Jump to content

Gammel kanon-hylse?


Brno

Recommended Posts

Jeg har en gammel hylse liggende, som jeg gjerne skulle hatt mer informasjon om. Hylsen er 20,4 cm lang, utvendig diameter er 7,3 cm, innvendig diameter er 6,8 cm. Dette er målt med målband, så nøyaktigheten er ikke stor. Denne hylsen stammer antageligvis fra min bestefars tid i artilleriet ca 1925. På hylsens anslagsside står det noen bokstaver og tall. På den ene siden av sentrum står bokstaven” R” med tallene 3,6,3 under. 6 tallet er noe usikkert da det var vanskelig å lese, men 3 tallene var tydelige. 90 grader til høyre for dette, ganske nære sentrum står en snirklete utformet ”M”, jeg tror det er bokstaven M, eller det kan være et segl av noe slag, eller muligens bokstaven ”W”? Hopper vi 90 grader videre finner vi et symbol, en slags oval sirkel med to korte streker ut på den ene siden. Hopper vi enda 90 grader finner vi et symbol som ligner på bokstaven ”A”, der det høyre ”benet” på bokstaven er noe lengre enn det andre. Ellers kan det nevnes at på utsiden av hylsen, ca 3,5 cm fra hylsebunnen er det en slags riflet kant, ca 1,3 cm bred, som går rundt hylsa. Det er vel alt jeg har av informasjon om hylsa. Noen som har historikk på denne typen hylse?

Link to comment
Share on other sites

Et bilde hadde vært greit.

Er selve legemeet av stål?

Er den riflete kanten på 1,3 cm av kobber?

 

Ut fra din beskrivelse er det ikke ei "hylse" hvor tenn og drivladningen oppbevares og antennes, men derimot selve granatbøssingen til en 75 mm granat.. All den tid du beskriver innvendig diameter kan det jo antas at den er tom for innhold/ eksplosiver...

Link to comment
Share on other sites

Lenge siden jeg samlet patroner men mener denne kanonen kaltes Erhart 75mm. Husker jeg hadde Raufoss (Rødfos) (RP) hylser fra 1903 til denne, så modellen er nok noe eldre enn det. Hadde også hel granat med messing frontstykke med masse innstillinger på, mener de var fullt med store blykuler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...