Jump to content

Rådyrhund


Kah

Recommended Posts

Det er jo uansett hundeeiers ansvar å påse at hunden jakter på en slik måte at den ikke påfører viltet unødig lidelse!

 

og det er den som anbefaler en rase sin jobb å opplyse om hva som er lov i forhold til den jakten man anbefaler rasen til.

 

Så er det jo fristende å spekulere i hva som koster mest energi for et rådyr, 15 min foran en kortjager, eller tre fire fem timer foran en heit tradisjonell rådyrhund! :D

 

Hadde jeg gått ut i skogen og hatt los på 15 min så hadde jeg blitt nok rimelig skuffa.

Akkurat som man skal sette seg ned for å se på fotball på tv, når man skrur på ser det ut som alt går i halv fart. Så man lurer litt på hva som er galt. Om det er tv signalene eller tv`en det er noe galt med. Mens man holder på og gruble oppdager du noe som gjør skuffelsen komplet. Å nei, ikke et problem jeg greier å fikse.

Det er damefotball :evil: .

Blir vel litt det samme som om jeg skulle gått ut med en hund som jager i 15 min. Mangel på jaktlyst spør du meg.

 

Du ba om det Hank :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes for min del det er fint om man etterstreber 5 minutter med støtende hunder, har det som utgangspunkt. Aksepterer man uten videre 10-15 minutter så har man gjerne DET som utgangspunkt. Og det kan eskalere, for 10-15 minutt sier jo alle er greit, liksom... Men er det særlig nyttig da?

 

En wachtel eller vorsteher, hvor langt kan den komme på kort tid? La oss si at de jager med 25 kilometer i timen i passe terreng da, og forenkler det hele litt. På et kvarter har de da drevet viltet 6,25 kilometer... Det tilsvarer en times rådyrdrev med en drivende hund, i langt lavere løpehastighet. Jeg tror faktisk en sprint på over 6 km sliter ut rådyret mer enn en lett joggetur over samme distanse.

 

Hva skal man forresten gjøre når rådyret er drevet 6,25 kilometer avgårde, rett ut? Ha en forpost borti der og håpe det beste? :wink:

 

Driver hunden i 5 minutter så rekker de å komme over 2 km avgårde. Det er vel i grunnen nok? Jeg forutsetter i mitt noe forenklede regnestykke at rådyr som drives av ei bikkje i 25 km/t løper ganske så rett ut, uten å ture. Får man ikke skutt rådyret i løpet av de første sekundene eller minuttet etter uttak så er sjansen gjerne forspilt. Da er det like greit at bikkja legger av innen 2 km ute og kommer inn igjen? Da tar ikke returen så lang tid, og man kan jakte mer. Kontra over 6 km retur...

 

Jeg er ikke i tvil om at bruk av støtende hund er en spennende jaktform, og jeg håper å få oppleve det en dag. Nytteverdien av å jage mer enn 5 minutter ser jeg imidlertid ikke, bare ulempene.

 

Kan hende 25 km/t er et veldig forsiktig anslag på hastighet også...

 

EDIT: Jeg våger også påstanden om at rådyr i utgangspunktet ikke har særlig sterk kondisjon, da deres tilsværelse i det store og hele består i å spise, sove og spare energi. De forflytter seg helst med gangfart. Jeg har hørt svært andpustne rådyr passere post under drev med ulike kortbeinte bikkjer. Av den grunn synes jeg også drev på mer enn 2-3 timer uansett bikkjetype er forkastelig.

Link to comment
Share on other sites

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=7&t=43621

Jeg tillater meg å sitere brevet jeg fikk fra DN i høst angående wachtelhund på rådyr og som du finner i linken ovenfor:

 

"En Wachtelhund med rasetypisk funksjonsmåte er en støtende/kortdrivende hund som driver med los i noen få minutter. Innenfor rasestandarden godtas hunder med mankehøyde 45 – 54 cm. Regelverket tillater bruk av denne hunderasen under jakt i Norge, men eier må ta ansvar for at drevet ikke pågår i mer enn fem minutter. Hvis det er tilfellet vil hunden falle innunder definisjonen løs, på drevet halsende og vil da være forbudt til hjort og rådyr siden mankehøyden overstiger 41 cm, jf forskriftens § 22."

 

Synes diskusjonen om hvordan rådyrene reagerer på 10-15min loser med Wachtel er irrellevant når det faktisk er ulovlig

Link to comment
Share on other sites

Diskusjoner anngående lostider er relevant fordi noen av oss ønsker endringer. Dagens tolkninger er kommet til uten en skikkelig gjennomgang av de faktiske forhold.

