seg opp mot OneCall, men av og til må jeg slå av kamera og starte på nytt. Slik skjer ganske ofte og jeg venter flere minutter før jeg starter på nytt.

 

Oppdatering: Bare så jeg ikke har skremt noen vekk fra dette merket/modellen :)

Etter at jeg fanget opp at programmet på pc'n overskrev med andre verdier enn jeg hadde manuelt lagt inn på MMS/APN, ser det ut til at MMS nå fungerer. Siden jeg ikke får endret på disse verdiene i programmet på pc'n(de er ikke skrivbare), må jeg endre det i tekstfila som lages før jeg setter kamera i testmodus.. Ekstra og unødvendig arbeid, men ikke så krevende da :roll:

 

Så NB! til dere(One Call kunder) som opplever tilsvarende ting; Sjekk om MMS er endret til OneCallMMS

Link to comment
Share on other sites

Scoutguard SG550M var det første MMS-kameraet som kom på markedet i Norge i 2010, og siden den gang har det kommet minst 5 forskjellige oppgraderinger av dette, både med oppgradering av software (Bl.a SG550-31 som var en ren softwareoppgradering av opprinnelige 550M) og hardware (høyere oppløsning, de siste er vel 12mpx HD)

 

Jeg er borti oppsett av "kranglende viltkamera" relativt ofte, og i de absolutt fleste tilfellene skyldes problemene sim-kortet. Blant annet takler ikke MMS-kameraene (i allefall ikke scoutguard) rene datanettverk (bl.a 4g, som i enkelte distrikter der nettverk er bygd ut som rene hyttenettverk er eneste fungerende nettverk) da disse kjører på GSM/GPRS nettverk. I realiteten ganske gammel teknologi som ligger i bunn på de normale mobilnettverkene.

 

De vanligste feilkildene er:

Sim-kode ikke avslått.

Sim-kort ikke aktivert (NB! Noen SIM-kort krever at de må stå i en fungerende mobiltelefon i en liten halvtime og "kommunisere" med nettverket der, før de i realiteten er aktivert samme f***** hva nepskoltene på kundeservice måtte påstå!).

Sim-kort er rent datakort.

Sim-kort (kontantkort) er tomt for penger, eller har "gått ut"/blitt deaktivert av tjenesteleverandør.

Og i tillegg feil oppsett. Enkle "feilstavinger" i oppsettet, feil inntasting av mobilnr (mangler 0047 foran mob.nr, noe de nyere kameraene synes å takle selv om du skriver mobilnr uten 0047...)

Sjekk også at minnekortet du har satt i er kompatibelt med det kameraet du har kjøpt, de første/eldste modellene takler ikke de største minnekortene, i praksis trenger du sjelden mer enn 2-4GB SD-kort. Og at skrivesperra er slått av...

 

I noen tilfeller har vi opplevd at hvis får kameraet til å ta et bilde, slår det over på "manual" sending, og sender et bilde manuelt med fjernkontrollen (gå ut av menyen, trykk OK for å få opp bilde, trykk "menu" og så velg "send MMS") så oppfatter kameraet at det faktisk har et fungerende SIM-kort i seg, og fungerer prikkfritt etterpå.

 

Et alternativ kan være å teste kameraet med et annet sim-kort, f.eks fra din eller noen i familien sin mobil. For å sjekke at det ikke er sim-kortet det er noe feil på.

 

Og så kan det selvsagt også hende at du har fått et mandagsprodukt.

 

Her var det mye nyttig tips på få linjer! Ser nå ut til at jeg har funnet årsaken til mine problem, men som du skriver, det kan jo være mye forskjellig. Bland det med ulike operatører, så får du en røre ut av en annen verden.

Takk for tips!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har et Spromise S128 viltkamera. Jeg får bildene som blir tatt på MMS, men opplever at bildene blir borte fra minnekortet etter at jeg åpner MMS'en på telefon. Fant ut dette da jeg skulle bytte batteri på kameraet. Da lå bare bildene som jeg ikke hadde åpnet på telefon på minnekortet. Noen som kan være så elskverdige å hjelpe meg?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har jobbet en stund med å få GPRS funksjonen til å fungere på mitt Scout Guard SG550M-12mHD. MMS opsettet var enkelt. GPRS var en nøtt, men løsningen var enkel når jeg først fant den. Eksempelet under er med tvillingkort fra OneCall. og epost hos Gmail.

Det som ikke fremkommer i noen bruksanvisning er at SendEmailAddr ikke kan være det samme som ReceiveEmail1. Innlysende når du vet det ........................

