Jump to content

Brukt rifle til nybegynner - hjelp


thomas308

Recommended Posts

Hei alle sammen!

 

Jeg har nå bestemt meg for å kjøpe min første rifle, og som alle nybegynnere lurer jeg selvfølgelig på hva jeg burde kjøpe. I motsetning til alle "tikka vs howa"-tråder, lurer jeg mest på hva som er bra av de litt eldre riflene på bruktmarkedet, da spesielt det svenske (blocket.se). Forslag til kandidater jeg er interessert av:

 

- Husqvarna, både f. eks 1640 eller 1900

- Winchester mod. 70

- HV-Mauser :mrgreen:

- Remington 700

- Eldre sako, f. eks Finnbear

- Eldre tikka

 

Det er sikkert noen jeg har glemt, dere må gjerne komme med andre forslag også.

 

Kravet er at rifla skal være i et vanlig og tilgjengelig kaliber, og skal kunne brukes til all slags vilt. Rifla skal helst koste under 5000 kr, men dette er ikke noe absolutt krav. Det viktigste er at jeg får mye rifle for pengene.

 

Hva slags rifle ville dere valgt og hvorfor?

Alle svar mottas med takk! :D

Link to comment
Share on other sites

Winchester og Remington er gode valg av våpen. Og skulle noe ryke på de så finnes det masse deler.

 

Ellers er vel gamle sako og tikka modeller goder våpen. Men deler kan være problemer å skaffe til enkelte modeller.

 

Mausern er jo også en gammel traver men har du råd så ville jeg kjøpt meg en av de andre du har nevnt :wink:

 

Ellers så har du jo også husquerna våpnene der er det også mye bra brukt til rimlige penge.

 

Selv ville jeg valgt meg en Remington eller Winchester om jeg hadde klart meg uten 6,5x55. Og det er jo mulig å bygge om de til det om det er ett absolutt krav :wink:

 

Men 308win og 30.06 samt 6,5x55 er alle gode valg som holder til alt av jakt i norge og europa(kanskje unntatt bjørnjakt og 6,5x55)

 

Lykketil med ditt valg 8)

Link to comment
Share on other sites

Av de som du har ramsa opp her, ville jeg uten tvil sett mer på "eldre" Sako og Tikka. Det er elegante og robuste våpen. Hadde maaaaasse heller gått for feks en eldre Tikka laget av solid malm enn en ny T3 som er mest av plast. Litt eldre Remington er heller ikke å forakte.

 

Ikke bestandig dumt å se på litt eldre modeller. Ser på jaktvåpen industrien de siste åra, så har det skjedd endel, som gjør at brukt ikke er dumt. Mange merker rifler har(uten at vi er klar over det), både flytta produksjonen til "lavkost" land, for å henge med i pris krigen å levere jaktrifler til massene. Da går det ofte litt utover både finish og kvalitet. Eks Remingtons billig serier, er nå laget i Kina.

 

En Winchester M70 er også robuste gode rifler, som kan være verd en titt.

 

Mauser er det ofte mange av på brukt markedet, og det er også robuste og funksjonable våpen. Finnes i mange utgaver fra slarkete HV/militær utgaver, til ombygde jaktutgaver.

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter; om du får fingrene i en Husquarna 1900 så er det bare å løpe å kjøpe. Men om du får en for 5K er du HELDIG. Dette er vel den fineste kassen som kan fåes....

Ellers ville jeg sett på en eldre Sako-Tikka av de du etterspør...

 

Det finnes flere 1900 på det svenske bruktmarkedet for rundt 5k. f. eks denne

http://www.blocket.se/alvsborg/Carl_Gus ... m?ca=8&w=3

 

En ting til, er antonio zoli 1900 og CG 1900 samme børsa?

http://www.blocket.se/stockholm/Tikka_M ... m?ca=8&w=3

 

Dette ser jo ut til å være veldig gode børser til en billig penge, men hvilke feller må man passe seg for når man kjøper brukt?

Link to comment
Share on other sites

Sprekker i stokken og gravrust i løpet er ting som ikke er bra. Ellers bør en være obs på at det er merkverdig mange rifler som annonseres med at de knapt er skutt med selv om de er tjue år gamle.

 

Tror det er tryggest å kjøpe brukt i butikk. Da har man i hvert fall litt mer å si. Bør ikke være noe problem å få levert tilbake eller fikset om det er noe feil. Det er verre om du kjøper via Blocket i Sverige eller Finn her. Da er man prisgitt ærlige selgere. Og er alle ærlige? Nope...

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde gått for Tikka,Sako eller Remington.

Helst eldre Tikka f.eks M55,M65

Sako veit jeg ikke så mye om så har ikke noe og komme med der.

Remington 700, bruker selv en BDL er veldig fin børse og se på, fin og skyte med og det er veldig bra presisjon i den :wink:

Prisene på Remington 700 BDL har gått opp en del. Hvis man ser på brukte BDL'er nå så ligger dem til 4,000,- og oppover.

BDL'en jeg bruker blei kjøpt brukt for nesten 30 år siden og da betalte fattern noe rundt 3,000 for den blei 8,000,- kr tilsammen med Karl Kahles kikkert, Vaime demper og gjenger 8)

Link to comment
Share on other sites

Sako veit jeg ikke så mye om så har ikke noe og komme med der.

 

Sako og Tikka er nært beslektet. Sako har blant annet hatt låskasser tilpasset kaliberet, mens Tikka har brukt èn (?), har jeg hørt.

 

Feks har eldre Sakoer disse betegnelsene AI (kort, som feks .222), AII (middels, som feks .308) og AIII (lang, som feks .30-06) (versjoner fra 70 - 80-tallet.)

 

Sakset ellers dette fra nett: "De største forskjellene mellom Tikka og Sako er att Sako har kryssmating av magasinet, magasinet er i stål samt att låsebolten har 3 låsehaker mens Tikka har 2." Dette er i hvert fall mellom Tikka T3 og Sako 85.

 

Sako har vært en dyrere rifle i alle år. "Tikka er en rimelig utgave av Sako," fikk jeg høre en gang.

 

En kan lese seg grønn på Tikka og Sako, men summen er at om du kommer over en kjempefin eldre Sako og en kjempefin eldre Tikka til samme pris, ja da er Sakoen det grommeste kjøpet. Kvaliteten er nok den samme okkesom. Begge holder i evighet, og ingen er bomkjøp nesten uansett.

Link to comment
Share on other sites

At en eldre Sako er et grommere kjøp enn en eldre Tikka handler mest om smak og behag. For min del har jeg aldri holdt i en 80-talls Sako som har føltes grommere enn min egen M65 lux. Men summa sumarum er vel konklusjonen at eldre Sako og Tikka er gode kjøp hvis de er pent brukt. Presise, godt avtrekk, gode magasinløsninger, pålitelige funksjonsmessig og pene å se på. Kvalitet til en billig penge.

Link to comment
Share on other sites

Til trådstarter.

Husquarna 1900 er orginalen.

Zoli er kopien laget i Italia. Ikke så bra som orginalen. Men fysisk er det nok samme kassen.

Ville gått for en orginal 1900 om du får fatt i....

Stålkvaliteten i Husquarna er mye bedre enn i Zoli.

Kjøper du senere modeller av husquarna som 2300 kan den være laget begge steder,.... 1900 Husquarna da er du garantert sikker på at den er svensk...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...