Jump to content

Hvordan behandler Marlin stokkene?


MorganKane

Recommended Posts

Har en Marlin 336, jomfruelig sådan, som tilsynelatende er allergisk mot våpenolje.

 

Tre dager etter påført lurium kom det skjolder og "ugjevnheter".

For å prøve å finne ut hva som har skjedd, setter jeg pris på om noen kan fortelle hva slags behandling Marlin påfører sine stokker. Jeg trodde de var ulakkert, nå er jeg jaggu ikke så sikker lengre..

 

Jeg kunne selvsagt spurt Marlin om dette, men litt redd svaret overgår mitt kompetanse nivå.. dessuten er det jo litt triveligere å høre med kammerfolket.

 

Når det gjelder hva slags olje jeg har brukt, så ønsker jeg ikke å svare på det.

 

 

normal_08122010446.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vil anta at de bruker en eller annen form for lakk, som de fleste produsenter av rimelige våpen. Det er ganske langt mellom oljede stokker fra amerikanske produsenter.

 

De kaller stokkfinishen sin for "mar-shield" på hjemmesiden sin, og det indikerer kanskje at det ikke er en olje, men et slags belegg/lakk.

 

Et google-søk på "marlin stock finish" finner denn tråden:

 

http://www.marlinowners.com/forums/inde ... ic=51130.0

 

hvor finishen har smeltet i kontakt med insektmidler.

 

Andre ting som dukker opp ved samme googlesøk indikerer at det er en eller annen form for lakk.

Link to comment
Share on other sites

Takker for informativt svar:)

Da er det nok en form for lakk de bruker, selv om den i grunnen føles som en olje når man holder den.

 

Har flere Marlin rifler, den eldste har jeg sauset inn med annen type stokk olje siden midten av 90 tallet uten at noe slikt har skjedd..

Lærdommen får være at til disse bør man bruke møbelpolish.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må for ordens skyld få opplyse om at det er min olje han har brukt..med det resultatet..

 

Jeg har nå bedt MorganKane om å sende stokken til meg, slik at jeg får undersøkt saken og fikset problemene hans. :wink:

 

Samtidig vil jeg be alle som har kjøpt olje av meg om å ikke bruke den til Marlin og andre nyere Amerikanske våpen..til jeg får undersøkt saken. Oljen er laget etter en over 100 år gammel oppskrift, og vet faktisk ikke selv hva som har skjedd. Det kan godt hende at enkelte bestanddeler reagerer med moderne amerikanske hurtigfinisher så om noen har kjøpt olje av meg til slike våpen, kan olja returneres..og utleggene vil bli refundert...

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg føler for å presisere at problemet er ikke helt uten brukerfeil :oops:

 

Mine andre lakkerte børser har føltes "glossy" i mangelen på bedre ord. Så trodde den var oljet.. dengang ei.

Nå som jeg har vist min dårlige bedømmelsesevne når det gjelder stokker, tror jeg ikke jeg skal synse om hva som skjedde.

 

Raudnakke har tilbydd seg å se på den, noe jeg setter svært stor pris på.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Har en Marlin (trur det er 1894- gidder ikke gå ned å sjekke :o) i kal 22 wmr, den ble vannskada for en del år siden, og lakken, (stokken var lakkert,) sprakk. Rifla ble levert inn til børsemaker, som fjerna lakken, og farget og oljet stokken. Hakesleppet var stort da jeg fikk den tilbake, det som før så ut som en simpel lakkert valnøttstokk, hadde vakkert spill i treet, og våpenet fremstod plutselig som eksklusivt i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...