 

Har en elgku som har flyttet inn under kameraet. Får bilder hver kveld/natt når hun går å legger seg :-)

 

[bMCFileMark]

Model=SG550M

[Via WAP Settings]

URL=http://mms/nwn.no

APN=mms

IP=188.149.250.10

Port=80

Account=

Password=

[Via Internet Settings]

GPRSAPN=internet

GPRSAccount=

GPRSPassword=

SendEmailServer=smtp.gmail.com

SendEmailPort=465

SendEmailAddr=ditt.kameras.epost@gmail.com

SendEmailPassword=passord

SMTP SSL=1

[Receive number and receive email]

AdministratorNum=+47xxxxxxxx

PhoneNum2=

PhoneNum3=

PhoneNum4=

ReceiveEmail1=mottaker.epost@gmail.com

ReceiveEmail2=

ReceiveEmail3=

ReceiveEmail4=

[Camera Setting]

Language=0

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Har scoutguard 550 som har fungert fint med chess simkort. Det har vert ute av funksjon siden ca. nyttår og når jeg tar det i bruk på nytt nå vil det ikke sende bilder. Kan dette ha noe med at netcom har skiftet navn til telia? chess bruker telia/netcom nett.

 

Andre med chess som har hatt dette problemet? evt. er det fint om noen som har et fungerende mms-oppsett for chess kan publisere dette:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Får ikkje sendt bilder verken med GPRS eller MMS. Ka gjere eg feil? Har en SG550M-8M og bruker Talkmore tvilling abonement.

Har skrevet xxxx på tlf nr, mail og passord, i denna teksten.

Kamera tar bilder og legge dei minnekort, men sender dei ikkje videre.

 

[bMCFileMark]

Model=SG550M

[Via WAP Settings]

URL=http://mmsc/

APN=telenor

IP=10.10.10.11

Port=8080

Account=

Password=

[Via Internet Settings]

GPRSAPN=telenor

GPRSAccount=

GPRSPassword=

SendEmailServer=smtp.live.com

SendEmailPort=587

SendEmailAddr=xxxx@hotmail.com

SendEmailPassword=xxxx

SMTP SSL=2

[Receive number and receive email]

AdministratorNum=0047xxxxxxxx

PhoneNum2=

PhoneNum3=

PhoneNum4=

ReceiveEmail1=xxxx@gmail.com

ReceiveEmail2=

ReceiveEmail3=

ReceiveEmail4=

[Camera Setting]

Language=0

Photo Size=0

Photo Burst=0

Camera Mode=0

PIR Interval=13

Time Lapse=0

PIR Trigger=1

Video Size=0

Video Length=55

Work Hour=0

Work Hour StartH=0

Work Hour StartM=0

Work Hour StopH=0

Work Hour StopM=0

Clock Year=2016

Clock Month=11

Clock Day=22

Clock Hour=11

Clock Minute=16

Clock Second=44

Send To=2

Send Mode=2

Max Number=10

DR Time H=0

DR Time M=0

Camera Position=1

Link to comment
Share on other sites

Får ikkje sendt bilder verken med GPRS eller MMS. Ka gjere eg feil? Har en SG550M-8M og bruker Talkmore tvilling abonement.

Har skrevet xxxx på tlf nr, mail og passord, i denna teksten.

Kamera tar bilder og legge dei minnekort, men sender dei ikkje videre.

 

Sett kamera på manuell sending og prøv å sende et av bildene, da får du opp feilmelding på hva som eventuelt er feil.

 

Eventuelt kan du prøve først med å sette inn account=dj og password=dj

 

Da tror jeg dette blir greit...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sjekk skrivelåsen på minnekortet, evt prøv å formatere minnekortet (eller prøv et annet).

 

Hvis det ikke står minnekort i kameraet, får du det ikke til å stå påslått på test-mode, så hvis det slår seg av med en gang du starter test-mode, er det noe feil på minnekortet.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, grunnen til at jeg spurte er fordi det kan virke som kameraet tar bilde for kjappt slik at det som utløste kameraet kommer helt ytterst i kantene på bildet, tenkte da om at kameraet tok 3 bildet og sendte det siste kunne kanskje objektet være litt mere midt i bildet, men det ser ikke ut til å ha hjulpet noe, har gått forbi kameraet endel ganger nå og jeg kommer med helt ytterst i bildet. Er det noen instillinger eller godet tips på hvordan jeg kan få det evt til å ta bilde eller utløse litt senere?? hadde tenkt å sette kameraet på reveåte i kveld:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 6 months later...

Hvor finner en programvare oppdatering til Scoutguard SG550?

