Jump to content

Regelverket rundt Blyhalg-patroner


T3 Varmint

Recommended Posts

Og når du har søkt ferdig, vil du se at regelverket er strengt, og strammet inn flere ganger. Skal du jakte i Sverige, må du kjøpe blypatronene på svinsk side, og legge dem fra deg igjen der før du passerer grensa. Du får strengere straffereaksjon for å inneha blyhaglpatroner enn narkotika.

 

For å inneha blyhaglpatroner, og skarpe patroner i andre kalibre enn det en har våpenkort for, må en være godkjent patronsamler.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Eg har søkt! Og det er haugevis med innlegg om:

-Hvorvidt jegere følger forbudet.

-Underskrifts kampanier for å få tilbake blyet

-Om alternativene til bly er brukande.

Der kan ein jo lese seg grønn i tryne.

 

Og det er godt mulig et regelverket er beskrevet i et eller to av hundrevis av innlegg. Men eg håpet eg skulle slippe å lese i timesvis for så kanskje å finne svaret, kanskje ikkje :roll:

 

Men kort fortalt så er det ikkje lov å eige haglepatroner med blyhagl om ein ikkje er godkjendt samler altså??

Link to comment
Share on other sites

Jo det er lov å oppbevare , men ikke å bruke selvfølgelig . Det er heller ikke lov å selge. Skal du selge de til samlere må de ha samlelisens for det aktuelle kaliberet(noe de fleste samlere har da de har søkt om drøssevis av kalibere)

Menigmann har vel heller ikke lov å selge ammo men dette vet jeg ikke sikkert.

Du kan gi de bort , det står det vel ingenting om i lovverket?

Når man ser på diverse nettauksjoner (skal ikke nevne navn men en begynner på Q :lol: ) ser man at det er lagt ut blyhaglpatroner for salg til samlere. Problemet er at mange av disse patronene er smuglet i fra Sverige, det kan man se på mange av eskene da disse ikke var i produksjon før blyforbudet. Kjøper man da disse kjøper man altså smuglergods og kan havne i heisen.

Synes forresten det er rart at det ikke blir aksjonert mot dette salget av smuglerpatroner .

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg ikke "synse" lenger, men gjengi bestemmelsene fra Lovdata:

 

"Forskrift om blyhagl.

§ 2. Virkeområde

Forskriften fastsetter regler for produksjon, import, eksport, omsetning og bruk av blyhagl.

§ 3. Forbud

Det er forbudt å produsere, importere, eksportere, omsette og bruke blyhagl.

- -

 

I forskrift 22. mars 2002 nr. 313 om utøvelse av jakt og fangst gjøres følgende endringer:

§ 17 tredje ledd oppheves. § 17 første ledd skal lyde:

Under jakt er det ikke tillatt å medbringe eller benytte blyhagl".

 

Det er altså tillatt å OPPBEVARE blyhaglpatroner (der slapp jeg å rydde i ammunisjonsskapet), og å medbringe dem, bare ikke under jakt. Men altså ikke lov å omsette dem, dette tolkes sikkert utvidende, dvs. du får ikke lov til å gi dem bort. Og forbudet mot bruk gjelder også annet enn jakt - så juletreet må skytes med alternative hagl i år!

 

Problemet er jakt i Sverige - er bilturen fra Bergen til svenskegrensa en del av "under jakt"? Og når man kommer tilbake til grensa, "importerer" man altså de få patronene man måtte ha igjen!

 

Forelegget for å medbringe blyhaglpatroner på jakt er kr. 6.000,- - så får enhver sammenligne med straffenivået for andre "forbrytelser".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...