Jump to content

MMS Viltkamera tips og triks (Scoutguard550M)


nix cabriolix

Recommended Posts

Tenkte å starte en tråd for oss som bruker MMS Viltkamera. Da det for noen kan være vriene innstillinger for MMS parametere osv kanskje de kan spørre på denne tråden.

 

Her er ett tips fra kunde for de som bruker telenor:

 

Litt innviklet, men med litt lesing og prøving gikk det greit. Det som tok tid å få til var "Setup MMS set". Dette gjelder da kun telenor. Telenor oppga feil opplysninger, derfor kan det bli litt unødig klunder.

 

Kluet var innstilling for port ( telenor oppga 9201, dette funket ikke), se under.

 

 

URL: http://mmsc

APN: telenor

IP:10.10.10.11

Port: 8080 ( IKKE 9201)

 

Dette er da riktig innstilling for telenor.

Link to comment
Share on other sites

Takk for riktig port. Det virker imidlertid til at kameraet tilbakestiller innstillingene til følgende verdier:

; for SG550M MMS application

[MMS Setting]

URL=http://mmsc.monternet.com

APN=cmwap

IP=10.0.0.172

Port=80

Skal det være slik?

Sliter også litt med å få umiddelbar sms ved video-opptak.

 

Da tror jeg du har glemt å bekrefte valget ditt med "ok".. kan det stemme ? ( jeg gjorde denne feilen i første forsøk)

 

Tiden for sms-varsling av video har variert litt her også. Jeg har ingen annen forklaring på det enn signalforhold og trafikk.. og kanskje kameraets virkemåte for å formidle riktig beskjed... har tatt opp til 3-4 minutter iblant hos meg. Stemmer det med dine erfaringer?

 

Kameraet varsler ved lav batterispenning også. Kjekt.

Link to comment
Share on other sites

Har bestilt meg et slikt jeg også.

 

Noen som vet innstillingene til Netcom?

 

Vet ikke, men jeg tror du finner de riktige innstillingene hvis du fin-leser hjemmesiden deres. " generelt MMS oppsett" (står ihvertfall på telenor sin side, fant det etter å ha fått feil info hos telenor-hjelpen :? )

Link to comment
Share on other sites

Bestiller nok ett jeg også ! er dette det eneste på markedet så langt ?

 

På det norske markedet, ja. Har vært visninger av et annet, men tror ikke det kom i handelen. Men løp og kjøp, jeg er positivt overrasket så langt :) Tenk å spennende å sette opp ved gaupa`s ferske bytte !!

 

Ja når du nevner det nå så går gaupa rundt meg her nå som bare det , helt inntil huset , og rådyra blir radert . Beklager sidespranget .

Må nok bestille meg vel men det blir vel kanskje dyrt i lengden når det sender MMS i hytt og pine men det er vel noen innstillinger her .

Link to comment
Share on other sites

Har bestilt meg et slikt jeg også.

 

Noen som vet innstillingene til Netcom?

 

Vet ikke, men jeg tror du finner de riktige innstillingene hvis du fin-leser hjemmesiden deres. " generelt MMS oppsett" (står ihvertfall på telenor sin side, fant det etter å ha fått feil info hos telenor-hjelpen :? )

 

Hvis du ikke har funnet det ut, så ser det ut som denne er riktig.

 

URL: http://mm/

APN: netcom (Enten mms.netcom.no )

IP:212.169.66.4

Port: :8080 ( Enten bare 80)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Velg "Fri Familie" så blir det gratis å motta MMS bilder fra kameraet.

Jeg har mobil fra før registrert på firmaet mitt, det nye abonementet (Telenor Frihet) knyttet jeg på meg selv som privatperson.

Ved å opprette "Fri Familie" mellom sim kortet i MMS kameraet og mitt andre abonement så blir bildene sendt gratis.

Da skulle jeg kun kunne faktureres med minimumsgebyret på 49 kroner i måneden. Billig morro :D

Link to comment
Share on other sites

Er heilt sikkert o.t.

men er det noken som har fått erfaring med rekkevidde.

Kor langt ut og kor langt til sidene klarer kamera i dagslys og i mørke.

:roll:

 

Ca. 60 grader til siden. Fremover avhengig av størrelse og varmestråling på " objektet". Fra rundt 8 til rundt 20 meter.. Avhenger mye av ute temperatur også. ( kaldt vær-bedre følsomhet. I streng kulde bør følsomheten stilles på lav. )

 

ABC-fritid har lagt ut norsk bruksanvisning. Kjekt for slike språk-kløner som meg..

