Jump to content

Norges største 1,5 årsokse?


LeivVidar

Recommended Posts

Skjøt min første elg den 25. sept i år. En okse på 225 kg slaktevekt med 9 spir. Nå har resultatet av analysen av tennene kommet og vi ble mildt sagt sjokkert. Dette er en 1,5-års okse! WTF?? De har diskutert det flere ganger, og sett flere ganger på tennene, men de må bare holde seg til resultatet av analysen, oksen var 1,5 år. Vi fikk den også som 1,5åring på kvoten :shock:

 

62194_10150278006100338_731260337_14848221_6334317_n.jpg

 

62194_10150278006105338_731260337_14848222_1151494_n.jpg

 

33482_10150301679560338_731260337_15307527_3343116_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke være negativ men dette tror jeg ikke på, ikke det du sier altså ,men resultatet av analysen av tennene. Tror nå mest på forbytting av tenner e.l

Leste også om den 15 spiringen i et jaktblad for noen år siden, at det kan være 15 spir tviler jeg ikke på , det kan være forstyrrelser i den naturlige utviklingen av geviret, og at den kunne veie vel 180 kilo under ideelle forhold og veldig tidlig født som kalv kan så være , men slaktevekt på 220 nekter jeg å tro

Men grattis med fin elg uansett hvor gammel den er!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt i høst en 4 takker på 180kg som hadde løse tenner, noen av tennene løsna da jeg kom bort i dem.

Er den da en 1,5 åring? Jeg mener det er det, men ingen andre jeg har pratet med trur på det.

 

Den kom forresten i 200km/t over ei STOR elv, og rett i fanget mitt etter et par godlyder ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt i høst en 4 takker på 180kg som hadde løse tenner, noen av tennene løsna da jeg kom bort i dem. Er den da en 1,5 åring? Jeg mener det er det, men ingen andre jeg har pratet med trur på det.

 

Har ingen problemer med å tro det, har vært med på flere kviger på over 170 kg, og flere fjorårsokser på over 180, bl.a en titagger og en åttetagger. Hvis de fremste jekslene kan pelles løs, er løse eller tydelig hvitere enn jekslene, er det et sikkert tegn på at det er en halvtannetåring (i praksis kan du se det på framtennene også). De tennene den har som 2-åring må en bruke hammer for å få løs.

Link to comment
Share on other sites

Syntes også dette hørtes noe drøyt ut, men det kan jo være den har vært maks heldig med alt. Vi skaut en 1.5 åring i år på 166. JEg var sikekr på at den var 2.5, men den hadde ikke felt kalve tennene enda. Så der var det ikke tvil. Så den kunne vært enda større hvis den hadde blitt født noe tidligere på året

Link to comment
Share on other sites

1,5 åring som veier 225 kg, tror ikke jeg noe på. Her vi jakter veier en voksen okse rundt 220-230 kg. Det er nok blandet sammen noen tenner her, eller så har de som sendte inn tenna vært fulle, å lagt feil tenner i feil konvolutt.

 

Kremt kremt.. Jeg la da selv tennene i konvolutten så ta ikke den :P Om oksene der hos dere ikke veier mer enn 230 kg har da ingen ting å si, i fjor ble det skutt to voksne okser her på 327 og 340 kg. For 2 år siden skaut vi ei kvige på 180 kg.

 

Uansett, tennene er ikke blandet sammen, verken av oss eller dem, det er de 100% sikre på. Forklaringa deres var enten var det norges største 1,5-åring ellers så var tenna veldig spesielle.. :) Vi fikk den som 1,5åring på kvota

Link to comment
Share on other sites

gratulerer med den. flott kar det der. jeg jakter i rana. vi har de siste årene skutt flere ungdyr som har blitt veid til 185 til 208 kg. de har alle hatt 4 til 6 spir. spinkle horn. med en snøfattig vinter og en god sommer(kald og våt) blir det store kjøttvekter. kalvene ligger på 80-100 kilo med inslag av tungre også. vi skyter ikke kalver. jeg synes de skal få oppleve den første vinteren,og de sterkeste går videre. vi har også store okser som får bedekt kyrne tilig i brunsten.

sunn og frisk elgstamme er det vi har. har sett elgen sørpå og det er jo mest bare skrapdyr. til oss kalles en elg for storokse før den er over 270 kg slaktevekt.(slakt ink.nyrer)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...