Jump to content

Toppjakt for første gang


Nymfejeger

Recommended Posts

Da venter jeg på at min Tikka T3 lite SS .223 ankommer i posten.

I Januar blir det toppjakt.

Er ny på toppjakt og ønsker tips og erfaringer av utstyr til denne typen jakt.

Det jeg har/holder på å anskaffe meg er:

 

Vinterkamuflasje. Både jakke, bukse, hansker, lue og sekktrekk.

Kikkert (Har en ønsket kjøpt post liggende ute her på kammeret)

 

Tenker ikke på de selvfølgelige tingene som ski osv, men ting som en nybegynner på toppjakt fort kan glemme av.

 

Takk for alle gode tips, råd og erfaringer :)

Link to comment
Share on other sites

Ullundertøy! :-)

 

Faktisk mange som har mye bra utstyr, men glemmer det helt innerst.

 

Et godt tips mener jeg er noe til å tørke kondens av kikkert og kikkertsikte. Dette bør du ha lett tilgjengelig slik at du har det for hånden når du virkelig trenger det (les: når du ligger og sikter på tiuren, og kommer til å puste på kikkertsiktet).

 

Har du lue må du også ha hette slik at du får noe vindtett også på hodet. En detalj som kan ødelegge dersom man glemmer det bort.

 

Hodelykt med ekstra batterier er kjekt, plutselig er du mye lengre unna veien/hytta enn du var klar over i det mørket faller på - og det skjer jo tidlig i januar. Jeg har en lykt liggende fast i sekken.

 

Ellers er jeg helt enig i avstandsmålertipset, dersom du har råd er dette gull.

Link to comment
Share on other sites

Riflesekk er heller ikke dumt å ha. Da er det lettere å bruke staver til skiene uten å dulte borti børsa hele tida. De har en rimelig i vinterkamo hos ABC fritid, til ca 500,-. Ikke store sekken, men den virker.

 

Skaffer du deg ski, eller om du har, invester i skifeller med en gang. Uvurderlig i ulendt terreng.

 

Ellers, en grei kikkert i 8x40 eller lignende, er kjekt å ha. Da slipper man å dra frem børsa og sikte og bruke kikkertsiktet som kikkert hver gang en synes en ser en fugl. Er ikke lett å se forskjell på en fuglelignende kvist og en virkelig fugl på noen hundre meters avstand.

 

Varme sko er også svært kjekt. Å begynne å fryse på beina etter et kvarter, ødelegger jakta. Jeg bruker enten Muckboots, om det er lite snø, eller solide skisko. Har 75 mm Rottefella på skiene, så har gode, gamle, ganske stive skisko (type telemark beksøm) som holder godt på varmen. Bruker også høye gamasjer til.

 

Dette har jeg for øvrig til toppjakt:

Rifle (Brno Fox .222 med 5-20x44 sikte, pluss lyddemper)

Riflesekk (har en JahtiJakt, kjøpt hos ABC fritid, samt en annen, større sekk som jeg var så heldig å bli testjeger for, altså QRR-sekken, som også er omtalt her på forumet. Denne vil bli brukt i vinter)

Vinterkamo

Hvit finlandshette/lue

Skikkelig varme skytevotter

Kikkert 8x40 (billig Barska, men den virker fint)

Sele til kikkerten, slik at den er lett tilgengelig utenpå jakka, evt innenfor

Avstandsmåler (Bushnell Yardage Pro Sport 450. Billig sak som brodern tok med hjem for en tusenlapp fra USA. Virker fint til mitt bruk)

GPS. Kjekt å ha i ukjent terreng (har det billigste man får tak i, en Garmin Etex Euro. Virker til mitt bruk)

Ski (Åsnes telemark med stålkant og skifeller)

Skistaver med store trinser

Varme skisko pluss høye gamasjer, evt Muckboots om skiene ikke skal brukes

 

I sekken:

God termos

Sitteunderlag

Hodelykt

Batterier til lykt og gps

Dopapir, kjekt å ha til det meste

Genser og ekstra sokker

 

 

Det eneste jeg mangler er fugl i sekken på tur hjem! Hadde det gått an å kjøpe jaktlykke og tålmodighet, hadde jeg nok investert tungt i det! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Vel... Jeg har enda til gode å få skutt noe jeg da! Har med andre ord ikke noe erfaringsgrunnlag. Jeg har lest endel på robsoft.nu i Sverige, og der er blyspiss stort sett bannlyst, spesielt i småkalibrene. Svenskene har rimelig mye bredere erfaring enn oss her på berget når det gjelder riflejakt på fugl. Flere jegere, større områder og lengre jakttid sørger for det. Stoler på dem jeg!

 

Jeg kommer derfor til å bruke helmantel. Har ladet meg noen Norma 50 grs fmj (samme som jaktmatchkula) til 801 m/s.

 

Den store ulempen med .22-kalibrene er hastigheten. Blyspiss ødelegger gjerne mye, noe også helmantel kan gjøre, men sjansen for ødelagt bytte er mindre med helmantel, og særlig med redusert hastighet.

 

Norma .222 Fågel gjør 880 m/s, tror jeg. Det blir i grunn den jeg bruker da, men i 801 m/s (ikke målt, men Quick Load sier det). Har kun prøvd den på blink èn gang, og da ble det 15 mm samling på 100 meter. Skal prøves mer under mindre stressende forhold som jeg hadde da.

 

Ulempen med helmantel kontra blyspiss er jo at faren for skadeskyting er større. Men jeg skal være rimelig sikker på godt skudd før jeg sender det av gårde. Heller la være å skyte fremfor å være "sikker" på at fuglen blir sprengt med blyspiss! Må være diger nedtur å skyte ned en tiur bare for å oppdage at det mest er hundemat.

 

I større kalibre kan man jo prøve blyspiss/jaktkule. De går saktere og holder trolig bedre sammen enn i de små, ville, kalibrene!

 

Skal av gårde til Braskereidfoss, hvor jeg jakter, på søndag, så får se om jeg får erfaringsgrunnlag der da! Tviler ENORMT, siden jeg ikke har sett fugl der siden oktober (har kun vært av gårde to ganger etter det, i begynnelsen av november, som også var siste gang jeg gadd å jakte før nå), men en kan da håpe...

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk lære "the hard way" hvor viktig det er å ha med tørt skift i vanntett pose i sekken på forrige topptur. Gikk igjennom isen på en bekk som jeg ikke la merke til på kartet. Umulig å se i terrenget også, med 10 cm snø og gresstuster overalt. Viste seg at "bekken" var minst to meter dyp, og et par meter bred. Kom meg opp på et vis. Det var minus 12 og frisk bris, og hadde det ikke vært for de tørre klærne....ja, jeg er glad jeg hadde tørre fjellstøvler i bilen etter springmarsjen også.

 

Ellers er vel gps, kart, kikkert og avstandsmåler det viktigste jeg har med meg. Og en ekstra, varm lue når den første er sånn passe svett og våt i minus 20 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...