 

Jeg har problem med å få sendt mms fra viltkameraet. MMS adressen(IP) til mobiloperatøren er på flere tegn enn hva jeg får lagt inn i adressefeltet med fjernkontrollen. Har også lagt adressen inn i tekstfilen til kameraet på macen, men det viser seg at kameraet ikke leser endringer i denne filen.

Noen som vet?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 year later...

Hei. Lenge siden det har vært liv i denne tråden. Mitt kamera (SG550) fungerer fortsatt, etter 5-6 år.

 

Nå har jeg litt problem etter at jeg slettet oppsettet mitt. Jeg har mail hos telenor (online.no) og tvilling-kort fra telenor. Jeg vil gjerne ha bilder på gprs (mail) og på mms (kunne velge)

 

Vet dere om det er mulig nå når 3G er lagt ned?

 

Her er profile-fila mi, jeg er veldig i tvil om oppsettet på gprs, det er sannsynligvis feil....hjelp blir satt stor pris på :)

 

mvh Christian

 

; for MMS application
[GSM Setting]
Band=GSM850_900_1800_1900
LogMode=11
QmmDbg=0
[MMS Setting]
URL=http://mmsc/
APN=telenor
IP=10.10.10.11
Port=8080
Account=dj
Password=dj
[GPRS Setting]
Server=smtp.online.no
Port=25
APN=telenor
Account=dj
Password=dj
Email user=xxx@online.no
Email password=xxxxxx
[Addressee]
Phone1=0047xxxxxxxx
Phone2=
Phone3=
Phone4=
Email1=xxx@online.no
Email2=
Email3=
Email4=

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei. Har eit sg550 som har fått ei lita nykke. 

 

I Sommer etter det kom opp ha det nekta å bruke blitzen på natta, som fører til heilt svarte bilder. Har forsøkt å bytte til nye batteri, men uten resultat. Er forresten varta longlife batteri. 

 

Noen som har vært borte i tilsvarende problem?

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, imasta said:

Hei. Har eit sg550 som har fått ei lita nykke. 

 

I Sommer etter det kom opp ha det nekta å bruke blitzen på natta, som fører til heilt svarte bilder. Har forsøkt å bytte til nye batteri, men uten resultat. Er forresten varta longlife batteri. 

 

Noen som har vært borte i tilsvarende problem?

Fikk samme problem med mitt første SG550 i fjor etter flere års drift. Jeg fant ut at det var noe med et filter som legger seg foran linsa som ikke gikk ned eller opp. Om jeg ga kamera et knips på siden løste det seg. Jeg leste på nett at det skal funke å skru opp kamers og legge litt olje i den mekanismen så ordner det seg. Kom aldri så langt selv. 

Edited by flalar
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, flalar said:

Fikk samme problem med mitt første SG550 i fjor etter flere års drift. Jeg fant ut at det var noe med et filter som legger seg foran linsa som ikke gikk ned eller opp. Om jeg ga kamera et knips på siden løste det seg. Jeg leste på nett at det skal funke å skru opp kamers og legge litt olje i den mekanismen så ordner det seg. Kom aldri så langt selv. 

Takk. Dette skal sjekkes ut :)

 

Ser at den i overgangen frå lyst til mørkt går over i svartkvitt bilder, men kanskje filteret er problemet. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 8/26/2020 at 5:47 PM, flalar said:

Fikk samme problem med mitt første SG550 i fjor etter flere års drift. Jeg fant ut at det var noe med et filter som legger seg foran linsa som ikke gikk ned eller opp. Om jeg ga kamera et knips på siden løste det seg. Jeg leste på nett at det skal funke å skru opp kamers og legge litt olje i den mekanismen så ordner det seg. Kom aldri så langt selv. 

 

Det var filteret som var problemet. Men fortsatt tidvis det henger litt. Får ta det opp og olje å se om det er Noko anna. Takk for supert tips, var sikker på at blitzen var gått.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nytt scoutgard / bolyguard bg584 kamera vart kjøyrt  gang i dag.

Litt skuffa ovar byggekvaliteten, var skikkelig kinafeeling på dette. Bilde i 16 mpixel tar snaue 2mb plass på minnekortet og ser dårligere ut enn bilde tatt med mitt gamle viltkamera med 5mpixel. Var altså bare å skru opp til høgaste kvalitet igjen. Skal utansett ikkje ha bilde til å henge på veggen så det betyr ikkje så mykje.

I nettbutikken stod det at datsim eller tvillingkort ikkje vil fungere i dette kameraet, bruker no talkmore datakort som er eit tvillingkort og det fungerer utmerket...! Satte inn std. telenor mobil sim som også fungerte med samma oppsett.

Her er mitt oppsett for talkmore som altså blir likt om du bruker telenor.