 

Og Ranger. Det er tydelig at erfaringsgrunnlaget ditt på dette feltet er mangelfull. Din beskrivelse av fart og tilbakelagt avstand er mildt sagt på viddene. Husk at en Wachtel jager med nesa i bakken akkurat som din basset, det er ikke mulig å holde det tempoet du antyder. Det er ikke uvanlig å få dyr på post i et svært bedagelig tempo. Jeg har jaktet rådyr i mange år med springer spaniel og de siste åra med wachtel, og jeg har til gode å se at de skulle jage dyra pokkerivold i 25km/t +. Tvertimot ligger det i disse hundene å legge av hvis det skulle ta langt ut. Det blir av og til hevdet at wachtelen kun jager på syn, det er også feil. Det er dessverre slik at disse påstandene raskt kommer opp i slike diskusjone, og nesten uten unntak er det folk uten egen erfaring med rasen som frembringer dem.

 

Nettop derfor var mitt råd til trådstarter å snakke med noen som har denne erfaringen og kan gi relevante råd.

Link to comment
Share on other sites

Hank; det er sant at jeg ikke har erfaring med slike hunder, noe jeg har påpekt i innlegget mitt, men folk som jeg har snakket med har en annen erfaring enn du på dette med fart. Det er full speed, blir jeg fortalt. Rådyr jages gjerne på overvær, i de fleste tilfeller tror jeg de fleste støtende hunder velger å jage på overvær framfor å gå med nesa i bakken. Selv en kortbeinte drivende hunder jager ofte på overvær, og det sier seg selv at farta blir langt høyere når bikkja jager i en duftkorridor.

 

Derimot kan jeg skjønne at bikkja går over til å bruke nesa i bakken når rådyret har fått et visst forsprang. At en støtende hund også legger av er bra, det er jo hele poenget. Det bør likevel skje innen 5 minutter hvis man skal følge de reglene lovverket gir.

 

Jeg har aldri snakket om at støtende hunder kun jager på synet, bare for å understreke det.

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke tro på alt du blir fortalt:) jeg har faktisk en god del erfaring med dette. En god wachtelhund skal ikke jage på overvær. Det er ikke uvanlig at rådyr turer ganske trangt også i en wachtellos. Selvfølgelig kan det også gå fort iblant, men det kunne det også med min gamle basset og alle andre trad rådyrhunder jeg har sett i aksjon!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har for vane å ikke uttale meg stort om jakthundraser jeg ikke har erfaring med. Jeg har heller ikke mye erfaring med Wachtel, men jeg har vært så heldig å få være med på en jaktdag med et individ av rasen. Det var imidlertid en stor opplevelse. Jeg har ikke inntrykket som Ranger beskriver her. Her har vi stort sett veldig små puller å jage i, og dyrene stikker fort ut, men hunden vi jakta med, la av umiddelbart når dyrene stakk ut. Jaktformen resulterer stort sett i posteringer med å omringe pullene. I løpet av en time, rakk vi 4 loser med uttak av 6 dyr i en liten pull. Skremmende effektivt, så jeg håper det ikke blir flere som skaffer seg en sånn hund i nærområdet mitt :lol:

 

Uansett om Wachtel har større boghøyde enn drivende hunder, så tar det ikke rådyra lang tid å få et stort forsprang på en slik hund også, noe som fort resulterer i behovet for å bruke sporet istedet for overværet. Tror heller ikke man skal undervurdere rådyras kondisjon. Er ikke overbevist om at en drivende hund ikke sliter ut dyra mer, med loser på over timen. Vi har vel også begge opplevd stor fart og relativt lange distanser ved bruk av Petit, Ranger ?

 

Hvis jeg bare skulle basert meg på å jakte effektivt her hjemme, så hadde jeg gjerne tatt en Wachtel på straken. Imidlertid er jeg glad i losen, selv om det ikke ofte blir fall for meg som jakter mest alene med bikkja. Og jeg lever fortsatt i håpet om å få tilgang på et rent skogsterreng med brukbart innslag av rådyr, så man kunne fått opplevd litt mer turing på rådyra.

 

Ellers er jeg enig i at man bør etterstrebe max 5 minutter. Dette ansvaret hviler på en ansvarlig oppdretter, ved å avle på de gode egenskaper, akkurat som det gjør på oppdrettere av drivende hunder. Det finnes nok av individ innenfor denne gruppen også, som har endel uønskede kvaliteter.

