Jump to content

Kulevalg til .223


EilertseN

Recommended Posts

Hei,

 

Som alle sikkert skjønner er jeg ganske fersk innen lading av ammo. Jeg har trålet lenge rundt på forumet nå i hele kveld. Velger derfor og lage en slik tråd som jeg tror kan bli nyttig også får flere i framtiden med samme kaliber.

 

Jeg er aktiv jeger. Har en Tikka T3 Lite SS i kaliber .223 . Noe som kanskje er greit å ta med. løpet er kappet ca.7cm samt montert en A-Tec lyddemper CTM4. Etter dårlig presisjon med treningsammoen velger jeg å starte med lading selv. Jeg jakter predatorer, gås, storfugl, rype og orrfugl. Som jeg har skjønt er VMAX 35-40 grs. tingen til predatorer. så dein saken er grei. Jeg trenger så en kule til Rype/orrfugl samt gås/storfugl. Rype / Orrfugl kan vel være greit å bruke en FMJ kule med høy presisjon. Noen anbefalinger?? Så storfugl/gås, hva bruker dere? Hvordan kulevalg med lite ødeleggelser?

 

Hvor mange kruttyper må jeg ha for og dekke mitt behov? Planen var og bruke vihtavuori da den lokale dealern skaffer disse.

 

takker for alle svar ! 8)

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler å bruke samme kule til alt du vil spise. Bruk gjerne tung kule, farten er rikelig uansett.

 

Helmantel kuler med god presisjon er som regel hulspiss, (match king, scenar) fungerer som V-Max.

 

Se hvilken som går best.. Jeg har samme børsa, mi liker hjemmeladet fra 50-65gr.

 

Barnes TSX 53gr eller tyngre, Winchester pp 64gr, Sierra Game King 65gr, Rhino, Trophy bonded, Oryx. Alle er kuler som ekspanderer kontrolert i de hastigheter du oppnår.

 

Krutt. VV N135 for maks hastighet. Med lette kuler (mindre enn 50gr) VV N120 for best presisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei

Noen som kan anbefale en god kule som skal brukes på hare? Tenkte å lade noen snille ladninger som ikke raserer hele harepusen. Skal bestille fra hjemmelading i dag, så greit med et par tips. :)

 

Gjerne og tipse meg om det er kommet noe "nytt" som bør prøves :)

 

Kula må ikke være tyngre enn 50/55gr da jeg har 1:12 rs...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...