Jump to content

MMS Viltkamera tips og triks (Scoutguard550M)


nix cabriolix

Recommended Posts

Har ved ett par anledninger vært borti at vilt har reagert på IR'n. Første gang var i fjorvår da jeg satte ut kameraet ved elgkadaver en bjørn hadde tatt. Da bjørnen kom tilbake noen døgn senere, kikket den rett mot kameraet for så å rygge rolig tilbake og forsvinne. Andre gangen var en rev som var innom samme elgkadaver. Jerven som var innom kadaveret en rekke ganger så ikke ut til å bry seg så mye om IR-blitsen. Dette kamereaet var et Stealth Cam Prowler med 2 linser (ett for IR og ett for fargebilder) og fullstendig lydløst, så det var nok det svake røde lyset bjørnen og reven reagerte på. Enkelte kamera med ei linse og med rødt IR-filter som kommer framfor linsa når IR'n aktiveres, har et svakt klikkelyd når denne IR-filteret beveger seg (gjør i alle fall det på min KeepGuard 680V).

Har ScoutGuard 550M samme klikkelyden?

Link to comment
Share on other sites

I går ettmiddag monterte jeg kameraet på reveåta. Det sendte da MMS med bilde da jeg gikk foran. I morrest da jeg gikk foran på nytt kom det ikke bilde. Stått ei natt i 20 - 25 minus. Batteriene er nye, å viser full kapasitet på displayet i test modus. Å kameraet tar bilder, det som svikter er sending. Sjekket innstillingene å di er uforandret. Er 30 minus nå, ska bytte til varme batterier i morra tidlig å sjekke mere ut da. Noen med lignende erfaringer??

Link to comment
Share on other sites

Full dekning. Men det ser ut som om det ikke er kontakt med sim kortet. Byttet til varme batteri. Ingen forskjell. Tok ut sim kortet, satte det inn på nytt, å da sto det telenor i displayet. Pakket kameraet inn i en håndduk til sakte romtemperering, så skal jeg se om det er noe som kontakt seinere i dag.

Link to comment
Share on other sites

Foreløbig konklusjon, MMS funksjonen tåler ikke kulde på mitt kamera. Inne på stuebordet etter å ha fått rom temperatur sender det MMS som bare det. Å bildene som blir tatt er av bra kvalitet. Temp måleren på bildene funker heller ikke, den viste på bildet -16 , det var -33 ute :-)

 

-23 til -33 funket ikke MMS funksjon :-(

Link to comment
Share on other sites

Hvis du leser de tekniske spesifikasjonene for kameraet så står det tydelig der: Operasjon -20 til + 60 grader.

Selv hadde jeg mitt kamera kun ute ei natt i romjula. Vil ikke ta noen unødige sjanser til å ødelegge kameraet under ekstremforhold men temperatur mellom -20 og - 30 grader.

Link to comment
Share on other sites

hei.. fikk villtkamer som mange bestilte av abc fritid for en stund siden,,, har henkt det ut en plass det er full dekning.. men når jeg skruer det på sender det 5 mms på rad også får jeg ikke flere før jeg eventuelt skruer det av å på ijenn... å da gjentar det seg bare...

noen som har forslag til hvordan jeg kan fikse dette :?::?:

har stilt det inn så det kan sende 5 mmser i døgnet

 

 

m.v.h flens

Link to comment
Share on other sites

Ehh, bruksanvisning :oops: Sommerkamera med andre ord :roll:

Ekstrem temperatur her oppe er mellom 45 - 50 kuldegrader. Tåle det ikke 30 minus ja da er det bortimot ubrukeli. 20 minus e jo en varm sankthansaften :-)

 

I slike temperaturer ville jeg prøvd lithium-batterier. Vanlige batterier får stort spenningsfall i kulde, kanskje så mye at det går ut over funksjonene.

Link to comment
Share on other sites

hei.. fikk villtkamer som mange bestilte av abc fritid for en stund siden,,, har henkt det ut en plass det er full dekning.. men når jeg skruer det på sender det 5 mms på rad også får jeg ikke flere før jeg eventuelt skruer det av å på ijenn... å da gjentar det seg bare...

noen som har forslag til hvordan jeg kan fikse dette :?::?:

har stilt det inn så det kan sende 5 mmser i døgnet

 

 

m.v.h flens

 

Jeg har ingen fasit på dette, men ville prøvd: Sjekk innstilling for følsomhet- sett på middels eller lav. -Temperer kameraet før du setter det på ( hagler mms`er her også i blant, men roer seg etter 10-20 min).- Still antall mms i døgnet på maks og bruk abbonement som passer til dette.