-bruksanvisningen detaljert og godt forklart.

Link to comment
Share on other sites

heisann

 

mulig jeg er teit men here we go: -jeg kjøpte et slikt kontankort sammen med kameraet. Må jeg sende inn et skjema til network norway for å få et telefonnummer til dette? Altså et nytt nummer?

 

takker

 

Du må ha et sim-kort... det enkleste er å kjøpe et kontant-abonnement. ( og da gjerne knyttet opp mot en besparende løsning som nevnt over)

Link to comment
Share on other sites

glemt å bekrefte valget ditt med "ok".. kan det stemme ?

Tiden for sms-varsling av video har variert litt her også. ... har tatt opp til 3-4 minutter iblant hos meg. Stemmer det med dine erfaringer?

Angående innstillingene mine som forandret seg, skyltes at jeg dreiv på og formaterte minnebrikken for å slette bildene. (Utdrag i fra bruksanvisning:"Hvis du ønsker å slette alle bildene og videoene på SD kortet er det like enkelt å formatere det som vist i kapitel 4.2.4). :? Dette førte til at innstillingene gikk tilbake til default. Dermed virket ingenting. Etter at jeg forandret innstillingene igjen, fungerte kameraet, både i bilde-og videomodus. Tok et par minutter før jeg fikk mms/sms (-noe lengre med mms naturligvis).

Det som jeg imidlertid ikke har fått til er å motta bilde på epost :cry: Såvidt jeg kan se ut i fra bruksanvisningen er det bare å skrive epostadr inn i PROFIL-fila. Fungerer ikke hos meg. Har du/noen en løsning på dette :?:

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har ført opp både en hotmailadr og en yahooadr men ingen er mottatt siste døgn. -Og ja, jeg har sjekket spam! Kameraet har tatt 168 bilder av prøvekaniner på jobb med disse PROFIL-innstillingene:

 

; for SG550M MMS application

[MMS Setting]

URL=http://mmsc

APN=telenor

IP=10.10.10.11

Port=8080

Account=

Password=

[Address]

PhoneNum1=

PhoneNum2=

PhoneNum3=

PhoneNum4=

Email1=xxxxxx@hotmail.com

Email2=xxxxxx@yahoo.no

Email3=

Email4=

[Append]

LogMode=0

QmmDbg=0

 

Gode løsninger mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

@ Fenris..Gode løsninger mottas med takk!

 

 

 

 

i "Setup

Send to"

, har du 3 valg ( pil høyre): Number-Email-Both.

 

Ok på number: legg inn tlf nr. Ok-save.

Ok på email: legg inn emailadr. Ok-save.

 

Stå på "setup,send to, both. Ok-Enter.

 

Testet dette nå, funket her. Fikk bilder på mail og tlf samtidig, 10-15 sekunder.

Link to comment
Share on other sites

Nok en gang takk til Lynx! Når jeg la inn epostadr inn manuelt vhja fjernkontrollen gikk den igjennom, dog noe sent. Men feilen tror jeg faktisk har vært på selve epostserveren, for de første MMS'ene (hvor jeg hadde lagt inn epostadr inn via PC) tikket inn i fra 10 til 24 timer forsinket. Smartfilteret på hotmailen (explorer?) syntes faktisk at disse epostene var mistenkelige og dette kan kanskje ha bidratt til at de ble holdt igjen for nærmere sjekk. Etter at jeg la inn avsender/viltkameraet som lagret kontakt, gikk det som kniv i varmt smør! Eneste jeg nå har å utsette er at det ene (av to) kameraer virker til å ha noe dårlig kontakt i batterikassetten.-Av og til må jeg dytte/dra litt i kassetten for å få kontakt. Klar reklamasjon men først må de få flere inn på lager...!

I natt skal kameraet få stå i hundegården i -18 C så får vi se hvordan det takler dette!

Link to comment
Share on other sites

Fikk MMS i efta, bare en halvtime etter jeg flyttet kamera. Kvaliteten er ikke veldig god, men fullstendig god nok til å oppfylle prinsippet : Overvåking i sanntid. Skal laste opp bilde fra minnet i morgen, til sammenligning. ( Fenris nevner kulde, det ser ikke ut til å være noe problem. Har ligget mellom - 17 til - 31 her i lang tid. Men følsomheten må stå på lav... ellers tikker det inn bilder av norsk natur titt og ofte.)

