Jump to content

hvilke hunderaser passer best til storviltjakt (elgjakt)?


kruttrøyk82

Recommended Posts

Hei!! :D

 

Dette er mitt første innlegg og håper det ikkje er flere av de på det som jeg spør om!

 

Jeg er forsåvidt en relativ fersk jeger( posteringsjakt ), har bare 4 år på baken som elgjeger!

 

For 2 år siden døde hunden(border collie) til han ene i jaktlaget, hunden ble brukt i driv for å leite spor.

 

Da var det mye snakk i om at en av oss skulle gå til innkjøp av en hund vi kunne bruke til elgjakta og som ettersøkshund. I år og i fjor hadde vi ettersøkshund fra nabovalet! :D vi hva heldig der!

Men vi har ikkje kommet nokka lenger enn at det har blitt me tanken så langt.

 

No har jeg gått rundt å drømt om hund i mange år og i tillegg blitt interessert i elgjakt, så hvorfor ikkje bynne for alvor å finne en rase som passer til denne form for jakt.

 

Så det jeg lurer på hvilke hunderaser passer best til storviltjakt? og en annen ting, er det noen begrensning på størrelse på hunder som blir brukt?

 

håper på hyggelige svar :D

 

Mvh Roar

Link to comment
Share on other sites

Bandhund: Svart(min favoritt) eller hvit elghund, Dachs...

Løshund/ettersøkshund: Grå elghund.

Løshund: Jämthund(min favoritt), Norsk elghund grå, Russisk Europeisk laika, ØstLaika, Vestlaika, Karelsk Bjørnehund...

 

Nevnte løshunder må det jobbes med for og gå ettersøk med i bånd.... Det er egen erfaring... Så det er sagt... :D

Link to comment
Share on other sites

da tenker du på ''svart norsk elghund'' og ''svensk hvit elghund'' som bandhunder?

 

har litt sansen for karelsk bjørnehund, men har hørt at de er litt vannskelig å ha med å gjøre. har sett en krysning mellom den og labrador! stor og strihåret og ufattelig snill:)

 

skulle kanskje ha sagt at jeg er ikkje nokka stor fan av norsk grå elghund, synes ikkje de er spes. fin, men det er no bare min mening.

 

jamthund og laika er ikkje å forakte, men kan litt lite om de for øyeblikket.

 

Noen som kan fortelle litt om hvordan de er å lære opp? vanskelighetsgrad? Fint med litt personlige meninger om de forskjellige rasene.

 

ønsker først og fremst en bandhund, kan ikkje nok om laushunder og til den jakt formen som vi bruker er vel bandhunder best!? Det er jo en fordel om de er familievennlig:))

Link to comment
Share on other sites

ønsker først og fremst en bandhund, kan ikkje nok om laushunder og til den jakt formen som vi bruker er vel bandhunder best!? Det er jo en fordel om de er familievennlig:))

 

 

Grå og svart elghund. Som nevnt.

 

Har vokst opp med svarthunder, veldig familiehunder og jaktlyst har dem... :)

 

Norsk Svart Elghund er og anbefale...

Link to comment
Share on other sites

først av alt vil jeg bare si at det jeg sier her er et vennelig tips

fra en hunde eier med over 20års erfaring fra alt fra chihuahua til amstaff

 

først av alt igjen

feil fokus du skal ikke fokusere på hvilken hund som passer best til jakta du skal bedrive kansje engang i året, mangen jegere uten erfaringer og interese for hund