 

La inn alt av oppsett direkte i kameraet via menyen med fjernkontrollen, trenger hverken app eller pc.

Her er mitt oppsett

MMS

URL: http://mmsc

APN: telenor.smart

IP: 10.10.10.11

PORT: 8080

KONTO: telenor

PASSORD: telenor

TELEFON: 0047xxxxxxxx (altså til mottager(e))

 

GPRS med online mailkonto

APN: telernor

PORT: 587

SERVER smtp.online.no

PASSORD: dittpassord

KONTO: din@online.no

EMAIL BRUKER: din@online.no

EMAIL PASSORD: dittpassord

EMAIL: mottager@mailkonto.no

 

 

Link to comment
Share on other sites

Satte BG584 kameraet ut i går, 8 stk nye AA batteri var putta inn.
Tikka inn melding frå kamera i natt at batteria var tomme og at seiste melding var sendt inntil batteria var bytta.

Deaktiverte muligheten til toveiskommunikasjon for det ville trekke mykje strøm, vel...? 
Så då blir det å kjøpe nye batteri og gje kameraet ein sjanse til før det ryker i retur.

Link to comment
Share on other sites

Har droppa vanlig AA i mitt SG med GSM. Prøvde 6V 6 Ah biltema MC batteri også. Dårlig det og. Bruker nå 12 V 12Ah batteri ( type heis/ brannsentral), sammen med 12 til 6V konverter kjøpt på Ebay. Nå ligner det på noe. Har ikke forska på antall bilder pr opplading eller ift til temperatur, men iaf ikke irriterende kort tid når vi snakker mnd. Tips: Det er pålegg om å bytte ut slike alarmbatteri i feks heiser hvert andre år, men det er ennå mye levetid igjen i de. Prøv å tigge dere slike om dere kjenner noen i slike bransjer. 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke spesifikk erfaring med dette, men med andre SG/BG-kameraer.

 

Som det nevnes fungerer det ikke med vanlige alkaliske AA kanskje unntatt for en uke eller to midt på sommeren, må enten ha Litium som fungerer ganske bra eller nicad oppladbare. De oppladbare varer lenge og kan gjenbrukes. Men ulempen er at de opererer på mye lavere spenning (1.2 vs 1.5 volt per batteri) som gjør at enkelte kamera kan slite med å sende bilder, og andre kamera kan tro at det er lite strøm igjen siden det måles med voltmeter og dermed gå i sparemodus. 984-kamera fortsetter gjerne å ta bilder i flere uker etter at man har mistet kontakten fordi den har gått i sparemodus.

 

Jeg bruker 6V-batteri, det er vel 7.2ah og de varer lenge. MEN, som et bilbatteri liker de ikke å gå tomme så hvis man lar dem gå helt tomme og enda verre stå ute en stund deretter, kan man ikke regne med at de er brukelige lenger. Jeg putter dem bare i en plastpose snudd opp-ned og det er ikke helt optimalt, de kan ofte samle fukt og det tørker ikke ut. Noen som har en enkel løsning som holder vanntett?

 

Og 2-veis kommunikasjon må av, om man ikke vil bytte batteri hver måned. Tipper fra egen erfaring at strømforbruket reduseres med 80% uten toveis på. 

Link to comment
Share on other sites

Ein annan ting med dette kamera. Bytta batteri og minnekort og det er fleire tomme bilder på minnekortet. Ser for meg ut som om sensor er fryktelig treig. Sammenlignet med mitt gamle SG og eit moultrie eg hadde så blir eg bare mindre og mindre imponert over bg584....

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nå tror jeg OneCall har endret på instillingene sine for en uke eller to siden, noen som har opplevd det samme?

 

Får bygge hus til kameraene. Har bestilt noen kraftige eksterne Lithium batterier som skal holde greit gjennom en kald vinter. Det gjør vel nesten 6V/7ah batteriene også, men når det er kaldt faller spenningen når de tar flere bilder, så de blir ikke sendt. 

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 4 months later...

Har et tips etter en del plunder med MG984G-36M. Etter oppsett av et BG310M kamera som fungerte problemfritt, prøvde jeg å overføre oppsettet til MG984G-36M. Etter mye fram og tilbake, endret jeg passordet på eposten for vilkameraene mine til et litt enklere enn det autogenererte slik at det ikke ble så mye plunder og heft i feilsøkingen. Da fungerte plutselig mannskiten! Det virker ikke som dette kameraet takler bindestrek (-), og muligens ikke æ, ø og å heller. Finner heller ikke disse tegnene når jeg går inn i menyen for å legge inn passord manuelt. Hadde bindestrek i det første passordet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...