Jump to content

300 whisper- rypejakt/småvilt


Recommended Posts

Litt av nyskjerrighet, hvordan er pressisjonen på dette kalibret. Vil det kunne erstatte salongrifla i forhold til lydløsjakt på ryper i vinterfjellet?

Har jo en sako vixen-kunne vært artig med et ekstra løp i dette kalibret siden den er lydløs.

Hvordan er kulebanen, like ille som på salongrifla, værre?? - vindavdriften er vel omtrent fraværende i forhold til 22 lr går jeg utfra, og det er jo en stooor fordel.

 

Egner det seg i hele tatt på så små blinker som ryper, orrfugl osv???

Ser for meg at man er avhengig av kikkertsikte med kulebanekompensator, avstandsmåler har jeg pr i dag.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er kulebanen, like ille som på salongrifla, værre?? - vindavdriften er vel omtrent fraværende i forhold til 22 lr går jeg utfra

Jeg har grublet over Whisper i flere år, aldri kommet dit, da pengene til overs for våpen alltid havner i et eller annet langholdsrelatert :roll:

Men har teoretisert og lest, og spekulert...

 

Kulebanen er i praksis gitt av hastigheten, og er også i praksis lik - for alle subkalibrene, ut til tåpelige hold iallefall. .22LR, .300Whisper, .338Whisper, .510Førland, uansett. Ikke helt likt, men nok til det ikke er grunnlag for å velge en over en annen på det grunnlaget.

Vindavdriften er en helt annen historie, på litt lengre hold iallefall - men pga den etterhvert fryktelig krumme banen vet jeg ikke om det er noe lettere å treffe på lengre hold

- det skjærer veldig fort over fra "marsmanship" til "artillery"

 

Om jeg får laget ei pipe til grov Sub, så blir det 338 Whisper 2, den på BR hylsa.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...