prioriterer slik

du må huske på at en hund blir som et medlem av familien

dermed skal den passe deg som eier/familie

da er det viktig og få litt kontakt med diverse hunde typer og raser

alt for mange menesker kjøper hund uten og vite noe om hundens være måte

jakthunder krever generelt mye aktivitet så det er viktig og ha en

relativt aktiv familie det skal mye til for og tilfredstille en hund

aktivitetsmessig da folk flest har jobb og familie og kansje evt en hobby på si

en annen ting med jakt hunder er at de krever en del av en eier og oppdra

da de har en generelt sta psyke

jeg sier ikke at du ikke skal ha deg en jakt hund men en som passer deg best

jeg har selv god kjenskap til både elghund og karelsk bjørnehund

fine hunder men de krever mye

jeg håper jeg ikke virket sur eller altvitende da man aldri kan vite nok om hund

det er alt for mangen hunder som selges igjen eller omplasseres på Finn.no

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har hatt NEG nå i over 30 år (optil 3 i slengen) og er veldig fornøyd med dem. Både som husstandsmedlemmer og til bruk på praktisk jakt. Har også hatt gleden av og brukt jemt med meget godt resultat. Har nå en blanding av grå og jemt som også fungerer perfekt. Hun kommer fra et kull på 11 hvor alle fungerer som løshunder. To av hennes søsken bor i nærområdet så det er mulig og følge utviklingen på de og. Svart har jeg liten erfaring med, bortsett fra en som en tidligere kompis hadde og den fungerte ikke i det hele tatt, men det var uten tvil eierens skyld. Det er desverre lett og ødlegge en hund jaktmessig ved uvettig opptreden fra eieren (hundefører). Men sum av sumarium er at jeg uten tvil ville valgt grå igjen som løshund. :D . Og en annen ting mange ikke tenker på, det er ikke noe i veien for og bruke en løshund i band innimellom. Mine har fungert bra også der :D .

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar og at dere har tatt dere tiden tel å svare :D

 

Jeg velger ikkje hund bare for elgjakt. Er mye på tur ellers i året og mere kommer det tel å bli.

Uansett skal det være en bandhund, ikkje en laushund!!

Jeg like ikkje NEG og ikkje lika jeg shiba heller, men det er no bare min mening.

Etter hva jeg har lest om NES så synes jeg den passer meg fint, men skull gjerne ha truffet noen som har en slik hund for å få se og oppleve.

Svensk hvit elghund er heller ikkje å forakte, da det er flere rundt meg her jeg bor som har en slik en.

Uansett hvilken hunderase en velger står det selfølgelig mye på eieren av hunden. Jeg vet at vess du gjør en dårlig jobb og ikkje følger opp ja da bli hunden deretter.

Jeg er rimellig sta jeg å så ser ikkje nokka problem der heller.

Men jeg kommer til å bruke mye tid på å lese mere og finn ut hva somm passer meg best, før noget kjøp av hund finner sted.

 

Har spurt tidligere, men det ingen som har svart.

Hva må en regne me å betale for en NES? finner ett stort sprik på nettet, alt i fra 4000 for valp og 9000 for en på 1,5 år. så hadde vært fint å vite.

 

takker igjen for at dere svarer :D:D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jakta i området du bor i med løshund (Bø i Vesterålen,Ringstad). Det var et kjempeområde å jakte med løshund i, og det er mye mer jakt enn å gå i drivkjede. Du bør skaffe deg en Norsk Elghund grå eller en Jamt, kjøp valp etter jaktpremierte foreldre i flere generasjoner bakover.

Når du får valpen, så begynn med engang med innkallings dressur, det får du igjen for i mange år. Dette jeg skriver her kan du se på som fasit for spørsmålet ditt, lykke til.

Link to comment
Share on other sites

En ting til: Bandhund bruker de som ikke får til en løshund, et championat på dette er som tre fersksporprøver(litt overdrevet) og de kan gå prøver nesten hele året. Alle hunder uannsett rase preger du selv til det du vil, vil du ha en kosegris så får du det ved rette opplæringa.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har erfaring fra før vil jeg anbefalle deg å ta kontakt med lokal elghundklubb eller profilerte hundefolk. Ikke legg alt for stor vekt på det du får høre her. (måtte ta noen dype åndedrett for å avstå fra å kommentere Vilmas utsagn over her) :wink: Vil ellers anbefale å kjøre safe på første hund, men vil du ikke ha grå så vil du ikke..

Link to comment
Share on other sites

kruttrøyk82, du skreiv: "Jeg er rimellig sta jeg å så ser ikkje nokka problem der heller."

