Jump to content

Gaupejakt 2011 Region 2


Kolbe-Rolf

Recommended Posts

Resutatløs jakt i Tinn idag, men på tur hjem nå ikveld kom tlf fra en bonde som mente han hadde spor av gaupe. Hadde gjort et forsøk på å ta ett rådyr for var masse blod i veien på oversiden av huset. Svingte innom på tur hjem å der var det gaupe spor men rådyret den skulle ha prøvd seg på var ikke å se. Men den gaupe satan har jammen prøvd å ta en voksen elg, blodet i veien var tydelig selv etter brøyting å blod sprut opp etter brøytekantene var tydelig :D tror den skal bli grei å finne i lysningen i morgen :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 175
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tusen takk for det :D Det gjelder og ikke gi opp.... 9 hele dager med uflaks og gauper som passerte postskyttere uten at det ble avfyrt et eneste skudd. Det var nesten så håret var helgrått på fredagskvelden! Jammen gikk det bedre i helga gitt.... To gauper på samvittigheten i går og Erling i dag. Morro var det rett og slett! Blir en konjakk i kveld :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for ett par hyggelige dager TKT, var morro å være med. Lært mye disse dagene. Det hjalp på jakta at vinjes store sønn dro tilbake på jobb:p tror du får sende han hjem hver gang jakta går trått. Får si ifra hvis du trenger noen til å gå linjer.

Link to comment
Share on other sites

Fikk akkuratt melding om at en unge er tatt i bås i Flatdal område øst 4. Det vil si at jakta foreløpig er stanset i dette område. Ingenting er bekreftet på fylkesmannen eller gaupetlf enda, men er nok ikke falske rykter. Sikkert mulighet for et tilleggsdyr, men trolig ikke allerede imorra.....

Link to comment
Share on other sites

Det var en unge på 11,8kg(Hunn) tatt i en bås som ikke er laget etter forskriftene. Den er også sponset med 10tusen kroner av fylkesmannen. Den er laget i 19mm bord og i loven står det 25mm. Da er det kansje litt spesielt at den er godkjent for bruk til fangst av gaupe med fylkesmannens midler.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det blir noe styr av 19mm eller 25mm... skal legges ved bilder i søknaden å tekst om båsen, så er det opp til fylkesmannen selv om han reiser ut å sjekker båsen at ting stemmer eller personell fra SNO. Jeg fikk 9000,- for båsen min men det måttes søkes om etter at båsen var bygget å plassert...

Link to comment
Share on other sites

Jaggu har dere fått godt betalt for dissa båsene! Har laga mange båser til NINA scandlynx og disse er laget i 28mm imp bord. Noen som vil gi 10000,- pr bås så bare si ifra :D

 

Staten som betaler :D dem drar vist jaggu nok ut av oss så er vel ikke noen vits i å slå av på regnskapet vis enn kan få noe tilbake :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer igjen Uvdølinger, kjempebra jobba! Hvor ble han skutt? Vi begynnte febrilsk å leite etter spor i dag men rakk ikke å finne noe før dere hadde skutt. Hvis det er Tom dere skøyt(?) så er det en god trøst for oss lengre nede i dalen siden han har vært endel her nede også. Han ble merket ikke langt fra her jeg bor.

Link to comment
Share on other sites

Blir dette i hele region 2 eller bare i dem delene som kvoten ikke var skutt ved jakt slutt?

 

Jeg trur jakta fortsetter i de delene som enda har igjen kvote, men skal ikke si det for sikkert... Blir det ikke start før ca 11. mars burde de bare slå sammen hele regionen mener nå jeg!! Skulle overraske meg stort om det ble topp sporingsforhold overalt i de tider, og dessuten dabber jaktinteressa utover mars! Synd det ikke detter mer i øvre Tinn også, Stian. Sjøl om dere har gjort det ganske "skarpt" og felt 4 av 5 som hodyr, mangler det ikke på gaupe enda har jeg skjønt! Terrenget gjør jo jakta rimelig vanskelig dessverre... De forbanna Tinnsjøliene kan ta knekken på de fleste :oops:

 

Jeg trur Rovviltnemda er ganske "svette" med tanke på at det ikke har blitt skutt mer i Vinje-regionen.... Høge tapstall på sau teller nok mer enn det meste trur jeg.... Også i Hallingdal vil de nok gjerne få skutt den siste, men da må det jaktes fra Gol og nedover. I Nes og Flå er det veldig bra med gaupe, men i den øvre delen av dalen derimot har vi kvitta oss med all katt enn så lenge(luksusproblem 8)) Sliter fælt med å få til et skikkelig samarbeid med jaktlaget i Nes og Flå. De er erfarne og skyter gaupe i blant, men bedriver en helt annen jaktform enn oss. Kan sikkert til tider være effektivt med snikjakt og postering, men det sier seg sjøl at det detter mye mer gaupe med gode bikkjer og 30 mann på post, enn når 3-8 mann skal dekke opp for gaupas uttallige fluktruter!!