Link to comment
Share on other sites

Ehh, bruksanvisning :oops: Sommerkamera med andre ord :roll:

Ekstrem temperatur her oppe er mellom 45 - 50 kuldegrader. Tåle det ikke 30 minus ja da er det bortimot ubrukeli. 20 minus e jo en varm sankthansaften :-)

 

I slike temperaturer ville jeg prøvd lithium-batterier. Vanlige batterier får stort spenningsfall i kulde, kanskje så mye at det går ut over funksjonene.

 

Bruker Lithium batterier.

Det er nok en kontakt feil på sim kortet. Litt rikking på kortet så blir det dekning, men faller ut etter en stund.

Link to comment
Share on other sites

Fikk i dag mitt kamera i posten. Første jeg la merke til var at det ikke fulgte med noen antenne, skal dette følge med eller er det ekstrautstyr? synes jo det er merkelig om så skulle være...

 

Fikk med norsk "bruksanvisning".. Her står det at 2 mapper skal komme opp når jeg kobler dette til data, DCIM og MMS, og at jeg skal trykke meg videre til PROFILE.INI som ligger under MMS mappa, denne PROFIL.INI mangler jeg i MMS mappa. der ligger det bare en DAT-fil som heter MMS.

 

What to do????

Link to comment
Share on other sites

Fikk i dag mitt kamera i posten. Første jeg la merke til var at det ikke fulgte med noen antenne, skal dette følge med eller er det ekstrautstyr?

 

Hei lars2610.

Har du sett nøye gjennom det du har mottatt! Det skal finnes en liten "rød pose" der du blant annet finner en fjernkontroll, i samme pose skal det finnes en antenne....

 

Jeg vet ikke hvor du har kjøpt varen, men det skal være med en antenne til dette kamera.

Mvh

WVAS

Link to comment
Share on other sites

Vi har et slikt kamera stående ca 5 km i luftline fra her. Dette er langt inne i fjellet. Vi får kun bilder tilsendt mobil når en av oss er ved kameraet. Har ikke fått bilde av dyr enda, men har heller ikke sett spor etter dyr der enda. mobil dekning i område er god. usikkert enda på hvor god virkning det har på lang avstand. Skal gi tilbakemelding når vi har svar på det.

Link to comment
Share on other sites

Pass på at det er dekning da Marius ;) 5km inne i fjellet i Namsskogan hørtes tvilsomt ut sådann :) Tvilte også selv en stund da det ikke kom noe på kameraet på lenge ved et åte. Men ved stadige sjekker så var der aldri spor på åtet heller. Reven er nok mer opptatt av brunsten nå. Uansett så fikk jeg bilde av en katt og ei kråke i forgårs. Samt en fuglehund i mørket for et par uker siden. Den levde imidlertid farlig om jeg hadde satt på åtet! :)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har tenkt å kanskje kjøpe meg ett Scoutguard550M med mms funksjon. Men det er noen ting jeg vil vite før jeg bestiller. Vet det er noen kamera som lager lyd når bildet blir tatt, (ett lite klikk) gjør dette kameraet det??? Ser viltet ir lyset?? Hvor langt unna klarer det å oppdage vilt?? Lånte ett viltkamera for en stund siden å prøvde å ta bilder av hjort, men enkelte hjorter ble redd kameraet. gikk store omveier i rundt, spesielt store bukker ble skremt vekk. de ble redd når kameraet tok bilder. Husker ikke merket på det, men det kameraet klarte å oppdage vilt på ca 30m. Har hørt att det kommer en forbedret utgave snart, stemmer det?? Isåfall er det kanskje lurt å vente med å bestille!?? Håper noen kan hjelpe meg å svare på dette :D

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har tenkt å kanskje kjøpe meg ett Scoutguard550M med mms funksjon. Men det er noen ting jeg vil vite før jeg bestiller. Vet det er noen kamera som lager lyd når bildet blir tatt, (ett lite klikk) gjør dette kameraet det??? Ser viltet ir lyset?? Hvor langt unna klarer det å oppdage vilt?? Lånte ett viltkamera for en stund siden å prøvde å ta bilder av hjort, men enkelte hjorter ble redd kameraet. gikk store omveier i rundt, spesielt store bukker ble skremt vekk. de ble redd når kameraet tok bilder. Husker ikke merket på det, men det kameraet klarte å oppdage vilt på ca 30m. Har hørt att det kommer en forbedret utgave snart, stemmer det?? Isåfall er det kanskje lurt å vente med å bestille!?? Håper noen kan hjelpe meg å svare på dette :D

 

Skal asvare kjapt:

Ingen lyd eller lys når bildet blir tatt.

