Jump to content

Granat?


janove

Recommended Posts

Hei, jeg kom før et par år siden over denne granaten(?), gjennom en bekjent.

 

Lurer på hvis noen kan gi meg et tips om hva det er før noe. Det er stanset in den tyske riks ørnen i den.

 

Lengde får man et inntrykk av gjennom bildene. Grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg har tenkt å kvitte meg med den, jeg lurer da og på hva en reel pris kan være når jeg legger den ut til salgs.

 

330tt8m.jpg

 

2ez0f3n.jpg

 

2zfiakk.jpg

 

2s125id.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Halvpansergranat med bunnbrannrør for 15 cm SKC C28.

 

Takk for svaret. kan du utdype litt mer? Jeg hadde gjetta på at det var en skips kanon, men når du skriver halvpanser granat blir jeg i tvil. Hva er bunnbrannrør? når man løfter av prosjektilen kan man skru ut bunn på den. Er det det du mener?

Link to comment
Share on other sites

Kanonen er opprinnelig bygd som skipskanon, men er også brukt på land.

Halvpansergranat er beregnet på å trenge gjennom skipspanser. Brannrøret er plassert i bunnen av granaten, ikke i spissen. Dette er for å kunne trenge gjennom panser uten å ødelegge brannrøret. Brannrøret har også en forsinkelse slik at granaten trenger inn i målet før den omsettes. I bunnen på granaten finner du brannrøret i midten, det er ca 3,5 - 4 cm i dia. Hele bunnen kan også skrues ut.

Link to comment
Share on other sites

Kanonen er opprinnelig bygd som skipskanon, men er også brukt på land.

Halvpansergranat er beregnet på å trenge gjennom skipspanser. Brannrøret er plassert i bunnen av granaten, ikke i spissen. Dette er for å kunne trenge gjennom panser uten å ødelegge brannrøret. Brannrøret har også en forsinkelse slik at granaten trenger inn i målet før den omsettes. I bunnen på granaten finner du brannrøret i midten, det er ca 3,5 - 4 cm i dia. Hele bunnen kan også skrues ut.

 

Jeg er imponert over din kunnskap :)

 

I og med at riksørnen er stanset inn i prosjektilen regner jeg med at dette er noe som stammer fra krigens dager. Har du en formening om hvor "vanlige" disse er i disse dager?

Link to comment
Share on other sites

lurer på hvordan denne er å frakte med posten jeg?:P

 

hadde vært dritkul i stua!

Trur ikke det er noe problem med posten. Hylsa veier ikke noe særlig mer en et par kilo, men prosjektilen er tung som h........e, men blaker ligger vell i Asker? Jeg holder til i Sarpsborg, så da er det ju bedre å kombinerer det hele med en harry tur :D to fluer i en smell.

Link to comment
Share on other sites

harrytur er bare mellomnavnet mitt;p

 

du får si i fra når du har en pris ant. for jeg har ingen anelse på bud her:p

Da stiller vi helt likt, har ikke en peiling på hva som kan være en grei pris før begge parter.

 

Venter til vi får litt innspill her så blir vi sikkert enige.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått mange gode svar på hva dette er for noe, trur å at vi kan konstatere at granaten ikke er skarp :wink: siste spørsmålet er da hva denne kan være verdt. Blir dumt hvis man setter før store forventninger til den på samme gang som jeg ikke har lyst å slippe den gratis.

 

Kan godt sende meg en PM, med hva du trur kan være en grei pris for den, eller poste det her inne i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Helt OT men utenfor det gamle HV-huset i Kristiansund sto det 4 stk 15cm UTO C/16 granater med hylser støpt ned rundt flaggstanga. I forbindelse med rivingen av huset (den siste tyskerbrakka i tilnærmet orginalstand i distriktet, må jo få revet skjiten..) forsvant disse uten at noen har kunnet forklare hvor:-(

Link to comment
Share on other sites

Vil tro at noe tysk amunisjon overlevde britenes sannering sommeren og høsten -45 og ble tatt inn i beholdningen til kystartilleriet. Er fristet til å legge inn et bud her:-)

 

Tyngre skyts har lang levetid; når den britiske ubåten HMS Conqueror i mai 1982 senket den argentinske kryssseren General Belgrano skjedde det med en torpedo produsert under 2.verdenskrig. Denne hendelsen er vel eneste gangen en "atomubåt" har vært i kamp?

Link to comment
Share on other sites

Da blir det hele et ole brum svar :D

 

Den er stanset in med riksørnen, å har da med andre ord vart produsert til den tyske marinen.. At den sen etter mest sannsynlig har vart i bruk i det norske kyst arteleriet og gir den ju bare en ytterligere morsom "twist".

 

Har du noen formening om hvor mange av disse som fortsatt finnes ute tilgjengelig for samler massen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...