 

 

786266.jpeg

Link to comment
Share on other sites

De låsboxene så greie ut. Kommer nok snart her også men ellers er det jo bare å bestille derfra.

Kameraet taklet fint beskjedne -20C. Ringte Telenor for å sjekke hvor mye jeg hadde brukt på MMS på mitt gsm-alarm abonnement som står i kameraet. Ikke å anbefale :oops: Hundrelappene hadde flakset avgårde...Tror jeg flytter SIM-kortet tilbake til Pointeren.

Ble anbefalt som Hunter71 også foreslår, å få et Telenor Frihet med Fri Familie = 49 kr pr mnd og ubegrenset MMS.

Noen som har bedre/billigere forslag til abonnement?

Link to comment
Share on other sites

Har i dag mottat ett MMS kamera fra Fangstmann :-) Å må si det gikk smertefritt å sette det opp med Telenor. Jeg har ett tvillingsim som jeg satt i kameraet å da sender det MMS gratis :-)

Eneste jeg ikke får er epost, men det er ikke noe must. Har lagt inn to epost adresser.

 

Så noen spørsmål til dere som har brukt disse i felt. Hva anbefaler dere å stille inn på kamera innstillingene, som tid mellom bilder, maks antall bilder, at kameraet sender bilde med en gang osv. Er litt usikker der.

Link to comment
Share on other sites

Har i dag mottat ett MMS kamera fra Fangstmann :-) Å må si det gikk smertefritt å sette det opp med Telenor. Jeg har ett tvillingsim som jeg satt i kameraet å da sender det MMS gratis :-)

Eneste jeg ikke får er epost, men det er ikke noe must. Har lagt inn to epost adresser.

.

 

Jeg la inn begge deler ( forklart lenger opp på siden)- Det funket hos meg.

Personlig ser jeg ikke nytten av å få bilder på e-post.

 

Så noen spørsmål til dere som har brukt disse i felt. Hva anbefaler dere å stille inn på kamera innstillingene, som tid mellom bilder, maks antall bilder, at kameraet sender bilde med en gang osv. Er litt usikker der.

 

Alle er jo ganske ferske på dette. Må prøves og feiles litt. Men jeg har vel en formening om innstillinger i forhold til hva en kan regne med å få bilde av. Ved foring-plassen til rådyra er det ingen vits å ta 3 bilder med 5 sek i mellom... blir fort veldig mange.

Men f.eks. ved gaupebyttet ville jeg satt maks bilder på kort tid. For å få flest mulig bilder om gaupa skulle dukke opp.

I kulde ( kaldere enn -15) må følsomheten stå på lav.

Maks antall står på 99 hos meg. Men dette henger jo litt på hvor ofte du har tenkt å se til kameraet.

Sende med en gang? På " instant" gjør det vel det uansett.. Valget er å bestille rapport til en bestemt tid på døgnet.

Dette henger vel også litt på type " bytte" og formål. Og om du synes det er greit å bli vekt midt på natta. ( ho som sover ved siden av meg synes ikke det var så veldig kult :roll: ) Jeg får lage en profil på tlf med beskjeden meldingstone.. :P

 

Hadde min første "backlash" med dingsen i går. Skulle overføre bilder til PC, : får opp "feil ved minnet" .. "reparere automatisk?"

Gjorde så, ingenting skjedde. Løser ut enheten, alle bilder er borte fra kamera. Ingen overført til PC heller. Da jeg setter på kameraet igjen, går det i " heng" .- alle IR lamper står bare å lyser. Formaterer minnet, hjelper ikke. Tar ut batterier, sim og minne. Formaterer minne separat. Setter sammen, da virker det. Får håpe det var ett engangstilfelle. Må ta med at dingsen var iskald da jeg koblet til PC. Vet ikke om det har noe å si, men kommer til å la den stå en stund inne neste gang.

Link to comment
Share on other sites

Jeg la inn begge deler ( forklart lenger opp på siden)- Det funket hos meg.

Personlig ser jeg ikke nytten av å få bilder på e-post.

 

Jeg har gjort det slik du gjor, men jeg lurer på om det kan ha noe med at tvillingsim ikke kan sende epost til hovedsim kortet. Sms kan ikke sendes fra tvilling til hovedkort. Men ser ikke nytten av epost, før eventuelt ett slikt kamera blir godkjent som overvåkning av gaupe eller jervebås.

 

Tvillingsim, en rimelig løsning det også :-)

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som selger låsbare kasse til disse kamerane i Norge?

