Jump to content

6.5-06 Gibbs 40grader skulder


Kenrin

Recommended Posts

ahh endelig i disse "kappe pipa maks og ha mest mulig hastighet med det som er igjen " tråd tendenser s var det veldig godt å lese om noe med futt i , og hylsa så ikke så verst ut , hvordan blir resten av børsa ? Grattis, den må jeg ta en kikk på i vinter hvis ting ting klaffer . :D

Link to comment
Share on other sites

Avogtil kan ein begynne å lure på ka det er som får til å bestille sånne ting.

Hehe. Man behøver definitivt IKKE å ha ryggdekning i form av praktiske behov eller fornuftige valg når det gjelder valg av nytt kaliber til børsa. :wink:

"Har man lyst har man lov" er det et ordtak som heter. "Fordi jeg kan" , er et annet.

Gratulerer med spennende valg. Håper du følger opp tråden med lading, testskyting, presisjon og hastigheter når den tida kommer.

Link to comment
Share on other sites

Artig! :wink:

 

Men nå skal jeg være litt kjedelig her: :|

Nå er det lite å hente på en 6,5-06 AI, så jeg er redd dette kanskje blir ennå mere krutt uten nevneverdig mere futt.

Men som sagt, moro er det lell. Det viser seg dessverre at det optimale volumet for en 6,5mm (6,71mm) ligger i nærheten av -06, -284 osv. Jeg tenke lenge på en AI den gangen jeg bygde -06'n min, men slo det fra meg når jeg så hvor lite det var å hente. Man kan hente litt ved bruk av tung kule, og lang pipe.

Har en Gibbs i samlingen min, og den ser jo heftig ut da! :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Artig! :wink:

 

Men nå skal jeg være litt kjedelig her: :|

 

...

 

Hmm, er det alderen som begynner å tynge, siden snusfornuften kommer sigende. :wink:

 

Tenkte litt det samme når jeg leste siste utgave av Ladeboken, stort sett på alle de kule kalibrene så var rådet å få tak i noe vanlig og ordinært, det gjorde nytten mer enn nok.

 

Denne ser jo litt RUM-aktig ut, bare litt mindre. Tror kanskje jeg ville hatt litt mindre krapp skulder for å få den til å mate bedre, men da er man vel på en 6,5-06 AI...

Link to comment
Share on other sites

Eg og trur at denne patronen er ein smule oversize, men sånn går det når vaksne gutunger set seg ner og pusler med div. singlemalt fludium og planlegg utfordringer for børsemakeren.

Albert Inge Rafdal seier han skal få til fin mating med denne patronen , og hvis ikkje så får eg berre skifte til eit kaliber som mater fint nok siden denne er utstyrt med rafdal'n sin egen changebarrel løsning bør dette vere enkelt.

 

Og joda RP15ORYX er med skuldig som berre f### som vanligt,

det er han som sit på svarene til mine ville ønsker.

Ærlig talt synes eg det er på tide at han drar igang eit prosjekt sjølv no når hvetebrødsdagene må vere over.

:mrgreen::oops::oops::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Winchester mod 70 Classic har seilt opp som min favorittmekanisme etter noen års bruk. Det tok noen år før jeg ble helt fortrolig med sikringen, men nå sitter den. Mitt eksemplar mater penest av riflene mine, penere til og med enn Potatiskastaren. Men Winchesteren min er blå, og i gode gamle 30-06. Blir spennende å se hva Rafdalen får til av mating denne gang, han får nok bruk for kunnskapen sin i møtet med Rocky Gibbs' kreasjon.

 

Hva slags stokk skal du ha, furu eller bøtteplast?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

IMG_5382-1.jpg

Stilig løysning. Lignar denne på den nedkorta 700en i 300 Whisper som han hadde ein gong, den koffertrifla? Og veit du kva han gjer for å få ein avslutning på stokkdelene som han kan festa svalehalane på? Forskjeftet er vel innhola det og? Fresar han delene sjølv, eller kjøper han dei ferdige ein stad?

Link to comment
Share on other sites

Dette er ein ny løysning som Rafdal'n har kommet opp med då eg ikkje ville ha "bolter" som stakk ut når stokken er delt, på rem 700 i. 300 whisper trur eg forstokken var festet til løpet og dermed måtte ein ha ein forstokk pr.løp eller så var det bolte løsningen.

Delene er sjølv plukk plater frå AS som eg har tatt med inn til han rustfrie sjølvsagt, og som han då har frest ut delene ifrå.

Eg meiner delen er beddet fast itillegg er det satt inn skruer som er beddet fast i endene nesten som ei armering som går på langs i stokken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så blei da ein ekte takedown med changebarrel løysning ala tupperware,

no skal ihvertfall original pipen i 3006 tilpasses itillegg til at den har fått ei pipe i som sagt 6,5-06 Gibbs på 27,5 " og kanskje den skal få ei pipe til i omtrent sånn ca kaliber imellom kaliber .338-.375 itillegg me får sjå litt etterkvert.

No venter eg mest på die sett ifrå statene i 6,5-06 gibbs,

når det gjeld lån av dier til å få prøve skutt denne riflen med så mangler det ikkje på tilbud

ifrå høyst kompetente folk som har dier som tilsammen vil gjer det muligt å få skutt med ho hvis det tar tid mykje meir ifrå statene.

 

http://www.kammeret.no/bilder/albums/us ... _komp_.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke 8mm 06, eller 338-06 AI ?

 

Då eg allerede har ein 8mm så går tankene mest mot ein .35-06 eit eller anna

uten at det er heilt sikkert om det blir akkurat det eller kanskje eg går for ein 9.3 istadenfor .

