Jump to content

Noen som har erfaring med zeiss conquest ?


GÅSEJEGERN FRA FOSEN

Recommended Posts

Vurderer sterkt og oppgradere min bushnell xlt trophy til en zeis conquest, har

funnet ut at jeg klarer meg med 3-9*40 og ser de har et slikt sikte på sportsbutikken

sine netsider til 3900kr. Uansett tror jeg kanskje det er en god del bedre en det bushnell sikte

jeg har nå, jeg kommer til å ha det på en 6,5*55 a-bolt og blir brukt mest til rådyr,rev,fugl og sel jakt.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en zeiss conquest 3-9x50 nå i 6-7 år og er veldig godt fornøyd. Det er selvfølgelig ikke samme optiske kvalitet som på de dyrere zeiss-modelene, men til den prisen er den absolutt verdt pengene :D Hvordan den stiller i forhold til bushnell eller andre modeller i samme prisklasse vil jeg ikke uttale meg om.

Link to comment
Share on other sites

Du finner mye om Conquest om du bruker søkefunksjonen.

 

Har en Cq 3-9X40 og synes den har mye dassrulleffekt, dvs du må være meget omhyggelig med øyeplassering, ellers blir det mye svarte skygger inne i siktet. Har også en Cq 3,5X44 og det er et mye bedre sikte, men også en annen pris enn 3-9X40. Anbefaler at du får prøve å se gjennom forskjellige sikter før du bestemmer deg.

Link to comment
Share on other sites

Fikk med det bushnell sikte når jek kjøpte rifle for ca2måneder siden, har prøvd det på bane

og oppdaget at sidejusteringsskruen gjikk motsat av merkingen. Dvs når jeg trode jeg skrude til høyre gjikk

det til venstre istedet, men men det står made in china på eska til kikkerten, sikkert sat samen av en skjeløyd

asiat :lol: . Tenker at det blir den zeissn ja, ihvertfall ikke asiat varer det.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt ein slik modell og var veldig godt fornøgd med den. Klar og fin optikk og sikker i justeringa. Problemet som Dadden nemner la eg aldri merke til. Årsaken til at eg solgte den var at augeavstanden vart for lang på rifla mi. Sjølv om kikkertsiktet var heilt framme måtte eg lene hovudet litt tilbake for å få fullt synsfelt. Eg burde sannsylegvis hatt litt lengre kolbe. Han som kjøpte siktet har det på akkurat maken rifle og montasje (Ruger) ,men sidan han er ein del kortare enn meg så passar det perfekt til han.

 

Så siktet kan absolutt anbefales. Ellers bør du ta ein kikk på nye Meopta Meopro 3-9x42 .Dette er eit nytt kvalitetssiktemed 1 tommes mellomrør til rimelig pris kr 3490 med retikkel 4 eller plex. http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=2824

Winge kallar dette ein økonomi modell fra Meopta,men Meopro brukar akkurat samme coating som toppmodellen Meostar. Conquest derimot brukar ein enklare(og billegare?) coating enn Zeiss sine europeiske modellar. Så Meopro står ikkje noko tilbake fra toppmodellen Meostar utanom at det er andre dimensjonar.

Link to comment
Share on other sites

Fant en test av zeiss conquest på skytesport.no, der får disse siktene veldig mye skryt, ser

de også får en del skryt på forumet og på amrikanske sider så det ser ut til å være en langt bedre

kikkert en den bushnellen jeg har nå. Er uaktuelt å gå for noe dyrere en 4000kr uansett, tenkte først på

nikon monarch men ser at mange mener zeissen er bedre så det blir nok en slik jeg ender opp med.

Er forøvrig ganske kort(1.70) så da passer den meg ganske godt vil jeg tro, kommer som sagt til

å bli sat på en a-bolt composit med warne medium høy montasje.

Link to comment
Share on other sites

Har både Conquest og Monarch selv. Førstnevnte er en 3-9x40, kjøpt hos Jaktfall i vår. Det var i hvert fall mye kikkert for penga synes jeg. Monarchen er en 5-20x44, som kostet omtrent det samme.