F.eks noe slikt: http://www.custom1enterprises.com/custo ... es_011.htm" target="_blank

 

Ser for meg at det burde være et marked for det også, da dem er veldig lette å ta med seg for folk med bare det bandet som følger med kamera.

 

 

Jepp, de er på vei inn til fangstmann.no snart.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som selger låsbare kasse til disse kamerane i Norge?

F.eks noe slikt: http://www.custom1enterprises.com/custo ... es_011.htm" target="_blank" target="_blank

 

Ser for meg at det burde være et marked for det også, da dem er veldig lette å ta med seg for folk med bare det bandet som følger med kamera.

 

 

Jepp, de er på vei inn til fangstmann.no snart.

 

 

Hvis jeg skulle fått et ønske ang disse kassene så ser jeg ikke nødvendigheten av den svære lippen som stikker ut til den digre hengelåsen.

Det er totalt unødvendig mener i hvertfall jeg.

Burde vært en liten og fin låsbar kasse som kan åpnes forfra og plass til sånn pyton wire.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg endeøig fått tid til å sette meg inn i desse kameraene og testet de. Det kan som sagt tidligere her være en fordel å sette følsomheten til low iallefall. Jeg satte også ned anta MP til 3 da dette er nok til å se på min telefon hva det er. MMS´ene kommer instant nå. Satte MMS til instant. Sitter å tar bilde av meg selv nå og de blir tydeligvis sendt med en gang de blir tatt og mottas 1 sek etterpå. Dette blir gøy!! :)

Link to comment
Share on other sites

jeg må ha meg et sånt kamera og har lest på tråden og savner igrunn en ting:

 

Er dere fornøyd med disse kameraene? virker de etter hensikten? vil ha et sånt på revaåte hvis de er noe å ha :shock:

 

Ser ut til å funke fint ( hatt en backlash, får håpe det var et engangstilfelle) Men etter en snau mnd på markedet er det selvfølgelig litt tidlig å si noe om holdbarhet... Virker absolutt etter hensikten. Bør være ideell på reveåta ( bortsett fra da du er på jobb å får mms av en flott rev på åta :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har testa kameraet omlag ei uke nå, og det ser ut til å fungere bra sålangt. En ting jeg savner er å kunne bestille bilde fra kameraet med mobilen. Greit å vite om det virkelig er lite besøk på åta eller om det er kameraet som svikter. Mener den funksjonen fantes på det kameraet jeg i sin tid bestilte fra ABCfritid. Mulig jeg husker feil men det kameraet som kom i posten er ikke det samme som ble annonsert i begynnelsen.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt kameraet ute siden før nyttår, trudde det ikke fungerte da det ikke kom noe fra det, men i dag da jeg gikk til kameraet hadde ikke reven vært der :-) Det tok bilder av meg, å det kom både mms og epost så begge funksjoner virker nå :-)

Da kameraet tok bilder av meg så ser jeg at det blir rødt lys ( er vel IR lyset ) å da lurer jeg på om dette vil skremme gaupe eller jerv fra åta??

Neste er om noen har testet ut hvilke AA batterier som holder lengst i kulda??

Noen med erfaringer om dette, kansje fra andre kameraer?

Link to comment
Share on other sites

Om IR blitzen skremmer viltet har jeg lurt på også. Det vil vel vise seg etterhvert, da man har fått prøvd ut kameraet på forskjellig vilt. Jeg gjetter det kan være litt individuelt. Vilt av samme art kan være temmelig forskjellige i oppførsel overfor " fremmede" ting. Kommer sikkert litt an på situasjon og setting også.

Da det gjelder batterier er det Energizer Lithium som er i særklasse. Varer utrolig lenge og tåler kulde. Og pris deretter. Så hvis kameraet skal stå lenge ute langt av lei uten mulighet for å bytte batteri er dette sikkert beste løsning. Jeg har brukt vanlige ( ikea) batterier. Vi får prøve å utveksle erfaringer om varighet. Varigheten kommer selvfølgelig an på innstillinger, antall MMS, og signaldekning også. Satte ut kameraet ved et flittig brukt revehi i går. Venter på pling av mikkel :)

Link to comment
Share on other sites

Har tatt mange bilder av både bjørn og jerv, ingen av de har reagert på ir lyset.

Bare ett bilde av gaupe så det vet jeg egentlig ikke noe om, men tror det ikke.

Ingen av bildene er tatt med mms kamera.

Men jeg må vell ha ett slikt kamera å. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...