Jump to content

Gaupejakt 2011 Region 2


Kolbe-Rolf

Recommended Posts

  • Replies 175
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du har sikkert bra med gaupe i Drangedal også men i nedre deler av Telemark er det også bra med dyr. Og når jeg sier at vi forsyner andre med gaupe så er vel det ikke helt usansynlig. Under sporing her i vinter er det registrert familiegrupper med tilsammen 10 unger,og dem må jo trekke til andre områder når kjetta får nytt kull. :D

Link to comment
Share on other sites

Bjaadal og nemda tenker kun sauetap og fordeler kvota deretter. Hadde han sett litt på hvor famgruppene er registrert og tatt hensyn til det hadde nok fordelinga blitt litt anerledes. All forskning og dokumentasjon viser hvor det er mest dyr.Men alt dette er jo politikk desverre.

Link to comment
Share on other sites

Nei, heldigvis blei det ikke det,det har kommet inn klager som må behandles først.

Vist dem blir avist i direktoratet kan det bli jakt tidligst 19 mars.

Jeg håper det ikke blir mere jakt så vi opprettholder stor predasjon på sau,og helt topp at "HANS" har berga livet som elsker sau.

Jakt blir det også bare der det er dyr igjen på kvota og der er det vel heller ikke grunnlag for å skyte gaupe.

Vist vi ser vestover i Telemark er det skutt mye gaupe dem to-tre siste åra og det er lite spor der nå.

Gaupa må beskattes der den er når det er jakt og ikke der den er om sommeren å "tar" sau.

 

Skjønner det er mange som mener nemda gjør feil i å prioritere områder med store sauetap. Dere i nedre delene av regionen går under NINA sin definisjon på såkalte "rådyrtette områder". Derfor kan alle parter fylkesmannen, DN, rovdyrvernforeninger og nemda forsvare en høyere bestand av gaupe i deres områder, enn i områder som Vinje, Hallingdal, Numedal etc, med mye sauenæring og lite rådyr. Dessuten er de også redd for økende utvandring av gaupe til sauetette Vestlandet. Rovviltnemda sover derfor godt om natta når de klarer å bremse tettheten i de vestligste dalførene av region 2!

 

Når det er sagt må dere huske på at 3 av 4 ekstradyr ble skutt i de nedre delene. Bjaadal og co ga ut disse på et stadie i jakten der det var svært kritisk for suksess i delregionene Vinje, Modum og Hallingdal, dersom hodyrskvoten ble full. Jeg mener rovviltnemda var svært gavmild mot dere denne jakta! Vi hadde flaks i Hallingdal, men jeg vet det vil bli gitt negativ kritikk og klage til nemda, fra sauenæringa i blant annet Vinje, fordi de nedre delene var med å stoppe jakta der oppe, med tanke på alle ekstradyr utgivelsene.

 

Mulig at man må jakte gaupe der den er, men en ting er helt sikkert: I både Vinjeregionen, Hallingdal og Fyresdal etc er det mer enn nok med gaupe å ta av! Og om det skulle bli renska godt opp i disse delregionene et år, er det som dere poengterer. De nederste delregionene forer oss med gaupe hver eneste vår/sommer, og når jakten kommer har vi nok å jakte på igjen....

 

Det at Bjaadal prøver og gjenåpne kvotejakta 2011, viser at det virkelig er tak i fyren. Han har nå prøvd noe banebrytende og det bør han roses for! Slutter Bjaadal som leder i nemda skal det bli vanskelig å finne en bedre erstatter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bøndene klager over store tap,men hvor er bøndene når det er jakt? Syntes det er rart at ikke disse er mer ivrige til å være med på jakt åssen skal en da få ned bestanden i vest..Her vi jakter er det ganske bra med folk som vil være med,men dårlig med bønder som stiller opp, så hadde det ikke vært for oss andre jegere så hadde det ikke blitt jakta noe her.

Så syntes vel at di som har store tap burde engasjert dere noe mer.

Setter vel litt fyr i bøndene detta,men er vel til pass for noen.

 

 

Må bare forsvare bøndene hjemme nå Tommy :)

 

Ved dannelsen av Hallingdal Rovdyrjaktlag i vinter har vi mottatt en fantastisk årlig støtte fra de saueinteresserte i dalen. Alle sankelaga i Hol, Gol, Ål og Hemsedal har vedtatt å støtte oss med 2 kr pr heimesanka sau. Blir ganske bra med penger det når ca 50 000 sau skal hjem på høsten.... Raust gjort og veldig positivt!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jamthunden min var totalt klikk i går kveld. Jeg regna med det var en elg rett borti skogen og hu stod å hadde bandlos i lufte-kjettingen i ca 1 time. I dag da jeg gikk for å se om jeg fant noen spor så var eneste sporet jeg fant dette:

 

Bilde066.jpg

 

Et ferskt gaupespor.

Fra huset mitt og bort til sporet er det ca 100 meter. veit ikke hvor nærme gaupa har vært siden det ikke er noe snø nærmere husene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...