Jump to content

MMS Viltkamera tips og triks (Scoutguard550M)


nix cabriolix

Recommended Posts

Kjøpte Scoutguard fra jaktdepoet da de hadde påsketilbud. Usikker på om dette var siste versjon siden det avviker fra bildet de har på nettsiden sin. Flappen over displayet mangler... Kamera funker uansett bra :)

 

Ja, det var dette med bildene. Det ser ut som JD bruker bildet av SG882. Vet ikke om det er noen visuelle forskjeller ut fra 3 generasjon som JD kaller det eller om 1. og 2. hadde andre navn?

Det enkleste er nemlig å ta turen til XXL slik at jeg har en direkte butikk å forholde meg til om det blir noe tull. Samtidig kjedelig om jeg får den gamle typen. Da bestiller jeg heller på nett. Hvordan ser ditt kamera ut, Flalar?

Link to comment
Share on other sites

Bildet er av 582 som var det eneste leverandør hadde i full størrelse lett tilgjengelig.

 

3 Gen har nytt utvendig chassis, med nytt design rundt antenne og batterikasse/lokk for å hindre problemene med fukt som var på de første 2. Var noe av de første tingene som måtte avklares før det var aktuelt å kjøpe større antall. Vi fikk en del av forrige Gen fra forrige ABC Fritid som sikkert var av batch'n Jibrag har evnt før. De var ikke bra

 

Har sikkert noen bilder av endringene liggende om det er av interesse.

 

De som eventuelt selger vet/bør vite hvilken.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kjøpte SG550m på tilbud hos jaktdepotet for en uke siden, men er ikke spesielt imponert til nå. Selve kameraet fungerer greit, det er ikke det. Problemet er at bilder via mail kun fungerer sporadisk. Fungerte fint da jeg satt fra meg kameraet og testet for tre dager siden. Kameraet har stått samme sted uten å sende et eneste bilde (tatt 35). Det er ingenting i veien med dekningen - denne er maks. Sjekket over instillingene 10-15 ganger uten å få kameraet til å sende et eneste bilde på alle disse forsøkene. Nå når jeg hadde gitt opp og hadde hentet esken for å sende kameraet i retur til jaktdepotet, så fungerte det igjen med et bilde. Ettersom jeg ikke får sendt noe i retur før mandag skal jeg undersøke litt videre gjennom helgen. Frykter jeg har fått et "mandagskamera". Et kamera som kun fungerer sporadisk er null verdt for meg når jeg først og fremst kjøpte denne modellen pga MMS-/mailfunksjonen.

 

Edit: Tror jeg har funnet problemet. Kameraet stod på 25sek intervaller. Det ser ut som kameraet pga. dette både slutter å ta bilde og heller ikke sender noen av bildene. Satt på 1 minutters intervall nå og fra klokken 1846-1851 tok kameraet 3 bilder og sendte alle tre. Mao. tar ikke kameraet lenger 1bilde/min, men venter med nytt bilde til det får sendt avgårde det andre. Dette betyr at kameraet maks greier et bilde hvert 1,5 minutt (ved optimal dekning) dersom man ønsker å benytte seg av MMS/E-post "instant"-funksjonen. Litt skuffende ettersom jeg kunne tenkt meg å ha 30 sek intervaller for å få flere bilder av dyret og at kameraet kunne sende disse bildene samtidig som det tok nye. Eventuelt at kameraet iallefall tok alle bildene, men heller sendte avgårde bare hvert 1,5 minutt.

Link to comment
Share on other sites

Dette var åpenbart ikke problemet likevel. I dag fungerer ikke mailfunksjonen lenger. Ganske surt etter 20 minutter kjøretur og 20 minutters gange etter det. Kameraet har ligget urørt over natten så ingenting er klusset med og det har full dekning på stedet. Kameraet blir returnert til Jaktdepotet mandag.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har et sg 550 , fikk melding om at batteriet begynte å bli lavt, og det kunne ikke sende flere bilder .

Var ute i skogen og byttet batterier for 14 dager siden .

sjekket at det var strøm på kamera før eg gikk hjem .

Har forsatt ikke fått bilder fra kameraet , er det noe eg burde endret/tilbakestilt etter at eg byttet batteri ?

