Jump to content

Gaupejakt 2011 Region 2


Kolbe-Rolf

Recommended Posts

  • Replies 175
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Her er kvota for region 2

 

1. I første del av jaktperioden henstilles det om å unngå jakt på familiegrupper (hunngaupe med unger) eller der flere dyr går i lag.

 

2. Det fastsettes sju jaktområder med følgende avgrensning:

 

Jaktområde Vest: Aust-Agder fylke og Fyresdal, Nissedal,

Drangedal og Kragerø kommuner i Telemark 4dyr

 

Jaktområde Øst 1: Hol, Ål, Hemsedal, Gol, Nes og Flå kommuner i Buskerud 5dyr

 

Jaktområde Øst 2: Nore og Uvdal, Rollag og Flesberg kommuner i Buskerud 4dyr

 

Jaktområde Øst 3: Modum, Krødsherad, Sigdal, Ringerike, Hole, Lier, Røyken og Hurum kommuner, og Øvre Eiker, Nedre Eiker og Drammen kommuner øst og nord for Drammensvassdraget, i Buskerud 4dyr

 

Jaktområde Øst 4: Tinn, Seljord, Hjartdal, Notodden, Bø og Sauherad kommuner i Telemark 4dyr

 

Jaktområde Øst 5: Vinje, Tokke og Kviteseid kommuner i Telemark 4dyr

 

Jaktområde Øst 6: Vestfold fylke, Nome, Bamble, Skien, Porsgrunn og Siljan kommuner i Telemark og Kongsberg kommune i Buskerud, samt Øvre Eiker, Nedre Eiker og Drammen kommuner i Buskerud sør for Drammensvassdraget 3dyr.

Link to comment
Share on other sites

Fant spor etter noe vi var rimelig sikre på var familiegruppe, når kompisen og jeg var på rådyrjakt i Gjerpensdalen, Skien, i dag. Men Marker i SNO var av en annen oppfatning, enslig dyr som jaktet og hadde gått i sine egne spor. Det bør sies at han fulgte sporene lenger enn oss, så han har muligens rett.

Link to comment
Share on other sites

Fant spor etter noe vi var rimelig sikre på var familiegruppe, når kompisen og jeg var på rådyrjakt i Gjerpensdalen, Skien, i dag. Men Marker i SNO var av en annen oppfatning, enslig dyr som jaktet og hadde gått i sine egne spor. Det bør sies at han fulgte sporene lenger enn oss, så han har muligens rett.

tror nok det er rett vis espen har kommet til den konklusjonen,han var i siljan i går kveld og reg ei fam gruppe der,3dyr! var det syd eller nord i gjerpensdalen?

Link to comment
Share on other sites

her i valle i setesdal er det sett mykje gauper i sommer og høst. på tirsdag kryssa ei vegen i 7 tida om morgonen truleg vis ein unge fekk telefon 1,5time etter og hadde sabla lyst til å sleppe dei 2 øst laikaene på sporet men når ein er sjølvstendig næringsdrivande er det ikkje alltid enkelt å berre stikke :evil: .er skutt ei skabb gaupe og sett fleire dessverre

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Har dere begynt å bruke rovbasen på NINA sine sider, folkens? Lag en brukerprofil og legg inn alle observasjonene deres av gaupe og av de 3 andre store rovdyra. Bilder, status på familiegruppegodkjenning og annet kan legges til observasjonene. Enkelt, interessant og fornuftig :wink:

 

Jeg sitter i Nordsjøen og klør etter å komme hjem til Hallingdal for å registrere familiegrupper. Planlegger å ta turen til Noresund for så å jobbe meg oppover mot grensa til Gol. Er vilt mange veier å sjekke, så hvis noen vil være med er dere hjertelig velkomne :)

 

Vi har ei familiegruppe på viltkamerabilde med to eller tre unger på Torpo. Den er registrert! Men så var det de andre familiene..... noen som veit om godkjenninger nedover i de traktene? Time vil sjov, er i alle fall to-tre familiegrupper til i dalen!!

 

I år skal vi gjøre det skarpt, det er i alle fall min plan :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg akkurat vite at det nå var dokumentert ei familiegruppe nær Kolsrud ovafor Flå og ei ved Svenkerud(grensa mellom Gol og Nes). Så da har vi i alle fall 2 helt sikre tellende grupper, siden avstanden mellom Svenkerud og Torpo er i minste laget.... De siste 6 årene har vi skutt 13 av 16 gauper fra Gol og oppover, de 3 siste har blitt felt i Nes kommune. Og da skal det sies at gaupebestanden trolig er tettere i Flå og Nes! Så, siden blant annet ei familiegruppe på 3 i hele fjor gikk i området Gulsvik, Flå, Ringnes uten å bli registrert(Ble sett spor flere ganger i hjortejakta), tenker jeg som så at jeg heller ville ta initiativet å dra ned for å leite sjøl. Så får vi se da om jeg finner noe... Det nytter jo ikke å sitte her i sofaen og skryte av hvor mye gaupe det er nedover Hallingdal, når jeg ikke har mer håndfaste bevis :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja håper nå det Stian! Trur det var litt trangt om å få ledige bikkjer de første dagene av jakta, men satser på at det fikser seg etterhvert. Jeg har i alle fall fri hele februar, så har ordna meg bra nå :wink: Kanskje er det forskjell i føret her og der også, så da er det bare å utnytte plassen med best forhold! Hadde vært artig og fått skutt for bikkja di, vi får holde kontakten :D

