Jump to content

RANO Rekrutt 6.5x55 BC / Klikktabell


Einar_AE

Recommended Posts

Har kjøpt en rifle i 6.5x55 og fant frem den gamle ammo trekofferten fra mine DFS dager på 80 - 90 tallet.

 

Der hadde jeg noen gamle RANO Rekrutt patroner fra ca 1987 - 1989 av de med helt butt helmantel kule. Da Norma jaktmatch fågel ikke gir veldig gode samlinger i børsa mi, tenkte jeg at dissa rekrutt patrone må være bra til storfugl jakta da disse går rimelig greit i børsa.

 

Da jeg ikke har mange av dem så jeg kan teste veldig mye på forskjellige hold lurte jeg på om noen har en av eskene disse kom i og kunne gi meg bc'en på kula og kanskje klikktabellen som står trykt på eska så jeg kunne lage en ca tabell fra PCB ?

 

de ser slik ut hvis det hjelper :

 

IMAG0077.jpg

 

IMAG0076.jpg

 

IMAG0078.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde iallefall 9-10 knepp på kragen og sauern min mellom 100 og 200 meter. (ca 1 cm knepp@100m)

Hvordan dette slår ut i en jaktrifle med kortere løp vet jeg ikke, men du kan vel ta utgangspunkt i noe lavere hastighet.

BC .25 stemte med 750 msek og ca 10 knepp. Jeg sjekka i PCB.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

har fått 1000 stk av disse kulene som er tiltenk den nye gamle kragen. Noen som har grei ladedata på disse? Har prøvd litt men spredningen på 100 er alt fra 0.0 lav til 2.3 høy med en og annen *7 innimellom :-S

Det blir bare koseskyting på dager med sol så jeg trenger ikke å jage noe høy V0 akkurat

Link to comment
Share on other sites

Problemet er nok ikke ladinga, men kanskje kruttet. det er en orginal ingeniørkarabin fra 1906 så det kan være løpet selvsagt, eller at jeg er for dårlig til å skyte med skur og korn.. hvilke krutt er det greit å bruke er vell egentlig spørsmålet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...