Link to comment
Share on other sites

Har forsatt ikke fått bilder fra kameraet , er det noe eg burde endret/tilbakestilt etter at eg byttet batteri ?

 

Send Mode slår seg vel over fra "instant" til "manual" når du skifter batterier, om jeg ikke husker feil. Er så sjelden det trengs å skifte...

Link to comment
Share on other sites

Flalar:

Takk for svar.

Hva som er feilen vet jeg ikke.

Antagelig innstillingene. Jeg har formatert kortet i kameraet, tatt det ut og satt i Mac'en, punchet det jeg håper er riktige innstillinger, men kameraet sender ikke bilder hverken manuelt eller automatisk. Får bare feilmelding. Derfor jeg lurte på om noen har innstillinger til Chess som de er 100% sikker på er korrekt, evt om noen vet om det blir problemer med et datatvilling abb. Har ikke kameraet for hånden akkurat nå, så litt vanskelig å gå nærmere i detalj.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm...jeg hadde tilsvarende problem da jeg også forsøkte å skrive inn verdiene på mac'en. Av en eller annen grunn ble verdiene jeg tastet inn delvis overskrevet/sammenslått med default verdiene da jeg satte kortet tilbake i kameraet. Sjekk det lille displayet på kamera at innstillingen ser ok ut

 

Fant aldri ut hvorfor jeg fikk trøbbel med dette så endte som nevnte med å taste inn verdiene manuelt.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Flott at du fikk det til å virke! :)

Skal legge inn oppsett for One Call selv nå... Kan du oppgi de aktuelle data du har brukt? Evt også data for e-mail som trengs, (og hva som kan stå tomt)

 

Ble litt krøll her.... Innlegget er altså myntet på denne fra "Gullars"

Sitat:

Ny batteri luke ble bestilt fra Brunst. Veldig fin service forøvrig.

 

Jeg har fått One Call kort. Jeg har deaktivert pinkoden via vanlig mobil.

 

Alikevel får jeg et simkort med kryss over ikon på Scoutguard550M. Vet ikke om det er et godt tegn eller ei. Jeg er ganske sikker på at jeg hadde dekning i telefonen jeg prøvde den i.

 

Er det noen som får det til å fungere med One Call i Scoutguard? Om ja. Kan noen være så snill å bare copy paste rådataen for MMS til meg. Har forsøkt via diverse sider og tips, men jeg får ikke mannskiten til å fungere! :mrgreen:

 

_________________

"The more you know, the less you carry." - Mors Kochansk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei,

Jeg har et slikt Scoutguard 550 kamera. Dette har jo mms og mail funksjon. Det funker som bare det både med bilder på mail og bilder på mms.

Men, jeg kan ikke få til å sende video på mail. Når jeg stiller det inn på video så tar det bare en video å sender meg en melding om at "nå har jeg fått en video på kameraet". (Dette er jo bare sykt irriterende) Det sender altså ikke selve videoen men den legges på minne kortet.

Jeg har forsøkt alt av innstillinger å googlet på nett men ikke kommet noe lengre. Noen her som har et tips eller noen erfaring med dette problemet.?

Jeg har Telenor sim kort.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har problemer med SG550M. Har sjekket instillingene mange ganger men det sender ingen bilder. Når jeg prøver å sende manuelt så står det "signal normal" og så går det fra step 1-10 og så kommer meldingen"Error3907 Busy network" Er det noen som kan hjelpe meg?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Busty network" :shock: den var ny!

 

Prøv følgende:

Vær sikker på at pin koden på sim kortet er skrudd av (i en vanlig telefon)

Kontroller at du har ett 3G simkort (kan være ett problem med Netcom)

Pass på att det står 0047 forran telefon nummeret det skal sende til

Se at også "account" og "password" er riktig innstilt. ( gjøres på pc)

Link to comment
Share on other sites

Sjekket litt i ei bruksanvisning etter vi snakket om dette på telefon, men jeg rakk ikke å skrive her før nå, og ser du har fått en løsning på det. Feilmeldinga "Busy Network" betyr at kameraet ikke får sendt til angitt nummer. Feilmeldinga kommer på slutten av prosessen i manuell-sendinga, der kameraet sjekker nettverk og går gjennom 10 steg før du enten får feilmelding eller "send successful". Det som er angitt som løsning på dette, er å slette telefonnummeret og legge inn på nytt i formatet 0047XXXXXXXX.

