Jump to content

Militær ammunisjon


kruttlappen2

Recommended Posts

50 minutter siden, NM149 skrev:

Hva mener du med denne?
Grunnen til at sivil ammo er forbudt i Forsvarets våpen er at Forsvaret ikke har kontroll på prestanda og kvalitet. Som eksempel kan man se de lotene med 9mm fra XXL som ødela flere pistoler og annet materiell. Forøvrig uten at XXL dekket alle skader som ammo levert gjennom XXL fororsaket.

 

Internpris på 22lr var sist jeg bestillte 0.38 skaffer du 5,56 ammo til denne prisen er jeg ekstremt interesert i å benytte feriepengene fine til innkjøp. 

PS. jeg ser da for meg denne brukt i min private LWRC rifle.

 

 

Militære våpen tåler naturligvis det aller aller meste ammunisjon som befinner seg i det sivile markedet. Ettersom det er umulig å kontrollere for hvilke forhold ammunisjon brukes vil en leverandør naturligvis nekte å ta ansvar for bruk. Så også i det sivile. Jeg kjenner ikke den XXL referansen, men dersom det var en beviselig feil og mangel er jeg svært sikker på at Forsvaret finner tilstrekkelig med midler til å forfølge dette til fulle i en rettssal. 

 

Jeg kan ta feil i pris men vet at 22 LR ble priset på denne måten da en konkret avdeling ba om det. 

Link to comment
Share on other sites

52 minutter siden, Cardinal skrev:

ehh. fordi det egentlig problemet som mange ønsker å løse med å "løp på XXL" var svikt hos Forsvaret? Og man bør kanskje prioritere å fikse det først?

Og er de bra nok, er XXL ammo ett ikke-tema.

Som NM149 sier, håper jeg HV har lært av dette og fått orden på rutinene og instruksen.

 

 

 

 

 

men de gode nyhetene (for de kriminelle) til XXL-instruksen er jo at det blir enkelt for dem å skaffe 223 ammo....

Kjøp tre uniformer/utstyr på Finn, airsoft 416 og noen magasiner. Løp andpusten inn på XXL og si "vi er mobilisert for x i gate y men ikke fått ammo enda. Gi oss det du har i 223 Rem"

Og den ansatte må gi dem alt de ber om. de fyller så magasin og løper ut.......

For det skal jo ikke være noen kriterier eller krav.... 🙄

 

(og mener dere scenariet  de kriminelle over presenterer er for diffust og den ansatte skal si nei/spør mer, så betyr det man skal stille krav og ha noen kriterier før det kan tillates)

 

 

 

 

Tenker du virkelig at det er din oppgave, og korrekt fremgangsmåte å diskutere og problematisere med råd om fremgangsmåte på et åpent forum? 

Link to comment
Share on other sites

Tilbake til temaet sivil ammunisjon i forsvarets våpen, jeg kan forstå kravet om at FLO skal levere ammunisjonen i våpen som FLO har ansvar for vedlikehold av, og som FLO eier.

Det gir FLO muligheten til å se hva dette gjør med våpna over tid, de har en viss sikkerhet på at ting er av en viss kvalitet, og det gjør og at FLO tjener peng på ammunisjon de leverer. 

Se for deg elleville hjemmeladdere som feks ønsker å få opp mot 900 msek med 190grains sierra MK i 7,62X51en sin, så de bruker forsvarets AG3, HK417 eller lignende som testobjekt siden det ikke er deres våpen som eventuelt blir ødelagt.... 

Det høres dyrt ut. ;)

 

Om jeg hadde lånt ut en drøss våpen hadde jeg vel stilt samme krav, om jeg hadde samme mulighet. 

 

Edited by høggern
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

På 25.5.2020 den 23.29, Torf skrev:

Digresjon. Når jeg var inne på rekruttskole påsto befalet hårdnakket at vi kunne bruke russisk 7,62x39 i AG3. Siden jeg importerte, ansatt i butikk, de første finske Valmet Ak'ene til Norge tok jeg med et par pakker ammo tilbake etter første perm. Befalet ble lange i maska da de forøkte å lade AG3 med 7,62x39.

Siden vi er inne på digresjoner så er det vel ikke helt umulig å avfyre en 7.62x39 i et 7,62x51 kammer, utrageren vil fint holde patronen inntil støtbunnen slik at man får avfyring. Problemene vil bestå å få prosjektilet som er noe feitere en et vanlig 7,62 prosjektil gjennom pipa.
Men det har blitt gjort ved flere anledninger i boltrifler, men det er ikke noe man skal oppmuntre til.
Men selve kammringen å avfyringen vil skjelden være et problem.

Jeg skal ha et par 7,62x39 idiot hylser i en eller annen skuff, men i motsettning til 7,62 idiot så er samtlige hylser revnet.