Lengde kommer an på omgivelsene. Under optmale forhold 30+m.

Det kommer et annet merke, ikke forbedret, men det er helt uvisst når. Dette er litt større og uten antenne med mulighet til å kommunisere med kameraet med sms. Du kan be det ta bilde osv. Jeg har et slikt på test nå, men det er nok et lite stk igjen før dette kommer på markedet. Jeg for min del er inntil videre strålende førnøyd Scoutguarden:) Det komemr også adapter snart til Scoutguarden slik at du kan koble til f.eks et bilbatteri, e.l . konstant strømkilde osv. Forøvrig er batterikap bra. Har hatt mitt stående ute i ca 4 uker nå på samme batteriene. Vanlige Duracell...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 3 weeks later...

Noen som vet hvor man kan få kjøpt sikkerhetsboks for SG550M i Norge? Ser at Z-Aim har denne http://z-aim.com/visa_produkt.asp?t=S%E4kerhetsbox+SG550M+%26+SG550PV&id=192〈=sv

Årsaken er at jeg fikk dette bildet på mobilen natt til i går

normal_IMAG0054.JPG

og like etter kom dette

normal_IMAG0058.JPG

som helt tydelig viser at jerven har gått løs på kameraet (legg mærke til hårene i nedkant av bildet). Så ble det stilt på mobilen, og jeg fryktet at kameraet var ødelagt.

Dro ut neste morgen og dette var synet som møtte meg

normal_DSC_1313.JPG

normal_DSC_1316.JPG

normal_DSC_1317.JPG

Jeg hadde laget en boks av en tom 1kg kruttboks for å beskytte kameraet mot vær og vind. På toppen hadde jeg limt på en rørbit for å få plass til antenna. Heldig vis berget kameraet godt, kun noen få skrammer. Antenna var derimot bitt i stykker. Hva som gjør at jerven går løs på elektronik vet jeg ikke, men jeg har en kamerat her i bygda som har vært borti ett par tilfeller der jerven har ødelagt revvarsleren ved å bite over ledningen mellom åta og bua han sov i. Da ledningen var gravd ned, grov jerven den opp og bet av ledningen. Og da det ble forsøkt med å henge ledningen opp i tre, klatret jerven opp i ei bjørk og bet av ledningen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En venn av meg har brukt dette i hele vinter og kameraet har fungert perfekt . Tar bra bilder.

Dette var jo en en meget bra pris ,har ikke sett noen annen butikk som har hvert på 2 høvdinger. Teknisk sett kunne jeg ha tenkt meg at flere funksjoner kunne ha hvert mulig og gjort fra telefonen, spesielt for og slå det av og på men også noen flere. Har du det på åter får man et lass med bilder av sjor og kråke på dagtid og da er det lite hensiktsmessig og gå og tårkke på åta 2 ganger på dagen for og slå det av/på. Det drives utprøving av et nytt kamera med slike funksjoner men er ikke i salg enda men det kommer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei..

 

Kjøpte meg dette kameraet igår, samtidig kjøpte jeg kontantkort pakke. Koblet dette opp imot fri familie, så nå sendes sms gratis.

Jeg testet kamera flere ganger igår hjemme, alt funket og mms'ene rant inn. Gikk opp i skogen, monterte opp og tok test bilder så jeg var sikker på at kameraet var riktig innstilt.

I bruksanvisningen står det, for å slette bilder trykk på -format- så slettes bildene som er tatt. Dette gjorde jeg igår og satte kameraet igang.

 

Idag bar det til skogs, joda 6 bilder var tatt men ingen MMS! Gikk inn på innstillinger og der var alt av MMS oppsett borte.. Hvorfor??

Noen som opplever det samme og har en idè på hva som skjer?

Link to comment
Share on other sites

hei

 

har ett Ltl Acorn 5210MM med telenor, har ett problem å det er att det sender mms bilder konstant uten att det er bevegelse foran. kameraet tar bilder konstant helt fra jeg skrur det på til jeg slår det av. vis jeg slår av mms funksjonen så virker kameraet normalt. noen som har vært borti samme problem???

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...