 

Kameraene fungerer stort sett greit, men har litt "sjel" som vi sier her oppe i Trøndelag..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Hei.

Har ett slikt kamera som har fungert greit til nå i høst. Da begynte det og trøble med dekningen. Lirket med simkortet, slo kameraet av og på, fikk dekning av og til. Satte på en antenne med en lang kabel opp i ett tre og det ordnet seg.

I dag var jeg og sjekket kameraet og da manglet det dekning. Hadde bra dekning på plassen med iphonen. Bruker Ventelo på begge.

Noen andre som har hatt samme problemet? Kjenner at jeg begynner og bli jævla lei skiten nå. :evil:

Link to comment
Share on other sites

Sliter mer med tombilder.... Noen tips?

 

Tombilder skyldes som regel at et eller annet, dødt eller levende, påvirker sensoren. Av og til at det er en direkte feil på kameraet, men erfaringsmessig er det som regel noe annet. En slik sensor reagerer på temperaturforskjeller, Dvs at den oppfatter når det er noe som skifter temperatur foran sensoren. Vi kaller det gjerne en bevegelsessensor, men de kan slå ut på endrende lysforhold osv.

 

Det vanligste er at det er et eller annet som vinden beveger foran sensoren - et strå, en kvist eller noe sånt. Det nest vanligste er at det man har hengt kameraet i (som regel et tre) beveger seg, slik at sensoren oppfatter bevegelse.

 

Tips er å henge kameraet i en "tørrgaidd" i stedet for ei buskegran som vinden klarer å ta tak i, rydde bort kvist og gras foran kameraet, og å tenke litt over hvilken vinkel kameraet står i, i forhold til lysforhold. Motsol på morgen og kveld (lav sol) er som regel mest utfordrende, spesielt om en da får sola gjennom skog slik at det blir vekslende lys/skygge.

Link to comment
Share on other sites

Kom vist med feil opplysinger, det var ett 880mk og ikke ett 550m. Men det går kankskje ut på ett?

Var ute i dag og prøvde ett annet sim-kort uten hell. Satte i det gamle og raklet det inn og ut noen ganger samt gav det noen småkakk, og vips så hadde det dekning igjen.

Blir spennende og se hvor lenge det virker nå? Ingen andre som har hatt samme problemet?

Link to comment
Share on other sites

Satte i det gamle og raklet det inn og ut noen ganger samt gav det noen småkakk, og vips så hadde det dekning igjen.

 

Det er jo et tegn på dårlig kontakt, og det er vel sannsynlig at det er (begynnende?) irrdannelse på en eller annen kontakt. Tørk kamera, silica-gel pose inni, smør opp alle pakninger så ikke fukt kommer inn. En veldig lett dusj med kontaktspray kan kanskje være en løsning...(om du klarer å komme til inni der).

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • 2 weeks later...

Flere som har opplevd at kameraet har sluttet å sende bilder etter at OneCall gikk over til NetCom?

Brukte innstillingen for Telenor tidligere med OneCall's Simkort uten problemer.

Har både tatt ut/satt inn Sim-kortet og forsøkt med NetCom sine innstillinger. Men til ingen nytte. Simkortet fungerer i telefonen.

Det står fortsatt Telenor i Displayet.

Link to comment
Share on other sites

Gjort flere forsøk nå, formatert og lagt inn alt på nytt. Når jeg skal sende bilder manuelt avslutter den med,

error 3933:

Network Busy

 

Har forsøkt å slette telefonnr og legge det inn på nytt, også forsøkt med andre mobilnr.

Fungerer overgangen til NetCom hos dere andre som har OneCall?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Har testet en del kamera som har vært satt opp med diverse tvilling-løsninger, og trenden er at dette virker veldig tilfeldig om det funker eller ikke. De aller fleste kamera som dukker opp på service/reklamasjon pr nå er problemer med sending, og i 9 av 10 tilfeller fungerer de med vanlig abonnement.

