Jump to content

Tungdreven Sig Sauer P.226 X-Six


mmosberg

Recommended Posts

Er ihvertfall sikkert, uansett enormtkunnskapsnivå eller ikke så er kraft=motkraft.

Summen av rekyl er vekten av alt som skytes ut, inkl kruttet og hastigheten på prosjektil og kruttgasser det som gir rekylen, forutsatt at alt annet er likt.

Så om du bruker 3grains av et krutt, og 4 grains av et annet for å oppnå samme hastighet med samme prosjektil, så er rekylen større i den ladningen som bruker 4grains.

 

At fyllingsgraden kan påvirke pressisjonen er helt klart, så et kompromiss er ofte veien til mål.

Link to comment
Share on other sites

Korrekt. Derfor er det kulevekten som gir størst utslag på rekylen iom med at variasjonene i vekt oftest er mye større enn de 2,5 grain som er variasjonen på "raskeste" og "sakteste" krutt. Godt forklart! Dette er "fysikk"-delen av saken, så har vi det som heter opplevd rekyl og som i stor grad påvirkes av våpenets konstruksjon, tyngde og ergonomi. F. eks. er det forbløffende liten opplevd rekyl i H&K sin USP-serie i forhold til tyngden - når du felt-stripper den ser du hvorfor..... I f. eks. en Beretta 92 som veier 187 gram mer enn en std USP oppleves rekylen fra samme ammunisjon helt annerledes og hardere.

Link to comment
Share on other sites

...Tilbake til kruttvalg i 9x19:

 

Jeg har i flere år skutt 124grs kuler ladet med N-320 til ca 130 i "faktor", med god presisjon og funksjon, og jevne hastigheter.

Finner ingen trykktegn, og måling av trykkring viser ikke unormalt trykk.

Finner masser av publiserte data som støtter at ladningen er trygg.....

 

Gi meg resultater som er basert på faktisk trykmåling, IKKE synsing eller lesing av ladetatbeller, som motbeviser dette utsagnet, så skal du få rett.

Inntil du kan komme med VITENSKAPELIGE FAKTA som beviser at jeg tar feil, tar du MINST like mye feil som meg, kanskje bittelitt mer, for jeg har oppgitt hva jeg baserer synsingen min på.

 

Ved trykkringsmåling av hylser skutt med 130-faktors ladninger med Norma P-5 konkluderte jeg med at P-5 SANNSYNLIGVIS gir overtrykk i 9x19 ladet til denne faktoren med kulen som var aktuell. Derfor tør jeg å påstå at de fleste som bruker dette kruttet i 9x19 ligger rundt eller over industriens aksepterte makstrykk, PÅ TROSS av god funksjon, meget god presisjon, og MEGET lave hastighetsvariasjoner som jeg opplevde med dette kruttet.

 

Poenget mitt er at N-320 faktisk ikke nødvendigvis er uegnet til ALLE typer ladninger i 9x19, selvom alle som lar lest et minimum om hjemmelading vil være enige i kruttet ike egner seg for "harde" ladninger om man vil forsøke å holde seg innenfor trygge rammer.

 

At vi skyttere og hjemmeladere som oftest ikke har kunnskap eller verktøy for å foreta like gode trykkmålinger som industriens laboratorier gjør at de fleste av oss IKKE er bastante, vi prøver å skaffe oss så god info som mulig, og forsøker å dele erfaring på et fornuftig vis.

 

Dine bastante oppfatninger rundt denne problemstillingen gjør at jeg synes du bør avsløre HVORDAN du er i stand til å sitte med såpass veldokumenteret info at du tillater deg å påstå at du har 100% rett.

 

Om du ikke kan det, trekker jeg meg ut av diskusjonen, og venter på at TST skal ta over styringen...

 

(selvom jeg er 100% enig i at vi gir fra oss sikkerhetsmarginer ved å bruke "raske" krutt i 9x19, uansett ladning)

Link to comment
Share on other sites

Poenget mitt er at N-320 faktisk ikke nødvendigvis er uegnet til ALLE typer ladninger i 9x19, selvom alle som lar lest et minimum om hjemmelading vil være enige i kruttet ike egner seg for "harde" ladninger om man vil forsøke å holde seg innenfor trygge rammer.

 

 

Enig. N320 er jo ett av favoritt-krutta til mange av praktiske skytterne i 9mm minor. Da med 124 eller 147gr kuler.

Så at det fungerer i 9mm er det ikke noe tvil om.

