Jump to content

Pussing/rengjøring av våpen


kabar

Recommended Posts

Rengjøringen vil bli litt annerledes etter hvordan våpen du har.

Feks halvauto rifle/hagle i steden for bolt og o/u eller s/s om du vil.

 

Men hvis jeg går ut i fra at det er bolt og knek våpen du har.

 

Blir det slik:

 

Rifle:

 

Har du kjøpt ny rifle ville jeg pusset mellom hvert skudd ihvertfall de 10 første.

For å få vekk mantelen så man igjen kan bygge seg opp en slags beskyttende hinne i løpet.

Til det kan brukes forest skum, robla solo, salmiak osv. (Men det bør da brukes tynn våpen olje(wd40,crc,565) like etter for å unngå rust). Du pusser da til mantelen synlig er borte fra munningen(mantelen vil bli blå på pusse lappen) ser som regel rød/orange ut i løpet også blå.

 

Denne pussen gjør jeg etter hver skyting. Mantelen skal vekk. Ha i tynn olje etter pussen.

 

 

Uten på pipa er tynn olje greit å ha smørt på som rust beskytter.

 

Sluttstykket: tørkes rent, der kan du ha på våpen fett(ladegrep vil brått høres bedre ut) :)

 

Tynn olje inn i avtrekker mekanismen, sikringen og inn til tennstifften i enden på bolten. (lurt å gjøre ofte)

 

 

Hagle:

 

Nitro solvent på ei fille drar igjennom pipen(e) til det blir rent, deretter tynn olje.

Tynn olje i avtrekker mekaninsmen, sikring, tennstiffter osv. Bruker våpenfett på glide delene.

Tynn olje på utsiden av stålet.

 

 

Lykke til :D

 

Håper det var forståelig

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

var ikke alt jeg helt forsto da men..

jeg har en ny rifle og ei pumpehagle(870)

 

rifla har jeg skutt et skutt med. før jeg gjorde det pusset jeg ble lapper til de ble tilnærmet rene. etter skuddet dro jeg gjennom med en børste (ikke messing), så et par lapper til de var rene, så lapp med olje. pusset utenpå våpen med en fille som skal inneholde litt olje. hadde også på litt våpenolje på sluttstykke.

 

hagla har jeg ikke skutt med enda, men den pusset jeg med lapper til lappene var rene, og dro gjennom lapp med olje før jeg satte den vekk.

 

jeg har en boks med forest skum, men har ikke tord å bruke den, for det hørtes litt skummelt ut. er det ikke nok å bare pusse med børste og lapper?

 

har et tetragun pussesett til hagla, og et AG-3 pussesett fra forsvaret til rifla. Bruker Tetra gun oil til begge.

 

Salongrifla har jeg ikke pussa enda, skutt ca 30 skudd.

 

 

har jeg gjort mye feil?

Link to comment
Share on other sites

salongen trenger du ikke pusseløpet på med det første. Blyet i kulene lager seg en egen beskyttende hinne i løpet.

 

Men på rifla di så må det sterkre lut til enn vanlig våpen olje.

Skummet er ikke skummelt det bør brukes hver gang.

Vanlig våpenolje får ikke ut mantelen. Med vanlig olje kan pipa di se ren ut på filla den men like full av mantel.

Jeg fåretrekker robla solo eller salmiak. Da ser du selv på filla at det er en stor forskjell fra det og vanlig olje.

Link to comment
Share on other sites

Har du kjøpt ny rifle ville jeg pusset mellom hvert skudd ihvertfall de 10 første.

For å få vekk mantelen så man igjen kan bygge seg opp en slags beskyttende hinne i løpet.

Til det kan brukes forest skum, robla solo, salmiak osv. (Men det bør da brukes tynn våpen olje(wd40,crc,565) like etter for å unngå rust).

 

Man skal ikke bruke wd40, 556 eller crc til og pusse våpen for i den er det whitesprit, og i whitesprit er det noen slags sandpartikler som gjør at man over tid vil pusse bort overflatebehandlinga på våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg bruker VFG plugger når jeg pusser løpet på børsa mi.