 

Jaja de får nå bare styre på, en ting er helt sikkert; jeg får ikke gjort en dritt, for sitter djupt forankra i Nordsjøen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Nei, heldigvis blei det ikke det,det har kommet inn klager som må behandles først.

Vist dem blir avist i direktoratet kan det bli jakt tidligst 19 mars.

Jeg håper det ikke blir mere jakt så vi opprettholder stor predasjon på sau,og helt topp at "HANS" har berga livet som elsker sau.

Jakt blir det også bare der det er dyr igjen på kvota og der er det vel heller ikke grunnlag for å skyte gaupe.

Vist vi ser vestover i Telemark er det skutt mye gaupe dem to-tre siste åra og det er lite spor der nå.

Gaupa må beskattes der den er når det er jakt og ikke der den er om sommeren å "tar" sau.

Link to comment
Share on other sites

Ja,Notodden og Tinn har bestand til jakt på gaupe,for vi har størst bestand av fam.grupper(også mye enkle dyr) som forsyner resten av regionen

med gauper som trekker ut.

Men byttedyr blir det stadig mindre av for gaupa i enkelte områder, bestanden tror jeg kommer til å knekke seg selv pga en helt feilslått forvaltning.

Link to comment
Share on other sites

Vi har hatt mye spor i Fyresdal i år, mange år siden det har vært så mye gaupe der oppe. Men ofte har vi ikke vært mer enn 4-5 jegere på jakt. Veldig få som er ute å leiter spor også, men de som er ute finner spor jevnlig.

Vi har hatt mange loser, poster som har sett gaupa ol men mangler den siste flaksen for å få felling i år.

Ettersom jeg hører har de også vært nære på Dalen og i Kviteseid i år, uten den siste flaksen der også. Bortsett ifra den i båsen.

 

I Nissedal er det omtrent ikke en kjeft som er ute å leiter spor, ergo finnes det ikke gaupe der heller tror de.

Poenget mitt er: I kommuner der det er noen få jegere som gidder å leite gaupespor der finner de også spor, merkelig nok.

I år lå vi også noen dager i Valle/Setesdalen på jakt, tidligere år har det vært utrulig mye spor der borte men de dagene vi lå der i år fant vi ingenting, men det er flere gauper som har tilhold der. Og spor fant de der igjen når vi var reist videre til Fyresdal fikk vi vite :)

 

Det varierer lokalt litt fra år til år, men mitt inntrykk er at det er godt med gaupe i Vest-Telemark.

Jeg jakter også litt i Skien, Ulefoss, Bø og oppover. I uka der så samler de fort 20 mann og i helgene opp i 40-50, pluss at det er flere som leiter spor, hjelper til å ringe osv. Klart de finner mer spor og får felt flere gauper i disse områdene hvor det er flere ivrige jegere, og ikke minst samarbeid. Og hvor folk er velkomne på jakt samme hvor de kommer ifra :sarcasm:

 

I Fyresdal og Valle er det dager vi ikke er mer enn 1-2 mann som som leiter spor, og når jeg ser på kartet da har vi ikke klart å dekke mer enn 5 % av kommunen med effektiv sporleiting. Og når vi da ofte finner spor lurer jeg på hvor mye gaupe det egentlig er.

Rovdyrforvaltningen eller mangelen på den orker jeg ikke å kommentere her inne en gang.

Men det blir igjen hjortedyra og bøndene som blir de store taperne her, og som royste skriver til slutt gaupene selv.

 

Og vi gaupejegere får bruke høsten godt, til å trene hundene våres og oss selv for det vil være godt med katter å jage til neste år også. :twisted:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bøndene klager over store tap,men hvor er bøndene når det er jakt? Syntes det er rart at ikke disse er mer ivrige til å være med på jakt åssen skal en da få ned bestanden i vest..Her vi jakter er det ganske bra med folk som vil være med,men dårlig med bønder som stiller opp, så hadde det ikke vært for oss andre jegere så hadde det ikke blitt jakta noe her.

Så syntes vel at di som har store tap burde engasjert dere noe mer.

Setter vel litt fyr i bøndene detta,men er vel til pass for noen.

Link to comment
Share on other sites

Veldig riktig Tommy.A. En ser som regel ikke snurten av bøndene i gaupejakta, noen få hederlige unntak er det heldigvis, men ikke mange. Det er de mest ivrige jegerne som dukker opp år etter år.

En god kamerat som driver stort med sau kjøpte faktisk hunden jeg bruker i gaupejakta, på en betingelse at den skulle rendyrkes til rovdyrjakt, ikke snakk om at han ville ha igjen noe for det. Samme personen ordner også hytte/husvære for oss der oppe når vi jakter. Alt for at vi skal få felt rovdyr i og rundt beiteområdene hans. Nå klarte vi ikke det i år, men med en slik innsats og vilje som han har til å få bukt med noe av rovdyrplagen, motiverer det oss jegere til å stå på litt ekstra også.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...