Jump to content

223Rem/300Whisper som det ultimate småviltsystemet?


SuperZ

Recommended Posts

Jeg må innrømme at denne lysten av å flere løp tilpasset til min Howa i .223 er mer en besettelse enn et behov...

Systemvåpen er jo i vinden og det virker som flere har gode erfaringer med Heen-muffe løsningen. Rafdal har jo priset en slik type ombygging på nettsiden sin og jeg må jo si at jeg lett kan greie å forsvare en slik investering bare jeg har lyst nok 8)

 

Jeg er storfornøyd med .223 til predatorer, men jeg ligger i grenseland til å foretrekke .308 på gås og ender.

Jeg kunne jo selvfølgelig tatt den enkle veien å byttet til et løp med krappere stigning i .223'n for å skyte litt tyngre kuler, men når jeg samtidig er litt besatt av sub-lading viser jo 300 whisper seg som en god kandidat.

Det er jo heller ingen bakdel at sistnevnte kan lades fra sub med eks 240gr kuler til å lett greie rådyrkravet med 155gr kule og samtidig få en 110gr V-max opp i rundt 700m/s som vil gi "grei" effekt på kråker som ikke er for folkesky.

 

Når det gjelder selve ombyggingen ser det ikke ut som det skal være noen skulte utfordringer. Systemet er godt utprøvd i praksis og sluttstykke og magasin vil gå om hverandre i disse kalibrene. Magasinlengde virker OK ut fra de COL som er oppgitt av andre brukere som har erfaring med 240gr SMK i 300Whisper.

 

Hvilken pipesnurr er det å få tak i og hva MÅ jeg ha?

Er der sansynlig at de kulevektene jeg har nevnt vil gi god presisjon i dette løpet i den hastigheten vi snakker om?

Hvordan er det med brotsjer?

 

Jeg håper dere som har erfaringer med Heen-systemet og anvendelsen av 300Whisper kan komme med råd å vink. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Tja... alle våpen er jo systemvåpen hvis du tenker sånn, det er bare et litt mer arbeidskrevende system å bruke.

De som skriver om gode erfaringer med Heen-muffe her på kammeret sier de bruker håndmakt for å skru løpet til.

Mener du det er så lett å skifte løp at en Heen-muffe er bortkastede penger?

Link to comment
Share on other sites

Det vil nok bli litt dyrere å velge løsningen med løpsbyttesystemet til Rafdal. De tar ca 2000,- for å lage byttesystem på eksisterende løp. Deretter vil det koste 2000,- å montere/kamre nye piper.

 

Hva vil det koste å tilpasse/rette gjenger i kasse og i to løp for å kunne stole på at treffpunktet endrer seg minimalt mellom pipebytte?

Kan man regne med liten endring i treffpunkt ved demontering-montering av løp uten løpsbyttesystem?

 

Fordelen med løpsbyttesystem slik jeg ser det er at du får en go brystning som retter opp pipa og gjenger som krever lite tiltrekkingsmoment.

 

Link til erfaringer rundt Heen-systemet: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=36484&start=0

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en hyggelig samtale med Rafdal.

Jeg har inntrykk av at dette løpsbyttesystemet er en god løsning. Det koster ca 2000,- å konvertere eksisterende våpen og pipe til det nye systemet.

Nytt rustfritt Pac-Nor løp med 1:7,5 stigning ferdig kamret, profildreid og montert for 5500,- Denne prisen er den samme uansett om det skal monteres i det nye systemet eller i en "normal" låskasse.

 

Durakoting av løp og muffe (ettersom våpnet er blånert)for å gi blånert utseende 500,-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...