Fungerer ganske fint for å være ærlig, men du trenger da en VFG adapter

& propper til pusse stokken.

 

Blir rimeligere å kjøpe en bunke med pusselapper på f.eks forsvarets overskuddslager for kun 25.-

Når det gjelder pussing ved førstegangs bruk, så er det utrolig mange forskjellige fremgangsmåter.

Nesten alle jeg har snakket med har forskjellige måter å gjøre dette på, jeg tok det på denne måten:

 

Skudd:

1x skudd - puss

2x skudd - puss

4x skudd - puss

8x skudd - puss

12x skudd - puss

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Jeg pusset til det ikke var noe mer krutt i løpet, du bruker ikke så mange propper.

Disse proppene selges jo til forskjellige kalibere, slik at du får maks utfylling av løpet

når man drar igjennom pusse stokken.

 

Prisene varierer jo selvfølgelig fra butikk til butikk og det er forskjellig pris på de forskjellige kalibrene.

 

VFG pussepropper: 500 stk pakke ligger hovedsaklig på 175.- til 290.-

VFG adapter: rundt 50.-

Link to comment
Share on other sites

Man skal ikke bruke wd40, 556 eller crc til og pusse våpen for i den er det whitesprit, og i whitesprit er det noen slags sandpartikler som gjør at man over tid vil pusse bort overflatebehandlinga på våpenet.

 

Sandpartikler -det hørtes da ille ut. I og med at jeg pusser med wd40 skulle jeg likt å visst hvor du har dette fra?

 

Jeg legger ved en link til wikipedias side om dette stoffet, s¨får vi høre om det er noen smøringsspesialister her. Om det er slik at dette stoffet ødelegger overflaten vil jeg bare takke for advarselen ;)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/WD-40

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Mye tull i denne tråden nå, ferske folk spør, og enda ferskere folk med høyere selvtillit svarer...

 

Man skal ikke bruke wd40, 556 eller crc til og pusse våpen for i den er det whitesprit, og i whitesprit er det noen slags sandpartikler som gjør at man over tid vil pusse bort overflatebehandlinga på våpenet.

Tull, kort og godt - uansett hvem som har sagt det.

 

salongen trenger du ikke pusseløpet på med det første.

Bruksanvisningene pleier å anbefale nettopp det - eks puss etter 500 og etter 1000 skudd - så hver 5000 f.eks.

 

Blyet i kulene lager seg en egen beskyttende hinne i løpet.

Gud forby at det blyer så jævlig... Faktum er at .22LR rifler nesten ikke/aldri blyer (legger lag med bly i løpet) - det kan forekomme med høyhastighetsammo.

Fettet på kulene lager et beskyttende lag. 2..Lr rifler som brukes sjelden og står fuktig tar neppe skade av en lapp med olje på gjennom løpet etter bruk

 

Tynn olje inn i avtrekker mekanismen

Ja og nei, Ja på de fleste, men enkelte avtrekkere skal ikke ha olje, f.eks. Jewell - det er mulig de tåler det men det anbefales ikke

 

Utvendig:

Generelt, tørk alt stål rent med en oljet klut, vann må vekk overalt og helst all skit som kan holde på vann, også i krinkler og kroker. Ha lokk på linsene til kikkerten når du gjør dette.

Olje inn alt sammen med en ren klut med olje, generelt tynn olje, men steder som er skjult av stokken er tjukk olje/fett ofte like greit.

Fett (litt) på låseklakker, spennflaten til tennstemplet og på bolten så den glir "pent"

Tørk stokken med en fuktig klut, en gang imellomom er det lurt å gni stokken (om den er av tre) med en klut med linolje, stokkolje, eller noe i den duren - prøv å unngå å få for mye smøreolje på stokken.

 

Innvendig løp:

etter hver gang ute, oljet lapp/propp igjennom (ikke søl for mye i avtrekkermekanisme, kammer osv..)

etter hver skyting, lapper/propper med olje gjennom (fra kammer og fram, alltid av når de kommer ut, aldri tilbake) til de ikke er "kølsvarte" lenger. Dette kan du buke CRC/WD40 til, men det fins bedre.