 

Selv bruker jeg abonnement med fri sending til eget nummer (Chess friends) og har aldri hatt problemer med oppsett osv.

 

Har for øvrig også vært borti at ett kamera nekter å sende med et gitt simkort (SG550M-8M) mens et tilsynelatende likt kamera (SG550M-31) fungerte helt prikkfritt med samme simkort. Så vi bytta kamera, enkelt og greit... :)

Forrige dagen dukka det for så vidt også opp et kamera som nekta å godta minnebrikken, men når det ble byttet minnebrikke gikk det helt greit. Så der var det noe med formateringa av SD-kortet som ikke var kompatibelt.

 

Kan vel sies så enkelt som at disse kameraene kan ha en viss form for sjel...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Etter et par mnd bruk fikk jeg følgende sms fra kamera; I have no more space for new pictures,please change a new SD card, honey. og med det sluttet jeg å motta MMS.

 

Hentet derfor inn kamera for å tømme det og fant at det var masse ledig plass på 32gb SD kortet og at det hadde fortsatt å ta bilder frem til jeg hentet det inn. Da jeg tømte kortet for bilder begynte kamera å sende MMS igjen. Virker som om det ligger en begrensning på hvor mye lagring kamera håndterer selv om det er mer plass på SD kortet. Snodig!!

 

Har andre opplevd tilsvarende og er dette noe man kan stille på?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei

 

Jeg sliter litt med et kamera jeg har. Hadde sim kort fra onecall og dette fungerte utmerket helt til onecall gikk over fra telenor til netcom. Tok kamera inn og det låg på hylla noen mnd før jeg tok det fram igjen, nå med talkmore (telenor) simkort. Ikke f.. å få kamera til å sende bilder. Legger merke til at jeg har full dekning på kamera uten sim kort, men med en gang jeg setter i simkortet så forsvinner dekning. Har prøvt med både 4g og 3g simkort uten forskjell..

 

tips??

Link to comment
Share on other sites

Etter et par mnd bruk fikk jeg følgende sms fra kamera; I have no more space for new pictures,please change a new SD card, honey. og med det sluttet jeg å motta MMS.

 

Hentet derfor inn kamera for å tømme det og fant at det var masse ledig plass på 32gb SD kortet og at det hadde fortsatt å ta bilder frem til jeg hentet det inn. Da jeg tømte kortet for bilder begynte kamera å sende MMS igjen. Virker som om det ligger en begrensning på hvor mye lagring kamera håndterer selv om det er mer plass på SD kortet. Snodig!!

 

Har andre opplevd tilsvarende og er dette noe man kan stille på?

 

Ikke alle viltkamera som støtter SD-kort over en viss størrelse, synes å huske at de tidlige modellene kun støttet inntil 8gb.

Hvorfor? Ingen aning...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 months later...

Kort spørsmål; Har jeg kjøpt katta i sekken med Scoutguard550M?

 

Jeg har både onecall og telenor abn. men får ikke kontakt med noen av dem..

Har forsøkt flere "løsninger" på begge abn, men fortsatt ikke noe signal på kamera. :roll:

Så hva mener dere som har dette kamera? Fikk dere det til å fungere ?

Link to comment
Share on other sites

Samme problem.. Åpenbart noe med kamera/sim, for av og til kommer ikke signalstyrken opp og heller ikke teleleverandør vises. Virker ikke så stabilt :? Mulig jeg pakker det pent ned og returnerer det. Kjøper heller et annet merke, for å sitte slik er ganske så frustrerende...

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at programmet som brukes på pc legger til tekst, selv om jeg har manuelt skrevet inn "rett" adresse.

Skriver manuelt MMS men jeg ser i filen at det skifter til OneCallMMS

Fikk i alle fall gjennom et bilde, så da håper jeg det var årsaken :)

 

Takk for innspill...

 

Samme problem.. Åpenbart noe med kamera/sim, for av og til kommer ikke signalstyrken opp og heller ikke teleleverandør vises. Virker ikke så stabilt :? Mulig jeg pakker det pent ned og returnerer det. Kjøper heller et annet merke, for å sitte slik er ganske så frustrerende...
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...