 

 

Jeg har en svart elghund som nå er 9 måneder, og han er min første hund. Jeg er altså ingen ekspert, men noen erfaringer har jeg gjort meg. Og en av de viktigste tingene og huske på når du velger en hund av jaktformat, er at det som oftest lønner seg bedre å "lure" dem enn å være sta sammen med dem (synes jeg). Jeg mener at et samarbeid hund - eier er det beste, og tvang (som det blir hvis man bare skal være sta) er ikke samarbeid noen veier. Denne måten har fungert veldig fint for meg i alle fall :)

 

Ikke tving hunden til noe den ikke vil, men lur den slik at den vil det du vil ;)

 

Og jeg hadde han med på elgjakta i høst, etter første elgfall fikk jeg en ny hund, og han bruker overværet som en gud ! :) kjempefornøyd ellers med hunden så langt! :)

 

Lykke til med hundevalget ;)

Link to comment
Share on other sites

takk M98mauser

 

Etter en del sterke meninger lenger opp i tråden her jeg funnet ut at jeg ikkje orker å skrive mere i denne tråden.

Hele formålet med tråden for min del, ble ikkje slik jeg ønsket det.

 

Så ved valg av hund blir jeg å kontakt klubber og oppdrettere for informasjon om rasen jeg event. kommer til å velge :)

 

men hund skal det nok bli :D

Link to comment
Share on other sites

hehe :) ja det er nok lurt, jeg kontaktet også mange før jeg valgte hund men det lå nok en knapp på svart elghund fra starten av, i og med at "gamlingene" hjemme har ei svarthund tispe.

Ta kontakt på PM så kan vi holde kontakten videre fremover:) hadde vært morsomt å ha kontakt med noen flere som har/kommer til å få ung hund :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Lurer selv på svarthund, da jeg driver bl.a med hjortejakt. Har lånt svogers svarthund endel ganger på tur, og jeg har aldri sett så mye hjort som når jeg har gått med den. Utrolig trivelig rase, stille og rolig inne, og skikkelig med jaktlyst når den er ute.

Link to comment
Share on other sites

Er selv oppvokst med sort elghund og disse hundene har jeg lite sans for egentlig. Mye bråk og stritt gemytt. Ikke klarte de holde kjeft når de fikk teften av elg heller.

 

Sikkert noen dårlige eksempel, men jeg vet ikke.

 

Har kjøpt en Jämtvalp nå, og han sporer blod som en general. er 5 måneder nå og vi har han i leilighet. Stille kar som kun bjeffer når man herjer med han.

 

Planen er å bruke han som båndhund de første årene. Han er musestille når han får teften av villt og lett å styre i båndet mens vi sniker oss frem.

Men han tar lett stand på huskene i hagen om jeg sparker til dem :lol:

 

Han har bare sett elg en gang, og da så han de lenge før meg. Men han fikk ikke spore.

Blodsporet var lagt like ved der vi så elgene, men han sporet fint på blodet da.

 

Håper han holder seg like rolig i båndet selvom han blir stor og stærk.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje du skal sjekke ut litt rundt Norrbottenspets, i Sverige og Finland skal det være flere gode elghunder av denne. En rase som er litt mindre og lettere en de andre elghundene, Nobs`n er også kjent for å ha et svært vennlig gemytt og rolige å ha i hus :wink:

 

Har ei Nobstispe selv og hun viser stor viltinteresse for det meste, selv om det er storfugl som hun skal preges på først. Vi holder nå på å skal godkjenne henne som ettersøkshund, og hun viste allerede på sitt andre blodspor at hun har skjønt hva det dreier seg om.

 

Hun har allerede lost Elg, rådyr, grevling, rev, storfugl og papegøye.... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kunne vært morsomt å høre om trådstarter har bestemt seg, og kjøpt valp :?:

 

Om valget ikke er tatt ennå, tror jeg det vil være en god investering å sjekke med elghundklubber i omegn. Mange avholder kurs i bandhund- og løshundjakt. Kan være en svært god investering, også om valpen allerede er i hus...

 

Kurset er vel litt avhengig av kurslederne, men i tillegg til selve kurset, vil en få god mulighet til å prate med erfarne hundeførere om temaet. Det kan igjen føre til at en kanskje gjør andre og nye vurderinger med hensyn til rase :?:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...