Jump to content

Tofot til kombi??


lupus mutus

Recommended Posts

Hvis du synes det tar for lang tid å ta av sekken for anlegg så har du ikke brukt tofot! Dessuten tofot på kombi?! Jaja, det blir ikke meg.

 

Men min egen erfaring er at ryggsekk, tue, stubbe, sneskavel eller noe annet er mye raskere og bedre anlegg i felt enn tofot. Tofoten er fin på postering og slikt der man har litt tid til å forberede seg og fin til å la våpenet hvile i mens man ligger å speider etter noe jaktbart.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke helt enig der. En kompis jakter med en skikkelig tofot på rifle og er alltid langt raskere til å komme i skytestilling, mens jeg har mista flere skuddsjanser fordi det tar for lang tid. Anlegg i 20 cm løssnø?? Hallo, pipa skal være over snøen!

På det raskeste tipper jeg han fikk avlevert skuddet på under 10-15 sekunder, mens fugellen var på tur på vingene! Da ville ikke jeg fått sekken av ryggen ennå!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Steve, har den kun på på banen, og under ren posteringsjakt.

 

Men deg om det, hver sin smak! Men jeg skjønner ikke helt hva du spør etter. Hvordan finne en med riktig feste? Eller?

 

Edit: Jeg forsto heller ikke den med løssnøen. Hvordan bruker du tofot i løssnø? Bena synker jo bare ned?? Mye bedre med sekk da vel?

Link to comment
Share on other sites

Du må gjerne kjøpe tofot å ha på kombien, test den nå skikkelig på banen først. Tofot er ikke noe hokkus pokkus for å bli en bedre skytter, og jeg vil tro uten å ha testet tofot på din kombi at den praktiske presisjonen ikke blir noe bedre med en tofot montert.

 

Løssnø er foresten et yppelig underlag for å skyte stødig, selvfølgelig stuper jeg ikke ned i sneen med pipa først. Men legger man seg ned og kanskje i kombinasjon med en liten sekk så ligger i allefall jeg som støpt når jeg ligger i en halvmeter med løssne.

 

Skytestokk er foresten som nevnt over her også et yppelig hjelpemiddel.

 

edit: og etter å ha lest trådstarters andre innlegg i denne tråden enda en gang:

 

Jeg er overbevist om at hvis du spanderer et par tusenlapper i treningsammo så vil du ha mye større glede av det på jakta enn en tofot!

 

Tofot hjelper deg ikke til å bli en bedre jaktskytter, tren på forskjellige skytestillinger, i sne, opp og nedbakke, med og uten puls. Utnytt terrenget, mens du beveger deg frammover i jaktterrenget ditt - planlegg litt, kom i skjul, ha i bakhodet hvor du har mulighet til å skyte fra. Raske oppdukkende mål på kort hold tar du lett knestående med litt trening, eller ved hjelp av en skytestokk/kjepp hvis holdet drøyer litt. Fugl som sitter på langt hold har man altid tid til å ta liggende, hvis man vet å utnytte terrenget.

 

Utnytt kombien din..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Våpen med løpsbunt, eller andre våpen der forskjeftet er i kontakt med pipa gir dårlig resultat med to-fot.

Forskjeftet på en kombi er gjerne noe tynt også, slik at feste for to-foten blir dårlig.

 

Finnes noen små stoler med 3 ben som selges på bensinstasjoner ol. har sett dem ned mot 40cm høyde, ha en slik i beltet, og bruk den som anlegg. Fester du en litt kraftig snor mellom bena bærer den bedre i snøen også.

Link to comment
Share on other sites

tofot generelt er diskutert opp og ned og i mente på dette forumet. Polardego her på forumet har en lett fin tofot, hør med han hva den het, eller søk litt rundt på forumet

 

 

edit:

tofot med vugge fungerer greit på rifle. På sekunder har man suverent anlegg på fem sekunder. Det kan være forskjell på å komme hjem tom eller fylt sekk.

 

Men du har ikke rifle, du har kombi.

Hvis jeg ikke tar for mye feil (hadde en Valmet 212 engang, den kan ikke være så ulik din) så er forskjeftet festet til løpet direkte. Og med tofot montert på forskjeftet da og litt hardt underlag så vil du få treffpunktforandringer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Kombier, særlig de med loddede piper, er ofte minst like presise som rene rifler. De er krevende å skyte inn og teste ladninger med, da de trenger å stabilisere temperaturen mellom hvert skudd.

 

Jeg er overbevist om det som gjør dem presise er at et loddet pipesett blir like stivt som en ganske tykk riflepipe.

