Jump to content

Støping av WC kuler til Pardini HP 32


bomskudd

Recommended Posts

Kjøpte en brukt Pardini HP og tenkte å støpe kuler til denne da jeg støper andre kuler og har ca 200 kg bly liggende. Har søkt litt rundt og finner ut at det å skaffe seg en tang til 84 grains WC-kuler ikke var lett (pistolen er brukt med støpte kuler fra en Lee tang WC og 1,5 grain - N310krutt). Er der noen som kan komme med andre forslag til tenger/ kulevekter/ ladedata som fungerer for en baneskytter?, og skulle noen ha en slik tang liggende så kunne jeg tenke meg å kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg har også en RCBS wc tang som jeg bruker på min Sako Triace.

Plages med at kulene ikke slipper tanga uten grov vold med hammerskaftet.Har støpt med noe varmere støyp en vanlig ,men dette løste ikke problemet. :?

Følger med på E-bay om det skulle dukke opp noen Hensley & Gibbs kuletenger i 32 cal.

MAGNUMFREAK Hvor kjøpte du dette utstyret?

Er det det samme som ble omtalt i Våpenjornalen på 90 tallet? Pris?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke alle en Hensley&Gibbs kuletang da? 8) Men min er SWC.

Angående kuletang, LEE har en SWC tumblelube på rundt 90gr. Sett kula dypt i hylsa slik at ca 1 mm av kuletuppen stikker ut. Fungerer flott i pistol, start bare litt forsiktig med kruttmengden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Lee SWC kule i GSP`n.. Setter den så langt ut som jeg kan uten å få problemer med matinga i magasinet. Lader med 1,3 grs 310. Får bedre presisjon med disse enn med noe annet jeg har prøvd av kuler og fabrikkammo. Og de går ganske rett ut til makshold på felt, dropper ca 20-25 cm.. Eneste problemet med disse er om man skyter på elektroniske skiver. Da gir disse kulene dårlig trykk ved treff og man sliter med masse feilverdier..

Link to comment
Share on other sites

Har ikke alle en Hensley&Gibbs kuletang da? 8) Men min er SWC.

Angående kuletang, LEE har en SWC tumblelube på rundt 90gr. Sett kula dypt i hylsa slik at ca 1 mm av kuletuppen stikker ut. Fungerer flott i pistol, start bare litt forsiktig med kruttmengden.

 

Eller kjøp et kaldpressingsverktøy fra Scölin (eller en annen børsemaker) og press de om til HBWC.

 

OlavM: Hva slags legering bruker du? Jeg bruker bly fra luftpistolbanen.

 

MVH Runar

Link to comment
Share on other sites

 

Eller kjøp et kaldpressingsverktøy fra Scölin (eller en annen børsemaker) og press de om til HBWC.

 

OlavM: Hva slags legering bruker du? Jeg bruker bly fra luftpistolbanen.

 

MVH Runar

Legeringen kan variere litt fra gang til gang, siste legering var med 50% kulefangerbly fra .22, litt hjulvekter og noe setteribly. Orientalsk gryte med andre ord. Bare luftpistolbly kan muligens bli vel mykt, men til svake .32 ladninger kan det kanskje gå.

Link to comment
Share on other sites

Da er Lee 6 hulls rundnesekule tang bestilt.Noen som har satt slike kuler "bak fram"dvs med rundnesa ned i hylsa.Da ser jo i allefall kula ut som en wc.Dette skal prøves i min Sako når tanga kommer i posten.

Det beste er vel en Hensley& Gibbs #66 wadcuttertang,men disse er skjelden å se til salgs.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar folkens, fikk et hint fra 700 ADL og bestilte ett sett fra Scölin rett før Jul. Dette skulle han begynne på i nærmeste fremtid, så han produserer fortsatt. Han var imidlertid veldig bestemt på at det beste var rent 22 bly for ikke å skade verktøyet. Siden jeg har masse "hulvekt bly" så vil jeg kjøpe meg en tang til dette, noen her som bruker SWC eller andre kuler i 32(pardini), gjerne med ladedata for dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker bly fra luftpistolbanen og det er litt hardere enn rent bly (BHN 8 mot BHN 5) og det har aldri vært noen problemer med dette.