Link to comment
Share on other sites

Enig. N320 er jo ett av favoritt-krutta til mange av praktiske skytterne i 9mm minor. Da med 124 eller 147gr kuler.

Så at det fungerer i 9mm er det ikke noe tvil om.

Hvorfor skulle noen ville ha en uegnet kruttype som favoritt? Det kan være mange grunner til et slikt utsagn som dette - her er tre:

1) Noen har lurt deg til å tro det

2) Klassisk kunnskapsmangel

3) Ignorans av faktiske forhold

 

Sjekk linken under. Dårlig nytt for veldig mange og godt nytt for noen svært få :-)

 

viewtopic.php?f=9&t=46789

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skulle noen ville ha en uegnet kruttype som favoritt? Det kan være mange grunner til et slikt utsagn som dette - her er tre:

1) Noen har lurt deg til å tro det

2) Klassisk kunnskapsmangel

3) Ignorans av faktiske forhold

 

Sjekk linken under. Dårlig nytt for veldig mange og godt nytt for noen svært få :-)

 

viewtopic.php?f=9&t=46789

 

 

 

er nok snakk om nr 3.

Din ignorans over faktiske forhold....

 

 

I praktisk er det mange som bruker N320 i 9mm og i .40sw er det vel helt klart blant topp tre krutt til majorladn med 180gr kuler (om ikke nr 1).

Og ja jeg har brukt det selv i begge kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil bare få presisere at innen all skytesport som finnes er jeg aller aller best :) Og det er verken synsing eller troing (godt ord)!!! Har belegg for alt jeg sier jeg, så det så.

Det er bra med bastante meninger. Det, kombinert med evnen til å fullstendig se bort i fra andres erfaring, er god underholdning for oss andre om ikke annet. Takk Forumkongen, for en god latter :D Holder meg til 340 jeg gitt....

Link to comment
Share on other sites

3N38 er enda bedre - det er Vihtavuories eneste kruttype som er spesielt utviklet for 9mm (x19)

 

 

Bullshit.

N330 er spesielt utviklet for 9mm!

 

3N38 er utviklet for høyhastighets ladninger i 9, 38S, 40....

 

btw to av norges beste praktiskskyttere har faktisk brukt N310 i 9mm Production....

Link to comment
Share on other sites

N330 er spesielt utviklet for 9mm!

Nei, det er det ikke. Det ble konstatert i ettertid at det KAN BRUKES til 9mm ladninger

 

3N38 er utviklet for høyhastighets ladninger i 9, 38S, 40....

Selvfølgelig; 9 og 38S ER høyhastighets patroner, 40 er det ikke men har samme trykk og derfor kan 3N38 brukes

 

btw to av norges beste praktiskskyttere har faktisk brukt N310 i 9mm Production

Ha ha, tror du på det? I så tilfelle hadde de usannsynlig flaks hvis de oppnådde å bli "to av Norges beste". (Bedre enn meg også?)

 

Et godt råd, Cardinal - når du skriver dustete ting kan leserne villedes til å tro at du er en dust. Bare for ordens skyld, jeg tror ikke du er det - du bare viser klassisk misunnelse på at andre kan mer enn deg. God natt :-)

Link to comment
Share on other sites

N330 er spesielt utviklet for 9mm!

Nei, det er det ikke. Det ble konstatert i ettertid at det KAN BRUKES til 9mm ladninger

 

3N38 er utviklet for høyhastighets ladninger i 9, 38S, 40....

Selvfølgelig; 9 og 38S ER høyhastighets patroner, 40 er det ikke men har samme trykk og derfor kan 3N38 brukes

 

btw to av norges beste praktiskskyttere har faktisk brukt N310 i 9mm Production

Ha ha, tror du på det? I så tilfelle hadde de usannsynlig flaks hvis de oppnådde å bli "to av Norges beste". (Bedre enn meg også?)

 

Et godt råd, Cardinal - når du skriver dustete ting kan leserne villedes til å tro at du er en dust. Bare for ordens skyld, jeg tror ikke du er det - du bare viser klassisk misunnelse på at andre kan mer enn deg. God natt :-)

 

 

 

Så det du sier, er at DU vet bedre en VV hva deres krutt er lagd for? :roll:

 

N330

Burning rate is a bit slower than with N320 and corresponding

to Alliant Unique and Vectan Ba 9. Especially designed for 9

mm Luger but also suitable for .38 Special, .40 S&W, .44 S&W

Special and .45 (Long) Colt.

