Jump to content

nye regler for handvåpen


aimin

Recommended Posts

Hei

Har vert aktiv pistol skytter siden 89 fram til 2002. Da hadde eg ikke ønske til å drive med dette lenger pga interesse og små barn i hus og solgt derfor ut det eg hadde av handvåpen. No er eg litt på gli på å starte opp igjen og lurer på følgende. Er det muligt å kjøpe to stk 22 kal pistol en til bane program og en til felt med dei nye reglene og er det noen som vet om eg må starte helt på nytt tenker da på 6 månaders regelen eller teller mitt gamle medlem skap.

Link to comment
Share on other sites

De eneste som vet det riktige svaret å dine spørsnål er det våpenkontoret du søker oss. Men generelt så tror jeg at tidligere medlemskap (og eierskap) ska duge, så du slipper 6 nye måneder. Det kan hende det er mulig med 2 stk 22 men i utgangspunktet kan det bli litt kjelkete.

Link to comment
Share on other sites

En ting er sikkert overfor Politiet, har du hatt håndvåpen før og kan dokumentere det med kopi av gammelt våpenkort, slipper du 6 mnd regelen. Da er det opp til skyteklubben din hva de sier. Men begynner du i samme klubb du var i fra før, så er vel saken grei skulle man tro.

Mange skyteklubber KREVER at du tar "sikkerhetskurs" ved innmelding som nytt medlem, selv om du har hatt håndvåpen fra før. De skal jo ha inntekter fra kurset

Link to comment
Share on other sites

Mange skyteklubber KREVER at du tar "sikkerhetskurs" ved innmelding som nytt medlem, selv om du har hatt håndvåpen fra før. De skal jo ha inntekter fra kurset

 

Klubben skal informere politiet om at du har gjennomgått sikkerhetsopplæring når du søker om kjøp av våpen. Kan du ikke dokumentere at du har gjennomført kurs, er det riktig av klubben å be deg gjennomføre kurs, hvis ikke begår klubben en dokumentforfalskning når de går god for din sikkerhetsopplæring.

 

Det skal nevnes at endel komersielle aktører på det sentrale østland, som nå ikke driver lenger, gjennomførte "sikkerhetskurs" som ikke ble akseptert av andre klubber, fordi standarden på kursene ikke alltid var god nok.

 

De fleste frivillig drevne pistolklubber tilknyttet NSF gjennomfører et kurs og en teoriprøve som forholder seg til NSF's skyteformer og organisasjon, som forbereder skytteren for de skyteformer han/hun møter på treninger og stevner innenfor NSF.

Kan du dokumentere et slikt kurs bør det ikke by på problemer å melde seg inn i en ny NSF-tilknyttet klubb.

Link to comment
Share on other sites

hei

takk for svar. Får ta en telefon til klubbformann og spør meg litt fram. men det er litt leit å måte ta dei 6 månadene på nytt da eg har vert aktiv pistol skytter i nesten 13 år og har vert eiger av en del handvåpen i mine dager. eg tror eg har kursa i orden eg har til og med tatt dommer kurs som selvfølgelig er gått ut på dato.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...