Edited by NM149
Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel mest at x39-hylsa er mindre, og vil revne og slippe ut gass. 
.311-kula er null problem, folk skyter jo 8x57 i 30-06 hvis de klarer å kamre...

300BLK i 223 har jeg hørt skal være verre

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
On 5/28/2020 at 6:07 PM, NM149 said:

Siden vi er inne på digresjoner så er det vel ikke helt umulig å avfyre en 7.62x39 i et 7,62x51 kammer, utrageren vil fint holde patronen inntil støtbunnen slik at man får avfyring. Problemene vil bestå å få prosjektilet som er noe feitere en et vanlig 7,62 prosjektil gjennom pipa.
Men det har blitt gjort ved flere anledninger i boltrifler, men det er ikke noe man skal oppmuntre til.
Men selve kammringen å avfyringen vil skjelden være et problem.

Jeg skal ha et par 7,62x39 idiot hylser i en eller annen skuff, men i motsettning til 7,62 idiot så er samtlige hylser revnet.

I en AG3 vil jeg se på det som flaks/uflaks om x39 patronen smeller når du trekker av dersom du har ladet fra magasin på vanlig måte

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, høggern said:

I en AG3 vil jeg se på det som flaks/uflaks om x39 patronen smeller når du trekker av dersom du har ladet fra magasin på vanlig måte

Da har jeg sett flere eksempler der skytter har hatt flaks / uflaks med denne patrontypen i AG3.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
On 5/28/2020 at 10:09 PM, M67 said:

Problemet er vel mest at x39-hylsa er mindre, og vil revne og slippe ut gass. 
.311-kula er null problem, folk skyter jo 8x57 i 30-06 hvis de klarer å kamre...

300BLK i 223 har jeg hørt skal være verre

 

K

Kanskje det er det våpenkontoret vil ha meg til å prøve siden det står 8x57/30-06 på våpenkortet til mauseren :-)

Link to comment
Share on other sites

On 8/31/2020 at 10:34 PM, NM149 said:

Da har jeg sett flere eksempler der skytter har hatt flaks / uflaks med denne patrontypen i AG3.

Klarer ikke de hvordan det skal gå til.  Mulig det går..

Men. Hylsa er 12mm kortere og slankere. AG3 har push feed og ikke kontrollert mating. Utdragern vil vel dytte hylsa lenger inn i kammeret sånn at patronspillet blir så stort at tennstempelet ikke vil rekke fram. Og om det vil rekke fram så vil vel bare patronen dyttes fremover. 

 

Eneste muligheten er vel at rimmen havner under utdrageren på en eller annen måte. Men det må da kunne betegnes som flax/uflax. 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
høggern skrev (På 8.12.2010 den 23.00):

Ja de kan brukes.

 

Forresten er de "9mm parabellum" patroner som er beregnet på "eldre våpen" som luger, P38, high power, M40, som var i bruk i forsvaret på den tiden da den ammunisjonen ble laget. Det som var beregnet på nyere pistoler og MP var merket "9mm SKARP"

 

Svart runding(ikke "o" men en stor svart fylt prikk) betyr at det er vanlig helmantel prosjektil på de.

FFV står for "Forenede Forsvars verken" (svensk fabrikk), Lot fra 82, 84 og 88.

1305-25-123-2676 er nato nummer, hvor 1305 forteller at det er ammunisjon og 25 forteller at det er norsk militær ammunisjon.

Förenade fabriksverken (FFV)

Link to comment
Share on other sites

Litt sent ute i denne tråden, men her var det mye rart.

 

Frangible er IKKE det samme som "short stop" - som forøvrig er det begrepet politiet bruker internt om ekspanderende tjenesteammunisjon.

Frangible brukes til skyting mot harde bakgrunner, som f.eks stål, på kort hold for å minimere rikosjettfare.

Når det gjelder hvorfor ikke sivil ammunisjon ikke er tillatt i militære våpen, så skyldes ikke det at Forsvarets våpen ikke vil funksjonere med den type ammunisjon isolert sett.

Som en del har vært inne på, så er en grunn kontroll på kvaliteten og ytelsen til ammunisjonen. Det stilles strengere krav til NATO ammunisjon enn SAAMI/CIP, samt at hver LOT gjennomgår godkjenningstesting for presisjon. Dersom det oppstår flere feil med samme LOT, så er det enkelt å ta den ut av sirkulasjon.

En annen grunn er garanti på våpen - produsent av våpen godkjenner konfigurasjonen kun til gitte ammunisjontyper (og øvrig tilbehør). Skulle det skje noe og det fremkommer at ikke godkjent materiell er nyttet, så kan produsent fraskrive seg ansvar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...