Jump to content

Hundevennlige Fjellski


storm

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg mine første fjellski, og trenger noen tips om hvilke ski jeg bør velge, og hvor lange de bør vere.

Kommer ikke til å bestige høye fjelltopper med de med det første, men kommer til å gå endel på fjellet og i marka med de. Har andre ski til bruk i preparete løyper, men de kan med fordel ikke vere for breie.

 

Mine kriterier:

- Ikke stålkant (kommer til å ha med meg hunden på 99% av skiturene), evnt trenger jeg guide til å slipe stålkanten til den blir helt ufarlig for hunden, uten å ødelegge skienes egenskaper.

- Smørefri (kan ikke smøre ski, for mye styr, trenger heller ikke supergli ), evnt ansette smøreinnstruktør :mrgreen:

- Brei nok til å gå i litt løssnø.

- Solide ski. (er 190 på sokkelesten og 110 på vekta, samt jeg kansje kommer til å gå med noe oppakning)

 

Mine alternativer så langt:

- Fischer S-bound BCX Jakt Crown (smørefri), 189cm lang, 98-69-88mm brei, uten stålkant. (Ivertfall breie nok, og rikelig med innsving, men kansje litt kort?)

 

- Åsnes Breidablikk (ikke smørefri), 190-200cm lang, 86-62-74mm brei, uten stålkant, med kortfelle system. (Har sendt mail til Åsnes om de kommer med smørefri såle)

 

- Fischer BCX E109 Crown (smørefri), 198-203cm lang, 78-60-70mm brei, med stålkant. (Hadde vert perfekt om de ikke hadde hatt stålkant, Fischer hadde jo samme ski uten stålkant, ved namn Villmark, men denne er selvfølgelig utgått av produksjon...)

 

- Fischer BC Country Crown (smørefri), 180-210cm lang, 60-52-57mm brei, uten stålkant. (frykter de blir for smale...)

 

Trenger også tips om:

- Bindinger (regner med det blir en versjon av 75mm tåbinding med vaier, er skeptisk til BC bindingene, for mye plastskramel...)

- Skisko (har breie labber med høy rist, og ikke verdens beste ankler)

- Skistaver (fikk et tips om teleskopstaver om jeg skulle gå i løssnø...)

- Skifeller (rimelig blank på dette området...)

 

Takker på forhånd :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert, men har litt erfaring som jeg gjerne deler med deg.

Jeg startet med smørefrie jaktski uten stålkanter av hensyn til hunden. Min erfaring er at det er mye greier å kjøpe med stålkanter og rundslipe dem i tuppen. Jeg går mye i løyeper om kvelden med stålkanter og hund og til dags dato har jeg aldri vært i nærheten av bena til hunden med skiene så jeg ser ikke helt dette problemet. På den annen side er du helt lost på skare uten stålkanter, men du trenger ikke ha dem helt frem i tuppen. Om du har rundslipte stålkanter eller glassfiberkanter er det neppe store forskjellen hvis du allikevel kommer borti hunden. Det er mye viktigere at du har kontroll.

 

Hvor store du skal ha er litt opp til deg. Tenk flateinnhold og hvor mye du går i løssnøen. Med den vekta du oppgir må du ha så store som du tør å kjøpe, men hvis du skal gå i områder med en del kratt må du ikke ha for lange. Kjøp da heller bredere. Alternativt kjøp lange og ta med deg et par truger. Gå dit du skal, sett fra deg skiene og jakt på truger. Det er mange muligheter.

 

Jeg har både smørefrie og smøreski, men jeg ville kjøpt smørefrie til bruk i løssnøen. Det er også ofte vekslende forhold og da er det jaggu tungt nok å gå om du ikke har kladder i tillegg.

 

Når det gjelder bindinger er det igjen en avveiing. Tåbindinger er veldig behaglige og praktiske, men i dyp snø blir du gående veldig oppover fordi du ikke får med deg bakskien. Gamle helbindinger løfter bakre skien mye bedre når du labber i løssnø.