 

Sammenlignet de to ved å holde dem ved siden av hverandre, med zoom på 5x. Virket som om Conquesten var hakket kvassere optisk. Den ga også et mer solid inntrykk. Synes også at den virker overraskende bra i skumring. Har tysk 4 retikkel på Conquesten, og det synes jeg er helt greit. Det er verken for tykt eller for tynt. Går fint å felle en fugl på 200 meters hold. Liker retikkelet bedre enn det merkelige BDC-retikkelet i Monarchen, med noen dustete ringer nedover som kulebanekompensator (BDC = Ballistic Drop Compensation), som bare er i veien. Men denne kikkerten kommer bare med dette retikkelet.

 

Ingen tvil om at Monarchen også er ganske mye for penga, men tror nok Conquesten er hakket mer for penga. Velger du en Monarch, unngå BDC og velg heller Nikoplex. Du få jo en fin en hos XXL i 3-12x42 til under fire lapper; http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/kikkertsikte/monarch-iii-3-12x42sf-matte-nikoplex-1055817

 

Ulempen med Conquesten, synes jeg, er dorulleffekten. Det er litt mye. Man må være ganske nøye med øyeplasseringen for å få et bra bilde. Der var Monarchen hakket bedre.

Link to comment
Share on other sites

Har sett på classiken nå, ganske sikkert en bedre kikkert men også en del dyrere en det

jeg har råd til. Ser de ligger på 6000-10000kr for noe som kunne passet meg, sån i forhold

til den bushnell xlt trophyen jeg har vor mye bedre er en conquest en den i samme størelse kan

derre med peiling si noe om det ? Vis man ser på prisen så skal man kunne tro den er dobbelt så

bra som bushnellen, noe som egentlig ikke skal så mye til, heller enda lit på conqusten i den prisklassen

jeg skal ha.

Link to comment
Share on other sites

Du gjør et meget fornuftig kjøp med å kjøpe conquest i forhold til Bushnell Trophy :D . Har 2 stk Bushnell(liggende i skapet) sjøl, og det er ikke rare greiene i forhold til conquest. Bushnellen passer best på ei 22LR eller 223 rifle brukt i dagslys. Håper du skjønner, for det er en solid og godt laget kikkert, som tåler mye juling. Det er når det er litt krevende lysforhold den ikke er brukbar. For rundt 4000 kr er det masse kikkert for pengene du får her i conquesten. Det går ikke ann å sammenligne conquest VS Bushnell, for det er kikkerter fra 2 forskjellige ligaer. Omtrent som å sammenligne en tungvektsbokser mot en lettvektsbokser.

Link to comment
Share on other sites

Blir nok fornøyd med conquesten da joggen, du har ihvertfall ret i det at bushnell trophy xlt ikke er rare greiene

ihvertfall, skall flyte den bushnellen jeg har over på broderns 223. Noen som vet vor lang leveringstid de har på sportsbutikken ?

håper jeg får sikte før neste uke for da er det fullmåne i mine trakter å da skall reven ligge tynt an

Link to comment
Share on other sites

Kjenner godt han sportsbutikken.no, tror du har kikkerten din nokså snart, for tidligere har han hatt et digert lager med div conqouest bak på lageret, så den blir vel henta av posten mens vi skriver regner jeg med. Til det du beskriver som bruks område, har du kjøpt deg en knall kikkert!!!!!!.

Link to comment
Share on other sites

Får den vel i løpet av uka da sikert, viner å skjyte inn sikte til det blir fullmåne å da, er mye snø her

så blir det klarvær å fullmåne blir det kjempeforhold for å teste zeissen på reven. Har tidligere bare

hat jallasikter på riflene mine som feks jahti jakt pro, niko stirling,simmons og bushnell xlt trophy så

det kan nok bli en aha opplevelse å bytte til zeiss ja.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fått og montert conquesten, må si det var lit forskjell på den og bushnellen ja, var

mye mørkere å se i bushnellen. Den dorulleffekten merket jeg ikke stort til må jeg si,øyeavstand

passet meg bra da jeg er ganske kort, kjøpte med z-plex retikel noe jeg ser er perfekt til seljakt.

Likte godt at man kan nulstile klikkinnstilingene på kikkerten, det gjør at jeg kan skytte inn med

både helmantel og blyspis.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...