Jump to content

Merker på hylsehals etter delvis ompressing


rak

Recommended Posts

Presset noen (nye) hylser i et nytt die-sett (6,5x55). Die-sett var godt rengjort før det ble tatt i bruk. Såg med en gang at det ble langsgående merker på hylsehalsen. Merkene er regulære og kun overfladiske. For meg ser det ut som at pressingen ikke blir jevn rundt hele hylsehalsen ("tar" ujevnt). Er det die-en som burde vært polert (eventuelt returnert) eller er dette noe som kan oppstå under feil bruk uten at jeg helt skjønner hva som eventuelt er gjort feil?

 

Og for ren nysgjerrighet; Bør hylsene kastes? (presset bare noen få før jeg stoppet).

Link to comment
Share on other sites

Nye hylser(Rem. f.eks.)er ofte veldig bulkete i halsen/rufsete munning. Kan kansje bidra litt til at det ser ujevnt ut ved første kalibrering. Paralelle spor i halsen er ikke helt bra, blir det små riper litt i dybda hadde jeg avfyrt de bare en gang og hivd p.g.a. mulig bruddsone. Sjekk dien for grader m.m. Isåfall reklamer og bytt die.

Link to comment
Share on other sites

Lapua hylser og RCBS die-sett. Særdeles lite bulker på hylsene. Med tanke på at sporene er regulære er det nok dien som er problemet (eller laderen :? ).

Skal gjøre et forsøk med ny rengjøring og se om problemet fortsetter. Men kan ikke forstå det er smuss i dien som er årsaken.

Link to comment
Share on other sites

Mener ikke sirkulære? Lapua er topp hylser. Kan virke som dien er dårlig polert innv. Uansett er ekspanderkula til RCBS røff med heller skarp overgang rett ut av eske. Jeg polerer og red. dia. på eksp.kula med .003"/0.076mm under riflingsdia. og .005 i magnum. De ligger på rundt .001 under fra fabrikk. Mener dette gir litt bedre kulehold, mindre hylsestrekk og mindre sjans for trøtthetsbrudd i halsen ved mange omladninger. Ellers er RCBS vanligvis topp verktøy. Hornady leverte tidligere epliptisk ekspaner til RCBS.

Link to comment
Share on other sites

Er normalt at halsen ser litt bearbeidet ut, og viser tydelig hvor die-halsen har stoppet på hylsa. Regner med at det er smørt. Overflaten ser her vel røff ut. I sterkt lys bør die-halsen og ellers innvendig ha speile finish, ellers ville jeg byttet. Ser du maskineringsmerker er det reklamasjonsgrunn.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...