Link to comment
Share on other sites

I Sverige er vel grensen 15 minutter om jeg ikke tar feil. Blir vel da vanskelig å holde drevtiden under fem minutter i Norge når det vanlige er 15. Det er jo stort sett svenske linjer som brukes i Norge også. Men det er jo ikke mange rådyrterreng i Norge hvor en Wachtel er særlig aktuell, eller tar jeg feil?

Link to comment
Share on other sites

På bunnlinja i min argumentasjon understreker jeg her at cluet er at man ikke bør la en langbeint støtende hund drive mer enn max 5 minutter. Det er liksom poenget her. :wink:

 

Ja, jeg sier det samme i bunnlinja mi, så der er vi som sagt enige.

 

Imidlertid stiller jeg meg sterkt tvilende til ditt forenklede regnestykke ift drevfart og distanse. Hunden vi jaga med, slapp som sagt med en gang dyra gikk ut. I praksis drev hunden da dyra 500-750 meter ifra oss. Som jeg nevnte, vil et rådyr glatt distansere hunden hvis det vil, og det er jo det som skjer når dyra springer over åkrene over til neste pull.

 

Jeg understreker fortsatt min begrensede erfaring på feltet, og at dette gjaldt min erfaring med ett enkelt individ av rasen, i løpet av en enkelt jaktdag, i vårt terreng.

 

.

Men det er jo ikke mange rådyrterreng i Norge hvor en Wachtel er særlig aktuell, eller tar jeg feil?

Skal ikke ha sagt så mye om dette heller, men etter mitt skjønn burde den være høyaktuell mange steder, da kulturlandskap med små skogpuller, gjerne huser de tetteste rådyrbestandene. Disse områdene vil gjerne ikke gi den optimale effekten ved bruk av en drivende hund, selv om den er aldri så kortbeint. Men som sagt er jeg mer glad i en god los, enn størst mulig effektivt uttak av dyr.

 

Vært artig om Hank, eller andre med solid erfaring med rasen, kunne komentere noen av synspunktene til oss legfolk.

Link to comment
Share on other sites

skal vi snakke om å være for slem med dyra, så kan vel en drever som jager hele døgnet være et hakk verre enn en hund som jager litt fort i 15 min :shock: eneste jeg ikke vil jakte med er hund som ikke loser, men det er bare fordi losen er hele meningen med å gå til skogs for min del :roll:

Link to comment
Share on other sites

I Sverige er vel grensen 15 minutter om jeg ikke tar feil. Blir vel da vanskelig å holde drevtiden under fem minutter i Norge når det vanlige er 15. Det er jo stort sett svenske linjer som brukes i Norge også. Men det er jo ikke mange rådyrterreng i Norge hvor en Wachtel er særlig aktuell, eller tar jeg feil?

 

 

Det finns inga gränser satta när det gäller hur långa drevtiderna hos en stötande, drivande, eller långdrivande jakthund får vara i Sverige vid jakt på rådjur. Det är upp till dig själv som jägare att bedöma om din hund driver på ett "jakt-etiskt" sätt eller inte! I Sverige finns det bara "etiska riktlinjer" när det gäller högbenta eller snabb drivande raser. Dvs. det är helt ok att jaga rådjur med t.ex en högbent stövare så länge hunden inte har ett drevsätt som "äventyrar rådjurets hälsa". En stövare kan ju faktiskt ha en drevfart som en tax eller basset om den är väldigt spårnoga! :wink:

 

Det är alltså upp till mig som jägare att sätta gränsen!!! Det finns i praktiken ingen lag som gör att man kan bli dömd för jaktbrott vid jakt med löshund i Sverige idag. Jag tycker personligen att dom flesta jägare sköter det här på ett väldigt bra sätt här borta. (Även om det finns en hel del att fundera på när det gäller vildsvinsjakt med löshund!!!)

 

 

Jag har jagat en hel del med wachtel på större skogsmarker, och jag tycker att det är helt bortkastad tid. Små marker med gott om vilt, då fungerar en wachtel jättebra. Men på större viltfattiga marker, så är raser med ett större sök och lugnare drevfart, typ tax, drever eller basset, ett mycket bättre val!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Wactelhunden kommer klart best til sin rett i viltrike marker, men det behøver slett ikke være bare småteiger! Hvis vi et øyeblikk kunne godta at drevtempoet langt fra er så høyt som noen antar, faller også begrunnelsen for å begrense tiden til fem min bort! På søndag var jeg hundefører på en rådyrjakt i et bra terreng. Bikkja hadde fem loser før lunsj, to dyr ble felt. Alle postene fikk se dyr og ingen av losene endte mer enn 600 meter unna! Jeg liker også å kunne jage elg, hjort, rådyr og hare med samme bikkja. I tillegg er den en brukbar apportør og glimrende på ettersøk.

