Jump to content

Styrketrening


ssp1

Recommended Posts

Allsidig trening med både styrke og kardio er det beste hvis du bare har et allment mål om å bli i bedre form. Skal du bygge bør du sette deg inn i treningslære for å få best resultat. Jeg har en teori om at statisk styrketrening med middels belastning har en effekt på spesielt pistolskyting, men jeg har ingen bevis for det gitt.

 

Lykke til, hilsen en tidligere sterk og slank kar, nå bare sterk :lol:

Link to comment
Share on other sites

Skal trene hjemme ja. Kombinert med avtrekk/løft/korn fokus/pusting/stilling/ mentalt..)

Har som mål og følge en treningsplan jeg selv skal sette opp. Fra 30 til 45 min hver kveld.

Skal selvsakt rullere øvelsene men sliter med styrken på spesielt duell.

Tror stabiliteten øker med litt mere muskler. Er ca 185cm høy og vekta er 65kilo. altså ingen muskelbunt :lol:

Link to comment
Share on other sites

er 172 cm høy 70-73 kg

halvgrov.

trener ca 2-3 t 3 dager i uka. trener hvedsakelig kun styrke. kondisen tar jeg igjen under jakta. men du må trene utholdenhet samtidig når du trener styrke. hvis man kun trener styrke orker man ikke å holde seg så lenge som om man trener utholdenhet.

et godt tips til :wink: men treningsplan din høres ikke galt ut den. 30-45 min.

Link to comment
Share on other sites

Hei, for det første, ikke tren hver kveld dersom du ikke trener ofte fra før av.

Dette av 2 grunner, den ene er at kroppen ikke får bygget seg opp (restitusjon), samt at du vil blir fort lei og gå på en smell.

Selv trener jeg hver dag og gjerne et par ganger til dagen, men når kammerater skal bli med meg, dette de fort av pga at kroppen ikke er vandt med mengden. Selv om programmet mitt inneholder mye variert som gir meg riktig restitusjon for min kropp.

Husk og å finn en trening som du liker godt selv.

 

Så til øvelsene:

For armene, husk her at triceps er 3 ganger større enn biceps.

For å trene triceps er det å feste strikken høyt og presse vanlig ned med kun bevegelse i albueleddet.

For biceps fester du strikken nede, f.eks står på den og jobber opp. Varier grepene på begge øvelsene med tommel opp og tommel til siden for å dekke hele armen.

 

For skuldre:

Fest strikken nede og gjør fronthev og sidehev.

 

For mage er det situps som gjelder, uansett hva TVShop og folk sier :wink:

 

For øvre rygg kan du feste strikken i veggen foran deg og trekke bak.

 

For vingene (lats), kjører du pullups.

 

For korsrygg er det rygghev.

 

For bryst, pushups med variert høyde på beina.

 

På bein er det ofte best å kjøre utfall med en og en fot og egen kroppsvekt, gjerne etter en løpeøkt, da er det deilig å kjenne melkesyren.

 

Dette var noen korte øvelser, jeg har ikke peiling på hvor mye du har trent før eller noe, men her snakker vi basic :)

Link to comment
Share on other sites

Takker for bra svar :) Det er mest skuldra jeg er ute etter å trene pga utholdenheten/stabiliteten jeg trenger for å treffe bare 10ere.. 8)

Men ser samtidlig fordelen i andre øvelser.

Når jeg foreksempel tørtrener avtrekk er det kansje en fordel å ta den fysiske treningen etterpå..?

Link to comment
Share on other sites

Situps er ikke optimalt hverken for mage eller rygg, kjør planke/sideplanke. Dette styrker også kjernemusklaturen.

 

Mitt hjemmetreningssenter består av slynger http://www.ropes.no/, manualsett fra xxl http://www.xxl.no/hjemmetrening/trimapparater-utstyr/vekter-stenger/vektkoffert-1044092

med extra vekter til hantelene. Slyngetrening er veldig bra for hele kroppen, balanse og kjernemusklatur.

 

Gjør det enkelt, ikke overdriv. 3 ganger pr uke er mer enn nok. Og du kommer langt med et sett hantler.

Link to comment
Share on other sites

At situps nødvendigvis ikke er det optimale er ikke noe trendy tv-shop folk har funnet ut. Grøsser når jeg tenker på alle som har måttet ta old school situps med senking og heving av hele overkroppen. Crunches er jo ok men planken trener jo mer enn bare magen. Og øvelser som trener mer enn en spesifikk muskelgruppe er jo bare bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dette programmet er lett og veldig motiverende å prøve.

http://www.iform.no/pub/art.php?id=1309

Jeg har hatt stor progresjon i både styrke og mengde på forholdsvis kort tid. Dette programmet tilpasser seg dagsformen, og hver trening føles som om jeg har fått tatt ut alt.

Det er mange variasjoner innen dette programmet, men jeg kjører basisversjonen. Jeg kjører frivekter så mye jeg kan.

Så veksler jeg fra trening til trening hvilke kroppsdeler jeg tar.

Jeg begynner med de store muskelgruppene og avslutter med de små.

Hver trening avsluttes med at jeg tømmer meg helt på enten benkpress, knebøy e.l

Jeg tar også benkpress hver trening(ikke maks hver gang, men er alltid innom benken)

Selv om jeg ikke har som mål å bli kjempestor, har jeg ingenting i mot at det viser litt at jeg bruker 2-3kvelder i uka på trening.

 

Jeg sliter med det proteinpulveret som jeg skal blande ut og drikke så jeg lager meg en protein-smoothie etter trening, der jeg hiver en boks med ananas, 1-2 banan, litt solsikkekjerner og nøtter oppi og blender det. Blir ca en halvliter.

 

Å få i seg litt proteiner innen ca en time etter trening er ren bonus når du trener.

 

Prøver også å trene endel statisk styrke, hovedsaklig i de posisjonene jeg står å skyter.

Link to comment
Share on other sites

Litt fordi jeg liker det godt, men mest fordi du aktiviserer en masse støttemusklatur i rygg og overkropp generelt med benkpress.

Bruker det ofte som oppvarming med lite vekter og mange reps.

Viktig og ikke stoppe på "øvre dødpunkt", ikke for et lite sekund en gang.

 

Det er bare ca hver tredje eller annenhver trening jeg kjører hardt i benk. Alt etter om jeg hart tid til to eller tre treninger i uka.

 

Stikkord er teknikk og pusting.

Få gjerne noen til å instruere deg i disse to. Jeg opplevde en ny verden når jeg lærte å puste riktig.

 

Jeg bruker også en øvelse for rygg og kjernemuskulatur, der jeg står på knær og hender og strekker ut venstre arm og høyre fot og motsatt.

Denne øvelsen er jo litt trim for eldre, men den er veldig effektiv.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg spurte er at mange trener for mye benk. Med det resultat at man får "foroverbøyde" skuldre/skuldre problem. Det er derfor man kan se mange som har en velutviklet musklatur på forsiden (les bryst/mage) mens baksiden av skuldre samt rygg henger etter. Minst like mange draøvelser som pressøvelser er stikkordet. Skal man trene masse benk er det ihvertfall viktig å koble ut skuldre så mye som mulig. Det er vanskelig og for egoet er det ikke bra da man må ta av en del vekter....

Link to comment
Share on other sites

Det går faktisk an å trene selv om du har gips ;) Ihvertfall styrkedeler, du kjenner selv når det er for vondt. Jeg kan virkelig ikke anbefale dette, men gjorde det selv uten at jeg opplevde noe problemer siden. Knakk da begge beina i underarmen, og etter 2 uker var det ikke så vondt lengre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...