Så oljer du en børste, og kjører den igjennom 15-20 ggr minst, er det en plastbørste kan du snu ved munningen (ikke la børsten komme langt ut) kobberbørster knekker ved slik voldtekt så da må du ta den av og sette den i pånytt bakfra... kjør igjennom en oljet lapp/propp f.eks. for hver 20. børstetur. Har du en plastbørste så puss ca 5 ggr så mye de 20cm nærmest kammeret.

Så gjør du som Cynergy sier: i med noe mantelfjerner, eks. Forrest skum: fyll da løpet, og vent - ikke sitt og vent, jo lengre tid jo bedre, (innen grenser, ikke dagesvis) en time er mye lettvintere enn 5 minutter. Lapp/propp igjennom, fyll løpet pånytt - samme prosess til lapper/propper ikke er blå.

For hver 3-5-800skudd (etter behov) kan du gjøre dette ekstra grundig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker ikke å pusse mine våpen,men noen ganger så må man bare gjøre det.

Å da er jeg av den typen menneske som liker å finne på enkle men effektive måter å gjøre ting på.

Så til min hagle,når den får en puss,ca 2 ganger i året,så bruker jeg å montere pussestokken på skrumaskinen. Dette forenkler pussejobben,å tiden jeg bruker er bare en brøkdel av hva som normalt ville gådd med. Å ingen må komme å si at dette ikke er bra for hagla..det er inget pressisjonsvåpen selv om det er en dyr hagle. Tror ikke jeg ville brukt en 220V borremaskin pga hastigheten på denne. Men skrumaskinen går så sakte rundt at det dannes ingen varme i løpet.

Til rifla..ja..den har jeg enda ikke pusset enda. Selv om det er skutt ca 100 skudd. Men den blir vell tadd åver jul en gang. Men den bruker jeg ikke skrumaskinen på da dette er et pressisjonsvåpen med riller i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg drive me mantelfjerning når rifla er ny? Altså f.eks. forrest skum? eller skal jeg vente til jeg har skutt et par hundre skudd.

 

MÅ man bruke pussekluter som kjøpes, eller kan man bruke annet stoff?

 

 

Er Boresnake noe bra?

Link to comment
Share on other sites

Skal jeg drive me mantelfjerning når rifla er ny? Altså f.eks. forrest skum? eller skal jeg vente til jeg har skutt et par hundre skudd.

Det kommer mye an på hva slags presisjon du forventer/ønsker/krever, skal du skyte hullihull så bør du nok fram med mantefjerneren fra første skudd, og andre, og tredje.. JEg pusser "presisjonsriflene" slik jeg beskrev over hver gnag jeg har vært på banen. Har jeg skutt lite , så er det lett og går fort, har jeg skutt mye, så er det ikke det.

Holder det med "et sted på elgen" så trenger du vel ikke pusse i det hele tatt, og for f.eks. ±5cm så holder sikkert hvert 3-400 skudd. Litt avhengig av kaliber, "heftige" kaliber kan legge på karbon/kruttrester i løpet og gi overtrykk ette rnoen få hundre skudd. Kur = masse børsting FØR det blir ille - jeg vet :oops:

 

MÅ man bruke pussekluter som kjøpes, eller kan man bruke annet stoff?

Det er dramatisk mye enklere med ferdigkjøpte greier. Du skal ikke sette fast mange hjemmeklippa T-skjorte-pusselapper før det hadde vært greiere å kjøpe. Syntetiske stoffer kan sikkert reagere med div. pusselurium tipper jeg også, så ull eller bomull.

Jeg anbefaler igrunn VFG propper, se innom Skytterlinkens sider (øverst på Kammer-forsiden) eller XXL. Er du lat og pusser lite så er det veldig enkelt å pusse med de, og du merker ikke at de er dyre, for du bruker få. Pusser du mye er de fremdeles dyre, men duverden så enkelt.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg får dra frem forrest skummen neste gang jeg har skutt da. vil ha den så nøyaktig som mulig. har ikke hatt noen plass å skyte den heller nå, så nå er den ikke mer nøyaktig enn de på fabrikken var når de satte på kikkert. hvor ofte må man drive med mantelfjerning?