 

Kilde VV s 4: http://www.lapua.com/fileadmin/user_upload/esitteet/VihtavuoriReloadingGuideEdition8.pdf

 

og FYI, Angus Hobdell som kom på 3 plass i VM i 2005 og nr 5 i 2008 bruker N320 i 9mm....

men hva er det jeg sier, du er jo seff mye bedre enn han......

 

VV sier følgende om N320:

N320

A comparatively fast burning multipurpose handgun powder

with burning rate about the same as Winchester 231 or Alliant

Red Dot. Currently available reloading data for 9 mm Luger,

.38 Super Auto, .38 Special, .357 Magnum, .40 S&W, .44 S&W

Special, .44 Remington Magnum, .45 ACP and .45 Colt.

 

 

men klart, igjen du vet jo selvfølgelig mye bedre enn VV hva deres krutt er brukandes til.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Unnskyld meg kongen, men du som er så opptatt av å lese deg opp kan vel ikke ha unngått å lese hva Vihtavuori selv skriver i sin egen lademanual ? (for ordens skyld, min utheving)

 

"N330

Burning rate is a bit slower than with N320 and corresponding

to Alliant Unique and Vectan Ba 9. Especially designed for 9

mm Luger but also suitable for .38 Special, .40 S&W, .44 S&W

Special and .45 (Long) Colt."

 

For oss som leser fremmedlandsk betyr dette at N330 er spesielt utviklet for 9mm Luger, men kan også brukes til 38 spl. osv...

 

Når det gjelder dine høyhastighetspatroner har du pugget den lille ladetabellen for dårlig.

Når du påstår (les. tror og synser over an lav sko) at 9mm og 38 super er høyhastighetspatroner mens 40 S&W ikke er det, er det sikkert greit for deg å vite at 40 S&W pælmer ut en 165 grs. kule i samme hastighet og vel så det som 9mm gjør med 124 grs.

Forøvrig er 3N38 nevnt kun for de virkelig tunge kulene i Vihtavuoris ladetabell for 9mm, og da snakker vi ikke om så høye hastigheter.

Men det er sikkert fordi Vihtavuori ikke vet bedre.

 

Forøvrig minner du meg mer og mer om et forumtroll, men egentlig tror jeg du har bare forsøker å skjule manglende praktisk erfaring med skyting og hjemmelading men desto større erfaring med Google.

 

Edit: Ser Cardinal kom meg litt i forkjøpet på en del her.

Link to comment
Share on other sites

Cardinal, Gringo, all andre godtfolk, vi burde bare la fjotten drodle, og ikke henge oss opp i innleggene hans.

Det eneste han er ute etter er å få oss til å bite på all bedrevitenheten han presenterer som kunnskap. Slike folk livnærer seg på andres irritasjon over deres fremferd, av mangel på andre måter å få oppmerksomhet fra andre på.

Nicket og avataren burde være nok til å få de fleste til å lukte lunta.

 

Vi skulle seriøst hatt en TST her på kammeret.

 

Sorry til trådstarter for at jeg har deltatt i avsporingen og kapringen av det som kunne vært en tråd som belyste et fornuftig tema.

Link to comment
Share on other sites

Men som nevnt er sånt vås ut av lufta i beste fall villedende og lite hjelpsomt og i verste fall direkte farlig (selv om jeg hittil ikke har sett noe svært skummelt fra kongen).

Uansett lite ønskelig å ha sånt tull presentert i ymse tråder på et forum som skal være til nytte som en arena for erfaringsutveksling og gjensidig hjelp.

 

Hva er forresten TST ?

 

Edit: Syns forresten du ikke har noe å beklage overfor trådstarter. Trådstarter stilte gode spørsmål og har fortjent svar rotfestet i virkeligheten, noe bl.a. du har forsøkt å bidra til i motsetning til en viss annen som bidrar med....ehh... et eller annet.

Link to comment
Share on other sites

Amen!

 

Tror faktisk du kan forvente å leve lenge i landet med å bruke alt fra N320 til 350.

For min del skal jeg bare samle ca 10cm på 20m. mer enn det ser jeg ingen grunn til å

tyne en 9mm.

Hvist kruttmålet ditt er av det unøyaktige slaget så kan jo trege krutt redde hylsa hvist du er livredd for den.

Skal litt til for å knekke skyteren.

 

Kongen burde prøve noen av disse ladningene...

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...