 

Det var kompakte saker. Jeg støtter for øvrig sterkt beslutningen om å tilpasse originalpipen i det klassiske og hardtslående safarikaliberet 30-06.

 

30-06 er eit kaliber som er veldigt kurant å få ammunisjon til hvis det plutseligt skulle dukke opp aktiviteter som gjer at ein skulle trenge kjøpe ammunisjon der og då

(har vel faktisk opplevd hylse tørke i eit kaliber her i landet og det rett før jakten startet ).

Itillegg er det rimeligt å trene med 30-06.

Når eg då alllerede har pipen så var saken allerede så godt som avgjort.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Nysgjerrig jeg også. Dagdrømmer om at det skal gå an å brotsje opp ei gammel 6,5x55-pipe til 6,5-06 Gibbs. Ser jaggu meg ut som man trenger en .264 Winchester Magnum sizerdie til jobben med skyteforming også, ref en artikkel jeg leste i Handloader Magazine nr 148 fra 1990.

Link to comment
Share on other sites

Hmm vel både løp og børse står å venter i skapet, men no til dags er det ikkje så enkelt å få skutt i og med at banene er stengt på dag tid når eg har best tid til sånne ting.

Men fekk no prøvd nokre få ladninger 58grs n160 bak ei 160 grs kule og dette var nok litt i meste laget, så eg må nok justere ner forhåpningene litt (dette er litt merkeligt for folk seier eg er pesimist).

Når det gjelder fart så har Oryxrp15 eller omvendt skutt i stykker kronografen "våres" sånn at eg ikkje har fått sjekket fart med den eminente ladningen som pga grunnet vela høyt trykk ikkje vil bli prøvd igjen trur eg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Her er min erfaring med 6.5 Gibbs 40°

 

Norma 130 Diamondl.mol 62.6gr.N15 1020m/s 65000psi(Fed210)

Scenar 123 62.5gr.N15 1040m/s 64000psi(Fed210)

Scenar 139 61.0gr.N15 990m/s 64000psi(Fed210)

Norma 130 diamondl.mol 63.5gr.Rh25 1010m\s 64000psi(fed215)

 

Dette er maxladningene i mitt våpen(72cm løp) med min lot N15.Beste samlinger med scenar 123 og 62gr N15 ca 1015m/s,60000psi

Testet også Accubond 140gr,denne gir ca 6000psi høyere trykk!, ved samme ladning som Scenar 139 med N15

Har nå skiftet ut løpet til fordel for 6.5x55 AI,enklere med produksjon av hylser.

Link to comment
Share on other sites

Vel då har ein med ØKH's velsignelse (i den grad sånne aktiviteter får velsignelse i heimen) vore på banen ein tur skutt nokre ladninger.

Det gjekk omtrent sånn som dette:

 

Norma hylser ferdig omformet med S&B 140 grs SP og Norma N15 c.o.l.85 mm

 

5 skudd med 56 grs gav disse hastighetene:

2898 : 2785 : 2883 : 2863 : 2862 = 2858 er gjennomsnitt av 5 skudd samme ladning

 

5 skudd med 57 grs gav disse hastighetene:

2955 : 2920 : 2937 : 2912 : 2934 = 2931 er gjennomsnitt av 5 skudd samme ladning

 

5 skudd med 58 grs gav disse hastighetene:

3026 : 2983 : 2977 : 3017 : 3026 = 3005 er gjennomsnitt av 5 skudd samme ladning

 

5 skudd med 59 grs gav disse hastighetene:

3037 : 3046 : 3050 : 3046 : 3063 = 3048 er gjennomsnitt av 5 skudd samme ladning

 

5 skudd med 60 grs gav disse hastighetene:

3156 : 3094 : 3128 : 3134 : 3109 = 3124 er gjennomsnitt av 5 skudd samme ladning

 

5 skudd med 61 grs gav disse hastighetene:

3160 : 3156 : 3174 : 3196 : 3174 = 3172 er gjennomsnitt av 5 skudd samme ladning

 

5 skudd med 62 grs gav disse hastighetene:

3221 : 3168 : 3221 : 3190 : 3182 = 3196 er gjennomsnitt av 5 skudd samme ladning

 

Eg har ikkje fått studert verken resultat av kronografering eller hylser og tennhetter skikkeligt enno men sånn som det ser ut på hylser og tennhetter til no vurderer eg å fylle meir i hylsene.

 

Itillegg kan nevnes at hylseforming har fåregått med:

52grs N160 og S&B 140 grs fmj.

 

Itillegg vil eg berre nevne at dette er ladninger som fungerer trygt i mitt våpen og at det er ingen garanti for dette vil fungere trygt i andre våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hei Igjen RF

 

Eg drømmer om 1000 m/sek +

itillegg har eg kjøpt inn nokre sierra kuler for å begynne finne presisjonsladningen men først får eg sysle litt med hastighet og når ein kanskje har funne ein god press kule,

får ein kanskje sjå seg om etter 160 grs kuler.

Time will show

Link to comment
Share on other sites

  • 7 years later...

@Polardego

Dersom børsemakeren har kamret pipa korrekt slik at standardammo bryster mot overgangen hals/skulder. Er jo tanken at en skal kunne skyte standard ammunisjon i AI kammer. Det fordrer jo også at en er sikker på at ammunisjonen har korrekt lengde slik at hylsene bryster som den skal. For å være helt sikker at ikke hylsene er for korte, kan en jo lime på en tapebit i ræva på hylsa. Slik at en kjenner at det er en snev av motstand i bolten ved den siste delen av lukkingen. Er kamringen gjort korrekt skal en merke en ørliten motstand selv uten tapen.

Polardego skrev (1 time siden):

Kan man skyte standard 6,5x55 ammo i en AI for hylseforming eller må man skyte redusert?

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...