 

 

hva heter slike propper på engelsk? sikkert billige på ebay.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd disse pusseprobbene i 7,5 mm. Må bare si at de blir for rom i den størrelsen til mine rifler i kaliber 308W og 30-06. Ellers er jeg stor tilhenger av probbene. Bruker de på andre rifler jeg har, men til bruk på 30 kaliber blir de rett og slett for smal og rom.

Link to comment
Share on other sites

Hei har en hagle enkelt løper kal. 12 og en remington 7400 halv auto. 30-06

 

jeg har kjøpt meg et rengjøringsett men har aldri gjort dette før, går en del på jakt så har funnet ut at jeg skal ta bedre vare på mine våpen. en kar jeg snakket med sa han kun "tørr" pusset våpnene! han brukte stålbørsten og en "ulldott" som han kalte det. men trodde man måtte bruke olje når man rengjor våpnene?

 

vil bare lære meg dette på den skikkelige måten når jeg første skal lære meg det!

 

Takk for tips og opplysninger=)

Link to comment
Share on other sites

De fleste anbefaler vel å bruke både "solvent" (løser opp krutt, mantel o.s.v.) og våpen-olje.

Du får "kit" på XXL o.l. butikker. Jeg har bare hagle, men har til hagle funnet ut at jeg bare hver gang legger

en fuktet pusselapp (våpenolje-fuktet) på en kaliber 12 "jag" og kjører denne gjennom noen ganger. Avslutter så med en kaliber 12 mopp med olje på.

 

Det er nok noe viktigere å gjøre det skikkelig med en rifle vil jeg tro, da denne er noe mer krevende å pusse, vil jeg tro... noen med rifle svarer sikkert...

Link to comment
Share on other sites

Prøvde hagla mi for første gang i går på lerduebane med "sport" ammunisjon, som visstnok gjorde hagla ekstra "møkkete". Har problemer med å få hagla helt ren. Satt spesielt mye møkk i gjengingen under choke. Kjører igjennom rene lapper, men de blir aldri helt rene når de kommer ut. Hvor farlig er det om den hagla ikke er 100% ren, har dere tips?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Forrest skum er utviklet av en fra Finland som var aktiv innen metalsiluett skyting . Jeg møte han

på Kongsberg i på slutten av 80 årene under nordisk mesterskap , jeg fikk da en boks for å teste

de. Du gjør riflen ren med olje til den ser ren ut, deretter sprayer du inn skum fra kammer enden til de kommer ut foran, la den ligge et par timer eller til neste dag hvis de er mye mantel i løpet, 5-10

minutter er alt for kort tid , løpet tar ikke skade av dette. Jeg har brukt denne metoden selv fra

fra første gang jeg fikk skummet, løpene på våpnene mine er like fin innvendig som di var når di var ny. Et annet midel som jeg kan anbefale er J-B cleaning compound , dette er i fast form og

krever betydelig mer arbeid en olje/skum, men har ikke våpenet vert rent før blir di de etter en omgang med dette.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har ett spørsmål ang. pussing av rifle. Når man drypper olje på en pusselapp og fører den igjennom løpet fra kammerenden vil jo kammeret også bli oljet. Gjør det noe? Har hørt at hylsa ikk kleber riktig til kammerveggen dersom det er olje/fett i og at bolten da blir utsatt for større trykk enn normalt. Kan dette være farlig, og eventuellt hvordan fjerner jeg enklest oljen fra kammert?

Link to comment
Share on other sites

hallais... har et lite spørsmål jeg. håper ingen blir krenket om jeg legger det inn her. :roll:

 

Har kjøpt meg en halvautomat rifle, nærmere spesifisert en merkel sr1 i 30/06 8) , den er ny og kommer i posten denne uka, har ingen erfaring med rengjøring av overnevnte type rifle, så gode råd taes imot med takk. også en liten spesifisering med dette med skytting av nyrifle og pussing (var dette med teskjea vettu) :D

 

mvh djlia

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...