 

Du kan prøve å sjekke ebay eller egun for Lees TL 314-90-SWC i 6-hulls tang. Jeg fant min på egun.de. Bruker den til å støpe emner til kaldpressingen. Har ikke prøvd å støpe noen i hjulvektsbly skyte de i GSP'n.

 

Hadde et problem med at GSP'n ikke ville mate ordentlig, men har begynt å sette kula ca en mm utenfor hylsa. Har ikke hatt problemer med mating etter det.

 

700 ADL

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk kjøpt en Lee 314-90 2 hulls SWC og har prøvd litt forskellig kruttmengde N310 og endte opp med 0,9 grs når tuppen stikker ut ca 1mm og dette går fint i min Pardini HP. Hvis jeg øker til 1.2 grs så får jeg krater og antydning til at hettene fyller ut i hylsa og hylsa blir heller ikke kastet ut. Kulene er støpt av hjulvektbly og har en hardhet på 12. Ut fra ladebok og tabeller så kunne vel ladningen vært litt kraftigere, men det tar jeg ikke sjansen på nå. Noen som har tilsvarende erfaringer i pardini HP

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Har etter litt søking på nett også tilgang til 6 hulls tang WC 100 Grains, Noen som bruker såpass tung kule og hviken kruttmengde N310 eventuellt N320?

Våpenet er Pardini HP 32

Hvilken kuletang er det du har tilgang på?

Sitter å leter etter det samnme.Ser av og til en 4hulls lyman wc til salgs på E-Bay.

Denne er vel laget for revolver.Noen som har prøvd denne i pistol?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg testa en Sako Triace i 32 S&W long med lee sin 93 gr rundnes kule.Valgte denne tanga da det er den eneste i Lee,s lister som leveres i 6 hulls utgave i cal 32.

Ladda med 1.3 gr N310 og kula satt med spissen (RN) fram .Prøvde også og sette den bak fram.Best presisjon ga den med kula satt riktig veg med rundnesa fram.Den gir presisjon med annlegg på ca 4cm med 5 skudd på 25 m.Så anntydning til kanting/tilting når kula var satt bak fram i hylsa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var tanga fra Mimek kommet i hus. Hadde avtalt med Gun-Trans om å hente pakken "Poste Restante" i Strømstad før kl 1800 Fredag. Etter en helg i Sverige og vel hjemme igjen måtte det prøves. Formen kommer uten handtak, men det var fort gjort å tilpasse handtak fra Lee ved å bore opp hullene i handtaket. Tangen er en 6-hulls WC .314. Kulene er støpt av hjulvekt bly og når tanga var varm nok gikk det lett å få ut kulene med litt lett banking med en plasthammer. Ladet noen patroner med forskjellige merker av hylser, hetter fra Remington, 1,3 gr N-310 krutt og satte kula (smurt med LEE LIQUID ALOX LUBE) jevnt med hylsa. Etter noen skudd med dette forstod jeg fort hvor viktig det er å finne en ladning og kule for det enkelte vpn, skjøt 5 skudd med anlegg og det gikk hull i hull, riktig nok på 12m og redusert skive, men har ikke vært i nærheten av dette med SWC eller fabrikkprodusert ammo som jeg har prøvd. Det neste blir en test på 25m så får vi se hvordan det går. Forøvrig så virket tangen veldig solid og nøyaktig i forhold til noen Lee tenger jeg har i alu.

Link to comment
Share on other sites

Høres spennende ut. Nå blir du bare nødt til å legge ut bilder av både tang og kuler!

 

:D

Det kan jeg gjøre hvis noen forklarer meg hvordan.

Er det lov å spørre hvor meget du ga for tanga ? Kanskje du tar med noen kuler til Kv.dal til helgen, så vi har noe håndfast å kjenne på :mrgreen:

kr 800 SEK

Får ikke tid til den turen dessverre, men reiser vel til Kristiansand 26/3.

 

Har du kjøpt tanga brukt?.

Tanga var helt ny,har sendt en forespørsel om det finnes flere, eventuelt om det fortsatt produseres.

Han har også denne: Mimek 274 , det är en SWC RN BB .314 /98 gr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...