Link to comment
Share on other sites

Ja håper nå det Stian! Trur det var litt trangt om å få ledige bikkjer de første dagene av jakta, men satser på at det fikser seg etterhvert. Jeg har i alle fall fri hele februar, så har ordna meg bra nå :wink: Kanskje er det forskjell i føret her og der også, så da er det bare å utnytte plassen med best forhold! Hadde vært artig og fått skutt for bikkja di, vi får holde kontakten :D

 

Skjer ikke stort med den plotten i år tror jeg, mulig hu blir litt tøffere sammen med andre... 400m på astro så er det rett tilbake til far :) er ikke mer enn 9 mnd så tar egentlig livet med ro enda.... har hvertfall sånn passe kontroll på 2 familie grupper å 2 enslig :D

Link to comment
Share on other sites

Ja får ut å spore dagene før 1.feb, såg båsen din for 14 dager siden :D masse spor over alt der, gått rett på utsiden av båsen din 2 ganger... sleng litt luktestoff inni når du spenner den til jakta så smetter den i :) russer er gull, halgeir har vel plotten sin så da er det bare å vente på kalenderen.

Link to comment
Share on other sites

Her i Tinn er det gode forhold, i liene er det lagt seg lite snø iforhold til oppe på fjellet... kommer det ikke mer snø nå blir det null problem med hunder :D plott valpen min på 9 mnd hadde sin første los på gaupe i helga, men desverre bare 300m :D er ikke tøff nok til å reise for langt, så må tilbake å se etter far....

Link to comment
Share on other sites

Heldig dere her i siljan/lardal er det alt for mye snø hundene svømmer selv store laikaer :( Men vi får bruke beina men er utrolig tungt når en går i til langt opp på låra med truger. Vi har vært veldig uheldig med dette di siste åra nå desverre. Men vi har godt med gauper i området så jakt skal vi ha :D

Link to comment
Share on other sites

Det er mest sannsynlig 4 som har vært på tur ved svenkerud i forige uke.

"Marta" har drivi og herja og drept sau sør for huset mitt. og i samme tidspunkt ble det registrert 3 dyr til.

Så det blir bare mer og mer av de.

 

Ja du har helt rett! For to år siden fikk vi dokumentert 5 helt sikre familiegrupper ned til grensa mot Krødsherad. Dette fordi de klarte å skille ut 3 av de grunnet at de gikk radiomerka(Tuva, Heidi og Martha). Om det ikke skulle være 5 forskjellige i år, har jeg god tru på at det i alle fall er 4 fra Hol-Hallingporten. Og det er imponerende nok siden vi peisa nedpå 2 voksne hogauper i fjor, og i tillegg går Martha mest trolig tom i år.... Problemet er at avstanden mellom revira er alt for liten til at NINA tolker det som 4 forskjellige grupper pr i dag. Er redd vi ikke klarer å få godkjent mer enn 2 forskjellige, dessverre. Men har vi flaks og får registrering enten nederst eller helt øverst i dalen, så kanskje.... Time vil sjov :)

Link to comment
Share on other sites

"påkjørt mandag du mener så blei den friskemeldt i går hørte jeg"

 

Er det tilsvarende avgjørelser - som med hjortejakt i mitt distrikt - så skjønner jeg liksom ikke dette med friskmelding.

 

En hjort påskytes.

Ettersøket blir resultatløst (selv om det var blod på skuddsted) - og dyret blir friskmeldt.

 

:?::?::roll::?::?:

Link to comment
Share on other sites

Her i Tinn er det gode forhold, i liene er det lagt seg lite snø iforhold til oppe på fjellet... kommer det ikke mer snø nå blir det null problem med hunder :D plott valpen min på 9 mnd hadde sin første los på gaupe i helga, men desverre bare 300m :D er ikke tøff nok til å reise for langt, så må tilbake å se etter far....[/quote

 

Trur det er håp når den allerede har hatt los, Stian :wink: Ordner seg det greiene der. Bikkja er heldig som blir opplært i "helvetes terreng". Da har den et fortrinn til seinere, når pusen hiver seg opp og utfor (forhåpentligvis ikke altfor bratte) berg! Hørte Olav hadde vært flink gutt her om dagen. Er 3 forskjellige familiegrupper hos dere også da skjønner jeg... Får ikke gjort så mye med bestanden med bare 4 på kvota, men får håpe på ekstraløyve da vettu :D

Kommer nok både folk og bikkjer til Tinn også første dagen. Vi delte opp staben.

Link to comment
Share on other sites

Håp er det nok, men det viser seg vel ikke før neste år igjen :) Når enn bosetter seg i " rasshølet til verden " så får en hælvetes terreng... men vi klarer vel kneppe ett par stk håper jeg. Snakket med Manollo igår å han trudde Eivind kom oppover med King hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

"påkjørt mandag du mener så blei den friskemeldt i går hørte jeg"

 

Er det tilsvarende avgjørelser - som med hjortejakt i mitt distrikt - så skjønner jeg liksom ikke dette med friskmelding.

 

En hjort påskytes.

Ettersøket blir resultatløst (selv om det var blod på skuddsted) - og dyret blir friskmeldt.

 

:?::?: :roll::?::?:

 

Dyret blei påkjørt, sporet med 1 plott å 1 russer. Begge blei sluppet på etter en stund å gaupa gikk inn i en ur så mannskapet ikke kom til... Dagen etter blei ura besøkt igjen av SNO å da var den reist uten blod i sporene. Var ikke med selv men snakket med en som hadde vært med....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...