Link to comment
Share on other sites

jeg mener at alt over 100 m med kombi er uakuvelt siden man har bare et rifle skudd å men tanke på at man bruker den på småvilt jakt eller rådyr jakt det er ikke akkurat noe store dyr man skytter på så maks 100m med kombi etter min meing

Link to comment
Share on other sites

Vel, det går jo an å bruke kombien til toppjakt da, og til rypejakt for eksempel. Jeg har skutt noen ryper med rifleløpet på drilling. Må ha egnet kikkert selvfølgelig. På slik jakt er sekken uovertruffen anlegg mener jeg, kunne ikke tenkte meg å dra på hverken skytestokk eller tofot.

Link to comment
Share on other sites

skytte stokken er jo et godt antertiv men man bruke sekken kenet å skyttestroppen men tofot ikke på kombi eller drillingen men vil ha det selv blir det vel opp til vedkommen har sett de som har det enskudts rifler som baikal så da går det vel på kombi eller drilling også men jeg persjolig ville heller valgt en skytte stokk stede med tre bein på bedre støtte

Link to comment
Share on other sites

men hovdensaken uannsett rifle/kombi våpen er at trener med såpass at man vet hvor man setter skudd på frihånd gjør man seg avhening hjelper milder som to fot skyttestokk kan man fort mist skudd sjangsen pluss at etter min meing har glede av våpenet vist man ikke kan stole på det ut at man bruker hjelp midler sier ikke at folk skal ta det med seg men hovdesaken er å trene såpass med våpenet at man kan bruke det på fri hånd eller så har man jegerstroppen som kan henge å slegge på venste eller høyre armen! får den er jeg flittig til bruke eller så henger den der bare å slegger

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

sier ikke at det er galt å skyt dyr 150m men jeg mener det bedre å være sikker enn sorry jo mindre målet er jo vere er det treffe å med tank på at man har 1 rifle skudd å må brekke våpenet får ladde om vist man må lever skudd nr 2 vist holdet allred 150 m er det blitt enda mere da vist man skaddeskytter

Link to comment
Share on other sites

Evne til å holde tilbake skudd må vi ha uansett våpentype/anlegg/støtte.

 

Jeg ser ingen som helst fordel ved å ha et flerskuddsvåpen i forgold til et enkeltskuddsvåpen når det er snakk om fugl eller hare på 100m hold eller mer. Kjappe og presise oppfølgingsskudd vil vel ikke være mulig uansett.

 

Til Topic, så ville jeg vel velge en tofot med hurtigkobling til kombi eller drilling. Jakter selv med enkeltskuddsrifle og Harris Tofot, men den er langsom i montering/demontering og ødelegger balansen på børsa totalt.

Går helt fint til mitt bruk, men til mer bevegelig jakt ville jeg nok satset på en annen patent. En sekk eller annet anlegg vil ofte men ikke alltid være mulig, og tofot er et godt hjelpemiddel når man bare er villig til å trene med det slik at mulighetene/begrensningene respekteres.

Link to comment
Share on other sites

etter mine erfaringer har folk litt letter skytte godt på ei pappskive enn i en jakt sitvasjon men tanke på hvor smått småvilt er så prøver jeg aldri å skytte over 100m med rifle eller rifle løpet på kombi hva andre gjør blir opp til dem det er bedre å ha kontrol enn ingen kontrol :wink: det skal så lite til at man enten i verste fall bommer slik at kulla forsetter sin vidre ferd eller skadde skytter som en vær jeger har vist ansvar å oppføre seg litt sikker! som noen har sakt at man skal aldri angre et skudd man ikke har avgitt

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Har jaktet mye med drilling og kombi- og rifle.

Jeg bruker sekken, men ofte sitter rypa høyt, eller på skrå rett opp fra der du ligger, er det ikke noe stein eller tilsvarende i nærheten å legge sekken på så kan den bli for lav.

 

Jeg har en slik som linken viser øverst i sekken, først fylte jeg den med klær, men nå er den fyldt med isoporkuler fra sakosekk. Synes den gir mere høyde en bare sekken, er ikke alltid man har så mye i sekken og da blir den veldig lav.

http://www.jaktdepotet.no/skytterrekvis ... g-unfilled

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har en harris tofot som jeg har brukt på reimfestet til kombien. Får samlinger så det holder på hardt underlag, og ingen treffpunkt forandring med/uten tofot. Morsomt å få bedre samling med hagla enn mange andre gjør med rifla si (ca 2cm på 100m) :) Men den blir brukt kun under testing av ammo eller innskyting. På jakt brukes hagleløpet desidert mest, og da vil jeg nok miste mye vilt hvis en tung tofot skulle henge frampå løpet. Og har jeg tid til å montere tofoten under en jakt situasjon, så har jeg tid til å rigge sekken som støtte også. Så tofoten er aldri med i sekken på jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...