 

Jeg har teleskopstaver. ikke fordi de er viktige når du går, men jeg kan dytte dem sammen og feste dem på sekken når jeg vil gå med hagla i hendene og det er praktisk. Hvis ikke det betyr noe for deg hadde jeg ikke brukt de ekstra kronene på staver som er svakere, men pass på at du har brede og streke trinse.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Da har valget av ski blitt tatt, det blir Fischer S-bound BCX Jakt Crown på 189cm.

Da gjenstår bare valget av bindinger, enten Voile 3pin Cable Telemark 75mm binding eller Rottefella BC Magnum.

Og valget av sko, mest sannsynlig Alfa Skarvet BC eller Varg Skavl 75mm, begge i str 47 :shock::lol: Noe som ser ut til å bli et problem, da ingen av sportsbutikkene på Moa (ålesund) hadde inne noen fjellskisko i så "liten" størrelse... Fikk prøvd Alfa Skarvet i str46, men den var litt for kort etter min smak, må jo få plass til varmere sokker...

Heller faktisk mer mot BC bindinger og sko nå, mest pga prisen, da lommeboka er slank nok allerede...

Link to comment
Share on other sites

Har Åsnes Combat uten stålkant som jeg bruker når jeg har hund med på tur. Fungere topp som jaktski med hund, bruker også langfeller så jeg kan ha børsa i hendene hele tiden og stavene på sekken under småviltjakt.

Flott å ikke ha stålkant som kan skade hunden.

 

Men skal du opp på snaufjellet og du opplever hardt føre og is, så er ski uten stålkant ikke noe særlig har jeg erfart, de bare sklir i alle retninger, men skal du gå i snø så betyr det ikke noe, men de har sine begrensninger ute stålkant.

 

Noen hunder er aldri i nærheten av skiene mens jeg opplever andre hunder som gjerne prøver å stå på skiene :) Så hadde sett an hunden før jeg valgte skiene jeg ville ha brukt. Har sett skadene stålkant kan gjøre og det førte til uker med "lampeskjerm" på hodet, hunden gikk i veien for en kar med "kite" og slalåmski.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med valg av ski. Som en rein jakt og løssnøski er den helt suveren. har hatt flere par av disse og vill ikke byttet dem ut med noen andre med den bruken jeg har på ski. Eneste gangene det dukker opp problemer er det er mye skare eller det blir reine transportetapper i vanlige løyper. Der er de ikke bra. Det fungere i og for seg i løyper, men du klarer ikke holde samme fart som andre med normale ski om dere er flere sammen.

Støtter også valg av binding. Sammen med stive og gode støvler har du full kontroll i bjørka :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jepp du kommer til å bli storfornøyd... eneste er som jutul sier. hard skare på fjellsider og i løyper der kommer de til kort (for brede for preppa spor)... Men i løssnø og i skauen/lia - perfekt! Nå kan du jo sette på bikkjefanen en trekksele og cruise i midten av løypa da :)

 

Gratulerer med valg av ski. Jeg gikk for Kikut støvlene. De passet mine føtter best. De som er i helskinn tåler litt mer kulde da, men jeg tok høyde for litt ekstra plass til sokkene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyst til å legge til ett par komentarer til innlegget til Springer ang. hund og stålkanter. Det er ikke uten grunn at vetrinærer advarer mot å ha stålkanter på skia når en går med hund. Det er faktisk mange skader med slikt hvert eneste år.

Jeg har selv vært vitne til ett par skader pga. stålkanter, og oftest skjer skaden når en går med hunden i band. Styggeste skaden jeg har sett var på en jaktprøve der en vorstehe fikk skjært foten nesten tvert av fordi en annen deltaker presterte å kjøre hele skia over beinet på bikkja som gikk i band hos føreren foran. Jeg antar bikkja ble avlivet. Skader skjer, og de kan bli veldig alvorlige. Nye stålkanter er skarpe og det blir som å dra en veldig lang kniv over bikkjas bein. Selv om du mener du har kontroll, er det alltid når en minst forventer det, at skaden skjer.

 

Jeg synes det er merkelig at hundeiere går ut og sier at stålkanter ikke er ett problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...