Men i store mer viltfattige terreng er en beagle, drever eller lignende et klart bedre valg!

Link to comment
Share on other sites

Ellers tror jeg bestemt at noe i retning av det svenske regelverket ville fungert helt ypperlig her hjemme også. Generelt har jeg liten tro på detaljstyring!

Som et paradoks kan det jo nevnes at jaktprøvereglemanget for harehunder tillater unghunder 20 minutter rådyrlos uten trekk premiegrad. 15 min for eldre hunder. Vi med wachtel burde da kanskje kunne tillates det samme?

Link to comment
Share on other sites

Ser det siste argumentet ditt der Hank... om rådyrlos med støver. Det er imidlertid IKKE en ønskbar situasjon, da man skal forsøke å koble støveren så raskt som overhodet mulig i et rådyrdrev. En ikke ønskbar situasjon skal man derfor ikke gjøre til en "lovlig" atferd for en langbeint hund.

 

Uansett om en langbeint hund kan jage seint (kjøper den), så KAN de løpe fort... Raskere enn kortbeinte hunder. Man kan se for seg dypt snøføre, for eksempel. Men, jeg skal la den debatten hvile med at regelverket i Norge i dag tillater inntil 5 minutter. Det burde være greit å forhold seg til.

 

Drevere som jager et halvt eller helt døgn og det som verre er, synes jeg er helt forkastelig, og mye verre enn dette med støtende hunder. Slike hunder burde vært forbudt å jage med.... (dukker)

Link to comment
Share on other sites

må si meg enig med de verste jaktmaskinene, jeg har selv hatt en. det var noe av poenget mitt. men nå som du bør ha flere loser under ei jaktprøve for å øke poeng summene, så er vel det et ledd for å avle bort de verste. sånn at de hunda som jager et par timer slipper og kommer inn til eier , er de som vinner samle prøver og blir mer populære i avel. tror faktisk jaktidiota kommer til å bli mer og mer sjelden :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser jo også at disse råryrlosene på støverprøver ikke er ønskelig. Men så lenge det tillates uten diskvalifikasjon, eller trekk i premiegrad må man ha definert det som moralsk forsvarlig. Harehundfolket hadde vel ikke lagt seg på denne praksisen om man mente det var til skade for rådyra?

Link to comment
Share on other sites

På bunnlinja i min argumentasjon understreker jeg her at cluet er at man ikke bør la en langbeint støtende hund drive mer enn max 5 minutter. Det er liksom poenget her. :wink:

Langbeinte fuglehunder som brukes som støtende hunder på rådyr skal arbeide i kontakt med fører. Når hunden har satt fart på dyra skal den avbryte på eget initiativ eller på komando. Hunder som ikke lar seg stoppe er ubrukelige til denne jaktformen.

 

For å ikke skape misforståelser så regner jeg ikke wachtel som støtende i denne sammenhengen.

Link to comment
Share on other sites

må si meg enig med de verste jaktmaskinene, jeg har selv hatt en. det var noe av poenget mitt. men nå som du bør ha flere loser under ei jaktprøve for å øke poeng summene, så er vel det et ledd for å avle bort de verste. sånn at de hunda som jager et par timer slipper og kommer inn til eier , er de som vinner samle prøver og blir mer populære i avel. tror faktisk jaktidiota kommer til å bli mer og mer sjelden :!:

 

Jaktidiotene får vi antakelig aldri luka bort. Det handler vel så mye om innjaging og praktisk bruk, som om avstamning. Noen raser ser ut til å være overrepresentert, noe jeg tror handler mer om evner og jaktlyst enn om "egenskapen jaktidioti". Har hørt både drever, dachs, basset og beagle forsvinne over de sju blåner - og bli der. Og har erfaring med den visstnok verste av dem tilbake til 1993, uten å ha opplevd los over 3 timer med egne hunder.

 

For min del handler dette forsåvidt om mer enn hvilken hundetype som er best egnet. Joda, har jakta med kortdrivende hunder i småteiger, og vært med å å peise ned rådyr etter rådyr på denne måten. Gir meg absolutt ingenting. Å stille innpå en timeslang los som bukter fint i skogsterreng derimot - en helt annen greie. Er vel med hundeførere som med gamle drevere. Dess eldre de blir, dess særere blir de... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...