Jump to content

204 ruger


DanielS

Recommended Posts

Jeg hadde nok heller gått for en 223, eller 22-250 hvis du vil ha noe som går fortere, der får du vesentlig tyngre og mer solide kuler som passer bedre til matvilt.

Rådyr med 204 Ruger har ikke jeg lyst til å prøve, mulig det går men...... :|

Til skadedyrsjakt er den sikkert både morsom og effektiv.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt .204 Ruger siden det kom til landet, da som revekaliber. Husker at jeg regna på det i starten om det holdt kravet til rådyr, og det gjorde det med 40 grs kula. Har ikke brukt det på rådyr nei, sjekka bare for syns skyld. For meg er det kun en revepatron ( og kråkesprenger da)

Det går vel å bestille solid kule hos tonheim hvis man vil prøve på rådyr da, men jeg er nok enig med de forrige innleggene i at dette er et varmintkaliber. Hvilket jeg tror er meningen fra produsenten også. Børsa er forøvrig en Ruger No1, rustfri varmint utgave.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd så mye forskjellig. Kjøpte børsa i Canada med en gang kaliberet kom, og da fantes bare 32 og 40 grain V-Max.

Etter testing ble det 40 grain, da den har litt bedre "splatt"-effekt :twisted:

Solgte børsa (Remington 700VLS) og kjøpte Thomson Center Encore. Der er erfaringen så langt, at farten må litt ned, for å samle bra med V-Maxen. Har kjøpt inn assortert utvalg av kuler til å teste, så nå gjenstår bare å få gjort det :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk Rifle Sporting Firearms Journal i posten for et par dager siden, der var det et lengre stykke (6 sider) om 204Ruger.

Et billig og godt amerikansk våpenmagasin om rifler, som ikke har så åpenbare politiske vinklinger som f.ex. Guns&Ammo. Annbefaler det på det sterkeste!

 

http://www.riflemagazine.com/home/index ... N=25868155

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 years later...

Jeg bekymret meg unødvendig. Pussestanga mi lar seg akkurat lirke ned gjennom løpet. Bronsjebørsta for .22 kaliber lot seg også dra i gjennom, ved bruk av litt krefter. Regner med at det blir effektiv puss på denne måten :wink:

 

Rakk bare å skyte den inn i senter på 150 meter i dag, før jeg måtte på en familieseanse. Hvordan er det omtrentlige treffpunktet på 100 og 200 meter med innskyting på 150 meter, med montasje for 56mm objektiv og fabrikkladd Remington Accutip 40 grains?

Link to comment
Share on other sites

Jaktdepotet oppdaterer sine hjemmesider etter vareopptellingen som avsluttes i disse dager. Nytt datasystem kommer snart på plass, hvor nettsiden vil være oppdatert i forhold til lagerbeholdning. Jeg glemte å sjekke i dag, men jeg mener det er en 35gr og en 50gr. Varmint og noe annet.. Ikke arrester meg helt, men ring på mandag så får du svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Har skutt noen rever med rifla nå, og funnet ut at kaliberet har voldsom effekt på reven. En av grunnene til at jeg gikk for dette kaliberet var for å ikke få gjennomskyting. Det målet har jeg for så vidt nådd. Har lada opp en del 32 grain V-max og skutt to rever med disse. Begge har fått skuddet rett i bogen, og begge har hatt et voldsomt krater der kula har truffet. Men kula har blitt i reven.

 

Hvilke kuler bruker dere andre .204-brukere, og hvordan ser revene deres ut?

Link to comment
Share on other sites

Bruker 32 grs Z-Max med 1170 m/s utgangshastigeht. Treffer du som du sier midt i bog hjelper det nok lite hvilken kule/kaliber du bruker. Treff i bein gir stort sett stygt resultat. Når jeg får plassert kula bag bog blir det som regel fine pelser uten gjennomskyting. Har 1:12 snurr i pipa og min stabiliserer ikke 40 grs. Gjør forsåvidt ingenting, 32 grs Z-Max går som en stråle, er effektiv så det holder og gir som hovedregel meget pene rever. Meget fornøyd med kaliberet og har skutt 20 rever og ca 120 kråkefugl så langt med 204 ruger. Brukte før 223 Rem, den ble det som regel mye styggere pelser med, både med 35 og 40 grs V-Max. Innskutt på 150 meter går kula ca 1 cm høyt på 100 meter og 4 cm lavt på 200 meter, med andre ord temmelig flattskytende!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...